Vraag

Internetsnelheid bijna gehalveerd


Hallo,wij hebben sinds enkele jaren een mooie 100/30 lijn en sinds een paar weken blijft die maar op 60/10 . Al gebeld met support en ze ‘gingen’ dlm laten passeren.

Kan dit eens nagekeken worden? 20 jaar klant zonder problemen!

 

 


50 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@Robert 17637 Je lijn ziet er inderdaad goed uit en zou wel terug verhoogd moeten worden door DLM. Ik zie wel dat er recent heel vee ltesten opgestart zijn. Je kan zelf best even niets doen en lijn met rust laten (geen modem reset doen, niet bellen naar 080022424) want dan begint de evaluatie opnieuw en worden telkens ook korte verbrekingen veroorzaakt waardoor DLM je snelheid niet gaat verhogen. DLM heeft een periode van min. 14 dagen nodig om een goede evaluatie te maken. Tegen half juli zou dat normaal dus toch wel gebeurd moeten zijn. Als het dan nog niet het geval is, kunnen we hier verder onderzoek naar doen. 

@Martin  @M_016 ,

bedankt voor de reactie.

 

Wat die afstand betreft van 401m naar de ROP, ik weet dat de bbox3 niet accuraat is voor de afstand in tegenstelling van de bbox2. ik heb er hier nog eentje liggen en die geeft 318m weer.

Dus ik denk niet dat het aan de afstand ligt. Dan vraag ik me af wat het probleem is daar ik jaren de snelheid van 100/20 heb gehad. we zijn hier intensief met 2 computers bezig en dan nog iemand die veel langs de wifi surft dat geeft hier regelmatig wel een probleem.

Oh, en dit is misschien niet de juiste topic hier maar waarom kan ik in de bbox3 mijn usernaam en paswoord niet meer veranderen in de wifi sectie van die nieuwe bbox3+ modem. ik zou die graag willen veranderen maar dat kan ik dus niet.

 

@M_016 

 

SSID gedeactiveerd maar nog steeds kan ik niets veranderen. met de oude bbox3 ging dat heel eenvoudig, met die nieuwe bbox3+ gaat dit niet. ik heb gehoord dat nog meer mensen dit probleem hebben met die bbox3 v+

Alvast bedankt voor de reactie ;-)

@Tom_027 Kan u uw klantennummer of lijnnummer toevoegen aan uw forumprofiel? Dan kunnen we het langs hier ook eens natesten.

Heb het lijnnummer aangepast 

Al kunnen testen? 

ik kijk om je verbinding terug hoger te plaatsen
kan je een tijdje testen, zodat we zeker zijn dat deze stabiel blijft ?


Alles werkt zoals behoren,staat nu op 70/20

 

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69.999 kbps
Upstream current bit rate:     20.000 kbps

Downstream max bit rate:       125.725 kbps
Upstream max bit rate:         37.290 kbps

Downstream attenuation:        14,9 dB

Downstream noise margin:       25,1 dB
Upstream noise margin:         18,4 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            348 m

Proximus profile name:         70/20
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
[/code]

 


kan deze nog verhoogd worden?

Reputatie 6
Badge +2

Alles werkt zoals behoren,staat nu op 70/20

kan deze nog verhoogd worden?

 

Nu gewoon geduldig afwachten en af en toe eens controleren (modem aan laten staan)

Binnenkort zit je terug op 100/30, of misschien 100/35 :slight_smile:

Miljarden semi staatsbedrijf met bijna monopolie maar heb je een probleem met je verbinding

‘plaats et nekeer op et forum en misschien/hopen/kan zijn/mogelijk dat ene die er werkt iets voor u kan of wil doen’

 

Reputatie 6
Badge +3

@Tom_027 Kan u uw klantennummer of lijnnummer toevoegen aan uw forumprofiel? Dan kunnen we het langs hier ook eens natesten.

@Tom_027 Kan u uw klantennummer of lijnnummer toevoegen aan uw forumprofiel? Dan kunnen we het langs hier ook eens natesten.

Heb het lijnnummer aangepast 

Ik heb het zelfde probleem hier, jaren aan 100/20 gestaan sinds kort hebben ze me op 60/15 gezet.

Ik heb een probleem gehad met mijn bbox3 die heb ik laten vervangen.

