Beantwoord

internet snelheid

  • 7 February 2020
  • 12 reacties
  • 2721 Bekeken

Beste,

de laatste tijd is de snelheid van mijn WiFi netwerk serieus gedaald via een van de links die ik gevonden heb heb ik een referentie test uitgevoerd naast mijn modem. Aangezien ik op deze forum ergens gelezen heb van een download snelheid van ronde de 70 Mbps dan heb ik blijkbaar toch wel een probleem.
Recent een mail ontvangen om de nieuwe slimme WiFi te activeren lukt ook al niet want ik krijg steeds een melding van sorry we kunnen niet starten een technische fout is opgetreden……...reset modem reeds gedaan doch zonder succes .

Wat stellen jullie voor ?

mvg

 Chris.

 

icon

Beste antwoord door Martin 7 February 2020, 12:05

Bekijk origineel

12 reacties

Als je nog beide wifi signalen ziet binnenkomen namelijk wifi-2.4-xxxx en wifi-5.0-xxxx dan staat slimme wifi niet op.

Als je de snelheidstest doet via wifi-2.4 dan kan je inderdaad op de speedtest niet veel rekenen deze wifi band kan o.a gestoord worden door naburige wifi kanalen of andere stoorsignalen…

Als je de snelheid wilt meten is het best van via een utp netwerkkabel verbonden aan de bbox te werken en dan moet je nog zien dat je wifi-kaart van je PC bv niet de beperkende factor is.

Ook door je wifi kanaal op 2.4 eens te veranderen kan het zijn dat je hogere snelheden hebt en door dicht bij je bbox te staan als je via wifi test, want hoe verder en hoe meer muren enz… er tussen staan kan je snelheid drastisch zakken en ook zien dat er geen andere toestellen aan het downloaden zijn enz…

bvb een test doen met een toestel zoals smartphone op wifi-5.0 en dicht bij de bbox staan dan kan je ook hogere snelheden meten.

NB: snelheid via wifi hangt namelijk ook af van de Wi-Fi chip die zich bevindt in je smartphone,tablet,laptop,desktop
welke download en upload snelheden je haalt, bv. als de ingebouwde Wi-Fi chip maar 54 Mbps aankan.
Niet in alle toestellen/smartphones... bv. zit een Wi-Fi AC chip in,  dat geldt ook voor de 5 Ghz band.

Als je wilt testen op welk kanaal je de hoogste wifi snelheid haalt op 2.4 kan je het kanaal eens instellen op 1 of 6 of 11 als volgt :
Inloggen op de bbox interface zelf kun je ook > http://192.168.1.1
als User en User wachtwoord dat op sticker van uw Bbox staat.

ook met home optimizer kan werken zie >

https://www.proximus.be/nl/id_cr_speedtest/particulieren/r-orphans/test-en-optimaliseer-je-internetsnelheid.html
 

Als bijkomende info: Best ook eens het volgende controleren:

  • via MyProximus > mijn producten > internet  actuele snelheid down/
  • Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
    om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
    Sagemtool downloaden > klik hier
    waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.
    (speed=actuele/max snelheid, vectorised yes/no? DLM profile yes/no?, noise margin down/up > 10 dB, 
    repair y/n, ROP/modem compatible y/n…)

 

Beste,

 

Qua snelheid heb ik meestal een 60mbs. Wat op zich niet zo slecht is maar bestaat er mogelijkheid om de downloadsnelheid te verhogen.?

Groeten Loek 

De minimale door Proxiùus gegarandeerde snelheid die je zou moeten halen kun  je aflezen hier>

> http://proximus.be/internetsnelheid 

De minimale door Proxiùus gegarandeerde snelheid die je zou moeten halen kun  je aflezen hier>

> http://proximus.be/internetsnelheid 

@Martin bestaat er een formule om die snelheid omhoog te trekken.  Ik weet dat Telenet nv 300mbs heeft en in een speciaal internet pakket zelfs 500 tot 1gigmbs. En zeg nu aub niet ‘ga dan naar Telenet’ want, als ik dat kon had ik dat allang gedaan.  
 

loek

ben je al lang bij proximus want de DLM (automatisch lijn meet/analyse systeem) heeft wat tijd nodig om te proberen van je lijn op een hoger snelheid te zetten t.o.v. je minimum gegarandeerde snelheid die je afgelezen hebt op > http://proximus.be/internetsnelheid 

Dit kan vlug gebeuren maar soms ook een maand duren bv.

