Vraag

internet probleem met kabel.

  • 21 August 2023
  • 43 reacties
  • 576 Bekeken

Beste, ik ben recent verhuist en zaterdag heeft een technieker de aansluiting verzorgt.

 

Ik heb een probleem waarbij als ik de pc rechtstreeks op de modem aansluit (via een poort die uit de muur komt) geen internet en krijg een foutief IP adres aangewezen.

 

Als ik tussen de poort die uit de muur komt een wifi booster van proximus steek en dus een kabel trek van de poort uit de muur naar de wifi booster en dan van de booster naar de pc heb ik wel internet en geen foutmeldingen zoals een foutieve ip configuratie.

 

Ik ben ten einde alfabet, heb al gebelt voor technische hulp..tevergeefs. een happy house aangevraagd maar aangezien dit soms lang duurt vraag ik het hier ook maar eens.

 

Al bij al van Telenet komende, niet echt een goede ervaring tot nu toe, wel vriendelijke mensen aan de telefoon maar helaas geen oplossing.

 

Mvg


43 reacties

@Martin  het zijn zulke

 Helaas weet ik niet welke poort voor wat dient. Enkel voor de bovenste staat er ventilatie

 

@Martin de bovenste rechtse kabel komt bv ook van boven. Deze moet dan rechtstreeks naar de modem vermoed ik? Maarja dan nog raak ik niet verder dan foutieve ip config. Nu ben ik zelf zogezegd niet verbonden met een netwerk.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vermoed dat:

u best beroep doet op een (goede) electricien** om licht in de duisternis te scheppen/orde op zaken in de binnenhuisbekabeling te stellen

de Booster contact maakt met uw modem in WiFi (zodat u internettoegang hebt)

de betrokken datacontactdoos waarop u uw PC wenst aan te sluiten, niet verbonden is met uw modem 

ik zie in uw laatste foto 2 RJ45 contactdozen elk met 2 RJ45 aansluitpunten (3 in gebruik 1, niet aangesloten)

 

** normaal houdt Proximus zich niet bezig met interne bekabeling

 

Hoeveel kabels zitten er op de gele poorten van je bbox4 er moet er al zeker ene in steken voor de decoder als je die hebt en dan zou er al één moeten insteken die naar boven loopt anders kun je zeker geen signaal hebben boven.

@Martin alle gele poorten in de modem zijn in gebruik. Ik vermoed een slimme switch die misschien de oorzaak is. Vanavond als ik thuis kom ga ik eens alle kabels uittrekken (dus potentieel ook die naar de switch lopen want ik heb geen idee welke kabels wat doen omdat niets aangeduid staat) en dan met 1 lan kabeltje naar een laptop met dhcp op automatisch. Als het probleem nog voordoet ligt het probleem 100% bij de modem volgens mij. Is het probleem weg dan gaat het de switch zijn denk ik.

Er loopt mss dan een kabel van de uitgang van de switch naar boven.

Je switch krijgt toch signaal er zou één utp kabel van de bbox naar je switch moeten lopen.

Als je uw laptop nu eens rechtstreeks verbindt met utp kabel op een poort van de bbox4 (door op de bbox4 even een utp kabel los te maken)  en het werkt dan zal je bbox4 wel in orde zijn.

@Martin dit ga ik over een uur of 6 kunnen testen

Reputatie 7
Badge +5

@Yvad208 Kan je eens een screenshot van je foutmelding posten? Alsook zie ik toch vermoedelijk een switch of dergelijke staan. 

Reputatie 6
Badge +2

Voor de warboel die ik hierboven zie staat een gevangenisstraf van 5 jaar, en de technicus die uw aansluiting heeft “verzorgd” gaat mee. Ik herken alleen de afvoerbuis van het toilet! En dan nog, zeker is het niet. Als zelfs DaisyS haar weg daarin niet vindt!?

Ja het is natuurlijk ook wel zo, zoals M_016 ook al aangehaald heeft, zal PX zich niet bezig houden met een reeds bestaande oude bekabeling, die zij trouwens ook niet aangelegd hebben.