Een happy home technieker laten komen omdat ik na ettelijke keren naar de helpdesk belde en ze daar niet wisten hoe dat kwam. Nadat de happy home technieker is langs geweest zag hij dat ik bij mijn vorige bbox3 een probleem was en dat het systeem me automatisch een downgrade van de lijnsnelheid heeft gedaan van 100/20 naar 60/15. Normaal gezien zou mijn snelheid terug omhoog gaan zij hij. NIET dus! Ze hebben me zelf nog lager gezet nu 50/15. Ik zit nu reeds 3 weken te wachten tot die snelheid opnieuw naar boven gaat. Begin dit een beetje moe te worden! Als dit niet snel wordt opgelost zoek ik me toch een andere provider.

En wat is je gegarandeerde max snelheid als je ze uitleest als klant en best ook eens als nieuwe klant hier → http://proximus.be/internetsnelheid 

Je kunt ook de waarden opvragen via sagem tool als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt,
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

En wat is je gegarandeerde max snelheid als je ze uitleest als klant en best ook eens als nieuwe klant hier → http://proximus.be/internetsnelheid 

Je kunt ook de waarden opvragen via sagem tool als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt,
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

die sagemtool heb ik reeds, dit zijn mijn waarden,

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   49.726 kbps
Upstream current bit rate:     14.998 kbps

Downstream max bit rate:       117.884 kbps
Upstream max bit rate:         40.286 kbps

Downstream attenuation:        16,8 dB

Downstream noise margin:       29,4 dB
Upstream noise margin:         24,9 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            401 m

Proximus profile name:         50/15
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no

en wat die gegarandeerde max snelheid betreft, die is niet betrouwbaar!

dit krijg ik te zien,

Geadverteerde snelheid

tot 100 Mbps download - tot 20 Mbps upload

Maximumsnelheid beschikbaar voor 61% van de lijnen met jouw configuratie

74,5 Mbps download - 14,1 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

45,3 Mbps download - 14 Mbps upload

Dit krijgt mijn buurman, die naast mij woont ook te zien maar hij zit wel op 100/20.

Dus vraag ik me af wat er scheelt :-(

 

Reputatie 7
Badge +4

@Robert 17637

Ik vrees dat u tot morgen voor het waarom en een eventuele oplossing op Proximus-medewerkers op dit publieke forum zult moeten wachten

 

startsnelheid: 50/15 = de gegarandeerde minimaal snelheid dus DLM heeft nog geen beslissing genomen m.b.t. de eventuele verhoging van uw snelheid (DLM profile no wordt dan yes)

noise margin is veel groter dan 10 dB dus waarom is de snelheid nog altijd niet verhoogd door de DLM?

 

afstand 401 m

dsl profile 17a (tot 100 Mbps ondersteund)

afstand tot 400 m = provisioning line profile in principe LP040 = 70/30

tussen 400 en 700 m in principe LP085 50/15 is startsnelheid wat hier dus voor uw lijn het geval is (50 bruto = +/- 90% netto 45 Mbps)

 

mocht een antwoord van Proximus nog enige tijd achterwege blijven misschien toch een 0800 22424 TBF uitvoeren met uw klantnummer bij de hand (machine met vocale berichten)

En wat is je gegarandeerde max snelheid als je ze uitleest als klant en best ook eens als nieuwe klant hier → http://proximus.be/internetsnelheid 

Je kunt ook de waarden opvragen via sagem tool als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt,
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

die sagemtool heb ik reeds, dit zijn mijn waarden,

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   49.726 kbps
Upstream current bit rate:     14.998 kbps

Downstream max bit rate:       117.884 kbps
Upstream max bit rate:         40.286 kbps

Downstream attenuation:        16,8 dB

Downstream noise margin:       29,4 dB
Upstream noise margin:         24,9 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            401 m

Proximus profile name:         50/15
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no

en wat die gegarandeerde max snelheid betreft, die is niet betrouwbaar!

dit krijg ik te zien,

Geadverteerde snelheid

tot 100 Mbps download - tot 20 Mbps upload

Maximumsnelheid beschikbaar voor 61% van de lijnen met jouw configuratie

74,5 Mbps download - 14,1 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

45,3 Mbps download - 14 Mbps upload

Dit krijgt mijn buurman, die naast mij woont ook te zien maar hij zit wel op 100/20.

Dus vraag ik me af wat er scheelt :-(

 

De proximus forummedewerkers kunnen best eens natrekken hoe de toestand is van het evaluatieproces van de DLM (het automatisch lijnmeetsysteem) Indien dit niet actief moest zijn  kunnen zij dit ook activeren en indien die wel actief staat kunnen ze ook aan de bevoegde dienst vragen wat de eventuele reden is dat je nog geen verhoging gekregen hebt en er een oplossing voor  is.

