Skip to main content

Hallo,

Gezien we telewerk moeten doen, heb ik de pc van mijn werk mee naar huis.

Helaas kan ik enkel via vaste kabel werken (in een koude garage). Ik zie op die pc mijn wifi netwerk niet.

Ik zie enkel Telenet netwerken. Nochtans kan ik met alle andere toestellen op mijn Wifi. Er moet waarschijnlijk ergens een instelling op de laptop niet juist staan. Wie kan mij helpen…? 

Mijn (van het werk) is een HP Probook 4740s.

Wat ook een bug is met HP laptops is het automatisch switchen tussen bekabeld en draadloos. Normaal gezien zou het switchen zonder problemen moeten verlopen. Connecteer en verwijder een paar keer de netwerkkabel. Verwijder dan de netwerkkabel en kijk of bij jouw bedrade netwerk chip niet verbonden staat. Controleer of je nu jouw draadloze netwerk kan zien.Die naam van 2,4 Ghz wordt normaal gezien enkel maar gebruikt wanneer je draadloos verbonden bent. Maar het is wel mogelijk dat het om een bedrade verbinding gaat. Ik heb ook een werklaptop van HP namelijk een HP Elitebook 850G3.


Wat ook een bug is met HP laptops is het automatisch switchen tussen bekabeld en draadloos.”

Toch even ter info:
Ik heb al 5 generaties/reeksen van HP laptops gehad , de laatste  heb ik van einde verleden jaar en mij pa heeft ook altijd HP laptops gehad, maar daar hebben wij toch nog nooit last mee gehad 

Wel raar hetgeen je nu zegt ofwel moet het dan om welbepaalde types laptops van HP gaan die wij nog niet gehad hebben dan, dan hebben wij geluk gehad.


Het is een bug met de elitebook G850 series en hun generaties. Wat soms ook kan optreden bij andere modellen. Dat de laptop toch blijft denken dat er nog bedrade verbinding is, maar dat is niet het geval. 


We waren verwonderd omdat je sprak van een bug met HP laptops, maar ik zei het nog tegen mijn pa het zal mss over een bepaald(e) model(len) gaan.


Dat begrijp ik volkomen. Omdat ik niet wist over welke modellen en hun generaties het allemaal ging had ik gewoon HP laptops vernoemd in mijn vorige reactie. Misschien had ik moet vermelden dat het onder andere over de elitebooks ging.


Geen probleem het is  nu duidelijk voor iedereen :thumbsup_tone4:


Er is ook een update beschikbaar voor de Mediatek RT3290 draadloze netwerkkaart: https://www.mediatek.com/products/broadbandWifi/rt3290 en ook hier op de HP website: https://support.hp.com/nl-nl/drivers/selfservice/swdetails/hp-probook-4740s-notebook-pc/5229498/swItemId/ob-124499-2, maar aangezien het gaat om een bedrijfslaptop zal je dit moeten vragen aan de IT afdeling. Wanneer je inlogt op de B-Box 3 webinterface zet bij de channel keuze op 20 MHz wanneer je klikt op het tandwiel bij Wi-Fi 2,4 + 5,0 . Kijk of je dan het Proximus draadloos netwerk ziet verschijnen?


op 2.4 staat die default op 20 Mhz bij 5.0 kan ik die niet veranderen 


Helaas jongens, alles geprobeerd,  het blijft hetzelfde....


Maar op het werk kon met die laptop wel inloggen op het wifi netwerk.


Kon en kan ik altijd op Wi-Fi. Deze morgen op het werk met Wi-Fi verbinding gewerkt. Deze namiddag thuis,  en gedaan Wi-Fi verbinding. 


zou de IT dienst dan op je werk op deze laptop op één of andere manier kunnen iets ingesteld hebben zodanig dat je alleen op het wifi netwerk van je werk kunt, al weet ik niet direct hoe je dit juist kunt instellen.


Is er van de Bbox zelf al een reset gebeurd? Want ik zie geen reset doorkomen.
Kan je met een punt van een balpen of tandenstoker 15 seconden het reset gaatje ingedrukt houden?

Na een 10tal minuten moet het internet terug doorkomen. 


Kan je dit dan nog even testen?


