Vraag

Port forwarding - poorten blijven gesloten

  • 17 mei 2019
  • 16 reacties
  • 517 Bekeken

Goede dag,

Ik probeer bepaalde poorten te openen helaas lukt dit niet.
Ik heb al van alles geprobeerd zoals settings veranderd zowel in (port mapping als my modem settings aangepast ), rebooten ...
Ik heb zelf een VPS (windows) gedraait op VirtualBox met de juiste toegekende IP-adres rebooten en alsnog werkt het niet de poorten blijven zogezegd gesloten via een website kan je uw poorten checken.

Als ik remote desktop bijvoorbeeld wil gebruiken lukt het wel binnen mijn netwerk maar niet buiten mijn netwerk dat eigenlijk wel de bedoeling is omdat de poorten gesloten zijn, maar volgens " port mapping (actief)".

Iemand enige idee hoe ik dit kan oplossen volgens mij ligt het puur aan de modem.

16 reacties

louter ter info: deze poorten moet je zelf deblokkeren indien je ze nodig hebt
>
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_ports_unblock_secu/particulieren/support/internet/veiligheid-en-bescherming/internetpoorten-en-beveiliging/internetpoorten-openen.html

ook kan het soms nodig zijn na invoeren van poort mapping de bbox even spanningsloos te zetten.
Ik heb alle mogelijke stappen gedaan die zijn uitgelegd paar keer bbox reboot, paar minuten zonder spanning reset en opnieuw geprobeerd.
lage beveiliging ingeschakeld.
Ik heb zelf DMZ ingeschakeld met low firewall en firewall uitgeschakeld op mijn toegewezen ip(pc).
Volgens mij ligt het probleem ergens anders in mijn vorig huis had ik geen problemen.
Was dit ook met het zelfde type bbox3 vroeger dat geen problemen had.
Tip: anders ook ondertussen eens je licht opsteken op het bevriend userbase.be/forum ..
Welke type dat het was weet ik niet het was alle sinds iets anders.
Ik kan gerust een forum daar plaatsen maar lijkt mij beetje nutteloos als ik alle stappen volg die proximus mij aanraden niet werken zou het probleem toch aan de modem moeten liggen.
En volgens mijn kennis zou het moeten werken.
Als het portforwarden bij de bbox3v+ (bbox die nu het meest uitgedeeld wordt) regelmatig problemen geeft dan zouden ze dit bij Proximus toch ook al moeten weten, en ook of er een oplossing is of voor in de maak is, mss kunnen ze eens de vraag doorspelen aan de specialisten ter zake.
Weet je niet of je kennis de zelfde Bbox3 heeft.
achterkant van bbox3v+ ziet er zo uit:


https://www.edpnet.be/nl/support/installeren-en-gebruiken/internet/proximus-toestellen-beheren/hoe-configureer-ik-een-port-forwarding-op-mijn-b-box-3.html
Ik heb eigenlijk geen goede ervaring met DMZ bij de bbox, dus ik zou deze uitschakelen.

Verder goed nakijken of de poorten in MyProximus wel degelijk open staan.

En heb je jouw adapter als 'bridged' geconfigureerd in VirtualBox?

Verder vraag ik me af of je dan wel degelijk een service hebt die luistert op poort 80 in je virtuele machine? Anders zal deze waarschijnlijk ook als gesloten getoond worden met een testtool.
De standaard poort voor Windows RDP is 3389 (het is trouwens serieus af te raden om RDP rechtstreeks vanaf het internet open te zetten)
velen maken inderdaad die fout met die open poort check tools dat die aangeven dat de poort niet openstaat omdat er geen service draait achter die poort, maar aangezien TS aangeeft dat het vroeger in zijn vorig huis wel zonder probleem werkte veronderstel ik dat er toch hier iets anders roet in het eten strooit!
Ik heb hetzelfde probleem gehad met Port Forwarding.

Ik heb hiervoor gemaild naar Proximus, waarop Proximus mij een nieuwe modem heeft opgestuurd. Op de nieuwe modem werkt de port forwarding zonder problemen. Beide modems waren Sagemcom. Voor zover ik kan zien draait de nieuwe modem nog wel op een oudere firmware dus ik vermoed dat het een firmware probleem is.

