Vraag

opeens buitenlandse sites niet bereikbaar, belgische wel

  • 27 April 2023
  • 1 reactie
  • 55 Bekeken

Vanmorgen, 9u15 ongeveer. We zijn via TV aan het kijken naar TV Vlaanderen via Internet, via de vaste lijn van Proximus. Opeens stopt het beeld. Ik check op mijn computer, ook daar niets. Websites als Nieuwsblad en VRT werken wel alsook andere Belgische sites. BBC Nieuws en andere buitenlandse sites laden niet. Ook na alles af en aan gezet te hebben.

Ik probeer via mijn gsm, ook niets. Zet op gsm de wifi af, via 4G van Proximus gaat alles. Via Orange mobiel netwerk werkt ook alles.

Een half uur later werkt alles terug normaal via de vaste lijn van Proximus.

Dit is niet de eerste keer, had het al meermaals voor… soms werken de Belgische sites nog en buitenlandse niet, soms helemaal niets…. na een half uur of zo wrkt alles terug wel.

Hoe komt het? DNS server????

Nota: TV Vlaanderen komt dus mogelijk via buitenlandse server?

 


1 reactie

Anders moet je eens op het moment dat het voorvalt in je internet & netwerk settings  van je wifi/netwerkadapter van  je laptop/pc een manueel DNS server opgeven voor ip4 bv 8.8.8.8  om zo kunnen vast te stellen of het aan de DNS server van PX ligt.

NB:

effen terzijde: ik heb dit nu eens gedaan op mijn laptop met windows 11 omdat momenteel de forumpagina’s traag in laden en via 8.8.8.8 laden die momenteel ook vlugger!

Reageer