Vraag

internet senelheid zeer traag na nieuwe installatie


Hey all, 

Vandaag de overstap toch gedaan naar proximus. alle werkt, maar het internet is zeer zeer traag naar mijn gevoel. In de winkel hadden ze me maximaal 86 mbps beloofd met een minimum van 63. 

Maar deze avond een testje gedaan en ik heb max 22mbps en 9 a 10 up. Ik woon op een +-350 m van de kast.. 

nog iemand ervaring ermee? 
[img]https://www.speedtest.net/nl/result/16108990666.png[/img]  

[img]https://i.postimg.cc/J4KHpYyd/Schermafbeelding-2024-04-08-194320.png[/img]


32 reacties

Dat is inderdaad al veel beter en zit je al op je vectorised provisioning profiel

Nu nog enkele dagen geduld om de DLM zijn verdere analyse te laten doen om je hoger te krijgen, het kan soms vlug gaan en het kan ook wel een week duren voor je op het max mogelijke komt te staan.

Badge +4

Eens de stekker uit trekken vd modem zou niet echt een invloed mogen hebben op dlm, maar volgens de px medewerker zou je nu al rond de 60 a 70 moeten halen, raar dat je nog geen verschil merkt.

 

Zo deze morgen eens alles uit de stekker gehaald. En dit is het resultaat: 

Toch al een stevige verbetering! Meer dan het dubbele. Als dlm me nu naar nog hoger kan krijgen ben ik zeer tevreden alvast.
 

Merci aan iedereen voor de hulp!
 

Proximus mods: kunnen jullie zien hoe goed de lijn kwaliteit is aub? Zo kan ik toch beetje horen wat ik kan verwachten eens dlm zijn werk doed 

nog een testje gedaan deze avond met 1 tv aan. 

Meer dan in orde lijkt me. 

@Tuner111  En wie weet kan de DLM je zelfs nog verhogen, maar inderdaad al een heel mooi resultaat, voor VDSL lijn, er zullen er zelfs zijn die er jaloers op zijn :)

Reputatie 3
Badge +1

Indien hij op een straatkast zit, uitgerust met vectoring kaarten dan wel. Indien de DSL vanuit de centrale moet komen niet altijd, tenzij het een kleine centrale is, daar wordt ook soms vectoring toegepast.

Reputatie 7
Badge +4

22,19/9.8 = 30/10 Mbps profiel

&

min. 62.4/18.7 = 70/20 Mbps profiel (is mijns inziens geen provisioning profiel maar een DLM profiel)

 

= uw beginsnelheid zou normalerwijze 50/15 Mbps (LP085) moeten zijn, maar blijkbaar is de kwaliteit van uw lijn voor upload te beperkt zodat deze naar alle waarschijnlijkheid tot 30/10 Mbps (LP135) herleid werd en de DLM deze op basis van resultaten van automatisch lopende testen na enige tijd (dagen/week) zal verhogen tot de gegarandeerd min. snelheid (of hoger)

 

een Proximus moderator kan mogelijks dit proces (manueel) versnellen (cfr Fr forum)

Ben benieuwd wat de automatisch lijntest gaat opleveren, nu met die Internet boxen kan je spijtig genoeg dat Sagemtool niet meer gebruiken waar je veel meer kon uit afleiden.
Wat mij ook dikwijls opvalt dat er nog wel af en toe zijn die met een lijn van ±400m toch nog in zone 2 vallen ipv zone 1.

  vectored non-vectored
  profiel DLM profiel DLM
zone 1 70/30 100/40 30/10 70/10
zone 2 50/15 100/40 20/6 50/10
Reputatie 6
Badge +2

Afstand is geen criterium (meer), alléén “Loop attenuation @ 800 MHz”, zoals je ziet uit “mijn” tabel hieronder:

bron: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=51035

Reputatie 6
Badge +3

          @Tuner111 We meten langs onze kant dat de minimum snelheid dat u beloofd werd ondertussen gehaald wordt. Merkt u zelf nog een trage snelheid?

Reputatie 3
Badge +1

Een lijn die geprovisioned staat op 70/30 synct altijd bij de eerste keer op 30/10. Nadien (5min later) valt de sync weg en komt deze op vectoring terecht, 70/30 dus.

Afstand is geen criterium (meer), alléén “Loop attenuation @ 800 MHz”, zoals je ziet uit “mijn” tabel hieronder:

bron: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=51035

@philippe_d 

Mijn tabel komt ook van daar maar sterk vereenvoudigd 😉 

 

          @Tuner111 We meten langs onze kant dat de minimum snelheid dat u beloofd werd ondertussen gehaald wordt. Merkt u zelf nog een trage snelheid?

@YorickP

Net nog eens een testje gedaan: 



recht van de modem met een utp kabel gemeten. 

De medewerker die me zelf gebeld heeft zij dat ik normaal zeker ook al 70/30 moest hebben en dat DLM me na een tijdje op 100/40 zou moeten zetten. Maar goed ik wacht af.. 

@Tuner111

Had je zelf de automatische lijntest gedaan via 0800 22424?

Anders zou je de internet box  eens eerst kunnen rebooten (10 sec stroomloos zetten) 

Maar als dat allemaal niet helpt zou ik dit niet te veel meer herhalen en verder afwachten tot een PX moderator eens kijkt hoe het staat met evaluatie van de DLM bv.

@Tuner111

Had je zelf de automatische lijntest gedaan via 0800 22424?

Anders zou je de internet box  eens eerst kunnen rebooten (10 sec stroomloos zetten) 

Maar als dat allemaal niet helpt zou ik dit niet te veel meer herhalen en verder afwachten tot een PX moderator eens kijkt hoe het staat met evaluatie van de DLM bv.

Net de test gedaan, helaas zie ik nog geen verbetering.. 

 

Nu staat er op mijn proximus dit: 
 

 

Badge +4

Heb je uw modem al eens herstart ??

@RedsFan 

Ik durf niet, uit schrik dat het nog zou zakken. Ook hadden ze me aangeraden om 14 de modem zeker niet uit te trekken ivm met DLM.  

@Tuner111 

heb je met een ander toestel al een de speedtest gedaan, desnoods met een smartphone op wifi-5.0 terwijl je naast de internet box staat.

@Martin Ook draadloos op de laptop en gsm’s is het the same story.. 

Dat kan inderdaad  geen kwaad als je het maar niet frequent achter elkaar doet.

Reputatie 3
Badge +1

Indien de lijn effectief synct op 70/30 zou je best toch een factory reset doen van de modem, dus met een tandenstoker of naald de modem resetten.

is afhankelijk wat je streamt over de v7 decoder daalt je internetsnelheid:

 

gewoon tv kijken toen :)

Dan klopt het  want 57 Mbps + 5 Mbps is terug  63Mbps :-)

eindgoed al goed :) 

 

Reageer