Vraag

Internet gaat trager bij downloads.

  • 13 April 2024
  • 7 reacties
  • 86 Bekeken

Begin op te merken dat nadat men het laatste nieuwe abo(het sociale tarief) heeft uitgerold er met meer getweaked is dan verteld word. 

Ik noteer altijd tijdens downloads mijn load op het internet. De laatste weken merk ik dat deze load verlaagd is. Daar waar ik +-900mb kon downloaden aan 50Mb is nu amper 12 tijdens een download. Het gaat zelfs zover dat ik tijdens bv een game te downloaden, mijn internetbrowser simpelweg weigert nog connectie te maken gelijk welke site.  Zijn er nog die dit merken? Dat uw internet dramatisch daalt tijdens een download? Ik heb trouwens gewoon het essentials abo.

 


7 reacties

Heb je al eens je bbox herstart (10 sec volledig stroomloos zetten) of

zelfs mss nog beter eens →  resetten.

hoeveel geeft de speedtest met een laptop/pc gemeten die rechtstreeks verbonden is aan je bbox via utp kabel en er voor de rest geen andere verbruikers opzitten via wifi of rechtsreeks via netwerkkabels.

want daarvan moet je uw 50Mbps download aftrekken om te zien hoeveel er nog overschiet voor de rest van je verbruikers. 

4 pc’s geven hetzelfde resultaat.Zelfs degene zonder enige updates van browser en of windows.  (Dacht eerst dat het misschien een windows10 ding was of een update van firefox.) Een directe test op de modem zonder enige load heeft geen zin. Want dan heb je altijd rond de 45Mbps. Met load zakt het evengoed en niet een beetje…..tijdens een download heb ik amper 12Mbps, wat als resultaat geeft dat ik onder geen beding nog kan surfen. Dit maakt dat het duidelijk is dat wanneer er veel data in een bepaalde tijd wordt gedownload er een restrictie in actie komt. Het houdt op wanneer de download van de data stopt. Daarbovenop komt dat mijn upload gisteren om 20:00 voor 33 min amper op 2Mbps stond? Terwijl er niks gaande was, pc stond idle. Ik ga nu meer mensen met het abo essentials contacteren en testen uitvoeren. Zou het ook niet kunnen dat proximus het sociale abo heeft samengehangen aan het abo essentials, Ze nemen onze bandbreedte af om samen te delen met dat sociale abo. Dat dit samen gebeurt, de opstart ervan en plots de stevige dalingen en restricties op de downloads is geen toeval. In elk geval, ik doe deze tests 5x per dag en 3x s’nachts. Binnenkort heb ik genoeg data. Dan zien we wel verder.

Wat cijfers krijg je hier te zien?
Welke wifi apparaten hangen aan je modem? Niet uit je hoofd opsommen maar effectief kijken naar je modemgegevens !
 

Reputatie 6
Badge +2

@Alfawolf4BE

Beste

As je hier hulp wilt krijgen, is het wel nodig om zoveel mogelijk juiste informatie te geven.

En ook precies te vertellen wat jouw probleem is, want van volgende 2 uitspraken begrijp ik niets:

 

Ik noteer altijd tijdens downloads mijn load op het internet. De laatste weken merk ik dat deze load verlaagd is. Daar waar ik +-900mb kon downloaden aan 50Mb is nu amper 12 tijdens een download.

 

 Een directe test op de modem zonder enige load heeft geen zin. Want dan heb je altijd rond de 45Mbps. Met load zakt het evengoed en niet een beetje…..tijdens een download heb ik amper 12Mbps, wat als resultaat geeft dat ik onder geen beding nog kan surfen.

Ik begrijp niet wat je precies bedoelt met “load”

En trouwens: snelheid wordt uitgedrukt in Mbps (Megabits per seconde)

Je vertelt er ook niet bij:

  • welke aansluiting je hebt (VDSL2 of Fiber)?
  • welk abonnement?
  • welke modem (B-box3, Internet box)?
  • welke router?
  • hoe je snelheid meet ...

(uit vroegere posts van een jaar geleden begrijp ik dat je Fiber hebt, met een Internetbox en een eigen Netgear router)?

