Vraag

Internet op zolder


Ik zou graag mijn zolder (verdieping 2) inrichten om te gebruiken als bureau voor thuiswerk. Nu heb ik een huis met 3 verdiepingen . Modem bbox 3 staat op gelijkvloers, op verdieping 1 heb ik een utp kabel liggen (van vroegere pc) die rechtstreeks verbonden is met de modem.  Op verdieping 1 staat momenteel een wifi extender (tplink re305) die het wifi signaal al doorverbind naar de zolder maar ik vind dit signaal nog altijd instabiel. Soms ben ik alleen verbonden met het netwerk en kan ik niet op internet…

Zou een wifi booster van proximus een oplossing bieden? Wifi booster op verdieping 1 plaatsen geconnecteerd met de utp kabel zodat het signaal wordt doorgestuurd naar de zolder?

 

Of zijn er nog andere oplossingen/mogelijkheden? Buiten de utp kabel naar de zolderverdieping verlengen...

 

Alvast bedankt...


24 reacties

het voordeel van je booster tov de repeater is dat als je de booster met een utp kabel verbindt op het eerste je al het voordeel hebt dat hij als access point werkt dus zou het in ieder geval een betere oplossing kunnen zijn

je kan zelfs  altijd indien de booster niet moest goed werken naar je gedacht deze op elk ogenblik weer opzeggen, aangezien je hem huurt.

NB:indien je  een "Tuttimus XL" pack moest hebben dan is er 1 Wi-Fi Booster inbegrepen je pack

PLC’s adapters zijn eventueel een andere oplossing, dus het ethernetsignaal  (internetsignaal) wordt langs de elektriciteitsdraden getransporteerd.

Reputatie 2
Badge

“maar ik vind dit signaal nog altijd instabiel”

Wat bedoel je ? Meten is weten.

Kan je laptop (voor op zolder) connecteren met WiFi 5 Ghz ?  Indien ja, zet je BBOX3 eens op 5 Ghz.

Probeer in vervolg met een Wifi-Analyser op je smartphone om het optimale kanaal te vinden en telkens met een andere app op je smartphone de download snelheid te meten in functie van gekozen kanaal.

Pas indien je nu nog altijd onder de 10 mbs blijft, zou ik andere oplossignen overwegen. Kabel verlengen of Wi-Fi booster.

ik vermoed sterk dat op 5GHz op het derde verdiep het signaal laag zal zijn op 2.4 mss nog wel voldoende maar dan weer meer kans van gestoord te worden.

Ik heb hier net het zelfde voor op het derde verdiep zelf op 2.4 onstabiel.
zelfs op 1ste verdiep op 5.0 soms een goede snelheid (speedtest ok) maar het het fluctueert en wordt ik he gewaar dat ineens het inladen van pagina lang duurt, schakel ik over naar 2.4 dan gaat het wel weer goed nochtans is de speedtest beter op 5.0 dan op 2.4.

Met One SSID actief (smartwifi) was het zelf nog erger, ik verloor dikwijls verbinding.

@Kriekmaester  ik heb ook over PLC adapters gesproken maar als je op zolder ook wif nodig hebt zijn er ook  PLC adapters met wifi access point ingebouwd (bvb: https://www.devolo.be/dlan-1200-wifi-ac-powerline) , dan heb je utp en wifi aansluiting, enfin alleen maar als bijkomende info

Reputatie 6
Badge +2

Modem bbox 3 staat op gelijkvloers, op verdieping 1 heb ik een utp kabel liggen (van vroegere pc) die rechtstreeks verbonden is met de modem.  Op verdieping 1 staat momenteel een wifi extender (tplink re305) die het wifi signaal al doorverbind naar de zolder maar ik vind dit signaal nog altijd instabiel.

 

De voornaamste vraag is hoe jouw RE305 ingesteld staat: als “repeater” of als “access point”? Gezien je spreekt over een “Wifi Range extender” enerzijds, en een niet-gebruikte LAN kabel anderzijds, heb ik het sterke vermoeden dat deze ingesteld staat als repeater.

Indien dit klopt, dan kan je best de tp-link instellen als Access Point

(Ga naar “Mode” en in het “Mode Selection” scherm selecteer je “Access Point”)

Wat betreft de Proximus WiFi booster: volgens mij zal deze geen enkele toegevoegde waarde hebben in vergelijking met jouw RE305 (er van uitgaande dat je ze beide als AP gebruikt).