@ThierryOlievier Aangezien je op andere toestellen wel de wifi ziet wil het in elk geval zeggen dat de wifi uitgezonden is door de modem. Ik heb je modem uitgelezen en zowel de wifi 2.4 als wifi 5.0 staan actief en worden uigezonden. Als je deze niet op je laptop kan terug vinden maar op andere toestellen wel vrees ik inderdaad ergens een instelling of een fout op het toestel zelf. Je kan eventueel eens alle opgeslagen draadloze netwerken verwijderen en eens opnieuw testen, of eventueel contact op nemen met de it dienst van je werkgever. Je kan ook eens de modem volledig gaan resetten om zeker te zijn dat daar alles goed is, dan moet je wel op alle andere toestellen de wifi ook opnieuw instellen , zie: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_adv/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html


Zoals reeds vermeld door @SamuelD vermoed ik dat, u best alle WiFi SSID gekoppeld aan uw BBox3 best verwijderd op uw HP Probook laptop (vergeten & terug creëren, op een locatie niet al te ver verwijderd van uw BBox)

Betrokken laptop ondersteunt blijkbaar enkel WiFi 2.4 GHz (b/g/n) vandaar - alhoewel door andere forumleden hiervoor reeds aangekaart/behandeld - deactiveer OneSSID indien actief  (en kijk ook na of de BBox SSID xyz als home netwerk gedefiniëerd staat)

Vermits uw laptop perfect functioneert op uw arbeidsplaats vermoed ik dat er geen adapter aanpassingen/updates vereist zijn

Aangezien andere toestellen wel gedetecteerd worden, lijkt ook de BBox mijns inziens correct te functioneren, ondersteunen de betrokken toestellen 2.4 & 5.0 banden of zijn deze op andere plaatsen in de woning opgesteld (bv. dichter bij de modem)

Succes

 


ja dat zijn inderdaad allemaal zaken die al aangekaart geweest zijn, daarom dat ik op den duur ga beginnen denken dat er een blokkade gebeurd is op de laptop door de IT dienst op zijn werk!

Het enigste wat blijkbaar nog niet gebeurd is, is even de bbox resetten en normaal zou ik denken, uit al hetgeen al getest geweest is, dat zal ook niet helpen, maar ik persoonlijk zou het toch doen, baat het niet het schaadt ook niet.


Zal nog eens een reset uitvoeren,  maar niet meer vandaag anders gaan mijn vrouw en kinderen me vermoorden!  😁😁😉😉


Het is je geraden, ik kan er van meespreken :relaxed::smiley:


Via Group Policy is het mogelijk om een restrictie op te leggen met welke draadloze netwerken er verbinding mag gemaakt worden.

 


ja ik vermoed zo iets maar mss ook zijn er nog andere middels, maar dat zou Thierry even aan zijn IT afdeling op het werk kunnen vragen.


Dit moet inderdaad sowieso gevraagd worden aan de IT afdeling, het gaat immers om een bedrijfslaptop. 


Dan zijn we het weer roerend eens :slight_smile:


probeer het volgende eens (speciaal gevalleke , enkel voor Win10 heb je dat)

klik op icoon van wifi verbindingen in taakbalk

kies onderaan : netwerk- en internet instellingen

in scherm dat nu opent klik je “verbindingsinstellingen”

daar kan je kiezen tussen privé netwerk of publiek netwerk

Als dit fout staat, ben je zogezegd wél verbonden, maar werkt je internet niet.

Moet dus op openbaar netwerk staan.

Je ziet wél de netwerken als je op het icon van wifi klikt , ook de buren hun Telenet.

Mogelijk wordt op sommige systemen de publieke (openbare) netwerken weggefilterd bij foutieve keuze, en in bedrijf zal het altijd werken omdat je daar een privé netwerk hebt

 

( is maar een suggestie, maar je weet nooit)

 


Dat heeft alleen iets te maken met veiligheid volgens mij.

In het kort, het is om Je PC eigenlijk al dan niet te verstoppen


Vandaag heb ik de oplossing gevonden voor dit probleem (toch hier bij mij). Als je inlogt op je modem via de url-balk : 192.168.1.1  en bij het inlogscherm je paswoord ingevuld hebt die je op je modem terug vindt, kom je in het hoofdscherm terecht. Hier zie je aan de linkerkant de kolom met je toestellen die gebruik maken van je wifi-signaal. Bovenaan deze kolom zie je “Wifi 2.4 Ghz” met daaronder de naam van je wifi. Klik hier op en er opent een nieuwe pagina waar je bij “access point”  helemaal rechts van “Channel” ... 20Mhz ziet staan. Deze waarde kan je veranderen naar 40Mhz waarna je even op “ok” klikt rechtsonder om te saven en dit zou het ganse probleem moeten opgelost hebben. Als je nu met je repeater probeert het wifi-kanaal te vinden ga je zien dat ook de proximussignalen zichtbaar zijn.


Reageer