Vraag

Oplossing voor niet werkende internet installatie


Korte samenvatting van mijn probleem.

Verhuis aanvraag op 7/7 - afspraak gekregen voor 26/7, technieker komt langs en moet na 4u en vele malen binnenkomen en terug vertrekken, besluiten dat het niet lukt.

Op 27/7 krijg ik een nieuwe afspraak, voor 12/8…  Ik vraag om een tijdelijke oplossing en dan begint het ‘spelletje’ (hoewel het helemaal niet zo leuk is als een spelletje).

Aangeboden oplossingen (telkens door een ander persoon aan de telefoon of via de chat uiteraard):

  • 3 TB data op mobiel die dan als hotspot kan gebruikt worden - 2u later (na zelf terug te bellen) kom ik erachter dat dit niet kan omdat mijn mobiel nummer gelinked is aan een contract via de werkgever en niet aan mijn i-net abo
  • 4G modem met SIM kaart - kan wel pas 2 dagen geleverd worden (geen probleem, het is toch al iets) - op 28/7 vertelt iemand van de klantendienst mij dat zo’n 4G modem enkel kan werken als je een werkende i-net lijn met BBOX hebt?!  > what’s the point van een 4G modem in dat geval???
  • extra SIM kaart gelinked aan mijn i-net abo waarop die 3TB data kan worden gezet - op 27/7 om 16u haal ik een eSIM in een Proximus shop (dus ik moet mij verplaatsen want zo’n shop vind je zomaar niet overal).  De verkoper meld mij dat ik Support moet terugbellen om de kaart te activeren en die 3TB data daaraan te linken.  Wat ik ook doe.  Maar Support vind die kaart nergens terug ‘kan wel 4u duren vooraleer die zichtbaar is in ons systeem….”  OK, ze bellen mij 4u later terug. Super!    ‘hm… ik vind die kaart nog steeds niet terug.  wacht ik verbind je door met iemand die meer rechten heeft.  20mn wachtmuziek en dan verbinding verbroken (what’s new).  Ik heb het voor bekeken gehouden op 27/7 en bel op 28/7 om 8u30 terug. Nu vertelt men mij dat die eSIM gelinked is aan mijn installatie, en doordat ik pas een nieuwe install afspraak heb op 12/8 kan die eSIM pas op 12/8 geactiveerd worden.  Kan iemand mij bevestigen dat dit effectief zo is????

Zelf voorgestelde oplossing: i-net op mijn vorig adres terug activeren en dan verhuis ik wel tijdelijk terug (in kampeer modus) naar daar (70km van mijn nieuw adres).

  • op 27/7 vertelt Proximus mij dat dit ook niet mogelijk is > begrijpe wie begrijpe kan
  • op 28/7 vertelt Proximus mij dat dit nog steeds actief is. > ik vraag een vroegere buurvrouw om dit te checken.  Conclusie (maar men kan het al raden) - er is wifi signaal maar geen i-net

 

Dus vragen:

  • is eSIM altijd gelinked aan de technische installatie van i-net ?  zo ja, what’s the point?
  • kan 4G modem stand alone (simply with a SIM) werken?  of moet die idd gelinked zijn aan een bbox op ADSL/VDSL?  if so, what’s the point van een 4G modem?
  • is er enige andere mogelijkheid om i-net te bekomen op mijn nieuw adres (in afwachting van een technieker die op 12/8 terugkomt en mss het probleem ook niet zal vinden / kunnen oplossing).  Thuiswerk remember...

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hallo, 

kan je mij via een privé bericht het simkaart nummer even doorsturen aub?

 

Geert

Reputatie 7
Badge +4

Proximus kan u in principe tijdelijk een 4G-modem (met SIM-kaart) met een datavolume xyz voor internettoegang ter beschikking stellen in afwachting van een herstelling (of installatie) die niet binnen “normale termijnen” kan uitgevoerd worden

Bovenstaande is onafhankelijk van de soms door Proximus geleverde xdsl&4G “Tessares”-oplossing voor dsl-lijnen met een “lage snelheid” (typisch adsl); uiteraard is dit geen oplossing voor u

Vermist u een abo werkgever hebt is de oplossing u tijdelijk op uw GSM SIM-kaart een bijkomend volume xyz ter beschikking te stellen - zodat u uw GSM als hotspot kunt gebruiken - misschien niet mogelijk

De extra SIM kaart /E-SIM kaart kan een oplossing bieden indien u GSM/smartphone bv. dual SIM ondersteunt of indien u een 2e liggen hebt die u daarvoor als hotspot kunt gebruiken 

Kortom “sommigen hebben er waarschijnlijk met de beste bedoelingen/goeie wil een potje van gemaakt” & hopelijk krijgt @GeertC dit snel opgelost

Succes

Normaal is het een technieker die zo’n 4G modem plaatst als de herstelling op zich laat wachten.

Nice!  Nog 3 nieuwe reacties, die ook weer verschillend zijn van hetgeen de 25 ‘Support’ mensen mij al hebben wijsgemaakt  :)

@GeertC waarom zou ik u het SIM kaart nummer moeten sturen?  Sorry voor mijn (onterechte?) achterdocht, maar ik ken u natuurlijk niet.

