Beantwoord

IPsec inkomend geblokkeerd?

  • 4 September 2020
  • 7 reacties
  • 410 Bekeken

Reputatie 1

Blokkeert proximus inkomend IPsec? Mijn andere verbindingen inkomend naar de DmZ host werken, maar inkomende IPsec VPN tunnels komen er niet door. Die gebruiken UDP 500 & 4500. Mijn security settings in de router staan op low (wat volgens de beschrijving voldoende zou moeten zijn) en dat zijn de enige waar ik aan kan als “User” (of weet iemand toevallig hoe we in de “Admin” interface van een B-Box 3 komen)?

 

Ik heb gebeld met de helpdesk en hoewel de dame heel vriendelijk was kon ze me niet verder helpen. Het enige wat ze kon voorstellen was een support sessie met een engineer maar dat zou me dan 35 euro kosten. Dat wil ik niet betalen voor iets wat ik eigenlijk zelf zou moeten kunnen regelen, of op z’n minst gedaan zou moeten kunnen krijgen via de helpdesk.

 

Een andere optie die ik zie is gewoon mijn eigen router PPPoE laten doen, maar ik wilde eerst even kijken of het niet anders kan.

icon

Beste antwoord door Martin 4 September 2020, 22:07

Bekijk origineel

7 reacties

ter info: persoonlijk denk ik niet dat IPsec geblokkeerd wordt maar het Admin paswoord geeft Proximus niet vrij.

bv hier hebben ze het ook over IPsec → https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=47638

Reputatie 1

Bedankt Martin. Het kan ook zijn dat de modem zelf een IPsec server draait die de verbindingen onderschept ipv een expliciete firewall rule die IPsec blokkeert. Moeilijk te zeggen zonder toegang tot de admin interface.

Ik heb het gelinkte topic even gelezen en ik raak er niet echt verder mee. Ook daar de ervaring van de betalende support schijnbaar. Misschien moet ik dan toch maar richting PPPoE.

Reputatie 6
Badge +2

Een andere optie die ik zie is gewoon mijn eigen router PPPoE laten doen, maar ik wilde eerst even kijken of het niet anders kan.

Is er één reden waarom je geen PPPoE zou doen?

Als je een eigen router hebt, dan wil je toch het liefst een publiek IP adres (IPv4 adres en IPv6 prefix) in plaats van de klooien met dubbele NAT en DMZ ???

@ScHAmPi inderdaad je kan best pppoe gebruiken

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_router_install/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/je-priverouter-instellen-als-draadloze-router.html

Reputatie 1

@philippe_d Omdat ik niet goed weet het het zit met het aantal PPPoE sessies dat toegelaten is, en of Proximus dan nog wel aan hun eigen router kan. Ik heb nog wat verder gekeken en dit schijnt niet langer een probleem te zijn. Maar ik ga akkoord, je wil idd liever rechtstreeks het publieke IP op je router.

@Martin dank voor de link.

Reputatie 6
Badge +2

@philippe_d Omdat ik niet goed weet het het zit met het aantal PPPoE sessies dat toegelaten is, en of Proximus dan nog wel aan hun eigen router kan. Ik heb nog wat verder gekeken en dit schijnt niet langer een probleem te zijn.

 

Niet langer een probleem? Dat is nog nooit een probleem geweest :open_mouth: ...

Het enig probleem dat ik weet is dat je soms met de juiste login gegevens het niet lukt om een pppoe sessie op te bouwen en dat het dan wel lukt als je uw wachtwoord van je pppoe eerst verandert!

En vroeger dat het aantal pppoe sessies die je kon opbouwen afhangde  van het abo dat je had, maar hoe het nu zit met het aantal sessies die je nu kunt opbouwen weet ik niet, in ieder geval zeker 2.

Reageer