NB: 400m daar kun je eigenlijk niet uit afleiden of je in vdsl zone 1 valt of in VDSL zone 2 daar de verzwakking van de lijn meer bepalend is en je kan tot 500 nog tot zone 1 behoren want de 400m maatstaven zijn nog van vroeger, maar nogmaals dat geeft totaal geen zekerheid dat je tot 500m in zone 1 zult vallen zo zijn er die bv op 700m ook nog 100Mbps halen maar dat zal natuurlijk niet altijd mogelijk zij.

  vectored non-vectored
  profiel DLM profiel DLM
zone 1 70/30 100/40 30/10 70/10
zone 2 50/15 100/40 20/6 50/10

aan je downstream / upstream waarden te zien zit je eerder in zone 2 
Maar pas op het tool geeft ook niet voor alles de exacte waarden terug kan alleen maar sommige parameters uitlezen tussen bbox en VDSL-kaarten waarop je bbox aangesloten is.

Eigenliik komthet er voor het ogenblik op neer dat je de gegarandeerde max snelheid haalt:
“Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid45,3 Mbps download - 14 Mbps upload”
of gelijk aan een bbox synchronisatiesnelheid van 50/15

Moraal van het verhaal alleen iemand van Prox zelf (evt via specialisten) kan exact uitmaken wat er aan de hand is en wat de oplossing zou kunnen zijn en de rest steunt op theorie!

Reputatie 7
Badge +4

Oh, en dit is misschien niet de juiste topic hier maar waarom kan ik in de bbox3 mijn usernaam en paswoord niet meer veranderen in de wifi sectie van die nieuwe bbox3+ modem. ik zou die graag willen veranderen maar dat kan ik dus niet.

 

Ik vermoed dat dit nog steeds kan (SSID naam veranderen), misschien dient eventueel eerst OneSSID worden uitgeschakeld

Cfr

Hoe kan ik de naam van mij SSID wijzigen? | Proximus Forum

 

P.S.

Oudste berichten worden in principe door Proximus medewerkers eerst behandeld (maar elke reactie duwt het bericht terug dieper in “de stapel” = de laatste reactie telt in de volgorde van behandeling)

@Martin  @M_016 ,

bedankt voor de reactie.

 

Wat die afstand betreft van 401m naar de ROP, ik weet dat de bbox3 niet accuraat is voor de afstand in tegenstelling van de bbox2. ik heb er hier nog eentje liggen en die geeft 318m weer.

Dus ik denk niet dat het aan de afstand ligt. Dan vraag ik me af wat het probleem is daar ik jaren de snelheid van 100/20 heb gehad. we zijn hier intensief met 2 computers bezig en dan nog iemand die veel langs de wifi surft dat geeft hier regelmatig wel een probleem.

Oh, en dit is misschien niet de juiste topic hier maar waarom kan ik in de bbox3 mijn usernaam en paswoord niet meer veranderen in de wifi sectie van die nieuwe bbox3+ modem. ik zou die graag willen veranderen maar dat kan ik dus niet.

 

@Robert 17637 voor 2.4 hier → radio=2G4 
voor 5.0 hier → radio=5G

inlog wachtwoord → user

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.

P.S.

Oudste berichten worden in principe door Proximus medewerkers eerst behandeld (maar elke reactie duwt het bericht terug dieper in “de stapel” = de laatste reactie telt in de volgorde van behandeling)

De reden is veel meer dat als men opmerkt dat een forumlid (leden) bezig is (zijn)  met oplossingen aan te bieden, dan wacht men dikwijls eerst de reactie af van de poster of de tips geholpen hebben….. en de poster nog verder hulp nodig heeft, daarom dat ik ook hier al een paar keer herhaald heb dat alleen de
@Prox forummedewerkers

kunnen verder uitvissen wat de reden is dat de DLM zijn werk nog niet gedaan of kunnen doen heeft bij @Robert 17637 

@Martin  @M_016 ,

bedankt voor de reactie.

 

Wat die afstand betreft van 401m naar de ROP, ik weet dat de bbox3 niet accuraat is voor de afstand in tegenstelling van de bbox2. ik heb er hier nog eentje liggen en die geeft 318m weer.

