Skip to main content
Hallo,



Wij hebben sinds kort scarlet (hiervoor enkele maanden proximus), nu sinds wij bij proximus zaten kan mijn NAS (Synology) niet meer online.

Hij is rechtstreeks op de modem aangesloten maar hij maakt geen verbinding met het internet, hiervoor bij telenet heb ik nooit iets speciaals moeten aanpassen zodat hij kon verbinden met het internet.

Intern is de NAS gelukkig wel benaderbaar.



Nu heb ik hier al allerlei topic bekeken en geprobeerd maar nog niets gevonden dat werkt.

Is het normaal dat als je een NAS bij proximus/scarlet aansluit dat deze nog niet direct met het internet verbonden is?

Moet ik hiervoor portforwarding gebruiken?



De NAS moet niet persé van buitenaf benaderbaar zijn, dit werkt via synology quick connect zodra hij verbinding heeft met het internet.



Alvast bedankt voor de hulp!

Sven
kijk eens naar deze beschrijving :

👉 Voorbeeld van een synology NAS aangesloten op je BBOX3



Of dit je kan verder helpen

NB: eens je op deze site pagina bent kun je ook nog zoeken op "synology"



Ander voorbeelden:

Synology VPN server actief krijgen achter BBOX3

Dubbele router op mijn netwerk met BBOX3 en Synology Rtr

VPN Server op een Synology NAS via BBOX3 aan de praat krijgen
kijk eens naar deze beschrijving :

👉 Voorbeeld van een synology NAS aangesloten op je BBOX3



Of dit je kan verder helpen

NB: eens je op deze site pagina bent kun je ook nog zoeken op "synology"




Alvast bedankt voor je reactie!

Ik heb net alles gevolgd zoals op deze website, nu heeft mijn nas nog steeds geen verbinding.

Hier mijn settings:



Na deze instellingen in te stellen heb ik de modem herstart.



Synology staat op fixed ip 192.168.1.130.



Even een achtergrondvraag voor de experts:

Hoe komt het dat alle apparaten direct werken door ze aan te sluiten maar dat er zoveel problemen zijn om een NAS te verbinden met het internet?
Ik zie niet direct wat verkeerd zou zijn, zijn dit de enige poorten die moeten opengezet worden voor de synology (heb er geen ervaring mee)

maar mss best ondertussen ook eens je probleem voorleggen op userbase.be/forum waar ook wel netwerkspecialisten zitten



PS: ik weet ook niet of je eventueel deze poorten moet open zetten

>

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_ports_unblock_secu/particulieren/support/internet/veiligheid-en-bescherming/internetpoorten-en-beveiliging/internetpoorten-openen.html
peers, probeer je NAS eens een fixed IP te geven lager tussen 192.168.1.2 - 192.168.1.63. IP's hierboven zijn gereserveerd voor Proximus TV op de b-box, ongeacht dat je digitale TV hebt of niet.

Vergeet niet je NAS te herstarten zodat het IP adres correct wordt vernieuwd.



Heb je toevallig nog bijkomstige settings op je NAS staan? Indien het na de fix IP change nog niet werkt, zou ik opteren voor een 'restore to default settings' van je NAS. Dit is soms nog iets anders dan een factory reset. Bij sommige NAS'en kan je dit doen en herstel je zo enkel de instellingen en niet al je data zoals RAID instellingen etc. Maar dit moet je even bekijken op je NAS. Op mijn Synology thuis, heb ik deze mogelijkheid, als ik me niet vergis.
Ik zie niet direct wat verkeerd zou zijn, zijn dit de enige poorten die moeten opengezet worden voor de synology (heb er geen ervaring mee)

maar mss best ondertussen ook eens je probleem voorleggen op userbase.be/forum waar ook wel netwerkspecialisten zitten



PS: ik weet ook niet of je eventueel deze poorten moet open zetten

>

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_ports_unblock_secu/particulieren/support/internet/veiligheid-en-bescherming/internetpoorten-en-beveiliging/internetpoorten-openen.html




Ik zal ook eens op userbase proberen, bedankt!





peers, probeer je NAS eens een fixed IP te geven lager tussen 192.168.1.2 - 192.168.1.63. IP's hierboven zijn gereserveerd voor Proximus TV op de b-box, ongeacht dat je digitale TV hebt of niet.

Vergeet niet je NAS te herstarten zodat het IP adres correct wordt vernieuwd.



Heb je toevallig nog bijkomstige settings op je NAS staan? Indien het na de fix IP change nog niet werkt, zou ik opteren voor een 'restore to default settings' van je NAS. Dit is soms nog iets anders dan een factory reset. Bij sommige NAS'en kan je dit doen en herstel je zo enkel de instellingen en niet al je data zoals RAID instellingen etc. Maar dit moet je even bekijken op je NAS. Op mijn Synology thuis, heb ik deze mogelijkheid, als ik me niet vergis.




Ik heb net ook eens geprobeerd met IP 192.168.1.6, beide toestellen herstart maar nog steeds geen succes.

Normaal gezien is er aan de netwerk settings weinig tot niets aangepast in het verleden, ik heb hiervoor altijd telenet gehad en toen werkte dit altijd gewoon na het insteken van de kabel.



Ik heb ook eens gekeken of mijn nas (DS215) deze optie ook heeft maar deze heeft blijkbaar enkel de optie om volledig naar fabrieksinstellingen terug te gaan (dus ook verlies van data etc).



Het lijkt met ook raar dat de nas geen verbinding heeft als ik deze tijdelijk in DMZ zet? Ik dacht dat hierbij het portworwarden zelfs overbodig was.
DMZ portforwarding overbodig:

tenzij deze poort reeds al naar een ander afgeleid werd dan wordt deze poort niet meer in DMZ naar je nas opengezet.
Er is ook een topic geopend op userbase:

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=55&t=54080

Reageer