Als het al geruime tijd is en er komt geen verhoging dan kun je bvb de automatische lijntest eens laten opstarten om zo de DLM te triggeren, maar dan moet je wel weer mss wel enkele weken wachten om te zien of de DLM het mogelijk acht om je lijn op een hoger snelheid te zetten. De DLM moet uw lijn en de andere lijnen van andere klanten in het oog houden of een sneheidsverhoging bij u voor de anderen en u zelf ook geen onstabiliteit teweeg brengt.

Automatische lijntest laten uitvoeren als volgt:

  • - Bel 080022424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
    - houd ook je klantnummer bij de hand die bestaat uit 9 cijfers
    - Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.

PS: Ondertussen zou hier ook iemand van het Proximus forumteam kunnen natrekken of  de DLM actief staat op je lijn.

Als je lijnsnelheid nu al moest hoger zijn dan de gegarandeerde snelheid die je afgelezen hebt op > http://proximus.be/internetsnelheid  dan wil dit zeggen dat de DLM al actief is en al een verhoging toegekend heeft op je lijn.

ben je al lang bij proximus want de DLM (automatisch lijn meet/analyse systeem) heeft wat tijd nodig om te proberen van je lijn op een hoger snelheid te zetten t.o.v. je minimum gegarandeerde snelheid die je afgelezen hebt op > http://proximus.be/internetsnelheid 

Dit kan vlug gebeuren maar soms ook een maand duren bv.

Als het al geruime tijd is en er komt geen verhoging dan kun je bvb de automatische lijntest eens laten opstarten om zo de DLM te triggeren, maar dan moet je wel weer mss wel enkele weken wachten om te zien of de DLM het mogelijk acht om je lijn op een hoger snelheid te zetten. De DLM moet uw lijn en de andere lijnen van andere klanten in het oog houden of een sneheidsverhoging bij u voor de anderen en u zelf ook geen onstabiliteit teweeg brengt.

Automatische lijntest laten uitvoeren als volgt:

  • - Bel 080022424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
    - houd ook je klantnummer bij de hand die bestaat uit 9 cijfers
    - Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.

PS: Ondertussen zou hier ook iemand van het Proximus forumteam kunnen natrekken of  de DLM actief staat op je lijn.

Als je lijnsnelheid nu al moest hoger zijn dan de gegarandeerde snelheid die je afgelezen hebt op > http://proximus.be/internetsnelheid  dan wil dit zeggen dat de DLM al actief is en al een verhoging toegekend heeft op je lijn.

Denk dat mijn vriendin een jaar of 5 klant is. Ik ga meteen eens naar de lijntest bellen @Martin .
zou dan ook leuk zijn als er iemand van bij zou kunnen nakijken of de DLM actief staat.’
 

Gr Loek 

Reputatie 7
Badge +4

@ Martin & @ loekritzen

ik vermoed dat best eerste gekeken wordt naar ofwel:

  • MyProximus - mijn producten - internet  actuele snelheid down/up

Het risico is mijns inziens reëel dat gebruik van 080044 de lijn teruggezet wordt op een lagere standaard opstartsnelheid

 

&

neen Px heeft geen “boost” optionele mogelijkheden enkel internet (fiber) start/maxi met max. ondersteunde snelheden in functie van lengte, kwalitiet en bezetting (distributie)kabels

 

 

 

 

 

 

 

ben je al lang bij proximus want de DLM (automatisch lijn meet/analyse systeem) heeft wat tijd nodig om te proberen van je lijn op een hoger snelheid te zetten t.o.v. je minimum gegarandeerde snelheid die je afgelezen hebt op > http://proximus.be/internetsnelheid 

Dit kan vlug gebeuren maar soms ook een maand duren bv.

