Skip to main content

Sinds ik verhuisd ben (lovendegem, augustus 2021) valt mijn internet regelmatig weg (zowel wifi als kabel). 5 à 10 minuten nadat ik de modem herstart komt het dan terug. De frequentie van wegvallen stijgt steeds, eerst om de paar dagen , dan zowat elke dag, daarna 2 à 3 keer per dag, dan bel ik naar proximus, doen ze “iets” en is het weer in orde voor een week of 2 tot het hele proces opnieuw begint.

Internet is volledig bekabeld met cat 6 kabel naar elke kamer, overal hangen er ook switches aan, eerste keer dat ik belde naar proximus zeiden ze dat het misschien aan de switches lag (bullshit volgens mij) dus ik heb de tv rechtstreeks op 1 van de poortjes van de modem verbonden (rara hij verliest ook nog steeds internet). Tweede keer dat ik belde zeiden ze me “dat ze de frequenties van het wifi signaal gingen aanpassen”. Alweer bullshit want alles is bekabeld maar daarna ging het wel weer.

Mijn configuratie : modem poort 1->living tv, poort 2->living2 switch->tv+playstation, poort3->bureau switch->laptop+desktop+sonos, poort4->switch->4 slaapkamers. De switches zijn gewoon stomme unmanaged 10/100Mbs switches (hier is toch nog geen fibernet in de buurt). Ik gebruik geen vaste IP adressen, mijn laptop gaat wel steeds over en weer van werk naar thuis waarna ik een vpn gebruik om in te loggen. De uitval is ook tijdens weekends, als mijn laptop niet gebruikt wordt. Ik zie geen patroon in de momenten van uitval.

Momenten waarop internet wegviel in de voorbije week : 24/01 20:20, 26/01 11:55, 30/01 11:00?, 30/01 23:35, 31/01 11:00, 31/01 12:15.

Als iemand een idee heeft, laat maar weten.  Zou vervanging van de modem kunnen werken? Of zou het gewoon een bug in de software van de modem kunnen zijn en moet ik er mee leven dat ik om de zoveel tijd de klantendienst moet bellen zodat zij “iets” kunnen doen?

Alleen met  switches is het best dat ze IGMP snooping ondersteunen:

Internet Group Membership Protocol Snooping (IGMP Snooping) is een protocol dat werkt op switches waarmee ze dynamisch kunnen leren over het multicast-verkeer. IGMP Snooping, een industriestandaard, doet wat het impliceert: het snuffelt naar al het verkeer dat luistert naar IGMP-pakketten. Zodra het een IGMP-pakket ziet, leert het dynamisch voor welk MAC-adres het verkeer bestemd is en van welk MAC-adres het verkeer afkomstig is. Zodra de switch het MAC-adres kent, kan hij in de tabel opzoeken naar welke poort het verkeer moet worden gestuurd om zo te verhinderen dat het naar alle poorten wordt gestuurd.

Als het probleem zich voordoet blijft het vdsl controle lampje continu oplichten want anders wil dit zeggen dat de modem/bbox zich niet meer kan synchroniseren op het VDSL signaal.

Proximus forummedewerkers kunnen ook eens je lijn testen of er fouten opgemerkt worden.

Je zou ook kunnen testen (indien het enigszins mogelijk) bvb als alleen je laptop of pc aangesloten is op je bbox of het ook voorvalt en dan eventueel verder iets anders aansluiten en zien of het probleem dan opduikt enz….

 


Aha, die IGMP snooping is een goeie tip, mijn nieuwe switches zijn tp-links en die hebben dat maar ik heb ook enkele oude switches hergebruikt (d-links van vroeger), die kan ik wel eens vervangen. Ik  veronderstel dat dat gewoon mijn bandbreedte ten goede komt en niet echt fouten gaat veroorzaken?

Dat vdsl lampje heb ik niet, wel een dsl, maar daar zal ik op letten volgende keer dat hij blokkeert.

Apparaten 1 per 1 aansluiten is nogal moeilijk, dan zit ik met een muiterij binnen het gezin.

Alvast bedankt voor de suggesties, ik ga het in het oog houden.


