Vraag

PLC + Wifi-extender: plc werkt niet meer?


Sinds 2018 een plc samen met een wifi-extender (2 lampjes) van Proximus aangekocht om op de bovenverdieping betere wifi te hebben. In het verleden zonder problemen al enkele keren beide toestellen moeten resetten en synchroniseren volgens de filmpjes op de website van Proximus. Maar enkele dagen geleden rode knipperlichten op plc en extender en tot op heden slaag ik er niet in om de plc te resetten. Wat ik ook doe (opnieuw installeren, bbbox 3 opnieuw opstarten) het lichtje blijft rood knipperen en dus geraakt de extender ook niet gesynchroniseerd. En de helpdesk via de chat werkt vandaag blijkbaar ook niet zoals het hoort …. Hoe los ik dit probleem op?


13 reacties

Reputatie 5
Badge +2

@ChrisdP  Is het op 1 of de beide toestellen het rode knipperlichtje? En bij welk symbool is dat rode lichtje?

Reputatie 6
Badge +2

Ik zou zeggen : als het vroeger werkte zou het nu nog moeten werken. Achteruitboeren kan niet. Een technicus van Proximus moet dat ter plaatse kunnen oplossen. De eeuwige vraag is dan : is dat dan betalend of niet? Proximus antwoordt dan : is het uw schuld dan is het betalend. Maar wel oppassen met zelfstandige technici : die factureren altijd. 

De oplossing kan ook simpel zijn naargelang de situatie bij u thuis. Er zijn talrijke mogelijke oplossingen : uw modem wat verplaatsen, een netwerk met een tweede modem maken, een tweede extender in serie zetten, een kabeltje naar boven trekken (oei mijn vrouw!), ….. of de oplossing van mijn zoon. Die ik hier niet vertel.

Maar ik zie al een begin van oplossing via een moderator.

PLC-adapter met 2 lampjes

Lampjes

dLANdLAN

  • Rood knippert : de Wi-Fi Extender is niet gesynchroniseerd met de PLC. Druk op de synchronisatieknop dLAN van de PLC (onderaan of op de zijkant van de PLC) en daarna op de knop.
  • Wit knippert: synchronisatie aan de gang.
  • Wit blijft aan: toestel is gesynchroniseerd.

WifiWifi

  • Uit: geen wifi.
  • Wit knippert: synchronisatie aan de gang.
  • Wit blijft aan: wifi actief.

Knoppen

dLANdLAN

Druk op deze knop om je PLC-adapter en je Wi-Fi Extender te synchroniseren.

WifiWifi

Twee functies:

  • Kort indrukken om je toestellen met wifi te verbinden via de WPS.
  • Lang indrukken om wifi te activeren/deactiveren.

Bedankt voor bovenstaande foto met uitleg maar die heb ik al wel 10maal gevolgd en in het verleden kreeg ik de wifi-extender op die manier altijd terug in orde. Het probleem zit hem nu bij de plc-adapter (1 lichtje): het lichtje gaat eventje uit als je op de knop opzij drukt zoals aangegeven, maar knippert dan onmiddellijk terug rood. Dus als ik alle stappen voor de wifi-extender (met 2 lichtjes) uitvoer, krijg ik die op een gegeven moment wel wit maar niet stabiel en daarna begint de knop met het huisje opnieuw rood te knipperen, de plc blijft rood knipperen. Ik lees op de website dat dit betekent dat de plc geen verbinding heeft of in slaapmodus staat maar zelfs als ik de plc uit het stopcontact haal en de hele installatie terug opstart blijft de plc rood knipperen. Kan een plc vanzelf stuk gaan?

Als je beide plc tesamen bvb in een dubbel stopcontact steekt lukt het dan ook niet.

  1. Druk de knop aan de zijkant van de PLC met een controlelampje gedurende minstens 12 seconden in. Het controlelampje moet uitgaan. Je PLC wordt gereset.
  2. Druk de knop aan de onderkant van de Wi-Fi Extender met een paperclip ongeveer 12 seconden in. Je Wi-Fi Extender wordt gereset.
  3. Haal de Wi-Fi Extender uit het stopcontact en sluit hem weer aan in de buurt van je b-box. Wacht 45 seconden of tot het controlelampje rood knippert.
  4. Druk gedurende 2 seconden op de knop aan de zijkant van de PLC die op je b-box is aangesloten.
  5. Druk de knop dLAN op je Wi-Fi Extender gedurende 2 seconden in.  Wacht 2 minuten tot het controlelampje dLAN van de Wi-Fi Extender wit en stabiel is.
  6. Druk op WPS of WPSop je b-box gedurende 2-3 seconden totdat het controlelampje gaat branden.
  7. Druk kort op de knop  dLAN op de Wi-Fi Extender.
  8. Het controlelampje Wi-fiknippert maximaal 2 minuten. Wanneer dit lampje wit en stabiel is, is de synchronisatie voltooid..
  9. Als de controlelampjes stabiel zijn, sluit je je Wi-Fi Extender weer aan op de oorspronkelijke locatie.

 belangrijk is om weten is dat je na het resetten van beide adapters
even op de PLC-clone toets moet drukken van de Wi-Fi Plc Extender,
anders is het totaal onmogelijk om beide adapters te laten communiceren !

Neen, probleem is de plc die rood blijft knipperen.

Reputatie 6
Badge +2

Die is misschien kapot. Er eentje gaan lenen bij de buurvrouw? Oei mijn vrouw!

Reputatie 7
Badge +4

 

Ik vrees dat indien de ondervermelde procedure(s)

Een probleem met je PLC | Proximus

voor de oplossing van het probleem gevolgd werd(en), de (1e) PLC defect is (en dient te worden vervangen)

Proximus PLCs waren voor zover mij bekend van het type Devolo dLAN (en zitten reeds enige tijd niet meer in de portfolio)

→ andere PLCs (met IGMP snooping support) installeren of een andere oplossing aanwenden (Proximus Booster)

 

P.S. Devolo dLAN en Devolo Magic zijn niet compatibel 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Reset beide:

Op de PLC 20 seconden op het knopje van onder, op de Wifi extender 20 seconden in het kleine ronde gaatje opzij (met een balpen / paperclip / tandenstoker).


Plaats beide toestellen in stopcontact van dezelfde ruimte, hoe korter bij elkaar hoe sneller ze elkaar vinden.

Druk op de PLC 1 keer kort op het knopje onderaan (minder als 1 sec), je zal zien dat de power led begint te pinken.

Druk vervolgens op het knopje plc / clone op de voorzijde van de WIFI extender. Hierna zal vrij snel het lampje van het huisje oplichten op beide plc's.

@ChrisdP Als bijkomende info: indien je moest vaststellen dat je devolo defect is dan is De TP-Link TL-WPA8635P een goed alternatief 

TP-Link TL-WPA8635P KIT WiFi 1200 Mbps 2 adapters - Coolblue

Reputatie 7
Badge +5

@ChrisdP Het lijkt er inderdaad op dat je devolo defect is. Helaas hebben wij deze niet meer in ons gamma, wel kunnen we je een wifibooster aanbieden.

Ik probeer na het weekend nog eens opnieuw en als het dan nog steeds niet lukt, bekijk ik andere opties. Bedankt in ieder geval voor de respons!

Reputatie 7
Badge +5

@ChrisdP Veel succes! Indien nodig aarzel dan niet om ons te contacteren!

Reageer