Vraag

Fiber netwerk

  • 26 January 2022
  • 12 reacties
  • 165 Bekeken

Iemand enig idee wanneer ze eindelijk met Fiber netwerk gaan beginnen te 2450 Meerhout? En kom niet zeggen dat ik naar de site moet gaan kijken want daar staat Meerhout zelfs niet tussen.


12 reacties

in afwachting van een reactie van een Proximus forummedewerker mss ook je postcode hier eens invullen → Fiberklaar 

Reputatie 7
Badge +3

@OmaNetje Indien jouw adres er online nog niet tussen staat, hebben wij ook niet meer info helaas. Het is nog afwachten. Groetjes, Antonella

Reputatie 7
Badge +1

@OmaNetje Indien jouw adres er online nog niet tussen staat, hebben wij ook niet meer info helaas. Het is nog afwachten. Groetjes, Antonella

@AntonellaD. Maar neem aan dat er een planning is hoever ze staan en welke postcodes in volgorde staan om uitgevoerd gaan worden de komende jaren. Moet ik met mijn postcode 8420 rekenen op 2022 of 2023, 2024 of nog verder. Ieder bedrijf heeft een doelstelling, neem aan PX ook met de fiberaansluitingen bij haar klanten đŸ€”đŸ˜‰

Reputatie 7
Badge +3

@Antoon1 Voor sommige adressen zien wij een planning staan, maar zeker niet voor allemaal. Zowel op jouw adres, als op het adres van @OmaNetje, als op mijn eigen adres vind ik bijvoorbeeld geen planning terug. Groetjes, Antonella

Reputatie 7
Badge +4

@Antoon1 

Cfr de nieuwe telecomwet dienen de netwerkoperatoren aan het BIPT o.a. hun planning met betrekking tot (eventuele) aanpassingen in het vaste breedbandnetwerk (technologie, snelheid, ...) voor de eerstvolgende 3 jaar mee te delen

In het werkplan van het BIPT is voorzien dat de data in Q1.22 opgevraagd wordt en in Q2.22 een update van het dataportaal gebeurd

Hoe dit dataportaal er effectief zal uitzien is evenwel nog koffiedik kijken (extern budget = externe leverancier)

 

Reputatie 7
Badge +1

@Antoon1

Cfr de nieuwe telecomwet dienen de netwerkoperatoren aan het BIPT o.a. hun planning met betrekking tot (eventuele) aanpassingen in het vaste breedbandnetwerk (technologie, snelheid, ...) voor de eerstvolgende 3 jaar mee te delen

In het werkplan van het BIPT is voorzien dat de data in Q1.22 opgevraagd wordt en in Q2.22 een update van het dataportaal gebeurd

Hoe dit dataportaal er effectief zal uitzien is evenwel nog koffiedik kijken (extern budget = externe leverancier)

 

Vandaag in HLN :” Proximus wil nog dit jaar internet aanbieden dat 10 keer sneller gaat “. Dit verklaarde de CEO vandaag. Ze kunnen nog geen planning afgeven, hoe is dit te staven. Gewoon valse belofte, jammer naar de klant toe đŸ€”đŸ˜„đŸ˜Ș

Reputatie 7
Badge +4

FYI

Financiële resultaten van de Proximus Groep - Vierde kwartaal en volledig jaar 2021 | Proximus Groep

 

Lancering eind 2022 10 GBps PON (onderliggend kan worden aangenomen concreet daar waar 1 & 2.5 Gbps PON ontoereikend zijn om de behoeften van de aangesloten/nog aan te sluiten klanten te dekken)

 

&

Proximus wil nog dit jaar internet aan 10 Gbps aanbieden - Nieuws - Data News (knack.be)

Proximus wilt tegen 2028 minstens 70 procent van de woningen en bedrijven kunnen aansluiten.

Reputatie 7
Badge +1

Proximus wilt tegen 2028 minstens 70 procent van de woningen en bedrijven kunnen aansluiten.

@Martin. Dat is nog 6 jaar. Dus 3 op de 10 PX klanten hebben dan geen Fiber. Daar kan jij en ik ook bij zitten. Dat ze eerst maar eens zorgen dat iedereen VDSL heeft. Vindt ik veel belangrijker. Kunnen alle sd kanalen verdwijnen en is er meer ruimte voor HD of meer đŸ˜‰đŸ€—

ik weet het Antoon, maar persoonlijk denk ik dat ze meer tijd en geld in fiber willen steken want TN en Proximus zijn elkaar aan het uitdagen met fiber aanleg.

Tja, die VDSL2 vectoring is ook niet zaligmakend hoor.  En het hele Nokia verhaal ligt ook als op zijn gat op het moment voor wat ik van mijn contacten binnen PX hoor..

In onze familie zijn er als je wil, “8 locaties” over Limburg en Vlaams Brabant, en letterlijk GEEN ENKELE van mijn familieleden geraakt boven de 45mbps uit.  Geen enkele locatie heeft enig zicht op een aansluiting op fiber.  Maar hoi hoi laten we vooral reclame maken over snelle fiber uitrol en 100mbps snelheden.

Dus .. het is heel simpel. Als je het geluk hebt om in Zone 0 te zitten met je locatie dan is die 100mbps zeker mogelijk, maar voor wat ik ervaar en gebaseerd op info die ik van 2 PX techniekertjes kreeg  is dat hoop en al 1 kans op 4.  Bij TN is het 100% zeker dat je je geadverteerde snelheid ook krijgt.

Idd, 70% tegen 2028 ? Dat garandeert in realiteit helemaal NIETS voor klanten vandaag, en al ZEKER niet voor de mensen die NIET in een stadskern of nieuwe verkaveling wonen.  Geen TN fan, maar op van “ik krijg waarvoor ik betaal” is TN gewoon een stuk eerlijker als PX.  Toen ik bij het laatste contact met de klantendienst van PX dit aankaarte, kreeg ik een niet begrijpende “jamaar we bieden 100mbps aan”, en een ongelovende reactie als ik daarop counterde dat ik nooit boven 40mbps raakte op het einde van een Zone 1 locatie.

Productkennis bij de PX klantendienst ? Niet geheel zeker of het gaat over moedwillige desinformatie of een schokkerende gebrek aan kennis maar het eindresultaat is een klant die in de kou blijft staan en zijn heil ergens anders gaat moeten zoeken : voor een groot deel van de huidige klanten is PX een provider die WEL een premium prijs aanrekent, maar (niet eens) de service snelheid van zijn Scarlet budget brand kan leveren.

Badge +4

Proximus wilt tegen 2028 minstens 70 procent van de woningen en bedrijven kunnen aansluiten.

En als men buiten die 70% valt dan kan men nog enkele jaren erbij zitten wachten
 ipv nog 6 jaar kan het even goed 8 a 10 jaar zijn vooraleer sommigen Fiber zullen hebben :rolling_eyes:

Ik zeg niet dat dat sommigen geen geduld hebben, maar een beter zicht op een planning zou ook  al veel helpen bij mensen, nu blijft men meer in het ongewisse over hoelang de mensen nog moeten wachten.

Betreft ultravectoring is er bvb in westerlo (ergens gelezen) blijkbaar een upgrade van het koper Vdsl netwerk in hun streek omdat men daar vermoedelijk al weet dat fiber daar nog ook nog niet in de eerste jaren zal komen, dus gaan ze naar ultra.

Reageer