Ben ongeveer 4 jaar geleden verhuist van mijn appartement die zich 1 straat verder bevond naar een beletage woning. In mijn vorige appartement haalde ik profiel van 100 mbps en haalde in praktijk 90 mbps.. Helaas na al de jaren in mijn beletage blijf ik plakken op 50 mbps profiel en haal ik 40 mbps als tv decoder uitstaat. Nu mijn vraag is zijn de waarde normaal, terwijl een straat verder geen enkel probleem is om 100 profiel te halen? Alsook is er in de toekomst misschien een verbetering of moet ik wachten tot fiber uitgerold is in Merksem en zo ja weet iemand meer informatie wanneer het ongeveer gepland is?
Ik dank alvast voor jullie feedback ;)
Bladzijde 1 / 1
Proximus medewerkers (moderatoren) zullen u vanaf morgen maandag hieromtrent wel verder kunnen helpen
Dit is in ieder geval het normale startprofiel van een vdsl2 vectorised lijn met een lengte tussen 400 en 700 m
profile 17a = ok
attenuation 19.5 dB ok
noise margin down = 12.7 dB +/- in de buurt van 10 dB dus in principe zou een eventuele snelheidsverhoging via de DLM (Dynamic Line Management system) zo wie zo beperkt zijn/blijven
@M_016 hartelijk bedankt voor uw feedback en informatie.
@moderatoren kan er gekeken worden of er in de toekomst een verbetering is of een probleem aan mijn lijn is. Vind het zeer spijtig dat bij mijn vorige appartement 1 straat (20m) perfect 100 mbps kon halen zonder enige issue’s. Alsook of er enige nieuws is over fiber in merksem 2170?
Alvast bedankt!
@ufuk Hoogst waarschijnlijk zal je dan wel op een ander Proximus straatkas aangesloten geweest zijn.
ik zie inderdaad verschil tussen twee adressen. Op huidige adres word gegarandeerd 45 mbps aangegeven en 50 procent kans op 75 mbps. Dus misschien eventueel in de toekomst een verbetering?
Misschien een stomme vraag is het niet mogelijk om toch bij een andere kast aangesloten te worden indien technisch mogelijk?
Dit is inderdaad spijtig genoeg niet zo maar mogelijk om dit uit te voeren.
NB: Verschillenden hebben dit al voorgesteld/gevraagd, die ook in dergelijke situatie verkeren waar een andere ROP (straatkast) niet ver van hen staat en waar hogere snelheden kunnen gehaald worden omdat ze daar op een kortere lus zitten.
@ufuk Ik zie dat je lijn momenteel op 50Mbps staat en nog niet verhoogd is door DLM. Ik zie niet onmiddellijk waarom hij je snelheid niet verhoogd en laat het onderzoeken door een specialist. Ik hou je op de hoogte.
@ufuk De kwaliteit van je lijn blijkt toch niet helemaal in orde te zijn om de snelheid te verhogen. Hierdoor zou je storingen krijgen op je lijn als we de snelheid wel zouden verhogen.
Met deze analyse vermoeden we dat het feit dat je snelheid niet verhoogd kan worden vooral aan de binnenbekabeling zal liggen. Kan je eventueel wat meer uitleg proberen geven over hoe je modem aangesloten is (lange kabel tussen straat en uiteindelijke aansluitpunt,… ?) Dan kunnen we bekijken of we er nog iets aan kunnen verbeteren.
Beste @HadewychT ,
Allereerst bedankt voor uw feedback en onderzoek.
Tijdens mijn verhuis heb ik de elektriciteitskabels vernieuwd en, inclusief adsl koper kabel binnenhuis ook vernieuwd. Adsl kabel komt vanuit mijn garage tot op eerste verdiep en vandaar uit van de muur met proximus splitter en vandaar uit 3 meter naar de modem toe. Technieker zei toen dat alles goed en en zonder storing in de lijn is en geen enkel probleem zou zijn om de 100 mbps te halen. Na 2 weken later kreeg ik een sms waarin stond “beste klant, onlangs voerde ik interventie uit… en sindsdien is er ook geen verhogen gebeurd, ik weet natuurlijk niet of dit interventie iets mee te maken heeft ivm kwaliteit van de lijn.
Ik hoop dat ik voldoende heb kunnen informeren, indien er nog vragen zijn stel ze maar gerust door ;)
Beste @HadewychT,
Is er nog enige verbetering mogelijk in deze case? Indien op het moment geen verbetering mogelijk is wegens slechte bekabeling/sluiting, kunt u eventueel meer vertellen gang van zaken fiber in de regio Merksem 2170? Ben aan het overtuigen om slechtste geval over te stappen naar een fiber netwerk bij concurrent, Maar dit wil ik als laatste optie houden wegens 30 jaar klant en tot heden altijd content over service en product.