Als het al geruime tijd is en er komt geen verhoging dan kun je bvb de automatische lijntest eens laten opstarten om zo de DLM te triggeren, maar dan moet je wel weer mss wel enkele weken wachten om te zien of de DLM het mogelijk acht om je lijn op een hoger snelheid te zetten. De DLM moet uw lijn en de andere lijnen van andere klanten in het oog houden of een sneheidsverhoging bij u voor de anderen en u zelf ook geen onstabiliteit teweeg brengt.

Automatische lijntest laten uitvoeren als volgt:

  • - Bel 080022424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
    - houd ook je klantnummer bij de hand die bestaat uit 9 cijfers
    - Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.

PS: Ondertussen zou hier ook iemand van het Proximus forumteam kunnen natrekken of  de DLM actief staat op je lijn.

Als je lijnsnelheid nu al moest hoger zijn dan de gegarandeerde snelheid die je afgelezen hebt op > http://proximus.be/internetsnelheid  dan wil dit zeggen dat de DLM al actief is en al een verhoging toegekend heeft op je lijn.

Denk dat mijn vriendin een jaar of 5 klant is. Ik ga meteen eens naar de lijntest bellen @Martin .
zou dan ook leuk zijn als er iemand van bij zou kunnen nakijken of de DLM actief staat.’
 

Gr Loek 

@Martin 

Heb alles gedaan volgens de stem aan de telefoon. Heb de decoder trg opgestart en zie nergens iets staan. Hij start gewoon op zoals altijd.
jammer. 
 

gr Loek  

ja maar de DLM zal je daarom niet direct verhogen dat wil alleen maar zeggen door het feit dat je dit nummer gebeld hebt dat de DLM getriggerd wordt en aan zijn analyse terug gaat beginnen, na een week bv zal hij kijken of een verhoging mogelijk is en indien nodig nog eerst verdere analyses uitvoeren enz….

​M_016​ zegt:  “Het risico is mijns inziens reëel dat gebruik van 080044 de lijn teruggezet wordt op een lagere standaard opstartsnelheid”

aangezien de snelheid op het minimum gegarandeerde snelheid staat = basis profiel 

dan loop je met die automatische snelheidstest geen risico zelfs al stond je bv al op een eerste toegekende minimum verhoging van de DLM dan sta je in een mum van tijd terug op de oorspronkelijke verhoging die hij toegekend had na de automatische lijntest.

PS; deze test heb ik al verschillende keren gedaan zonder gevolgen, maar wat niet wilt zeggen dat je dit voor de lol moet doen, bij was het om te testen of het werkelijk zo is wat er beweerd wordt en bij klopt het in ieder geval.
Nu is het wel zo dat als de DLM aan zijn analyse bezig is dat je natuurlijk dan niet te vroeg iedere keer moet gaan proberen met de automatische lijntest om de snelheid te verhogen want dan heet heeft hij nog geen definitieve analyse en beslissing gemaakt, dus in dit geval belemmer je hem om zijn werk goed te doen.

ja maar de DLM zal je daarom niet direct verhogen dat wil alleen maar zeggen door het feit dat je dit nummer gebeld hebt dat de DLM getriggerd wordt en aan zijn analyse terug gaat beginnen, na een week bv zal hij kijken of een verhoging mogelijk is en indien nodig nog eerst verdere analyses uitvoeren enz….

Volgens de stem aan de tel zou ik na het trg opstarten van de decoder 'het resultaat' op het scherm zien. Dit was dus niet zo.

Loek 

Inderdaad deze melding klopt niet maar daar moet je u niks van aantrekken, het voornaamste is dat de DLM getrigged wordt in de hoop van zegen dat na verloop van tijd hij u op een hogere snelheid kan zetten.

Reageer