Beantwoord

notebook snelheid veel te laag

  • 23 January 2024
  • 33 reacties
  • 261 Bekeken

Reputatie 2
Badge

sedert donderdag ( 18 januari 2024 ) verbonden met fiber en hier enkele snelheden:

gsm Samsung A52s 5G : 364 down en 318 up

tablet Samsung A6 : 282 down en 232 up

notebook Asus Vivobook gemeten niet bedraad : 94 down en 70 up.

vooral die notebook zit wel heel laag.

zopas bij een gebuur getest, ook aangesloten op 18 januari, zelfde opstelling in de berging.

notebook Asus niet bedraad : 45 down en 33 up.

gsm is gewoon toestel ( geen smartphone ) en bezit geen tablet

Vind dit wel heel vreemd zo’n lage snelheden via de notebook.

icon

Beste antwoord door Mutlie 23 January 2024, 11:23

Bekijk origineel

33 reacties

Als je de http://speedtest.net uitvoert met je toestel verbonden via utp kabel aan de bbox is je snelheid dan wel normaal.

Is het gemeten met je notebook op wifi2.4  of wifi5.0 en sta je dan dicht tegen de bbox als je dit test?

Best om wifi5.0 te gebruiken op je notebook tenzij je ver van de bbox zit want 5.0 draagt niet zo ver en verzwakt vlugger door obstakels tov  2.4.

Welke Wifi adapter zit er in de notebook? Dit is ook belangrijk qua snelheid
De 802.11n bijv is beperkt tot 150 Mbps, de “goede oude” bg versie maximaal 54 Mbps.
De ac/ax versies zijn sneller en dus beter geschikt voor fiber.

Reputatie 2
Badge

kan de notebook niet verbinden want er is géén ethernet ingang op de notebook.

werk altijd op 2.4 wifi

Reputatie 2
Badge

 

zit wel met een 802.11n...dus ben beperkt of nieuwe kaart inpluggen.

@MarcoPolo

ben je zeker dat je SSID wifi5.0 niet kunt nemen want die standaard onderstuent zowel 2.4 als 5.0 !

mss moet je eens One SSID op de bbox uitzetten (via zijn instellingen http://proximus.be/myinternet zodat je een aparte SSID naam zie binnenkomen op je notebook voor 2.4 en voor 5.0 zodat je dan de 5.0 eens kunt kiezen, want je zou hogere snelheden kunnen halen zo..

Plus dat je nog het nadeel niet hebt zoals je bij 2.4 hebt, dat je kan gestoord worden ( nog minder snelheid halen) door naburige wifi signalen.

Reputatie 2
Badge

Martin,

als ik nu de 5.0 zou gebruiken, kom ik dan niet in conflict met de printer die op 2.4 staat?

En nog iets opgemerkt in configuratie scherm - apparaten, daar staat er :

Realtek 8822 CE Wireless LAZN 802.11ac PCI-E-NIC en op de printscreen hierboven bijgevoegd  Wi-Fi 4 802.11n

Reputatie 7
Badge +4

Over welke notebook praten we?

U kunt met uw laptop perfect in WiFi 5.0 met uw Bbox3 verbonden zijn en uw printer via uw Bbox (router) bereiken wanneer deze printer op uw Bbox aangesloten is in WiFi 2.4  

= zelfde lokale netwerk

 

Voor een directe/rechtstreekse) verbinding (zgn. WiFi direct) tussen laptop en printer kunt u evenwel enkel gebruik maken van WiFi 2.4

Ik vind ook deze uitleg voor deze realtek kaart:
The maximum throughput of the RTL8822CE 802.11ac is 867 MBPS on the 5.0 GHz wifi band.

You can check the actual connection speed the card is connecting to your network by going to the Windows control panel>network and internet>network and sharing center.

Click in the wireless connection on the right side of the window, and it will show you what speed the adapter is connecting at.

If it is above 144 MBPS, then you are connecting to the 5.0 GHz Wi-Fi band.

The default advanced settings for the Wi-Fi card should be fine, but you should be able to select the band you want to connect to in the advanced settings menu for the Realtek Wi-Fi card in the device manager.

There should be a preferred band setting.

 

Martin,

als ik nu de 5.0 zou gebruiken, kom ik dan niet in conflict met de printer die op 2.4 staat?

@MarcoPolo  Als je printer met de bbox contact maakt via utp of wifi maakt dit niks uit, je zit op je lokaal netwerk en kunnen ze elkaar zien. Uit de tabel van datanews → Internet Box de Proximus - Data News kun je wel zien dat je veel hoger snelheden kunt halen op 5.0, natuurlijk om de hogesnelheden te halen van wifi-6 moeten je toestellen natuurlijk ook wifi-6 ondersteunen.

Voor een directe/rechtstreekse) verbinding (zgn. WiFi direct) tussen laptop en printer kunt u evenwel enkel gebruik maken van WiFi 2.4

Als beide wifi 5.0 ondersteunen kan dat toch ook via wifi 5.0 ook, nee?

Reputatie 7
Badge +4

@Martin uiteraard als de printer én WiFi 2.4 én WiFi 5.0 ondersteund (wat bij diverse printers niet altijd het geval is)

 

Even tonen wat het verschil is tussen de B-Box3 en Internetbox in snelheden, en vooral het verschil tussen 2.4 Ghz en de 5.0 Ghz band.