@Yvad208

Ik heb ook internetbox. Wifi booster indien verbonden met kabel heeft bij mij drie blauwe lampjes. Anders wegens slechte verbinding oranje/rood  of indien oké groen. 

Probeer verbindingen eventueel terug op te bouwen(alles utp kabels ontkoppelen en dan één per één terug verbinden).

 Mvg Artie 

TBI:  Groen: perfect signaal duidt dus enkel dat je via wifi verbonden bent, wat volgens mij het geval zal zijn bij Yvad208 want anders is het niet meer uit te leggen !!!

Werkt je Wi-Fi Booster zoals het hoort? Kijk voor de zekerheid even je LED's na.

Power LEDPower

  • Roze: de Wi-Fi Booster v2 start op.
  • Oranje, wit, turkoois: de configuratie is bezig.
  • Blauw: de verbinding werd tot stand gebracht.

 

Power LEDPositionering

  • Blauw: perfect signaal. Je Wi-Fi Booster is verbonden via ethernet.
  • Groen: perfect signaal.
  • Oranje: gemiddelde signaalsterkte. De Wi-Fi Booster staat te ver of te dicht bij de Internet Box. Wij raden je aan om de ontvanger op een hoge, goed geventileerde plaats te zetten en niet in kasten of op planken.
  • Rood: zwak signaal. De Wi-Fi Booster moet worden verplaatst of een tweede moet worden gebruikt om het signaal te versterken. Wij raden je aan om de ontvanger op een hoge, goed geventileerde plaats te zetten en niet in kasten of op planken.

Access Point LEDWi-Fi

  • Blauw: de wifi is correct geconfigureerd.
  • Rood: er is een probleem met de configuratie van de wifi.
Reputatie 6
Badge +2

 

Bij mij is dat weer anders, maar het werkt ook. De stroom staat aan, er is wifi 2.4 en 5.0 en het signaal is goed.

 

Reputatie 6
Badge +2

Ik ben ten einde alfabet, heb al gebeld voor technische hulp..tevergeefs. een happy house aangevraagd maar aangezien dit soms lang duurt vraag ik het hier ook maar eens.

 

Ik zou eens naar een doe-het-zelf of Brico zaak gaan, en een UTP tester halen. Kost echt niet veel geld..

Dat zijn 2 bakjes met 8 of 9 ledjes met een RJ11 + RJ45 poort.

Sluit het ene bakje (met de schakelaar) met een UTP kabel aan op de “poort die van de modem komt”.

Sluit het andere bakje op één van de kabels die bij de modem uitkomen. Doe dit met iedere kabel afzonderlijk, tot je de juiste vindt.

Nu zie je alle ledjes (1-8), één per één, oplichten.

Als de ledjes wel oplichten, maar niet één per één in juiste volgorde, dan heb je wel de juiste kabel gevonden, maar deze is niet correct aangesloten.

Dat is echt de enige manier op jouw probleem op te lossen

 

TBI:  bvb in de gamma Q-link netwerk tester | GAMMA.be

Edit: sorry ik zie dat dit uit Gamma hun assortiment genomen is!

 → Premium UTP Kabel Tester - Voor RJ45 / RJ11 / Cat5e Netwerk Kabel | bol.com

@Martin en de rest probleem is gevonden het probleem de kabel van de utp poorten was te hard en duwde de mesjes opzij en waren een paar verkeerd aangesloten. Voorlopig heb ik nu internet in 1 kamer oef! Maar er zal toch iemand nog de boel moeten komen goed maken voor de rest.

Het bijzonderste is dat je toch een stap vooruit bent 😉 

Het is ook zo dat niks boven een vaste kabelverbinding gaat al is dit praktisch natuurlijk niet altijd mogelijk.

@Martin inderdaad. Nu is het gewoon de rest van de utp poorten in orde brengen. De woning is van 2019 en de vorige eigenares gebruikte enkel wifi. Dus nooit getest door haar.

Reageer