Email scam en telefoon scam in naam van Proximus


Badge

Beste,

Ik krijg dagelijks (en al zeker 3 maanden lang) in naam van Proximus, telefoontjes en mail dat er nog een rekening openstaat van 65 Euro en binnen een aantal dagen moet betalen en anders wordt het internet afgesloten.

Dit is overduidelijk spam/scam, maar ik wordt ook steeds gebeld door een echt telefoonnummer van Proximus door een Frans sprekende vrouw. (Lijkt telefoonnummer poofing) … ook de mails lijken te komen van het Proximus BE domain maar linken door naar een ander mail domain (maar dit zie je niet op een gsm) 

Ik reageer nooit op de telefoontjes, maar de Frans sprekende vrouw spreekt dan ook nog altijd de voicemail in.

 

Nu net kreeg ik weer een sms in het Frans over een afspraak op 11 juli, link in de sms stuurt je door naar een fake ‘’mijn proximus’’ website.

.. ik heb inmiddels het hele mail domain Proximus al geblokkeerd en ook jullie echte telefoonnummers (dus ik krijg nu ook geen echte telefoongesprekken en mails van Proximus meer binnen)

 

Jullie begrijpen toch dat ik niet de enige zal zijn die deze fake telefoontjes, SMS en mails van Proximus zal krijgen en hier zullen vele mensen intrappen en vooral in de telefoontjes die van een echt Proximus kantoor nr lijken te komen.

Trap er zelf ook nog steeds in, ik ga altijd meteen kijken op de echte officiële ‘’mijn proximus’’ website of app of alles nog oke is. 😅

 

Ik kan julle een voorbeeld laten zien van de sms die ik net kreeg, maar de mails heb ik niet meer en helaas kan ik jullie ook niet de telefoongesprekken laten horen.

Sms afkomstig van deze keer een mobiel gsm nummer: +32476124078 (Mijn standaard Samsung nummer herkenning app herkent dit nummer als een Proximus kantoor nummer en komt uit de locatie Luik)

>> Cher client Proximus, votre rendez-vous est fixé le 11/07/2022 entre 08:00 et 17:00. Cette date ne vous convient pas ? Vous pouvez facilement modifier ce rendez-vous via https://www.proximus.be/order-completion/fr/all/index.html?token=4w8884f894972894r4e7. La référence de votre commande est R000000110000MHDL6. À bientôt !

 

 PS: Dans le cadre des mesures de prévention contre le coronavirus, notre technicien ne peut pas intervenir en cas d'infection, de personnes en quarantaine ou en attente de résultat de test COVID-19 dans la maison. Si tel est le cas, veuillez modifier votre rendez-vous. Veuillez également respecter une distance minimale de 1,5 m et si possible quitter la pièce. <<


 

Ps, hoe weten de scammers eigenlijk dat ik Proximus klant ben en hoe weten hun mijn gsm nummer (dat toevallig ook nog eens opgegeven is als correspondentie telefoonnummer in de echte Mijn Proximus website)

Nog nooit telefoontjes gehad in naam van Telenet of andere providers.

.. Dus lekte jullie soms ooit eens klantgegevens van julle klanten? 🤔


25 reacties

FYI: Heb je dit ook al doorgegeven aan https://www.safeonweb.be/nl

nb: er worden ook telefoonnummers gegenereerd .

wat ook gebeurt is dat sommige mensen bvb hun privé gegevens op een openbaar forum zetten en denken dat dit veilig is omdat ze eerst moeten inloggen om iets te kunnen posten. Paspop ik bedoel hiermee niet dat jij dit daarom al gedaan hebt.

PS: ik zie dat je hier ook melding van gemaakt hebt -> 

Hier bvb ook een melding  -> https://www.telguarder.com/nl/nummer/003226811501#

Reputatie 7
Badge +3

@Paul JR Bastings  die link >>  https://www.proximus.be/order-completion/fr/……………………………...

dat je hier poste is wel degelijk van Proximus , 

Het gaat over een installatie bij een klant van Proximus op 11 Juli 2022 in 5600 Sautour .

Waarschijnlijk staat er bij Proximus een verkeerd contactnummer vandaar dat dit bij jou terecht komt.

Open die link dan zal je zien voor wie het bestemd is en geeft dit ASAP door aan de Proximus Klantendienst , bereikbaar op 080022800 tot 17.30 uur vandaag. 

En best die link verwijderen uit je originele post

Beste, ………………..(edited) 

>> Cher client Proximus, votre rendez-vous est fixé le 11/07/2022 entre 08:00 et 17:00. Cette date ne vous convient pas ? Vous pouvez facilement modifier ce rendez-vous via    https://www.proximus.be/order-completion/fr/all/index.html?token=4w8884f894972894r4e7    La référence de votre commande est R000000110000MHDL6. À bientôt !