Dus ik denk niet dat het aan de afstand ligt. Dan vraag ik me af wat het probleem is daar ik jaren de snelheid van 100/20 heb gehad. we zijn hier intensief met 2 computers bezig en dan nog iemand die veel langs de wifi surft dat geeft hier regelmatig wel een probleem.

Oh, en dit is misschien niet de juiste topic hier maar waarom kan ik in de bbox3 mijn usernaam en paswoord niet meer veranderen in de wifi sectie van die nieuwe bbox3+ modem. ik zou die graag willen veranderen maar dat kan ik dus niet.

 

@Robert 17637 voor 2.4 hier → radio=2G4 
voor 5.0 hier → radio=5G

inlog wachtwoord → user

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.

wel de SSID deactiveren gaat dus niet, ik kan nergens iets doen in die nieuwe bbox3+ om die SSID of de paswoorden te veranderen. alles staat het in het grijs. ik kan wel zien wat mijn usernaam is en mijn paswoord maar veranderen gaat dus niet.

Reputatie 7
Badge +4

@Robert 17637 

uw usernaam en paswoord Bbox kunt u niet wijzigen

SSID naam daarentegen zou u wel moeten kunnen wijzigen 

deactiveer OneSSID door op de banner te klikken (enable → disable)

klik vervolgens op WiFi 2.4 banner (of tandwieltje) en wijzig de naam (klik ok)

idem voor WiFi 5.0

 

indien dit niet zou lukken kan enkel Proximus soelaas brengen voor bovenstaande en voor de aanpassing/verhoging van uw internetsnelheid

 

succes

@Martin Het is nu bijna een week geleden en ik zie niet de minste verandering in mijn lijnsnelheid.

Na een week zou ik toch verwachten dat er toch een klein beetje verandering zou zijn wat niet het geval is. Ik wacht nog een weekje en als ik nog geen verbetering zie ga ik naar een andere provider waar ik wellicht meer moet betalen maar wat ik waarschijnlijk wel krijg waar ik voor betaal! Ik heb het een beetje gehad met proximus. :rage:

Als one ssid actief staat dan kan je inderdaad de namen van de wifi ssid’s niet veranderen.

Je hebt waarschijnlijk al de bbox eens herstart of eerst nog eens resetten, en zien of je dan one ssid kunt deactiveren en anders zal het weer iets voor de @Prox forummedewerkers worden om je verder te helpen

De proximus forum medewerkers kunnen de status van de DLM raadplegen om te zien in hoeverre zijn evaluatie gevorderd is.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin Het is nu bijna een week geleden en ik zie niet de minste verandering in mijn lijnsnelheid.

Na een week zou ik toch verwachten dat er toch een klein beetje verandering zou zijn wat niet het geval is. Ik wacht nog een weekje en als ik nog geen verbetering zie ga ik naar een andere provider waar ik wellicht meer moet betalen maar wat ik waarschijnlijk wel krijg waar ik voor betaal! Ik heb het een beetje gehad met proximus. :rage:

ik kijk je dlm profile verder ne om te zien wat e momenteel gaande is

@Robert 17637 ik heb ook een bbox3v+ en daar kan dit wel mss dat  het ook van de software versie afhangt  die er op staat.

En inderdaad hier hebben er nog gemeld dat dat dit bij hen ook niet kan veranderd worden.

Eens de versies uitgelezen op mijn bbox → gateway info :

  • Software Version: 8c.514A

  • GUI Version: 7.4.2.0

  • Hardware Version: 1.0

  • Datapump Version: A2pv6F039y3.d26u

 

Reputatie 7
Badge +4

Misschien kan een Proximus-medewerker ook het probleem van de wijziging van de SSID bij een volgende reactie aanpakken ( @HadewychT ?)

Voorstel vermeld ondertussen de gewenste SSID namen in uw forum login profiel (modify & save) bv. in het vrij veld ticket 1 naam voor WiFi 2.4 & een andere voor WiFi 5.0

Mijn softwareversie Bbox3v+ is 520A & hardware 1.7 (de rest is gelijkaardig aan deze van @Martin)

Succes

 

 

 

 User wachtwoord kan je wel wijzigen 

Dat van die namen wijzigen op afstand is maar halve oplossing want als je problemen hebt met de bbox en je moet een reset uitvoeren dan kun je weer het wachtwoord niet veranderen en ook kan dit gebeuren als prox bepaalde softw pusht (valt wel minder voor) , dus is het beter dat je die zelf kunt veranderen/instellen.

Reageer