Skip to main content

Ik wil mijn asus mesh doorheen het huis gebruiken. Om alle asus functies te gebruiken, moet de node0 als router opgezet worden. Om allerlei conflicten enz te vermijden (2 DHCP, 2 NAT, ...), wil ik daarom mijn Proximus router/moden in bridge mode zetten. Wat zijn daarvoor precies de stappen? En heeft iemand hier dit al gedaan? Dank, Patrick

@pvanosta  Kan deze link helpen?

@Luc.M  Bedankt voor de link. Die had ik ook net gevonden. Ik heb echter nog een vraag ivm punt 7:

1. Verander de LAN IP instellingen van je privérouter zodat het broadcast domein anders is dan dat van de Internet Box+: 192.168.128.1/23 (192.168.128.1-192.168.129.254)

Bedoelen jullie: zet een IP Range BUITEN de range van de Box+ (bv 192.168.50.xxx en volgende)?

Dit kies je inderdaad zelf als die maar buiten bbox+ range van zijn  subnetten vallen want de nieuwe Internet Box heeft een aantal interne IP subnetten:

192.168.128.1/23 (= 192.168.128.1 tot 192.168.129.255)

• operator DHCP pool range = 192.168.128.1 tot en met 192.168.128.127
  • privé DHCP pool range = 192.168.129.0 tot en met 192.168.129.254 

ok dank

Aangezien mijn Mesh router van nature al een IP range heeft van 192.168.50.xxx, mag ik ervan uitgaan dat ik geen verandering moet aanbrengen op dat vlak?

Correct

Aangezien mijn Mesh router van nature al een IP range heeft van 192.168.50.xxx, mag ik ervan uitgaan dat ik geen verandering moet aanbrengen op dat vlak?

@pvanosta

inderdaad want staat buiten de onderstaande range:

Dit kies je inderdaad zelf als die maar buiten bbox+ range van zijn  subnetten vallen want de nieuwe Internet Box heeft een aantal interne IP subnetten:

192.168.128.1/23 (= 192.168.128.1 tot 192.168.129.255)

• operator DHCP pool range = 192.168.128.1 tot en met 192.168.128.127
  • privé DHCP pool range = 192.168.129.0 tot en met 192.168.129.254 

en nog eens bevestigd, dus ik lieg niet meer alleen ;-)

Correct

Laatste vraag: mijn Proximus android TV box hangt momenteel aan dezelfde switch als mijn mesh Node0 (de switch die rechtstreeks verbonden is aan de Proximus Internet Box). Als ik de Proximus Internet Box omschakel naar Bridge mode, ga ik ervan uit dat mijn mesh Node 0 TUSSEN de Internet Box (nu Bridge) en de multiGB switch komt te zitten.

ALS ik dit doe, verlies ik dan mijn TV verbinding (die nu aan node 0 hangt ipv rechtstreeks aan de internet box)?

Het staat eigenlijk al beschreven onder punt 8: 

Aandachtspunten
  • Je hebt hierdoor 2 aparte netwerken. Toestellen die verbonden zijn met het ene netwerk, kunnen andere toestellen op het andere netwerk niet zien.
  • Wanneer beide wifi-netwerken (dat van de Internet Box+ en dat van je privérouter) ingeschakeld zijn, dan zal je toestel, afhankelijk van je locatie, zowel met de b-box als met je eigen privérouter kunnen verbinden.
  • TV Box, VoIP en Wi-Fi Booster werken niet achter je eigen router.

Dit geldt dus voor wat je achter je node(router) hangt

Als je de switch aangesloten laat op de internet box zal je decoder blijven werken het is pas als die na je node0 router komt te staan (Je zit achter je node0 niet meer in je operator DHCP pool ) dat hij niet meer gaat werken.

Als ik de Proximus Internet Box omschakel naar Bridge mode, ga ik ervan uit dat mijn mesh Node 0 TUSSEN de Internet Box (nu Bridge) en de multiGB switch komt te zitten.

Tenzij ik u verkeerd begrijp, is dit mijns inziens niet het geval

• Je hebt hierdoor 2 aparte netwerken. Toestellen die verbonden zijn met het ene netwerk, kunnen andere toestellen op het andere netwerk niet zien.
  • Wanneer beide wifi-netwerken (dat van de Internet Box en dat van je privérouter) ingeschakeld zijn, dan zal je toestel, afhankelijk van je locatie, zowel met de Internet Box als met je eigen privérouter kunnen verbinden.
  • TV Box, VoIP en Wi-Fi Booster werken niet achter je eigen router.

De vraag is wat zit die switch daar (eventueel nog) te doen; maar indien het een managed switch met IGMP snooping ondersteuning betreft zou er mijns inziens normalerwijze na de omschakeling geen probleem optreden

nu kan ik het ook niet meer volgen, bedoel je als zijn node0 op de 10Gb(bridgeMode)  van de bb+ aangesloten is en zijn (managed/IGMP) switch aangesloten op de uitgang van zijn node0 dat de decoder dan wel kan werken?

@Martin 

Nee ik zeg/schrijf hetzelfde als u (verduidelijking in rood); in hoeverre de betrokken Asus router mogelijks al dan niet Proximus IPTV zou kunnen ondersteunen dient de auteur de Asus gebruikshandleiding en de Proximus CPE/router vereisten te worden geconsulteerd

Je eigen uitrusting gebruiken | Proximus (in principe vanaf 1/11/2024)

Ok, dus om samen te vatten: de fysieke config van mijn netwerk verandert niet (proximus modem->switch->mesh node 0 t.e.m. node 4). Maar ik zet mijn Proximus modem in Bridge mode en verander mijn node0 van AP terug naar router, om de asus functies te behouden. Misschien bijvraag: op de asus forums raad men me aan de Asus node0 als router te behouden voor bescherming enz. Maar biedt de Proximus Internet Box niet dezelfde beschermingen?

Ik vermoed dat een Asus router de gebruiker standaard iets meer functies aanbiedt / kan aanbieden dan de Proximus internetbox 

ASUS Network Security – AiProtection en Router Security | ASUS België

@M_016 maar als TS de assus node0 als AP laat werken vermoed ik dat zijn decoder dan wel zou kunnen werken achter de nodes, nee? En moet de bb+ niet in bridged mode werken?

@Martin uiteraard

Bedankt. Hiermee kan ik wat verder experimenteren. De bb+ in bridge mode zetten, de tv box aan de switch laten hangen en de asus node0 opnieuw in router mode zetten en zien of alles nog werkt :)

Dit wordt een zondag projectje...

Reageer