Vraag

Misbruik


Ik kreeg een brief dat mijn account (fa…..@skynet.be) tijdelijk gedeactiveerd is wegens misbruik door derden. Waarover gaat dit?

Dat is een oud mailadres waar ik nergens nog wat van terug vind.


14 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Blijkbaar beschikt u nog over een Skynet internetadres destijds van het type fa...@skynet.be waaraan meerdere aliassen kunnen gekoppeld zijn bv. van het type voornaam.naam@skynet.be

Betrokken e-mailadres werd mogelijks “hacked” = uw (oude niet meer gebruikte) mailbox is “hacked”

of werd betrokken oud e-mailadres destijds gebruikt  als (een oude) login voor (een oud) MyProximus (niet meer gebruikt) account en is dit (oude) MyProximus account “hacked”

en dehalve werd betrokken mailbox en/of MyProximus account door Proximus (tijdelijk) gedeactiveerd

Reputatie 6
Badge +2

Een brief van wie?

Misschien wordt dat oud adres wel gebruikt (misbruikt?) door derden om spam te sturen. Als je het niet meer gebruikt kun je het beter gewoon weg doen.

Maar het kan zijn dat TS wel aliassen gebruikt van dit fa…..@skynet mail adres (zelfde mailbox dus)

Reputatie 6
Badge +3

Dat wil zeggen dat het wachtwoord dat gekoppeld was aan jouw oude e-mail adres buit is gemaakt. Waardoor het mogelijk was om in jouw naam mails te kunnen versturen. Omdat Proximus dit nu gedeactiveerd is kan het niet meer misbruikt worden. Je moet wel het wachtwoord veranderen wanneer je op andere websites hetzelfde wachtwoord gebruikt hebt, dat is onveilig. Er bestaat zelf een zoekmachine voor om te zien of jouw inloggegevens werden buitgemaakt: https://haveibeenpwned.com/ Aliassen gebruiken natuurlijk hetzelfde wachtwoord. Het moet wel over iets oud gaan want anders zou er nu niet meer gemailt kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +4

@pcasteels, er zijn momenteel meer van deze brieven in omloop, maar deze worden momenteel onderzocht. 

Je mag deze brief negeren. Als ik meer info krijg dan laat ik dit hier in dit topic weten.

Reputatie 6
Badge +3

Als alles nog werkt dan gaat het inderdaad over een mogelijke frauduleuze brief of een foutieve legitieme brief.

Mijn pa zegt dat die ook dergelijk al gekregen heeft maar niet op gereageerd heeft.

Alles werkt inderdaad, ik weet niet waarom die accounts nog bestaan maar het is niet geruststellend dat Proximus je laat weten dat er misbruik van gemaakt wordt.

We hebben nu nog 1 proximus mail account in gebruik maar dat logt in met een @skynet.be adres

Wanneer deze accounts toch niet in gebruik zijn waarom worden ze dan niet opgedoekt?

aliassen kun je zelf wissen maar de mailbox zelf niet, dit kan inderdaad Proximus doen

Reputatie 6
Badge +3

Er wordt momenteel nog onderzoek gedaan naar de legitimiteit van deze brief. Maar aangezien jezelf zegt dat het fa adres je bekend voorkomt wil iets anders zeggen. Wat ook een mogelijkheid is dat het om een heel oude account gaat en dat je voor een bepaalde tijd geen Proximus klant was en dan terug geworden.

Reputatie 7
Badge +4

Indien het over e-mail (mailbox) en niet over MyProximus accounts (inloggen vie e-mailadres) gaat deze dienen conform de wetgeving nog 18 maand actief te blijven na opzegging van het internetabonnement

Reputatie 6
Badge +2

Dit soort brieven zijn de laatste tijd vaak opgedoken.

Volgens mij moet je hier gewoon geen aandacht aan geven, en is er een fout gebeurt bij Proximus.

Ik heb nog nooit geweten dat hackers beginnen met brieven per post te sturen. Een hacker kan toch geen link leggen tussen een @skynet adres en een postadres van de eigenaar (tenzij de Proximus klantendatabase gehackt werd) ???

Die  brieven komen m.i. dus wel van Proximus, zijn dus legitiem, maar waarschijnlijk foutief? En wat is er geblokkeerd? De mailbox? Het alias?

Laat ons afwachten welke feedback we krijgen van @Charlotte.D ...

Reputatie 6
Badge +3

Volgens de GDPR/AVG moet er bij een datalek iedereen op de hoogte gebracht worden dat er persoonlijke gegevens gestolen werd. Wel dat er facturen uit de brievenbus werd gehaald een ander rekeningnummer werd opgezet en dan terug in de brievenbus gedaan werd. Maar hier zal het wel verstuurd zijn door Proximus zelf want hackers hebben hier geen nood aan dit te doen. Zie hier voor meer informatie over de gegevensbescherming: https://www.proximus.be/support/nl/id_cr_contact_gdpr/particulieren/support/vraag-over-mijn-persoonsgegevens.html en ook hier: https://www.proximus.be/nl/id_cr_warnland/particulieren/r-orphans/wettelijke-informatie.html#/tab12 Scroll down tot dat je komt aan de sectie privacybeleid. Maar ik herhaal eerst nog afwachten.

Inderdaad gewoon negeren want als het dit niet is is het weer wat anders en zo kun je bezig blijven...

Reageer