Zie alsook nieuwe waarden na een test met Sagem tool,
Alvast in ieder geval bedankt voor de support en feedback en de moeite van iedereen,
ondertussen wat info: In de komende jaren zal wel 95% van de Belgische bevolking aansluitbaar zijn bij "Proximus als provider" via ofwel Proximus rechtstreeks ofwel via de Joint Venture "fiberklaar". Meer details op www.fiberklaar.be & Nieuws - Fiberklaar & Aanpak - Fiberklaar
Tijdens mijn verhuis heb ik de elektriciteitskabels vernieuwd en, inclusief adsl koper kabel binnenhuis ook vernieuwd. Adsl kabel komt vanuit mijn garage tot op eerste verdiep en vandaar uit van de muur met proximus splitter en vandaar uit 3 meter naar de modem toe
Ik zou toch nog eens die kabel nakijken.
Welke kabel heb je gebruikt? UTP?
Hoe is de kabel in de garage verbonden met de Proximus intro? Heb jij dat zelf gedaan of een Proximus technieker. Kijk hier eventueel eens de verbindingen / contacten na.
Kijk ook nog eens de NTP na (bakje in de muur). Is het binnenkomend paar aangesloten op de zwarte klemmen van de NTP?
Als je geen vaste lijn hebt van Proximus is de splitter niet nodig, en kan je de modem aansluiten op de groene klemmen van NTP, of op één van de RJ11 poorten op de NTP.
PS - in jouw laatste post zijn je lijnwaarden serieus verslechterd (onbekend profiel, sync 41/12.5 mbps, SNR 6dB .
Misschien toch eens nodig om een technieker langs te laten komen?
Op huidige adres word gegarandeerd 45 mbps aangegeven en 50 procent kans op 75 mbps. Dus misschien eventueel in de toekomst een verbetering?
Een lijn verbetert niet vanzelf ...
Ik zou er dus niet op rekenen dat dit in de toekomst verbetert ... Tenzij de oorzaak van de slechte lijn weggenomen kan worden...
Blijkbaar is er evenwel nog steeds geen Q4.22 info (enkel Q3.22) voorhanden
&
Cfr reacties van HadewychT & philippe_d
waar bevindt de NTP2007 zich (1e verdieping?) en op welke wijze (welke kabel?)werd de telefoonlijn tussen de garage en de 1e verdieping doorverbonden?
Beste,
Allereerst mijn excuses voor het late reactie wegens ziekte en vakantie periode.
Proximus kabel die uit mijn garage komt
De technieker heeft de intro zelf geïnstalleerd in de garage
Deze kabel komt vanuit de garage en komt uit in onze woonkamer (1ste verdiep)
En werd doorgetrokken door de Proximus technieker 3 meter naar de andere kant van de woonkamer (1ste verdiep)
ntp (1ste verdiep)
ntp binnen
Sagem tool test na ik de ntp open deed.
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg was en jullie goed genoeg heb kunnen informeren over de situatie.
Afwachtend op jullie interessante feedback ;)
Mvg
Ufuk
Hopelijk is je verbinding tussen de PX intro doos > utp stekkerdoos > NTP2007, in orde (geen slechte contacten / oxidatie) want je valt precies in zone 3 daarom ook sta je VDSL profiel op 8b en niet op 17a.
moest je nu de mogelijkheid hebben om voorlopig eens de bbox aan te sluiten op de twee draadjes die binnenkomen in je PX intro doos zou je dan het sagemtool nog eens kunnen bekijken om te zien of je dan betere resultaten krijgt.
De DLM zou je download snelheid nog wel iets kunnen verhogen maar er zou eerst moeten kunnen nagetrokken worden waarom je in zone 3 valt!
PS: iemand van Proximus zelf zal hier waarschijnlijk niet meer langskomen en dan is het pas voor maandag dat je een reactie kunt verwachten.
VDSL
profiel
“met vectoring”
DLM
“met vectoring”
profiel
DLM
zone 1
70/30
100/40
30/10
70/10
zone 2
50/15
100/40
20/6
50/10
zone 3
30/10
60/15
16,5/2
30/4
Beste @Martin
Heb even de intro doos geopend, zie niet direct welke kabel ik eruit moet halen en of het wel verstandig is om zelf te doen (rookie)
Maar word wel wijzer met de info dat jullie delen
Volgens ik kan afleiden op de foto’s komt op de intro doos links de PX introkabel binnen en zijn 2 maal 2 paar aangesloten de rechtstreekse verbinding en de retour (de distributiekabel maakt een lus, daarop is de introkabel afgetakt, een eerste paar op de rechtstreekse/korste kant en een tweede paar op de retour)
rechts van de PX intro doos vertrekt je paar blauw/blauwit (volgens ik kan zien 2a/2b) naar je aansluitdoos op het eerste verdiep.
