Vraag

Hoge ping,

  • 16 December 2021
  • 9 reacties
  • 474 Bekeken

Sinds 1 week heb ik zeer hoge ping en heel vaak ping spikes,  download snelheid is ook vaak heel slecht soms zelfs minder dan 1mbps, maar upload is normaal 


Ik heb mijn router al gerestart en dat hielp niet en  het probleem is niet dat veel mensen het gebruiken, want zelfs als ik het alleen gebruik, gebeurt het ook bv. nu zit ik er alleen op en ping meer dan  100ms

En mijn profiel is 70/30 en er staat dat het maximaal 120 kan, waarom heb ik zo laag dan?

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69 999 kbps
Upstream current bit rate:     29 999 kbps

Downstream max bit rate:       126 026 kbps
Upstream max bit rate:         41 697 kbps

Downstream attenuation:        14,4 dB

Downstream noise margin:       25,2 dB
Upstream noise margin:         13,9 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            331 m

Proximus profile name:         70/30
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no
[/code]
 


9 reacties

hoe meet je die snelheid http://speedtest.net , je meet die best als je aangesloten bent met een netwerkkabel aan de bbox bv met laptop/pc en zorg ervoor dat geen andere toestellen contact maken met de bbox ook niet over wifi, wifi kun je uitzetten met knopje vooraan de bbox.

normaal zou ± 63 Mbps moeten halen zo.

bbox resetten = 20 sec het verborgen resetknopje achteraan blijven indrukken en pas loslaten als enkel en alleen nog de power led vooraan oplicht.

Reputatie 7
Badge +4

Downstream noise margin:       25,2 dB

Proximus DLM profile:          no

 

In afwachting van een 

In principe zou u zelfs hogere snelheden dan 70 Mbps download (bruto, netto = +/- 90%) vermits de noise margin » 10 dB is (en de downstream attenuation van 14dB meer dan ok is) maar blijkbaar heeft de DLM (Dynamic Line Management system) om redenen x of y deze snelheid nog niet kunnen aanpassen (actief? recente aansluiting?)

Werd de slechte gemeten snelheden en hoge pingwaarden in WiFi vastgesteld? 

Werd Proximus speedtest gebruikt?

Is de PC rechtstreeks aangesloten op de Bbox met ethernet/utp-kabel (met andere apparaten uit)

Eventueel proberen met een “hard reset” van uw Bbox ondertussen het probleem proberen op te lossen

De standaardinstellingen van het wifi-netwerk herstellen | Proximus

  1. Er bevindt zich een resetknop op de achterkant van de b-box 3 (tussen de blauwe DSL-poort en de zwarte USB-poort). Om deze te kunnen indrukken, heb je een puntig voorwerp nodig, bijvoorbeeld de punt van een balpen. Zet de modem aan en houd deze resetknop gedurende ongeveer 20 seconden ingedrukt.
    Resetknop op de achterkant van een b-box 3
  2. De controlelampjes aan de voorkant van de modem gaan uit en vervolgens terug aan. Dit betekent dat je modem gereset is.

 

 

@Senlain Je kan ook de DLM zelf triggeren als volgt:
(indien het om een recente aansluiting gaat dan moet je toch op 14 dagen rekenen dat de DLM de lijn moet analyseren en dan wacht je beter vooraleer deze zelf te triggeren)

- Bellen naar het nummer 0800 22424.
- Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
- Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
- Er wordt nu een lijntest gestart.
- Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
- De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.

NB: hoge ping is natuurlijk nog iets anders en heeft met de DLM niks te zien.

 

Eventueel proberen met een “hard reset” van uw Bbox ondertussen het probleem proberen op te lossen

Ik heb al gedaan

staan er eventueel switchen tussen je netwerk?

Reputatie 7
Badge +4

Indien u reeds een “hard reset” van de Bbox hebt uitgevoerd en uw apparaten rechtstreeks in utp/ethernet-kabel aangesloten zijn op de Bbox (geen eigen router/PLC/AP/switch/repeater)

en indien de bovenvermelde info gedetecteerd werd via de Proximus speedtest (met Proximus origine en bestemming) 

Speedtest Custom - Test your internet speeds

vrees ik dat enkel Proximus medewerkers (moderatoren) - aanwezig op dit publieke forum vanaf maandag u verder kunnen helpen

Bbox eventueel te vervangen?

Sinds 1 week heb ik zeer hoge ping en heel vaak ping spikes,  download snelheid is ook vaak heel slecht soms zelfs minder dan 1mbps, maar upload is normaal 

 

Ik vrees er wel voor dat de bbox de reden is, aangezien er ineens verscheidene klachten komen over hoge ping.

Als er zo ineens verscheidene meldingen komen zoals het vroeger nog gebeurd is, vermoed ik dat het eerder met routering/servers te maken heeft.

Enfin maandag horen we het wel van de Prox medewerkers of het een gekend probleem is en er een oplossing voor is?

 

Reputatie 7
Badge +4

@Martin vandaar mijn vraag of het probleem ook gedetecteerd werd/wordt met de Proximus speedtest (Proximus origine en Proximus bestemming) wanneer er 1 PC met utp/ethernet-kabel is aangesloten op de Bbox

anders zou het mogelijkerwijze te maken kunnen hebben met interconnectie (transit- en/of bestemming) en/of servers van bestemming

 

Inderdaad en zeker omdat er ineens verscheidene klachten komen zou ik niet direct aan toestellen denken binnenshuis, maar wat niet wil zeggen dat je er geen rekening moet mee houden.

Die ping meldingen komen zo af en toe voor en dit van verschillende klanten te gelijke tijd, vandaar dat ik ook eerder denk aan de route/servers die gevolgd worden. 

daarom dat ik ook soms speedtest.net voorstel maar ik denk dat die ook de kortste/snelste weg kiest? en dit ongeveer overeenkomt met speedtest van Prox?

Reageer