Indien je toch nog geen voldoende dekking hebt op zolder dan zou ik het volgende doen:

  1. Een proximus WiFi booster (ingesteld als AP) aansluiten op de UTP kabel op de 1ste verdieping.
  2. De tp-link RE305 (ingesteld als repeater) op de 2de verdieping zetten: de range extender moet namelijk halverwege staan tussen het WiFi access point (1ste verdieping) en de gebruiker (zolder).

:thumbsup_tone3: ik dacht inderdaad dat de RE305 enkel een repeater was en niet als accespoint kon gebruikt worden, ‘k zal in ‘t vervolg eerst eens moeten googelen :relaxed:

Reputatie 6
Badge +3

Ik zou graag mijn zolder (verdieping 2) inrichten om te gebruiken als bureau voor thuiswerk. Nu heb ik een huis met 3 verdiepingen . Modem bbox 3 staat op gelijkvloers, op verdieping 1 heb ik een utp kabel liggen (van vroegere pc) die rechtstreeks verbonden is met de modem.  Op verdieping 1 staat momenteel een wifi extender (tplink re305) die het wifi signaal al doorverbind naar de zolder maar ik vind dit signaal nog altijd instabiel. Soms ben ik alleen verbonden met het netwerk en kan ik niet op internet…

Zou een wifi booster van proximus een oplossing bieden? Wifi booster op verdieping 1 plaatsen geconnecteerd met de utp kabel zodat het signaal wordt doorgestuurd naar de zolder?

 

Of zijn er nog andere oplossingen/mogelijkheden? Buiten de utp kabel naar de zolderverdieping verlengen...

 

Alvast bedankt...

WiFi booster van proximus is met abonnementsgeld en je hebt niets van controle over het toestel. 

 

Beste mogelijkheid lijkt me op verdiep een router te plaatsen en vandaaruit WiFi te voorzien. 

Router aangesloten op de netwerkkabel. 

Je zal dan overal goede wifi dekking hebben en ook goed controle over keuze wifi kanalen. 

Bijv. https://www.coolblue.be/nl/product/693796/netgear-nighthawk-x4s-r7800.html

 

 

 

 

 

WiFi booster van proximus is met abonnementsgeld en je hebt niets van controle over het toestel. 

Ik heb hier toch verschillende keren gelezen dat je kunt inloggen op zijn GUI , is dat dan zo niet?

Beste mogelijkheid lijkt me op verdiep een router te plaatsen en vandaaruit WiFi te voorzien. 

Is dat dan beter dan die De tp-link RE305 als AP zoals Philippe_D voorstelt als dekking?

 

Indien je toch nog geen voldoende dekking hebt op zolder dan zou ik het volgende doen:

  1. Een proximus WiFi booster (ingesteld als AP) aansluiten op de UTP kabel op de 1ste verdieping.
  2. De tp-link RE305 (ingesteld als repeater) op de 2de verdieping zetten: de range extender moet namelijk halverwege staan tussen het WiFi access point (1ste verdieping) en de gebruiker (zolder).
  1. Een proximus WiFi booster (ingesteld als AP) aansluiten op de UTP kabel op de 1ste verdieping.

Of mss beter dan een ander AP (zoals de RE305) zetten zodat je het AP niet moet huren!

Je kunt wel de wifi booster tijdelijk huren om eerst te testen vooraleer je er ene koopt.

 

Reputatie 7
Badge +4

Er zijn dus zoals hierboven aangehaald diverse oplossingen mogelijk, hierbij nog ééntje

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqs_wbo_extra/zelfstandigen-en-kleine-bedrijven/support/internet/internet-op-kantoor/installatie-en-kabels/installeer-meerdere-wi-fi-boosters.html

2 boosters in cascade 

Dan moet je er wel al twee huren natuurlijk, maar mss lukt dat met 1 booster en 1 TP-link ook in cascade re zetten, nog nooit geprobeerd…..

Reputatie 6
Badge +3

Op de Wi-Fi Bridge kan je inloggen op de webinterface, de instelmogelijkheden zijn wel beperkt zoals kanaal, 20 of 40 mhz,uitvoeren van een reset,modus aanpassen, maar  met de laagste toegangsrechten (user) zijn de instellingen relatief beperkt. De log-in gegevens staan op een sticker.  Dat zal ook zo zijn met de Wi-Fi booster aangezien beide door Technicolor gemaakt worden. Enkel op de decoders kan je niet inloggen wat ook logisch is.