Het probleem dat ik nu heb is dat de NAT loopback niet werkt waardoor ik dus niet via het publieke IP adres naar mijn lokale server kan surfen vanuit het lokale netwerk zelf. Van buitenaf werkt dit wel perfect.

Van wat ik gelezen heb op dit forum werkt NAT loopback enkel op modems van Technicolor. Dus een lang verhaal kort, vraag een Technicolor modem aan als vervanging voor uw defecte Sagemcom modem.
inderdaad velen melden dit dat nat-loopback niet werkt maar als je dan via uw gsm of op een ander netwerk test zou het toch moeten lukken tenzij portforwarding ook niet lukt bij bepaalde software versie op de sagemcom bbox.
Mss interessant om weten kun je eens melden met welke bbox3 type en software versie het nu lukt ?
Ik veronderstel dat je nu een bbox3V+ hebt maar de software versie zoals je zegt zou de reden kunnen zijn omdat velen met een bbox3v+ problemen melden met portforwarding en zeker omdat ze melden vroeger met mijn vorige bbox werkte dit wel.
PS: laatste software versie is 8c.235A op de bbox3v+
inderdaad velen melden dit dat nat-loopback niet werkt maar als je dan via uw gsm of op een ander netwerk test zou het toch moeten lukken tenzij portforwarding ook niet lukt bij bepaalde software versie op de sagemcom bbox.
Mss interessant om weten kun je eens melden met welke bbox3 type en software versie het nu lukt ?
Ik veronderstel dat je nu een bbox3V+ hebt maar de software versie zoals je zegt zou de reden kunnen zijn omdat velen met een bbox3v+ problemen melden met portforwarding en zeker omdat ze melden vroeger met mijn vorige bbox werkte dit wel.
PS: laatste software versie is 8c.235A op de bbox3v+


De port forwarding werkt inderdaad van buitenaf. Het probleem is alleen dat ik HTTPS gebruik en dus waarschuwingen krijg als ik via het lokale IP adres surf vanuit het lokale netwerk zelf. Ik zou het kunnen oplossen via de host file maar ik had liever een deftige oplossing (NAT loopback).

Ik kan nu helaas niet checken welke firmware versie ik nu heb. Ik zal deze 's avonds aanvullen.
De firmware versie van de bbox3v+ modem waar port forwarding op werkt:
Software Version
8c.108A
GUI Version
6.8.9
Dan zal je hoogstwaarschijnlijk gelijk hebben dat het aan de laatste software versie ligt.
Mss kunnen de Proximus medewerkers eens polshoogte nemen bij de specialisten of dit probleem gekend is bij de laatste software versie 8c.235A
Het strafste is dat 8c.108A o.a wat problemen oploste met Port Mapping! 🤔
Even een update:
Inmiddels is de modem software geupdate naar 8c.235A, port forwarding werkt niet meer.

Het lijkt er dus sterk op dat port forwarding (enkel poort 80 en 443 getest) niet langer werkt in versie 8c.235A.
Reputatie 7
Badge +3
Kan je alsnog even je modem een hard reset geven? Als al jouw beveilingsconfiguraties op low staan, en een reset verhelpt het niet, dan zal dit inderdaad even nagekeken moeten worden op firmware niveau.
Kan je alsnog even je modem een hard reset geven? Als al jouw beveilingsconfiguraties op low staan, en een reset verhelpt het niet, dan zal dit inderdaad even nagekeken moeten worden op firmware niveau.

Dit heb ik meermaals geprobeerd met de vorige B-BOX 3+ modem (die ook op versie 8c.235A zat). Die had ik dan uiteindelijk ingewisseld voor een ander B-BOX 3+ modem (met 8c.108A). Hierop heeft port forwarding gewerkt tot de 8c.235A update.

Ik heb inmiddels de modem omgeruild voor een B-Box 3 van Technicolor, hierop werkt zowel port forwarding als NAT loopback. NAT loopback is niet te activeren op Sagemcom modems dus deze wissel was voor mij sowieso nodig.

Misschien een leuk idee om ook een FRITZ!Box modem aan te bieden voor de niet standaard gebruikers? 🙂
dan wel zonder het abonnement op te slaan hé ☺

Reageer