Vraag

Eigen webserver niet bereikbaar via domein naam

  • 4 May 2020
  • 3 reacties
  • 164 Bekeken

Ik heb een eigenwebserver opgezet die ik van buiten mijn netwerk kan bereiken zonder probleem via mijn domeinnaam. Als ik dit in mijn intern netwerk probeer dan werkt dat niet. 

Bestaat hier een oplossing voor zonder dat ik op elk toesten in het netwerk een redirect moet doen? 

Kan dit in de bbox ingesteld worden? 

 

Dank,

 

Jonathan


3 reacties

De bbox 3 doet geen adres loopback op het publieke IP, als je van binnen af je webserver wil bereiken moet je deze benaderen via het ip adres van uw lokaal netwerk.   

Als je webserver gebruik maakt van vhosts (en dus benaderd moet worden via een domain name)  kan je gebruik maken van windows hosts file of /etc/hosts om een simpele mapping te doen van een domain name naar een intern ip.

Of alternatief: je kan ook een subdomain aanmaken op je domain zone en die laten verwijzen naar je intern ip.  Of werken met een interne DNS server die de juiste vertaling kan aanbieden voor uw domains.

 

sommige bboxen wel naar het schijnt maar ik weet niet juist de welke, mss heeft daar wel iemand ervaring mee die kan opgeven welke versie hij heeft.

of als het gewoon eens proberen via je je bbox zijn hotspot “proximus public wifi” nog niet zelf geprobeerd maar volgens mij moet dit lukken.

of als het gewoon is om eens te testen of het werkt via een 3G/4G mobiele verbinding.

@sev Mato, host file had ik ook aan gedacht, maar wat met iOS devices, mensen die op bezoek komen, etc.. 

wat bedoel je met subdomain? Heb je daar ergens documentatie over hoe dat het probleem zou oplossen?

Dank!

Reageer