Vraag

Installatie telefoon- internet- en TVnetwerk vanaf glasvezelkabel

  • 31 May 2018
  • 6 reacties
  • 1202 Bekeken

In onze nieuwbouw woning is een glasvezelkabel van Proximus beschikbaar.
Wij voorzien een netwerk vertrekkende vanuit die glasvezelkabel:
* met drie telefoontoestellen ( Eén op elk verdiep )
* met meerdere ( + 5 ) pc's via kabelaansluiting
* twee buitenbeveiligingscamera's
* een drietal Tv-toestellen.

De woning is voorzien van netwerkkabels en aansluitingen RJ45 op de nodige plaatsen.

Welke toestellen van Proximus zijn er nodig ?
* In de technische ruimte.
* In de ruimtes met TV en pc's.
* In de ruimtes met TV, pc en telefoon.

Kunnen TV, PC en telefoon in één ruimte op dezelfde box aangesloten worden ?

Ik ben leek qua Proximus en hun toestellen. Ik ben vertrouwd met Telenet en heb momenteel een dergelijk netwerk via Telenet. Ik wil wel de mogelijkheden van een glasvezelkabel eens uitproberen.

Zijn er dergelijke installatieschema's ? Op de website heb ik niets gevonden buiten eenvoudige opstellingen.

Welke (extra)toestellen zijn betalend, welke zijn inbegrepen ?

Welke zijn de prijzen voor een dergelijke snelle installatie, betaal TV, Netflix e.d. inbegrepen ?

6 reacties

Reputatie 6
Badge +3
Dag Peter,
Via deze link kan je nagaan of glasvezel mogelijk is op je locatie.
Let wel dat je enkel kan testen indien je een abonnement aanvraagt!
https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber/particulieren/producten/r-orphans/glasvezel-tot-in-je-woning.html
Mvg. Wilfried
Dag Wilfried.
Ik heb de glasvezelaansluiting met de vermelding Proximus gezien in mijn garage.
Ook uw website vermeld dat de aansluiting er aanwezig is.
Op mijn initiële vragen heb ik nog geen antwoord....
Alvorens een aansluiting te nemen zou ik wel graag enige documentatie en antwoorden krijgen omtrent mijn vragen. Ik ga toch geen aansluiting nemen om dan vast te stellen dat één en ander niet mogelijk of erg duur is...
De informatie op de website van Proximus geeft geen uitsluitsel op mijn vragen.

Grtz

Peter
Reputatie 7
Badge +4
Ter info:
De ONTP (Optisch Netwerk TerminatiePunt) en BBOX3V+ (modem/router) worden in een technische ruimte geïnstalleerd (en door Px geleverd/geïnstalleerd)
Op de BBOX3 zijn 4 RJ45 aansluitingen voorhanden, onvoldoende dus om 3 TV-decoders en 5 PC in UTP aan te sluiten -> bv. eigen switch te voorzien in technische ruimte om elk ervan apart aan te sluiten (andere oplossingen m.b.t. PLC en/of WiFi mogelijk, maar misschien niet direct wenselijk omdat er voldoende LAN bekabeling reeds voorhanden is)
Per TV dient er in principe een gehuurde decoder best bij de TV te worden voorzien, aansluiting decoder TV via HDMI (opgelet: indien internet op TV = bijkomende RJ45/UTP-poorten nodig)
Wat telefonie betreft kunnen een op de Bbox tot 4 Dect-toestellen gekoppeld worden (eveneens 2 analoge via op de BBox voorhanden 2*RJ11 en/of 1 IP-toestel op 1 van de 4 RJ45 poorten).
Wat de buitenbeveiligingscamera's betreft veronderstel ik dat deze eveneens in UTP aangesloten worden
Qua prijszetting kunt u bv. naar de kost van het Familus pack kijken (TV+internet+telefonie); ik heb geen weet van een specifieke supplementaire kost op dit moment voor een glasvezelaansluiting...

Ref.:
https://www.proximus.be/dam/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/PXM-10727-Aansluiting-van-eengezinswoningen-fibre-NL-VERSION-CVM.PDF
https://www.proximus.be/dam/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/sme/telecominstallatie-binnen-een-woning/telecominstallatie-binnen-een-woning.pdf
https://www.proximus.be/dam/jcr:640942b1-1510-4f51-86ee-0175e74df3bd/cdn/sites/support/documents/nl/device/modem/installation-modem-b-box-3v--nl~2017-01-12-13-41-40~cache.pdf
je zegt " BBOX3V+ (modem/router) worden in een technische ruimte geïnstalleerd" ?
Naar mijn bescheiden mening zou dit een heel slecht idee zijn en dit doen ze ook niet volgens mij.

Er zijn glasvezelabonnementen maar ik weet niet of je verplicht bent deze te nemen
TUI: tuttimus / familus voor glasvezel

NB:
je zegt " BBOX3V+ (modem/router) worden in een technische ruimte geïnstalleerd" ?
Naar mijn bescheiden mening zou dit een heel slecht idee zijn en dit doen ze ook niet volgens mij.
ter verduidelijking waarom ik dit o.a. zeg is omdat ik al zo'n fiber installaties gezien heb waar dit niet gebeurd is?

Eigenlijk is het ook geen probleem als de technieker die bbox3 zou bij de intro zetten dan verplaats je die gewoon naar je living bv aangezien er toch normaal gezien een UTP kabel zal liggen van ONTP …enz.... naar je bv je living of andere centrale plaats bv...
Reputatie 5
Badge +2
Hallo Peter!

Het is zeker mogelijk om alle toestellen in 1 ruimte te installeren, de aansluitingen die beschikbaar moeten zijn voor uw TV en internet zijn UTP aansluitingen, maar aangezien dit over een nieuwbouw gaat verneem dat de electriciteit technieker de nodige aansluitingen hiervoor heeft voorzien. De installatie en plaatsing van alle toestellen zal gebeuren door de technieker die de installatie en aansluiting komt doen. Voor de huur van de toestellen zit de prijs van de modem en 1 decoder mee in de prijs, indien u meerdere decoders wilt is de bijkomende prijs 5 euro per decoder per maand.

De prijzen voor het combineren van je bundels met je pack vind je op deze link:


https://www.proximus.be/nl/id_cr_familus_pack/particulieren/producten/packs/cr-familus-pack.html

Groetjes,
Wouter

Reageer