Op die 2a/2b zou je op één of andere manier je bbox rechtstreeks kunnen verbinden (wel de kabel die op 2a/2b aangesloten is los leggen), enfin is wel wat prutswerk, maar geef het maar mee hoe ik het doe.
rechts van de PX intro doos vertrekt je paar blauw/blauwit (volgens ik kan zien 2a/2b) naar je aansluitdoos op het eerste verdiep.
Op die 2a/2b zou je op één of andere manier je bbox rechtstreeks kunnen verbinden (wel de kabel die op 2a/2b aangesloten is los leggen), enfin is wel wat prutswerk, maar geef het maar mee hoe ik het doe.
Cfr info Martin ik vermoed dat u betere & stabielere resultaten zult bekomen indien u de NTP2007 rechtstreeks op deze 2a/2b pinnen zou (laten) aansluiten (en de Bbox op/achter de NTP2007)
Eventueel kunt u voor de Bbox ook gebruik (laten) maken van de blauwe DSL aansluitingspunt van de NTP2007
De huidige opstelling zoals ik ze uit de info hierboven begrijp nl. introdoos → RJ11 contactdoos → NTP2007 → Bbox is mijns inziens “niet normaal/optimaal” cfr reacties HadewychT & philippe_d
Eventueel indien eventueel nodig een electricien inschakelen
Beste,
Na aandachtig jullie feedback te hebben gelezen heb ik het volgende uitgeprobeerd.
ik ben achterwaart te werk gegaan.
Eerst heb ik de Bbox gebruik laten maken van de blauwe DSL aansluitingspunt via de NTP2007
→ dit heeft mij terug op 17a profiel met down 49726 kbps en up 14 998 kbps gegeven.
Hierna heb ik het volgende uitgevoerd.
ik heb de bbox verplaatst zoals jullie kunnen zien hieronder, naar rj11 contactdoos en dit direct aangesloten met de blauwe dsl kabel. met als volgt positievere lijn waarde. Nu mijn grootste vraag is het wel oke om direct via rj11 contact doos bbox aan te sluiten zonder ntp te gebruiken?
Als je geen vaste telefoon hebt mag dat inderdaad want die NTP2007/TF2007 filter, zorgt er juist voor dat de lage frequenties van vast telefonie & belsignaal niet op de bbox terecht komen die anders voor storing van de bbox zou zorgen. dus zonder vaste telefonie is die TF2007 in feite overbodig En in feite hoe minder contacten/contactdozen er tussen staan hoe beter het is daarom dat ik altijd ook de test doe rechtstreeks met bbox op de twee draden die toekomen en dan het resultaat van het sagemtool als referentie neem om dan zo verder te gaan naar het volgende punt en dan dar weer het sagemtool de lijnmeting laten doen zodat je altijd kunt vergelijken of er achteruitgang is en zo kan ontdekken waar het probleem zich bevindt.
Met je laatste sagemtool uitslagen val je al in zone2 ipv de vorige zone3
VDSL
profiel
“met vectoring”
DLM
“met vectoring”
profiel
DLM
zone 1
70/30
100/40
30/10
70/10
zone 2
50/15
100/40
20/6
50/10
De laatste sagemtool lijnwaarden zijn wel beter dan deze die je 3 weken geleden hebt gepost:
attenuation iets gedaald (van 19.5 dB naar 17.9 dB)
SNR verbeterd (van 12.7 naar 17.1 dB)
max bitrate van 69 Mbps naar 82 Mbps
Maar je blijft toch op 50/15 syncen.
Met een beetje geluk kan DLM je snelheid nog iets verhogen (70/20, 70/30) ?
PS
Op die laatste foto zie ik een grijze “Proximus” kabel met een UTP stekker op. Is dat deze kabel die naar de NTP loopt. Op de foto van de NTP zie ik een Proximus telefoonkabel (2 paar), maar dat schijnt mij geen kabel te zijn waarop je een RJ45 stekker kan plaatsen?
Wat je volgens mij nog zou kunnen doen:
de Proximus kabel die naar de NTP loopt direct verbinden met de kabel die van de kelder komt (in plaats van via die RJ45 contactdoos). Ideaal met een paar scotchlocks, eventueel met een suikertje. Maar die stekker op zo’n telefoniekabel ziet er niet koosjer uit.
de filter niet gebruiken en de B-box3 direct aansluiten op één van de RJ11 uitgangen van de NTP.
En daarna@HadewychT je lijn nog eens laten nakijken ...
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.