@M_016 , een so-called expert (Dieter) vertelde/bevestigde mij gisteren op de chat dat zo’n 4G mode ENKEL kan werken als versterking op een bestaande DSL lijn.  Ik heb de chat bewaard (maar op een andere computer waar ik nu geen toegang toe heb).  Mss moet je die mensen es een in-depth training geven?  Soit, ik zie in MyProximus opvolging dat de modem nog steeds ‘in bestelling’ staat (zou vandaag geleverd worden), maar doordat ik nog steeds geen i-net heb ben ik terug op kantoor in Brussel, dus niet thuis om de modem te ontvangen :(

@Martin , tja, wat noem je normaal als je het over Proximus hebt…  Ze hadden een franstalige technieker gestuurd, omdat ik 2km over de taalgrens woon (het feit dat ik 2x vermeld het dat het een NL-talige moest zijn, daar werd natuurljk geen rekening mee gehouden...).  Die persoon sprak geen woord NL noch EN, en ons FR is goed genoeg om brood, wijn & kaas te bestellen, maar niet om technische termen omtrent internet, 4G, DSL lijnen, UTP kabels, modems… te bespreken :(

Kreeg gisteren nog een additioneel cadeautje van (nog) een andere Proximus medewerkster : Mijn GSM abo (betaald door werkgever) heeft een data limiet van 6GB, vroeg aan de medewerkster wat de extra kost zou bedragen (ik zit momenteel al aan 10.5GB) en die vertelde me doodleuk €50/GB  :D


 

Reputatie 7
Badge +3

@MayFlower73 

Ik ben een Proximus medewerker en aan de hand van je simkaartnummer kan/kon ik eventueel nakijken of deze al actief staat.

Wat die 4G modem betreft dat klopt, die kan als tijdelijke oplossing geleverd worden.

 

Geert

@GeertC , OK, ik stuur de gegevens door.  Er staan 2 nummers op het kaartje (kartonnen kaartje met eSIM gegevens), volgens de verkoper in de shop was de nummer onder de 2de bar code belangrijk, correct?  

Wat betreft je statement “Wat die 4G modem betreft dat klopt, die kan als tijdelijke oplossing geleverd worden.” > wat klopt er?  tijdelijke oplossing voor wat

  • die werkt dus TOCH standalone, i.e. zonder BBOX?  Dus als die geleverd wordt, kan ik die dan onmiddellijk gebruiken (same setup als Orange Flybox of Tadaam van Telenet?)
  • die technische expert op de chat (Dieter) had gelijk en die moet aan een BBOX gelinked worden om de gewone DSL lijn te versterken?
Reputatie 7
Badge +3

@MayFlower73 

de simkaart staat inderdaad niet actief, heb je deze stappen al eens gedaan? 

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_esim/particulieren/support/telefonie/gsm-en-sim-kaart/sim-kaart-pin-code-en-puk-code/je-esim-activeren-en-gebruiken.html

 

Geert

@GeertC , ja op dinsdag, onmiddellijk na de aankoop heb ik de stappen zoals op de Proximus site aangegeven doorlopen.  Ik zie het DataPlan op m’n smartphone, maar als ik het “activeer” zie ik geen 4G verschijnen  :(

Ter info: smartphone = iPhone 11 Pro

TBI: Je USB-modem of wifi-router installeren | Proximus

wat bvb al geinstalleerd werd door proximus bij anderen die geen internet en tv meer hadden:

en Proximus hen een 4G modem met 1 LAN-poort en zonder WiFi ter beschikking stelt
( zoals deze bvb 4G/5G Fixed Wireless Access (FWA) | Sagemcom )

NB: je hebt bv nog eventueel een switch, router, access points, PLC's nodig om meerdere gebruikers te kunnen aansluiten
en voor  TV bv. → picks via laptop in HDMI naar TV eventueel.

Bedankt voor de info @Martin , ik vond hier idd niks over terug op de Proximus Support pagina’s, maar zocht altijd op 4G modem…  Ik bekijk dit zeker, ALS de modem effectief geleverd wordt.  Was beloofd voor gisteren, maar belofte weer niet nagekomen door Proximus (BPOST heeft ook nog steeds geen pakje ontvangen)  :pensive:

Heb gisteren middag ook de TADAAM oplossing van Telenet besteld, en die werd deze ochtend al geleverd;  Gelukkig zijn er nog zekerheden in het leven  :relaxed:

Huidige stand:

  • Proximus: -5
  • Telenet: +1

Ik hou jullie (+ forum audience) op de hoogte.

Update: 

  • nog steeds geen nieuws / oplossing(en) van Proximus
  • Telenet (TADAAM) succesvol geleverd en zonder problemen geïnstalleerd

Ik wacht met spanning op nieuws van Proximus...

nog steeds geen nieuwe mdem geleverd na een week zonder vidoesignaal

Reputatie 7
Badge +4

@edkbs De aanvraag is ingeleid en ik zie dat de levering gepland is voor 20 juni.

Reageer