 

Je spreekt in de eerste post over het sociaal abonnement, maar de laatste post over “Essentials”

  • Indien je het nieuwe sociaal tarief hebt (internet zonder TV aan 19.50€), dan heb je een abonnement van 30 Mbps downloadsnelheid en 4 Mbps uploadsnelheid, en een maandelijks datavolume van 150 GB
  • Indien je “Internet Essential Fiber”  dan heb je een abonnement van 50 Mbps downloadsnelheid en 4 Mbps (*) uploadsnelheid, en een maandelijks datavolume van 100 GB

(*) Officieel is Internet Essential 50/4 Mbps, maar op Fiber krijg je 50/8 Mbps

 

Nu terug naar jouw originele vraag:

  • het is dus volledig normaal dat je een directe test op de modem rond de 45 Mbps haalt (Internet Essential Fiber)?
  • het is ook volledig normaal dat je gedurende een download, op een ander toestel minder snelheid krijgt. De beschikbare bandbreedte van 50 Mbps moet verdeeld worden tussen de verschillende apparaten die gelijktijdig downloaden
  • Het is dus volledig normaal dat je tijdens een download op een ander toestel maar 12 Mbps meer haalt, en ook dat je tijdens een download bijna niet meer kan surfen (gezien je eerste download de lijn toetrekt)

 

Of begrijp ik jouw probleem niet goed?

Ik snap evenmin iets van deze uitleg. Een speedtest is nooit een test “zonder load” zoals u denkt. Hoe zou anders de snelheid gemeten worden? Maar men moet meten met een bedrade verbinding al de rest is gepruts! Tussen mijn WAP en mijn laptop haal ik met wifi soms 1300 Mbps burst snelheid, leuk maar een maat voor niets!

Misschien doet u uw downloads van gecapte servers? Met mijnprofiel haal ik soms 80-81 Mbps downloads op sommige servers, maar niet bvb bij Microsoft updates. Die zijn schijnbaar beperkt tot 32 Mbps per connectie. Dat zegt dus niets over uw beschikbare down snelheid.

En natuurlijk moet u de toegewezen snelheid verminderen met het verbruik van elk aangekoppeld en actieve toestel! D.w.z. met bvb 2 TV’s actief heb ik nog 65-66 Mbps over voor al de rest.

Internetsnelheidtest wordt gedaan via deze site.
https://www.speedtest.net/nl
Hier probeer ik steeds zoveel mogelijk dezelfde server te kiezen.

Abo = essential fiber, enkel internetaansluiting. Dus geen tv, en bezit dat ook niet.
Router is Netgear DGND4000
BBox staat ingesteld als bridge.

Alles loopt via ftp kabel cat 6a.
Wifi wordt enkel manueel open gezet via de Netgear (1x per week voor eventuele updates van de gsm.)
 
Ja, ik heb meerdere pc's. Deze worden enkel manueel, indien nodig met het internet verbonden -> kabels worden afgekoppeld.

Met load bedoel ik de hoeveelheid data dat in een bepaalde tijd wordt gedownload bovenop de standaard aantal MB die vereist zijn voor een snelheidstest te doen.
De load is dus mijn eigen gekozen hoeveelheid data,  de data die ik download.

Ja ik weet dat het Mbps is......ik ga ervan uit dat degene die het lezen dat ook wel snappen.....dat ik het niet over peren heb.

@Regulus, "Een speedtest is nooit een test “zonder load” zoals u denkt."
Dat is niet wat ik denk......hoe anders bereken je de snelheid zonder iets door te sturen?
Je hebt een simpele test waarbij hoop en al een aantal MB wordt verzonden. De reguliere test dat je op het internet kan doen,  zal ik zeggen.
Wel tijdens die reguliere test, start ik een download van +- 900MB.

Tijdens die download probeer ik op dezelfde pc op het net te surfen.
Wat dus niet meer gaat sinds kort, wat perfect lukte de voorbije 2 jaar.

En misschien ook even vermelden, ik heb jaren netwerken aangesloten en geconfigureerd.
Mijn uitleg mag dat wat rommelig zijn, neemt niet weg dat ik heel goed snap waar ik mee bezig ben.

Reputatie 7
Badge +4

@Alfawolf4BE Ik heb je lijn nagekeken en er is geen reden te zien waarom je trager zou downloaden. 

Je snelheid wordt zeker niet bepaald door andere klanten die een sociaal contract krijgen. Je hebt je eigen lijn en eigen snelheidsvoorwaarden afhankelijk van je abonnement en lijnkwaliteit.

Andere mogelijke oorzaken lees je hierboven al bij de verschillende personen die gereageerd hebben.

Reageer