Ik heb inderdaad al de reacties van anderen eens gelezen die inderdaad ingelogd hebben op de booster dus is het zeker mogelijk, dus daaraan moeten we niet twijfelen in ieder geval.

Reputatie 6
Badge +2

Beste mogelijkheid lijkt me op verdiep een router te plaatsen en vandaaruit WiFi te voorzien. 

Router aangesloten op de netwerkkabel. 

Je zal dan overal goede wifi dekking hebben en ook goed controle over keuze wifi kanalen. 

 

 

Het enige wat de TS nodig heeft is een goed access point. Een nieuwe router aanschaffen, om deze dan te “degraderen” als access point is absoluut niet het beste advies

 

En gezien de TS al beschikt over een eerste klasse access point (tp-link RE305) hoef hij dus geen nieuw materiaal te kopen. De RE305 is dual-band WiFi access point (AC1200), en kan hij volledig naar zijn zin instellen.

 

Indien dit toch onvoldoende dekking geeft naar de zolder toe, en dus een bijkomend toestel nodig heeft,  is mijn advies dan:

  1. Op het 1ste verdiep een AP plaatsen (voorbeeld de Proximus WiFi booster).
  2. Op het 2de verdiep een repeater (voorbeeld zijn RE305 ingesteld als WiFi extender).

 

Ja en zeker als TS een abonnement moest hebben waar één Proximus wi-fi booster inbegrepen is en dus geen € 2,49 /maand huurgeld moet betalen.
In het ander geval als je een tweede RE305 is dual-band WiFi AP/Extender zou moeten aankopen en rekent dat die ± 45 € zal kosten dan heb je uw RE305 terugverdiend in 1,5 jaar!

Reputatie 6
Badge +3

Vanaf de RE450 heb je nog betere externe antennes  De RE650 is hun beste model, maar heeft ook een extra prijs. TP-Link biedt altijd de beste prijs-kwaliteit-functionaliteit. Maar het kan perfect met een RE305. Je kan ook een booster modus voor het versterken van het signaal inschakelen. 

Booster modus wat houd dit dan juist in ?

Reputatie 6
Badge +3

Een iets sterkere straling van de antennes voor een beter bereik. Maar dat is wel binnen de afgesproken limieten in verband met radio straling.

Dat is eigenlijk toch raar dat ze dan niet default het max toegelaten niveau toepassen al is het natuurlijk niet altijd nodig en een voordeel.

Want hoe dikwijls lees je niet dat er op de forums en socials dat men de vraag stelt welk merk of toestel heeft een groter wifi zendvermogen, dus op gebied van verkoopargument zou je denken dat men het daarom als default op max toegelaten gaat instellen en eventueel kan bijstellen naar een lager niveau.

Reputatie 6
Badge +3

Daarin heb je volkomen gelijk.  Ik heb dit zelf nog moeten activeren in mijn RE450.

Amaai al wel wat reacties. Merciekes. Ik heb het een paar dagen goed druk gehad en ga mij er vandaag terug mee bezig houden…

 

Ik heb ondertussen de wifi booster van proximus besteld en deze wordt morgen geleverd. Ik ga deze dan even uittesten maar zal vandaag al eens verder gaan met de tplink repeater. Ik heb vorige keer niet gezien of ik de modus veranderd heb naar acces point dus dat ga ik al direct nakijken…

 

Ik lees hier ook dat er een booster modus bestaat op de re450. Dit kan ik gewoon activeren in de tether app?

 

 

Reputatie 6
Badge +3

Deze kan je inschakelen in de webinterface van de RE450. Het kan ook zijn dat je eerst voor een firmware upgrade van jouw access point moet kijken en deze downloaden en installeren. Let wel heel goed op de hardware revisie anders kan je jouw access point/repater onbruikbaar maken. De RE305 V3 heeft ook een booster mode zie deze handleiding: https://www.tp-link.com/us/user-guides/re205&re305_v3/chapter-5-customize-your-network#ug-sub-title-4 (je moet het zetten op maximum coverage). Klik op de sectie adjust wi-fi coverage.

spreken ze dan ook ergens van de zendniveaus hoeveel mW bij boost tov default.

Reputatie 6
Badge +3

Dat wordt jammer genoeg niet vermeld in de specs.

Ja in feite gaan ze uiteindelijk ook wel niet over het toegelaten max.gaan natuurlijk .

Reageer