@JVdA Ik heb je lijn nagemeten en tot aan je modem is de verbinding in orde en zie ik geen verbrekingen. Ik zie wel dat de verbinding met je login en paswoord regelmatig wegvalt. Om uit te sluiten waar de oorzaak exact ligt zou ik je willen vragen om op het moment dat je veel problemen hebt eens te testen met enkel je B-box en je toestellen rechtstreeks verbonden zonder je 3 switchen (zoals Martin hierboven al voorstelde). Op deze manier  kunnen we uitsluiten of deze er iets mee te maken hebben. Indien je dan nog steeds problemen onervindt kunnen we bekijken of we de modem vervangen of iemand ter plaatse sturen voor verder nazicht. 


Ok, dat zal ik doen. Het begint regelmatiger te gebeuren tegenwoordig, als het echt te erg wordt zal ik me even beperken tot enkel de 4 poortjes (momenteel denk ik dat er zo’n 10-15 toestellen bekabeld zijn, vandaar de switches) en zien of de frequentie blijft. Bedankt om de lijn te testen.


Sinds ik verhuisd ben (lovendegem, augustus 2021) valt mijn internet regelmatig weg (zowel wifi als kabel). 5 à 10 minuten nadat ik de modem herstart komt het dan terug. De frequentie van wegvallen stijgt steeds, eerst om de paar dagen , dan zowat elke dag, daarna 2 à 3 keer per dag, dan bel ik naar proximus, doen ze “iets” en is het weer in orde voor een week of 2 tot het hele proces opnieuw begint.

Internet is volledig bekabeld met cat 6 kabel naar elke kamer, overal hangen er ook switches aan, eerste keer dat ik belde naar proximus zeiden ze dat het misschien aan de switches lag (bullshit volgens mij) dus ik heb de tv rechtstreeks op 1 van de poortjes van de modem verbonden (rara hij verliest ook nog steeds internet). Tweede keer dat ik belde zeiden ze me “dat ze de frequenties van het wifi signaal gingen aanpassen”. Alweer bullshit want alles is bekabeld maar daarna ging het wel weer.

Mijn configuratie : modem poort 1->living tv, poort 2->living2 switch->tv+playstation, poort3->bureau switch->laptop+desktop+sonos, poort4->switch->4 slaapkamers. De switches zijn gewoon stomme unmanaged 10/100Mbs switches (hier is toch nog geen fibernet in de buurt). Ik gebruik geen vaste IP adressen, mijn laptop gaat wel steeds over en weer van werk naar thuis waarna ik een vpn gebruik om in te loggen. De uitval is ook tijdens weekends, als mijn laptop niet gebruikt wordt. Ik zie geen patroon in de momenten van uitval.

Momenten waarop internet wegviel in de voorbije week : 24/01 20:20, 26/01 11:55, 30/01 11:00?, 30/01 23:35, 31/01 11:00, 31/01 12:15.

Als iemand een idee heeft, laat maar weten.  Zou vervanging van de modem kunnen werken? Of zou het gewoon een bug in de software van de modem kunnen zijn en moet ik er mee leven dat ik om de zoveel tijd de klantendienst moet bellen zodat zij “iets” kunnen doen?

Zelfde probleem hier


@JVdA Ik heb je lijn nagemeten en tot aan je modem is de verbinding in orde en zie ik geen verbrekingen. Ik zie wel dat de verbinding met je login en paswoord regelmatig wegvalt. Om uit te sluiten waar de oorzaak exact ligt zou ik je willen vragen om op het moment dat je veel problemen hebt eens te testen met enkel je B-box en je toestellen rechtstreeks verbonden zonder je 3 switchen (zoals Martin hierboven al voorstelde). Op deze manier  kunnen we uitsluiten of deze er iets mee te maken hebben. Indien je dan nog steeds problemen onervindt kunnen we bekijken of we de modem vervangen of iemand ter plaatse sturen voor verder nazicht. 

Hier is net hetzelfde probleem , als jullie de lijn nameten is alles in orde en paswoord en login vallen vaak weg , dat zeggen ze hier ook. Ik ben het moe om telkens te bellen naar Proximus.


Reageer