Vraag

Internet langzaam over Wifi

  • 15 November 2020
  • 4 reacties
  • 89 Bekeken

Ik observeer al een tijdje vreemd gedrag met mijn internetsnelheid. 
Ik heb altijd tussen 80 en 90 Mbit over LAN-kabel. Met WiFi krijg ik zelden meer dan 50 Mbit, zeker niet met de iPhones en iPad. Het Macbook haalt ook zelden 70 Mbit. Zelfs als ik precies of een paar meter verwijderd ben van de router. 
Ik had het probleem al lang geleden overgebracht naar mijn wifi- en gaasconfiguratie. 
Maar ik wilde dit niet meer geloven en zette een VPN-verbinding op via Nordvpn. Zodra ik via VPN ben aangesloten, kan ik met de iPhone 85 Mbit bereiken. 
Als ik hem weer uitzet, is het maximaal 50 Mbit. 
Getest met dezelfde server. 
Waarom vertraagt Proximus hier de snelheid? Met 50 Euro is de verbinding twee keer zo duur als mijn internet in Duitsland 10 jaar geleden, maar slechts half zo snel. Op de een of andere manier kan dit niet waar zijn! 

 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Er zijn geen Proximus medewerkers op dit publieke forum in de weekends en op feestdagen

Uit bovenstaande begrijp ik dat u “geen probleem” hebt indien uw toestel (bv. Ipad) rechstreeks aangesloten is op de Bbox met utp/ethernet-kabel maar wel indien u WiFi gebruikt

Concreet lijkt dit dan of een lokaal WiFi-probleem (storingen door andere WiFi-netwerken of ander apparaten zoals microgolf, TL-lampen ….) of een probleem van de WiFi van de Bbox (Bbox vervangen)

 

Best wel Proximus speedtest gebruiken zodat u enkel gebruik maar van het Proximus-netwerk (en er geen interconnectiefenomenen een rol kunnen spelen)

https://pxs.speedtestcustom.com/

 

Ik vermoed niet dat OneSSID (Smart WiFi) van de Bbox hier een rol speelt, maar kan het ook niet voor 100% uitsluiten

 

Bedankt voor de tips.
Maar het kan geen Wifi-probleem zijn.
Want met VPN (NordVPN) kan ik via Wifi op dezelfde plaats 85 Mbit bereiken met hetzelfde apparaat (iPhone 12 Pro). Zonder VPN slechts tot ongeveer 50 Mbit. Ik kan nauwelijks met alle apparaten werken, alleen via VPN om volledige bandbreedte te krijgen, wat ik voor veel geld betaal. (in Duitsland betaalt mijn zus trouwens 30 Euro voor 400 Mbit)
Ik zal afwachten wat Proximus daar volgende week over te zeggen heeft. 

ik zie toch ook niet in waarom de speed van de wifi verbinding zou lager worden als dit niet over vpn gebeurd. 

probeer eens met → https://pxs.speedtestcustom.com/

Dezelfde verhouding. Via VPN gaat het sneller via WIFI, vooral op de iPhone. Zonder VPN steeds langzamer

 

Reageer