Vraag

Manueel verlaagde snelheid?

  • 8 October 2023
  • 10 reacties
  • 143 Bekeken

Dag

Ik heb een vraag over de snelheid. (ja, heel typisch he om daarover te vragen)

 

Het punt is dat toen we verhuisd zijn was het internetsnelheid maximum 93.2 Mbps en dat werd na 3 maanden verlaagd tot maximum 50 tot 60 Mbps.

 

Dit wilt zeggen dat voor ons lijn de snelheid 90+ haalbaar is. Doet Proximus opzettelijk de snelheid omlaag? We hebben sindsdien niets sneller dan 55 Mbps gehad. (lijntest heeft geen zin, indien je daar over nadenkt)

 

Mvg

Alexander


10 reacties

@PeterST123 

in feite is het de DLM (automatisch DSL lijn meetsysteem) die de dsl lijnen monitort en probeert om je lijn een zo hoog mogelijke lijnsnelheid te geven en dit op voorwaarde dat uw lijn en de lijnen van andere DSL klanten, die van de zelfde distributie kabel aftakken, stabiel blijft want anders gaat de DLM gas terugnemen om de stabiliteit te verzekeren.

Nu, de PX forum moderatoren kunnen morgen altijd eens natrekken of er mogelijkheid is om je lijnsnelheid te verhogen. 

Reputatie 6
Badge +2

Juridisch hebt u wel geen poot om op staan. Kijk maar eens naar hun teksten. Er zal nooit staan dat ze 90 Mb garanderen bij een 100/30 abonnement, er zal wel te lezen zijn "tot 100MB" of "maximum 100 MB" . Dus ... Maar ik surf uren aan een stuk met 10 MB download, en ik vind dat OK. Wil ik rapper, dam moet ik naast de modem gaan staan. 

Reputatie 7
Badge +3

Juridisch hebt u wel geen poot om op staan. Kijk maar eens naar hun teksten. Er zal nooit staan dat ze 90 Mb garanderen bij een 100/30 abonnement, er zal wel te lezen zijn "tot 100MB" of "maximum 100 MB" . Dus ... Maar ik surf uren aan een stuk met 10 MB download, en ik vind dat OK. Wil ik rapper, dam moet ik naast de modem gaan staan. 

@Cvanloon  U schrijft hier ONZIN!

 

In je MyProximus account kan je zien welke snelheid gegarandeerd is onder je product Internet .https://www.proximus.be/myproximus/nl/Personal/services/My-Products__/details/internet

 

En deze info is correct.

Misschien zelf eens bij jezelf in je MyProximus account checken , alvorens hier te posten 

Maar ik surf uren aan een stuk met 10 MB download, en ik vind dat OK. Wil ik rapper, dam moet ik naast de modem gaan staan. 

 

Reputatie 6
Badge +2

Stopt met roepen manneke, dat is onbeschoft.  Lees eens hun aankondigingen. Bvb  Familius "tot 100 MB" download. Mega Fiber "tot 500 Mbps download .....

@PeterST123

Wat geven ze als gegarandeerde snelheid op →  http://proximus.be/internetsnelheid (zowel als klant als op adres) 

Staat onder de titel: Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

Bijvoorbeeld: Bij mij geeft dit het volgende resultaat:

  • Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid
    62,4 Mbps download - 18,7 Mbps upload
  • Mijn lijnsynchronisatiesnelheid op de bbox is 100Mbps
  • Op Myproximus: Snelheid: Downloadsnelheid = 84.9 Mb/s / Uploadsnelheid = 18.4 Mb/s
  • via speedtest via Wifi 5.0:

    cb936837-8397-494e-a5d5-c344413d6441.png
    dus via ethernetkabel zou dit nog iets hoger zijn (vroeger nog gemeten 93Mbps)

Reputatie 7
Badge +4

@Cvanloon @Pat52 Jullie mogen van mening verschillen, maar los van wie er gelijk heeft zou ik jullie wel willen vragen om op een respectvolle manier met elkaar in discussie te gaan zoals ook hier gevraagd wordt tov de moderatoren, maar dat geldt natuurlijk ook voor jullie onderling. 

Wat betreft de gegarandeerde snelheid wordt volgende info vermeld :

Disclaimer onder voorwaarden:

De aangekondigde maximale snelheid is een theoretisch snelheid, voor de vaste internetverbinding die in de praktijk niet door alle klanten behaald kan worden. Je downloadsnelheid thuis hangt voornamelijk af van de afstand tussen het aansluitingspunt en de centrale, de beschikbaarheid van VDSL, je computerinstallatie en de binnenbekabeling. Enkel als deze optimaal zijn, kun je genieten van de maximale snelheid. Als je wifi gebruikt, kan je surfsnelheid ook lager zijn.

Reputatie 6
Badge +3

@PeterST123 Martin gaf correct info, afhankelijk van DLM kan die snelheid dalen of stijgen naar gelang de kwaliteitstesten die DLM uitvoert.

Ik kijk even om een nieuwe test te starten zodat hij terug stijgt als deze goed is.

@YorickP Even voor de duidelijkheid, deze vraag kwam gewoon uit nieuwsgierigheid. Als dit niet meer mogelijk is dan is dat geen probleem. Het is gewoon zo dat in het oude huis (slecht 4 huisnummers verder) wij altijd 90 Mbps hadden en voor een korte tijd ook in ons nieuwe huis totdat het plots werd verlaagd.

 

Als dit wordt gedaan ivm netwerkbeheer is dat absoluut geen probleem voor mij.

@PeterST123 Mogelijks wordt je nu van een andere straatkas afgetakt, mss eens vergelijken met buren rondom u .

Het is ook mogelijk dat je snelheid nog stijgt als YorickP een nieuwe test opgestart heeft.

Reageer