 

 

 

 

 

Badge

FYI: Heb je dit ook al doorgegeven aan https://www.safeonweb.be/nl

nb: er worden ook telefoonnummers gegenereerd .

wat ook gebeurt is dat sommige mensen bvb hun privé gegevens op een openbaar forum zetten en denken dat dit veilig is omdat ze eerst moeten inloggen om iets te kunnen posten. Paspop ik bedoel hiermee niet dat jij dit daarom al gedaan hebt.

PS: ik zie dat je hier ook melding van gemaakt hebt -> 

Hier bvb ook een melding  -> https://www.telguarder.com/nl/nummer/003226811501#

 

 

Het is tegenwoordig niet eens meer mogelijk om spam te blokkeren .. spammers gebruiken een email domain dat lijkt op Proximus .. maar achter dit officieel domain zit een verborgen emailadres dat alleen cijfers gebruikt .. dus blokkeren gaat niet eens, hun gebruiken later een ander cijfer in het adres en dan werkt de blokker regel al niet meer en wordt het nog doorgelaten. (heb inmiddels al zeker 50 blokkeer regels ingesteld)

Enige wat wel werkt is, is het hele Proximus mail domain blokkeren op naam (dat ziet een mail programma wel als eerste en blokkeert het dan)

 

En nee, ik gebruik geen prive gegevens online, gebruik meestal een wegwerp tijdelijk mail adres om accounts aan te maken online. (behalve Facebook, Twitter, Google en officiële instanties, heeft niemand mijn gsm nummer of echte mail adressen)

Reputatie 7
Badge +4

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ontvangt u berichten voor een andere klant 

cfr info Pat52 hierboven

= Proximus gebruikt verkeerde contactgegevens (uw en niet deze van de betrokken andere waarschijnlijk franstalige klant)

 

→ Proximus medewerkers (moderatoren) op dit publieke forum kunnen dit vanaf maandag wel verhelpen

Reputatie 6
Badge +2

Volgens heel wat Franstalige reacties is het nummer 0476124078 gewoon “une arnaque” wat betekent dat dit eigenlijk een vals zogezegd Proximus nummer is waarmee iemand geld probeert te verdienen door te doen wat ze hier doen : beweren dat u nog geld verschuldigd bent en dat moet storten op een bankrekening van ik weet niet wie. Er zijn zelfs meldingen van een openstaande Proximusrekening van mensen die geen klant zijn bij Proximus. Ik zou

  1. Dat telefoonnummer blokkeren
  2. en alle mogelijke middelen inzetten om virussen, spam en andere rommel te vermijden

Dat nummer werd reeds 5 jaar geleden gemeld : 

 

Badge

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ontvangt u berichten voor een andere klant 

cfr info Pat52 hierboven

= Proximus gebruikt verkeerde contactgegevens (uw en niet deze van de betrokken andere waarschijnlijk franstalige klant)

 

→ Proximus medewerkers (moderatoren) op dit publieke forum kunnen dit vanaf maandag wel verhelpen

Pat52 gaf al het juiste antwoord op de sms .. de sms is een losstaand geval en een echte Proximus klant die waarschijnlijk zijn/haar gsm nummer verkeerd deed invullen bij de aanvraag voor de internet aansluiting. … en heeft helemaal niks te maken met de spam telefoontjes en mails die ik ontving.  😅

Reputatie 7
Badge +3

Ter Info : 0476124078 of +32476124078 is het officieel nummer van Proximus Info.

 

Via dit nummer wordt je per sms verwittigd als Proximus iets gaat leveren, een afspraak met een technieker bevestigen, of er een interventie heeft plaatsgehad na telefonisch contact met de Technische dienst van Proximus enz.

Dit nummer is dus geen scam, spam enz… 

Zal Maandag aanstaande zeker bevestigd worden door een Proximus medewerker actief hier op het Proximus Forum.

Mvg,

Patrick

Reputatie 3
Badge

@Pat52 

 

Reputatie 3
Badge

@Pat52 Ik wil je zeker niet tegen spreken maar als je het nummer dat jij vermeld ingeeft in google lees ik toch heel andere resultaten en dat dit wel degelijk om spam en oplichterij gaat.5 jaar geleden is hier zelfs een topic over opgestart, community>archieven>archieven 2010-2017>phishing mail+SMS  vraag van LEENTJE VERFAILLIE.

Ik krijg ook regelmatig sms,telefoon van dit nummer( 0476124078) ,heb dan de eerste keren alles nagekeken en dit blijkt fake te zijn, volgende smsen stuur ik nu direkt door naar safeonweb.

PS is maar gewoon info wat ik ervaar en gelezen heb over dit telnr.

Reputatie 7
Badge +3

@ronaldo  Best is dat we wachten tot Maandag aanstaande , iemand van Proximus zelf zal dan meer toelichting geven over het nummer 0476124078 of +32476124078.  

