Vraag

Internet in tuinhuis


Om internet en WIFI te hebben in de tuin en tuinhuis, heb ik een UTP kabel Cat 6 getrokken van elektriciteitskast naar het tuinhuis (ca 50m). Is het voldoende dat ik deze connecteer met de splitter of moet ik nog iets anders voorzien in het tuinhuis?

Modem staat op bureau en kan daar geen kabelverbinding mee maken naar buiten toe.

Alvast bedankt voor de info.


11 reacties

je bedoelt

(BBOX) =====> (SPLITTER) <========50m===================>(Tuinhuis) 

Dit is in orde.

Ik heb een UTP  Cat 6 kabel getrokken van mijn tuinhuis naar mijn garage (elektriciteitskast) om daar van internet te kunnen genieten. Situatie in elektricitetiskast = 

Ik wilde dus deze Cat 6 kabel in splitter pluggen (zoals boven vermeld), maar past hier dus niet in. Mijn modem staat dus op bureau en kan ik dus niet rechtstreeks meer bekabelen. Iemand een oplossing voor dit probleem misschien?

Alvast bedankt

Ik had inderdaad je vraag duidelijk verkeerd begrepen, splitter als switch verstaan!
je wilt dus een verbinding van bbox naar tuinhuis

Binnenkomende TF lijn -----> (SPLITTER(DSL)---> (BBOX) <========50m utp=============>(Tuinhuis) 

daar zou je dan een switch kunnen zetten en een AP (Access Point) op aansluiten als je daar wifi wilt

<========50m utp=============>(Tuinhuis)SWITCH(  =========utp===== naar TV bv.
<========50m utp=============>(Tuinhuis)SW|
<========50m utp=============>(Tuinhuis)SW|__AP(wifi)-)))))                  (((((-smartphone enz...

Martin,

 

dank je voor je antwoord. Maar ik ben nog niet helemaal mee. Excuses voor mijn beperkte technische kennis.

Maar situatie is als volgt: Modem staat boven op bureau en aansluitdoos staat beneden in elektriciteitskast garage (zoals foto onder aangesloten)

Tussen garage en tuinhuis ligt dus een UTP kabel omdat dit dus niet meer vanaf modem kan en ik hoopte dus zo het internetsignaal in tuinhuis te krijgen. 

TV beneden in living is aangesloten via PLC adapter. Is het misschien handiger om ook een PLC adapter in garage te plaatsen en daar mijn UTP kabel op aansluit? En zo een AP in tuinhuis creëer?

Ik begrijp niet goed hoe ik de switch moet connecteren in garage.

 

 

je moet inderdaad een een internetverbinding kunnen maken tussen je modem en tuinhuis 

Je kunt dus niet vanaf je aansluitdoos een internetverbinding maken naar je garage om de eenvoudige reden dat uit je aansluitdoos een telefoon- en VDSL-signaal naar buiten komt, maar geen Internetsignaal daarvoor moet de modem zorgen die van dit VDSL een Internetsignaal maakt.

je zou bv al eerst eens eenvoudig kunnen proberen met de PLC die nu aan je TV gekoppeld is om die uit te pluggen en die in een stopcontact in je tuinhuis steekt om vast te stellen of he zo al een internetsignaal uit krijgt.

Het internet signaal van je modem wordt op het elektriciteitsnet gezet door de PLC die aan je modem gekoppeld is en en komt zo toe op de PLC adapter in je tuinhuis die dit internetsignaal weer van je elektriciteitsnet afneemt en aan zijn uitgang weer naar buiten komt.

Dat moet je eerst praktisch kunnen proberen of het werkt ant met PLC adapters ben je nooit 100% zeker dat het goed zal werken, maar zou wel de eenvoudigste oplossing zijn voor u, want je hebt bv plc adapters die een ingebouwd access point (AP) hebben zo hen je dan aan zo’n PLC aan zijn uitgang een ethernetsignaal dat je via een UTP poort aftakt (met utp kabel) en ondertussen zendt hij ook wifi uit.

Badge +1

Je modem is het centrale punt van waaruit je internet vertrekt. Ik vermoed dat het voor een overbrugging van 50+m nogal veel is om te werken met een plc adapter. Misschien meerdere?

Wat ook kan is zelf een tweede modem/router kopen, die je plaats bij de electriciteitskast en van die modem naar je tuinhuis gaat via de kabel die je hebt geinstalleerd.

Voor de vsld/telefoonlijn naar die modem werk je dan met een splitter.

 

Ik persoonlijk zou kijken of het niet mogelijk is om een utp cat 6 kabelverbinding te leggen tussen modem op bureau naar buiten en dan via de gevel naar garage/electriciteitskast, daar dande kabel verbinden met een koppelstuk met de nieuwe kabel die naar je tuinhuis loopt.

Wat ook kan is zelf een tweede modem/router kopen, die je plaats bij de electriciteitskast en van die modem naar je tuinhuis gaat via de kabel die je hebt geïnstalleerd.

Hier kan ik niet volgen ? een tweede modem/router op de VDSL splitter aansluiten zal niet werken, ik denk dat je nog aan ADSL splitters denkt van vroeger!

Badge +1

ah,… ik wist niet dat dat niet meer gaat, sorry

Reputatie 6
Badge +3

Je zal de utp kabel op de proximus router moeten aansluiten.

 

Of zoals je zgt een plc adapter in de garage plaatsen. 

 

Proximus Router naar garage verhuizen kan ook een optie zijn.

Maar om te weten wat het beste is, zouden we een tekening moeten zijn van de verschillende punten waar internet of tv nodig is en de bekabeling ertussen. 

 

In tekst geschreven is dat alles moeilijk uit te leggen. 

 

 

maar die staat wel niet waar de utp kabel in de garage toekomt die naar het tuinhuis loopt!

Proximus router naar de garage verhuizen, dan heb je natuurlijk weer veel kans dat wifi in huis niet voldoende is.

Ik zou gewoon ook eens een test doen, zoals ik reeds hierboven al voorgesteld had hierboven, met die PLC’s aangezien die toch voorhanden zijn.

Als er een utp kabel zou kunnen gelegd worden tussen bureau en garage dan kun je natuurlijk die doorverbinden met de utp kabel die nu in de garage toekomt en naar het tuinhuis loopt.

Reputatie 7
Badge +5

@KVC Je kan het best eens testen zoals @Martin heeft gezegd. De kabel zal inderdaad moeten vertrekken vanuit de modem om een internetverbinding te hebben.

Reageer