Vraag

PPPoE sessie op eigen router met fixed IP optie


Recentelijk zijn we met ons bedrijf over gegaan op een vast IP adres als betalende optie. In een volgende stap zouden we nu graag op de eigen router een PPPoE sessie opstarten die dan dit vast IP adres krijgt; de BBox mag dan het dynamische adres krijgen.

 

Hoe kunnen we dit instellen dat het fixed IP adres naar de eigen router gaat en niet naar de BBox?

Achter de eigen router hangt het hele firma netwerk en voor VOIP dient de router een WAN-adres te hebben. De volgende stap is dan een hairpin nat zodat we de FQDN ook intern kunnen gebruiken ivm configuratie van VOIP.


12 reacties

door eerst in de bbox interface zijn pppoe even uit te zetten en dan op je eigen router een pppoe sessie op te starten zal deze het vast Internet IP krijgen , dan kun in de bbox de pppoe sessie weer opzetten.

bbox3  GUI > door te surfen naar http://mymodem/7.3.8/gui/tpl/src/internet/network.html
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)

 

Geeft dit dan geen problemen met de Bizz IP box die achter de BBox hangt ivm onze multiline VOIP? Of werkt deze enkel op VLAN 20?

 

Er hangen momenteel 3 apparaten achter de BBox:

  1. Bizz IP box ivm onze IP telefooncentrale → loopt dit over VLAN 20?
  2. TV decoder → dit is VLAN 30 en heeft geen impact van het stoppen van de PPPoE?
  3. Router UBNT → krijgt eigen PPPoE.

Ik zie daar niet direct een probleem als je maar tijdelijk de VLAN10 pppoe stopt in de bbox tot je de pppoe opgestart hebt op je eigen router achter de bbox (om voor hem een vast ip te krijgen) en dan terug de pppoe sessie opstart  op je bbox.

Ik heb de aanpassingen gedaan en alles werkt prima. Hairpin NAT werkt nu ook en alles lijkt stabiel.

Alleen vraag ik me af wat er gebeurd als de stroom uitvalt en zowel de BBox als de eigen router herstarten. Wie krijgt dan het vast IP adres? Beiden staan achter een UPS en ik vermoed dat ik dan het beste een delayed restart instel op de BBox of is er een preferentiele toewijzing van de IP adressen bij het opmaken van een PPPoE sessie?

@JanGils preferentie bestaat er in dat de eerste die de pppoe sessie opbouwen het vaste IP  gaat krijgen,
Dus ‘t zal ervan afhangen wie de vlugste is om zijn pppoe op te bouwen!

Ok, we hebben een SmartUPS van APC en kunnen per power socket een delayed startup time instellen. We zullen de BBox dus 20s later laten herstarten indien er een lange stroomuitval is. Korte storingen tot 2u vangen we op met de Li-Ion batterij.

Bedankt ook voor de feedback

Reputatie 6
Badge +2

Ok, we hebben een SmartUPS van APC en kunnen per power socket een delayed startup time instellen. We zullen de BBox dus 20s later laten herstarten indien er een lange stroomuitval is. Korte storingen tot 2u vangen we op met de Li-Ion batterij.


Dat zal niet werken.

Zolang de B-box niet opgestart is (= geen VDSL2 connectie), zal jouw achterliggende router geen PPPoE sessie kunnen opbouwen !

Nà een stroompanne zal de B-box3 altijd de eerste zijn om een PPPoE sessie op te bouwen. De eerste PPPoE poging door de B-box3 gebeurt binnen enkele seconden nadat de modem een stabiele sync krijgt. Jouw eigen router zal dan na de zoveelste (tevergeefse) poging als 2de zijn IP adres krijgen.

Enige wat helpt is de PPP Enable swith op “OFF” laten staan.

Maar ook dat is niet zeker: bij een modem reset (al dan niet gepushet door Proximus, bij voorbeeld nà een Firmware update) zal de “PPP Enable” swith wellicht terug op “ON” komen :slight_frown: ?

 

Trouwens geen idee waarom je de PPPoE sessie op de B-box nog nodig hebt (of vanwaar het advies om deze “tijdelijk” uit te zetten)?

 

Bedankt Philippe, ik heb hier inderdaad een serieuze steek laten vallen want inderdaad hoe zou je een pppoe kunnen opstarten op je router als je verbinding met de Proximus server ( via de bbox) er uit ligt!

 

Trouwens geen idee waarom je de PPPoE sessie op de B-box nog nodig hebt (of vanwaar het advies om deze “tijdelijk” uit te zetten)?

Ik ging er gewoon van uit dat de internet verbinding van de bbox ook nog gebruikt werd voor internet en/of voor wifi of  voor netflix via decoder bijvoorbeeld….?
Als dit niet gebruikt wordt of niet nodig is, ja inderdaad waarom zou de pppoe sessie op de bbox nog moeten opstaan, heeft inderdaad totaal geen zin.

Maar bij een factory reset zal het wel nodig zijn om de ppp terug uit te zetten.

 

Trouwens geen idee waarom je de PPPoE sessie op de B-box nog nodig hebt (of vanwaar het advies om deze “tijdelijk” uit te zetten)?

 

Ondertussen niets dan problemen de laatste dagen sinds er TV decoders v7 geleverd zijn. Deze vereisen dat op de BBox een PPPoE sessie actief is. Vanaf het moment dat we dit actief zitten, verliezen we enige tijd later onze eigen PPPoE sessie op de UBNT router. Het vaste IP adres verhuist naar de BBox en we kunnen geen 2de PPPoE sessie meer openen.

 

Waarom de eigen PPPoE sessie verbroken wordt is een raadsel. Waarom we nadien ook geen 2de sessie kunnen openen is ook onbekend. Als we de PPPoE sessie op de BBox verbreken, kunnen we meteen terug een eigen sessie openen, maar dan werken de TV decoders dus niet meer.

 

Al meerdere keren met tech support gebeld, maar er komt maar geen oplossing. 

Ik heb er ook problemen mee, welke router van Ubiquiti heb je? Hier gebruiken we een dream machine pro. Ik krijg de PPPoE zelfs niet opgebouwd. Moet je VLAN 10 meegeven op de WAN interface van je eigen router of mag dit untagged zijn?

Ik had vandaag het PPPoE wachtwoord opnieuw ingesteld via MyProximus in de hoop dit zo te configureren maar daarna werkte niets meer, zelfs niet meer op de modem zelf, PPPoE bleef falen. Heb naar support moeten bellen waarna we een reset van de modem hebben gedaan..

als ik vroeger met een router een ppoe sessie opbouwde moest ik geen VLAN opgeven

zie je-priverouter-instellen onder “Je router gebruiken met router functionaliteit”

Reageer