Ik ga hier niet verder over uitweiden /commentaar / antwoorden over dit nummer leveren.

Dank voor jullie begrip.

Mvg,

Patrick

op die nummers kun je niet afgaan ze kunnen met een fake nummer je opbellen (telefoonnummer spoofing) bvb en zelfs met uw eigen nummer kunnen ze u opbellen  ook met een nummer zogezegd dat van proximus is… 

Badge

op die nummers kun je niet afgaan ze kunnen met een fake nummer je opbellen bvb en zelfs met uw eigen nummer kunnen ze u opbellen  ook met een nummer zogezegd dat van proximus is…

Ze kunnen tegenwoordig telefoonnummers namaken van de echte bedrijven, dit heet poofing.

Ook kunnen ze inmiddels al email domains gebruiken die gewoon van Proximus BE lijken te komen 

.. onder de mail domeinnaam van proximus staat dan een verborgen andere email adres van de oplichter, op de gsm zie je niet dat er iets verborgen staat onder de Proximus domeinnaam, maar op een pc zie je wel duidelijker dat er iets verborgen word en de mail van iemand anders komt.

 

Dit is nu ook juist mijn probleem en vraag aan Proximus.

Zeer simpel om deze oplichters telefoons en mails te blokkeren .. maar oplichters gebruiken echte telefoonnummers van het bedrijf Proximus en ook het echte mail domain van Proximus .. dus als ik hun block, dan kan de echte Proximus me ook nooit meer bereiken per telefoon of mail.

 

Ook het bedrijf Proximus loopt grote kans dat ze dadelijk wereldwijd op een blacklist staan als oplichters. (want als ik in mijn mail spamlijst op blokkeren druk, dan krijg ik een bedankje voor het melden en geeft meteen aan dat het Proximus domain geblokkeerd word en ook tevens in de wereldwijde spamlijst terecht komt als spam bedrijf)

Reputatie 6
Badge +2

En als dat fameuze telefoonnummer nu eens van een onderaannemer van Proximus zou zijn? Dan mag van mij Proximus wel op een blacklist. 

@Paul JR Bastings ik denk dat je met poofing “spoofing” bedoelt.

Wat is 'spoofing' - oplichting en fraude en bedrog

Badge

Ter Info : 0476124078 of +32476124078 is het officieel nummer van Proximus Info.

 

Via dit nummer wordt je per sms verwittigd als Proximus iets gaat leveren, een afspraak met een technieker bevestigen, of er een interventie heeft plaatsgehad na telefonisch contact met de Technische dienst van Proximus enz.

Dit nummer is dus geen scam, spam enz… 

Zal Maandag aanstaande zeker bevestigd worden door een Proximus medewerker actief hier op het Proximus Forum.

Mvg,

Patrick

Dit ‘’echt’’ Proximus telefoonnummer heeft me net weer gebeld met de mededeling dat er nog een geldbedrag openstaat.

Ik spreek geen Frans, maar ik versta wel nog ‘’contract’’ en ‘’zo snel mogelijk betalen’’ en noemt een geldbedrag en datum en zegt afsluiting.

 

Deze keer opgenomen en tegen haar in het Nederlands, Duits en Engels gezegd .. dat ik geen Frans spreekt en of ze een andere taal kon spreken … lol, dan zegt ze ‘’no-no’’ en vertelt weer hetzelfde in het Frans.

Lol dit is echt geen Proximus medewerker, neem toch aan dat het telefoon personeel van Proximus tenminste 2 talig is en ook Nederlands spreekt. 😂

Reputatie 3
Badge

@Paul JR Bastings Dit is toch gemakkelijk te controleren of het hier over oplichting gaat of niet,

-facturen controleren in my proximus of er daar  eventueel nog van openstaan

-rekening uitreksels controleren bij de bank of factuur betaald is

als dit alles in orde is mag je er zeker van zijn dat het hier over oplichting gaat

Ps klopt volledig wat je zegt,heb dit ook regelmatig voor,daarom controleer ik eerst mijn facturen en bankuitreksels,telefoon neem ik niet meer op( spreken geen letter nederlands) ,sms stuur ik direkt naar safeonweb

Ik kan mij vergissen maar bij mij weten, voor een factuur die je niet betaald zou hebben, daar belt Proximus je niet voor op denk ik toch.

Reputatie 6
Badge +2

Zo gaat het : https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_bill_remind/particulieren/support/facturen/facturen-beheren/klacht-over-je-factuur/wat-gebeurt-er-als-je-niet-op-tijd-betaalt.html

Reputatie 3
Badge

@Martin Klopt volledig wat je zegt,aangezien ik dit ook regelmatig meemaak beschouw ik dit als een vorm van oplichterij.

Dit is natuurlijk wat ik ervaren heb en moet hij of zij zelf maar beslissen wat ze ermee doen.

