Vraag

Internet in buitengebied

  • 21 September 2020
  • 11 reacties
  • 1057 Bekeken

Goedemorgen,

 

Ik ben een Nederlander en heb 2 huisjes in jullie prachtige Ardennen.

Beide staan redelijk dicht bij elkaar.

Echter heeft het ene huisje wel een aansluiting op op het vaste netwerk en het andere huisje niet.

 

Ik heb eens iemand langs gehad van proximus en die gaf aan dat er daar geen kabel in de grond lag, de kabel stopte een paar honderd meter verderop.

 

Nu is mijn vraag, hoe kan ik hier alsnog aan internet komen.

In Nederland hebben we via KPN de optie om in buitengebieden internet via 4g aan te schaffen.

Ik kom dergelijke oplossingen niet tegen via Proximus.

 

Er zijn Europese richtlijnen die bepalen dat iedereen (?) recht heeft op breedband internet als ik mij niet vergis?


11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Er is geen universele dienstleverancier meer in België sinds eind 2013, de regelgever BIPT vindt dat er voldoende alternatieven voorhanden zijn 

Op sommige locaties heeft dit tot gevolg dat u geen aansluting meer kunt krijgen bij Proximus, Telenet of Voo (of eventueel slechts na een studie en offerte tegen hoge kost)

Vandaar dat soms beroep kan moeten worden gedaan op mobiele oplossingen of satelliet verbindingen

Zoals KPN Nederland biedt ook Proximus xdsl&4G Tessares oplossingen aan in zgn. buitengebieden op voorwaarde dat er telefoonkabel voorhanden is en de 4G dekking voldoend

In tegenstelling tot KPN is dit enkel voor “een case by case”-oplossingen en is er geen “commerciëel aanbod”  als dusdanig

Eventueel kunt u kijken op Proximus Mobilus 5G Unlimited (ook op 4G), Orange Flybox internet@home 4G of (Telenet) Tadaam 4G u een oplossing kunnen bieden, mocht u geen aanbod van Proximus vast breedband internet kunnen bekomen

 

 

@sandervth Ter info: Een oplossingen zoals bvb Orange Flybox 4G internet@home heeft Proximus spijtig genoeg nog niet.

als bijkomende info hier staan ook nog enkele alternatieven opgesomd,  

→ https://nl.forum.proximus.be/internet-10/internetsnelheid-51447?postid=664556#post664556

Natuurlijk moet er daar dan ook voldoende mobiele dekking zijn!

Ik weet niet of die huisjes dicht genoeg staan en of je ethernet kabel zou kunnnen trekken van het ene huisje naar het andere bvb (natuurlijk moet je dan ook toch een minimum internetsnelheid hebben in het huisje waar je nu al aansluiting hebt om bvb al op 2 plaatsen tv te kunnen kijken tegelijk bvb

welke maximum gegarandeerde internetsnelheid je nu haalt kun je hier natrekken bvb

→ www.proximus.be/internetsnelheid 

Mss kunnen de prox forummedewerkers als ze hier de draad opnemen ook eens bij de studiedienst van Proximus polshoogte nemen wat er daar eventueel als oplossing mogelijk is!

Reputatie 5
Badge +1

Sander,

 

als je huisjes ‘niet ver’ van elkaar verwijderd staan, is de beste oplossing zelf een verbinding tussen beide te voorzien. Als het kan via vaste verbinding (ethernet), maar via gerichte antennes kan je zeker een aantal km probleemloos overbruggen. In laatste geval moet je vanuit de huisjes elkaar wel kunnen zien. Als er (een) heuvel(s) of dichte begroeiing tussen beide staat zal dat ook niet lukken.

 

Ik ben zelf al 5 jaar bezig om de ADSL lijn bij ons thuis (!) te proberen upgraden naar een VDSL verbinding. De link vind je hier: https://nl.forum.proximus.be/internet-10/we-zijn-2016-en-wij-zitten-nog-steeds-op-adsl-wanneer-o-wanneer-geraakt-dit-opgelost-33288.

Dan spreek ik zelfs niet eens over de ardennen, maar een veel dichter bevolkt gebied in het Noordwesten van Henegouwen. Echter, Proximus ziet daar blijkbaar niet de dringende noodzaak van in. Ze beloofden me anderhalf jaar geleden al dat de update een half jaar later zou worden uitgevoerd, maar dat was flagrant gelogen zonder meer. 6 maand geleden beloofden ze dan eind dit jaar maar het ziet er ook niet naar uit dat dat gehaald zal worden, wat zijn hun beloftes dan nog waard he..?  Gezien wij geen alternatieve operator hebben zitten we ‘vast’, zo gaat dat in België. 4G is bij ons eigenlijk ook niet echt stabiel verkrijgbaar (wel op de 2e verdieping, maar op het gelijkvloers waar de modem staat is signaalontvangst eerder ‘slecht’ tot ‘zeer slecht’).

Er bestaat een ‘Digitale Agenda’ die door de EC werd uitgestippeld en die spreekt inderdaad van 30Mbps tegen (eind) 2020. Het probleem is echter dat jij als particulier daar zeer weinig aan hebt want bij het niet naleven kan er enkel door Europe tegen België geprocedeerd worden, zonder dat jij daarom wel je breedbandverbinding zal krijgen. 