 


@MarcoPolo 
Maak een verbinding met de 5.0 Ghz en je zou sneller moeten surfen, ook al zit jet met het n-protocol.
Ter vergelijk, ik ben verbonden op de 5.0 band, heb ook/slechts een goede oude B-Box3 (als vervanging gekregen ter gelegenheid van blikseminslag tijdens Pukkelpopramp) en surf op mijn laptop met de 802.11ax (!) chip maar tegen maximaal 45-46 Mbps. 🙄
Nog nooit een snellere verbinding gezien.

@Martin uiteraard als de printer én WiFi 2.4 én WiFi 5.0 ondersteund (wat bij diverse printers niet altijd het geval is)

 

daarmee dat ik het verkeerd begreep omdat die wifikaart wel 5.0 ondersteunt.

@MarcoPolo 

Ik vermoed dat je een bbox4 (internet box hebt) en daar spreekt men niet van “One SSID” uitzetten maar iets van “Identieke configuratie op alle frequentiebanden” > uitzetten. 
Om zo terug twee aparte SSID-namen  te hebben voor respectievelijk 2.4 en 5.0.

Reputatie 2
Badge

@Martin

Ingesteld zoals gevraagd maar bij elke opstart alles terug zoals in het begin.

gewerkt met 5.0 doch problemen met de printer, snelheid lag iets hoger maar niet denderend.

zou een draadloze adapter, zoals op de foto, soelaas brengen of is het verloren geld.

 

@Martin

Ingesteld zoals gevraagd maar bij elke opstart alles terug zoals in het begin.

gewerkt met 5.0 doch problemen met de printer, snelheid lag iets hoger maar niet denderend.

Je had waarschijnlijk probleem met de printer omdat ik zie dat je wifi-2.4 niet opstaat en als de printer niet op wifi-5.0 kan werken, kan hij geen verbinding maken met je netwerk en zien/vinden de toestellen in je netwerk de printer niet.

Het wel raar dat je dan op wifi-5.0 maar kleine verbetering hebt vastgesteld, zit je met je notebook mss wat ver van de bbox4?

Met de usb stick kan je zelfs met de wifi-ax (Wifi 6 standaard) werken wat nog een hogere snelheid zou beteken wel op voorwaarde dat de plaats waar je zit met de notebook voldoende wifi signaal binnenkomt van je bbox4!

NB: de bbox4 ondersteunt wel niet de wifi-6E standaard niet maar dit is nu niet direct een probleem)

 

zit wel met een 802.11n...dus ben beperkt of nieuwe kaart inpluggen.

Volgens mij is uw toestel slecht geconfigureerd. Het kan zeker 802.11ac aan … misschien nog ergens een oude brakke driver die enkel n ondersteunt ? Hardware drivers updaten? 

En voor wat het waard is … ik heb op mijn 10 jaar oude laptop I7 derde generatie een ac dongle aangesloten (TP-Link T9U dacht ik) na uitsluiten van de oude wifi kaart (had geen 5Ghz band) en ik heb locale pieken van 1300 Mbps tussen laptop en router … zelfs onder W11 en die is iets stricter can W10. 

Nu je dat zegt, herinner ik mij nu dat ik voor mijn vroegere oude HP laptop ook software heb moeten downloaden/installeren  waar deze kaart ook gebruikt werd.

Reputatie 2
Badge

@Martin 

afstand is amper 5 meter, zelfde verdiep.

op aanraden van een kennis eens verder gekeken bij apparaatbeheer en printscreen bijgevoegd.

 

Reputatie 2
Badge

deze morgen de volgende download uitgevoerd en snelheid ligt nu merkelijk hoger.

Intel Wireless Lan Driver and Application Version V21.0.0.2990 74.69MB 2019:10:18

gemeten snelheid : 281 down en 239 up.

Bedankt voor de feedback en blij te horen dat het hiermee toch al veel beter geworden is.

het ligt nu al in de grote orde van je andere toestellen.

tablet Samsung A6 : 282 down en 232 up
gsm Samsung A52s 5G : 364 down en 318 up

Reputatie 2
Badge

nu ander probleem...pfff…

krijg de printer HP 2540 niet meer in het netwerk.

nu usb verbonden en zal een van de volgende dagen eens zoeken.

Kan je  via zijn instellingsmenu  zien of hij een statisch IP adres heeft?

Wat staische IP adressen betreft:

Indien uw toestel nu een vast IP adres heeft (192.168.1.xxx) dan heb je 2 mogelijkheden:

  1. niets wijzigen: uw toestel zal blijven werken met zijn huidig IP adres.
  2. ofwel manueel een vast IP adres toekennen in het subnet 192.168.128.1/23.
    Om geen conflicten te krijgen met de bestaande DHCP pools gebruik je dus best:
  • IP adres tussen 192.168.128.128 en 192.168.128.254
  • subnet 255.255.254.0 (dus geen 255.255.255.0)
  • gateway 192.168.128.1
  • dns server 192.168.128.1

Indien je een toestel  een gereserveerd IP adres wilt toekennen, kan dat via “My Proximus”.

Geavanceerde Instellingen > Netwerk > Gereserveerde IPV4-adressen

Kies hier dus een IP adres binnen de privé DHCP pool range (192.168.129.xxx)

                                                                   

@Martin

afstand is amper 5 meter, zelfde verdiep.

op aanraden van een kennis eens verder gekeken bij apparaatbeheer en printscreen bijgevoegd.

 

Je moet kijken onder wireless mode en daar kiezen voor de ac mode

Ik denk dat je die 802.11d kan disabelen want die landcode bijkomende melding is sinds 2015 afgeschaft.

Reageer