Vraag

ONBEKENDE HOSTNAME

  • 15 August 2023
  • 6 reacties
  • 329 Bekeken

Reputatie 1

Na veel problemen met de internetconnectie heb ik de BBOX 3 en de BOOSTER vervangen door de nieuwe INTERNETBOX en de nieuwe BOOSTER V2. Alle instellingen gebeuren nu online via MyProximus.

Al mijn netwertoestellen heb ik in een tabel gezet met al hun MAC adressen en IP.

Als ik inlog op de internetbox zie ik 2 toestellen die ik niet kan herkennen in mijn netwerk!

Het volgende toestel staat actief in de OPERATOR POOL ( 192.168.128.xxx )

wie of wat is LXC ?

Het tweede toestel staat in mijn PRIVE POOL actief. ( 192.168.129.xxx )

Geen enkel toestel in mijn privenetwerk heeft dit MAC adres, dus ik weet niet welk toestel het is!

Hoe kun je een toestel verwijderen of blokkeren? In de Bbox3 ging dat via "parentcontrol", maar hier online zie ik niets om dit te doen!

Iemand een idee?


6 reacties

het MAC-adress 20:b8:2b:06:97 is van sagemcom  zelf (fabricant van de Internetbox)

Voor de privé pool dat weet ik niet zo direct, heb je eventueel een IP adres gereserveerd mss!

Reputatie 1

Hello Martin, bedankt voor de snelle reactie!

Neen, ik heb niets gereserveerd. Enkel mijn gekende MAC adressen zijn toegevoegd en heb ik een IP toegekend en staan allemaal netjes in de PRIVE POOL. Mijn BOOSTER staat als accesspoint ingesteld en is met een ethernetkabel verbonden in mijn netwerk. Hebben deze 2 ethernetpoorten op de BOOSTER ook een MAC adres? De BOOSTER zelf heeft een gekend MAC adres en staat ook in de OPERATOR POOL. Hoe kan ik een toestel via zijn MAC adres blokkeren op mijn netwerk?

je zegt “gekende MAC adressen zijn toegevoegd en heb ik een IP toegekend” dan hebben de toestellen (met hun respectievelijk MAC-adres geen IP adres automatisch gekregen van de DHCP en heb je zelf adres reservatie toegepast.

Ieder toestel op je netwerk krijgt een MAC-adres dus ook je boosters maar als je die met de ethernet poort verbindt of je maakt er via wifi verbinding mee dan zijn dat niet de zelfde MAC-adressen.

Mss moet je eens via  Windows 11,10, 8, 7 eens zien of je daar meer terugvindt van dit 2de onbekend MAC-adres:

  1. Klik Windows Start of druk op de Windows toets.
  2. In het zoekveld, type cmd.
  3. Druk op de Enter toets. U krijgt een command line scherm te zien.
  4. Type ipconfig /all.
  5. Druk Enter. Een physical address gaat u bij elke adapter zien. Het physical address is het MAC adres van jouw apparaat.

Of je via MyProximus parental control kunt instellen om bvb mac adressen te blokkeren, daar heb ik geen idee van, en kan het ook niet natrekken want ik heb zelf geen bbox4. 
Ter info: hier bv. spreken ze daar ook van https://forum.kpn.com/modems-123/ik-zie-een-vreemd-mac-adres-in-mijn-modem-558750

 

Reputatie 7
Badge +4

LXC - Wikipedia

&

12.04 - How do I get the IP address of an LXC container? - Ask Ubuntu

Reputatie 1

@Martin 

Op mijn BBOX3 had ik al mijn toestellen in de gereserveerde IP lijst staan! Was geen enkel probleem.

Nu met de Internetbox kun je dit ook doen, al mijn toestellen die met de ethernetkabel werken staan allemaal in de gereserveerde lijst met hun duidelijke HOSTNAMEN. De WIFI toestellen volgen later wel.

De link van het KPN forum was heel interessant! Daar stond het volgende op

Ik heb geen enkel Windows of Android toestel, maar uisluitend Apple.

3 toestellen werken met het PRIVE WIFI ADRES ( dat is de standaardinstelling vanaf iOS 15 )

Zo als gezegd weet ik van elk toestel het physical en het prive MAC adres. ( als ze dat hebben )

De 2de positie van het MAC adres van de “ STRANGER “ in mijn PRIVAAT POOL heeft hoofdletter E, dus staat ook ingesteld met PRIVE MAC ADRES!

Met de webversie van MyProximus lukt het niet om een toestel te blokkeren.

Met de MyProximus app op mijn iPhone lukt het ook niet!

Met de MyProximus app op mijn iPad kan ik de WiFi tijdelijk uitschakelen van een toestel.

Die “ STRANGER “ heb ik dan ook uigeschakeld ( 24u ). Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je de WiFi permanent kunt uitschakelen, maar weet nog niet hoe dit moet.

Dus er zijn verschillen in de settings ( beide iOS app)

@Gilbert_030 

Oké, bedankt voor de feedback trouwens.

Reageer