Het BIPT is gewoon een van de medeplichtigen in deze, verwacht daar zeker ook niet al te veel van. Ik heb ze al meermaals gecontacteerd maar krijg enkel zeer algemene antwoorden zonder zich verder wat van mijn (onze) zaak aan te trekken. Integendeel, volgens het ‘strategisch plan 2020’ van het BIPT bestaan mensen zoals jij en ik als sinds 2013 (wellicht typfout en bedoelen ze 2020, maar dan nog) niet meer, meer hoeft niet gezegd..:

Het volledig plan vind je hier: https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5448a56f19d925d05b1379c7f21/c4b0622c884bbb5dff4f2afa1649986ca27a949f/Strategisch_plan_2020-2022.pdf

 

Veel succes alvast, maar gezien ik al sinds 2015 (het jaar waarin wij zijn verhuisd) aan het vechten ben ga ik je niet al te veel valse hoop geven..

Reputatie 5
Badge +1

PS: blijkbaar wordt ‘breedband’ door OESO gedefinieerd als ‘verbindingen boven 256kbits/seconde’..

Dan is die 100% dekking natuurlijk kinderspel om te bereiken. Probeer verder maar eens een moderne website te laden aan breedbandsnelheid van 256kbps. ‘Snel’ breedband (>30Mbps) tegen 2020 is duidelijk niet bereikt..

Reputatie 7
Badge +3

@sandervth 

Je kan zelf de beschikbaarheid en snelheid van de lijn nakijken via de link dat @Martin reeds doorgaf (waarvoor dank).

Indien je hiervoor nog extra nazicht wenst, vul dan even het adres van het 2de huisje aan in de profielgegevens. Geef dan ook even een seintje zodra dit is gebeurd.

Groetjes,
Antonella

PS: Gegevens noteren in je profielgegevens doe je zo: klik rechtsboven op je logo of foto → ga naar instellingen → noteer de gegevens in het betrokken veld → sla de wijzigingen op

Reputatie 7
Badge +3

@TimWitt Ik zie meerdere installatieadressen staan op jouw klantennummer. Over welk adres gaat het hier precies? Je kan dit ook aanvullen in de profielgegevens en me een seintje geven. Groetjes, Antonella

Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt 

 

https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5448a56f19d925d05b1379c7f21/cb12c862186a410e77d06ec809f4ee0a9146324c/Mededeling_monitoring_universele_dienst_telecommunicatiegebied_2019.pdf

p.14 punt 74

74. Zoals hierboven vermeld bedraagt de snelheid van functionele internettoegang die werd vastgelegd in het kader van de universele dienst, 1 Mbps. Op basis van de kaart van september 2019 is het mogelijk om te concluderen dat het aandeel woningen dat via een vast netwerk een snelheid van 1 Mbps kan genieten, 99,9% bedraagt.

p17 punt 99

99. Overigens heeft het feit dat geen enkele aanbieder is aangewezen voor de verstrekking van het geografische element van de universele dienst, geen invloed gehad op de beschikbaarheid, het prijsniveau en de kwaliteit van de diensten in kwestie

p.18 punt 103

103. Het Europees wetboek voor elektronische communicatie (hierna “het wetboek”) werd op 17 december 2018 gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. Deze tekst moet in nationaal recht omgezet zijn voor 21 december 2020.

o.a. min. 30 Mbps voor 100%

p.21 punten 124-126

124. De schrapping van de universeledienstverplichtingen voor de openbare betaaltelefoons en de telefoongidsen/inlichtingendiensten heeft geen negatieve impact gehad op de gebruikers. Bijgevolg zijn er geen indicaties voorhanden om de universele dienst op deze vlakken aan te passen.

125. Het feit dat geen enkele aanbieder is aangewezen voor de verstrekking van het geografische element van de universele dienst is niet van die aard dat de bescherming die de eindgebruiker geniet, wordt beknot.

126. Momenteel wordt het wetboek omgezet. Deze omzetting houdt een aantal wijzigingen in wat betreft de universele dienst

 

= Het is mijns inziens zonneklaar dat het BIPT één van de meest nutteloze instellingen in dit land is

Reputatie 6
Badge +2

Als uw pogingen bij Proximus niet tot een resultaat leiden kunt u toch draadloos proberen. Maar dat vergt wel een stabiele 4G ontvangst. 
Zelf een verbinding met antennes over verschillende km lijkt mij toch onderhevig aan een toelating. 
Een kabel tussen de twee huisjes is te overwegen maar onlangs las ik dat de afstand gaat tot 100 m. Wat is dus redelijk dicht? Vraag is dan ook of het aanleggen van een kabel mag. Is het op  uw terrein? Een abonnement gebruiken voor twee huizekens?

100m anders moet je er nog een switch tussen zetten en ben je weer 100 verder :slight_smile:

4G oplossingen weden al vernoemd 

→ https://nl.forum.proximus.be/internet-10/internetsnelheid-51447?postid=664556#post664556

Natuurlijk moet er daar dan ook voldoende mobiele dekking zijn!

 

Reputatie 1

Wat M_016 zegt is juist.

Ik gebruik het Proximus 5G Unlimited abonnement ook als vaste internetlijn.

 

Mijn tests staan hier beschreven: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=77&t=58902

gelukkig is er toch al voor sommige een oplossing gekomen/in de maak, plaatsing van een ROP...

Reageer