@Cvanloon en uiteindelijk de deurwaarder 😊
Het is inderdaad daarom dat ik denk (bijna 100% zeker ben) dat Proximus hiervoor nooit belt.

@ronaldo ik zie nu pas dat je het ondertussen ook bevestigd had.

Badge

@Paul JR Bastings Dit is toch gemakkelijk te controleren of het hier over oplichting gaat of niet,

-facturen controleren in my proximus of er daar  eventueel nog van openstaan

-rekening uitreksels controleren bij de bank of factuur betaald is

als dit alles in orde is mag je er zeker van zijn dat het hier over oplichting gaat

Ps klopt volledig wat je zegt,heb dit ook regelmatig voor,daarom controleer ik eerst mijn facturen en bankuitreksels,telefoon neem ik niet meer op( spreken geen letter nederlands) ,sms stuur ik direkt naar safeonweb

Wat vinden jullie allemaal zo goed aan ‘’Safe On Web’’

Hun kunnen niks doen aan spam of oplichting, behalve waarschuwen ervoor.

 

Melden bij Signal spam, Google en enz werkt pas echt.

Google (safebrowsing.google.com) haalt hun fake website offline, en Signal spam (https://www.signal-spam.fr/) zorgt ervoor dat een email domain op een wereldwijde blacklist terecht komen. 

En voor oplichters telefoonnummers heeft de Samsung gsm ook een ingebouwde spam filter. (melden bij 1 dienst betekent dat hun later ook de spam blacklisten delen met andere spam herkennings bedrijven)

Reputatie 3
Badge

Dit probleem stelt zich niet alleen bij proximus maar ook bij overheids instellingen,bedrijven en noem maar op.Als men dan denkt hiervoor een oplossing gevonden te hebben is er weer iets anders om dit te omzeilen en zo is en blijft dit een straatje zonder eind.

Geniet van het weer en eventuele vakantie ciao😎

Dat is inderdaad zo, net zoals met die vervelende oproepen,  ik heb het al lang opgegeven om nummers te blokkeren, op de duur zou ik anders het geheugen moeten uitbreiden om die lijst te kunnen blijven aanvullen   ;-)

Reputatie 7
Badge +3

@Paul JR Bastings 

het vermelde order is wel degelijk voor een nieuwe klant die ondertussen wel geïnstalleerd is.

Er is een foutief contactnummer ingegeven.  

Normaal wordt dit nummer enkel voor dit order gebruikt.

Ik zal nakijken dat jouw gsm nummer niet in de standaard contactgegevens vermeld staan bij deze klant.

Wat de berichten rond te betalen bedragen betreft: proximus werkt wel samen met safe on web en regelmatig worden nummers uit het buitenland of malafide nummers geblokkeerd… maar jammer genoeg blijven de oplichters inventief genoeg om steeds nieuwe nummers en manieren uit te vinden om ons geld af te troggelen.

Open steeds je MyProximus apart om te verifiëren of er echt een betaling openstaat.  De verzonden (fake) betalingsvragen zien er immers steeds echter en echter uit… :-)

Excuses voor het ongemak.

Vriendelijke groeten

Tina 

Badge

@Paul JR Bastings

het vermelde order is wel degelijk voor een nieuwe klant die ondertussen wel geïnstalleerd is.

Er is een foutief contactnummer ingegeven.  

Normaal wordt dit nummer enkel voor dit order gebruikt.

Ik zal nakijken dat jouw gsm nummer niet in de standaard contactgegevens vermeld staan bij deze klant.

Wat de berichten rond te betalen bedragen betreft: proximus werkt wel samen met safe on web en regelmatig worden nummers uit het buitenland of malafide nummers geblokkeerd… maar jammer genoeg blijven de oplichters inventief genoeg om steeds nieuwe nummers en manieren uit te vinden om ons geld af te troggelen.

Open steeds je MyProximus apart om te verifiëren of er echt een betaling openstaat.  De verzonden (fake) betalingsvragen zien er immers steeds echter en echter uit… :-)

Excuses voor het ongemak.

Vriendelijke groeten

Tina 

Bedankt voor je antwoord Tina.

App of officiële website ‘’alleen maar geloven als waar’’ dat doe ik al.

 

Maar soms twijfel ik nog en bij elke fake mail of telefoontje ga ik toch meteen in de MIJN Proximus app kijken of alles nog oke is.

Laatst in de winter nog problemen met het gasbedrijf gehad, hun stuurde ook diverse mails en ik dacht dat deze fake waren (maar bleek dus echt te zijn)

Hier zou je toch ook verwachten dat hun belangrijke meldingen ook per brief naar het huisadres sturen, maar dat deden hun pas na vele weken en dat was een dreigbrief omdat ik niet op de eerdere mail reageerde. 🤣

Reageer