Vraag

Internet traag en packet verlies

  • 20 May 2021
  • 7 reacties
  • 112 Bekeken

Ik ben al een tijdje klant maar de laatste weken (10+) ervaar ik internetproblemen. Het lijkt alleen erger te worden.
Ik haal nog amper 50mb terwijl ik er voor toch 60-70 haalde. Daarnaast heb ik gemiddelde packet verlies van  7%. Wanneer we met meerdere personen het internet gebruiken is dit merkbaar en moeten de streams continue gebufferd worden. Videocalls die steeds onderbroken worden.. 

Werken met 2 is op sommige dagen gewoon onmogelijk.

Wanneer ik game verlies ik regelmatig connectie ook als er niemand anders gebruikt maakt van het internet. De Console en laptops zijn verbonden met de kabel. Ik heb deze reeds vervangen. Alsook de kabel tussen de modem en waar de kabel van proximus binnenkomt in mijn huis.

Modem verschillende keren opnieuw opgestart.

 

Sagemtool:


B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 44.372 kbps
Upstream current bit rate: 29.003 kbps

Downstream max bit rate: 77.782 kbps
Upstream max bit rate: 31.371 kbps

Downstream attenuation: 23,1 dB

Downstream noise margin: 15,6 dB
Upstream noise margin: 6,9 dB

Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes

DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 17a
Estimated distance: 557 m

Proximus profile name: unknown
Proximus DLM profile: unknown
Proximus repair profile: unknown

Minimale snelheid volgens proximus:


In myproximus app staat al een week dat mijn downloadsnelheid 42,2 Mbps is.

Wat kan ik hier aan doen om het internet sneller en minder packet verlies te krijgen?

**Testen zijn steeds uitgevoerd met kabel. Wifi word hier ook gebruikt maar daar ligt het probleem niet.


7 reacties

Zelf eens een lijntest initiëren:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart .
    - Negeer de ganse boodschap van resultaten zien….., maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort wegvallen, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt om je eventueel terug te kunnen verhogen.

Zelf eens een lijntest initiëren:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart .
    - Negeer de ganse boodschap van resultaten zien….., maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort wegvallen, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt om je eventueel terug te kunnen verhogen.

Hartelijk dank voor je antwoord. Heb je ook een idee hoe lang ik moet wachten na het heropstarten van de modem? Dat vertellen ze niet aan de telefoon. 🙂

M.a.w. hoe lang het duurt voordat DLM zijn werk heeft gedaan?

Als er geen problemen zijn tamelijk vlug maar kan ook een week duren, je kunt het met het sagemtool in het oog houden 

De @proximus forummedewerkers kunnen ondertussen ook je lijn eens uitmeten (op fouten) als ze hier de draad opnemen.

De sagemtool geeft nu het volgende aan:

Proximus profile name: 50/30

Proximus DLM profile: ja

Ik zou verwachten dat ik een 70/30 profiel zou krijgen ?

Nee in eerste instantie gaat die naar je basis profiel dus 50/30 wat ook aangeven wordt door proximus als gegarandeerde max snelheid 45,3 en dan moet de DLM zijn analyse doen of het mogelijk is om je lijn te verhogen, zonder aan stabiliteit te verliezen voor u en anderen die in de zelfde distributiebundel zitten.

  vectored line non-vectored line
profiel DLM profiel DLM
zone 2
waar jij inzit
50/15 60 > 70 > enz/30  20/6 50/10

De @Proximus forummedewerkers kunnen ook eens natrekken war de DLM ergens zit in zijn analyse 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@Glenn1986 de kwaliteit van je lijn is momenteel niet goed genoeg om je snelheid te verhogen. Er zit nog een fout in je binnenbekabeling. Om dit recht te zetten is het nodig dat er een technieker ter plaatse komt als dit ok is voor u. Laat je ons weten wanneer dit best voor u zou passen (8-12u/12.30-17u/16.30-20u, in de week of op zaterdag)

@HadewychT  kan u mij even toelichten waarom dit aan de binnenbekabeling zou liggen. Deze is reeds tweemaal vervangen geweest. Eenmaal door mijzelf in één keer door een vriend die dit reeds enkele jaren doet. Zijn uitleg was de oorzaak ligt dat er meerdere klanten zijn bijkomen in mijn straat.

Reageer