Skip to main content
Vraag

Eigen fibermodem - Fritzbox 5590 registratie lukt niet

Sels92

Mijn eerste post ging over dat er geen poorten opengezet konden worden bij Proximus om mijn IP-cams te bekijken. Bij Telenet lukt dit zonder enig probleem trouwens.

Na weken heen en weer te chatten, bellen met Proximus, nieuwe proximus modems te proberen heb ik het opgegeven. Zoveel geld betalen om via de technische dienst te horen “wij bieden daar geen ondersteuning aan” was de druppel.

Dus een Fritzbox fiber 5590 XGS-PON gekocht, blijkbaar moet je de toestel registreren in MyProximus voor je het mag gebruiken.

Vreemde is wel dat ik een groene connector heb, maar het is XGS-PON aansluiting, normaal is de XGS-PON een dikke blauwe connector, die van mij is dik en groen.
Heb ook de AON + GPON aansluiting meegekregen van Fritzbox maar daar passen ze niet op

Nu lukt dat ook al een week niet, krijg de foutmelding “technisch probleem, probeer later nog eens”

• Chat medewerker 1: wij bieden daar geen ondersteuning aan, maar je eigen modem moet insteken voor je kan registreren -- werkt niet

Fritzbox zelf: “alles aansluiten incl. fiber, dan registreren” maar werkt tniet

• Chat medewerker 2: wij bieden daar geen ondersteuning aan, maar er is een probleem in de straat er is geen verbinding.. Ik leg dan uit dat mijn eigen modem insteekt, registratie niet werkt : ‘proximus moet aangesloten zijn om te kunnen registreren, heeft u de app al geprobeerd? Ik moet dit even escaleren naar een andere medewerker”

Chat functie is zo slecht, 1/3 van mijn berichten worden niet verstuurd, chat vraagt dan screenshots maar fotos via chat gaat niet (nooit gewerkt bij mij)

Via de app lukt het niet om zelfs tot in het juiste menu te komen

Chat was dan onderbroken.

Dan eens gebeld in plaats van chat

Medewerker: “ahja dat is een gekend probleem, ik zal een ticket openen en dat chat ook niet werkt voor fotos weten we, myproximus technische dienst zal u contacteren”

Weken zijn we verder :) Het is toch een dure bedoeling hier, echt jammer dat de telefonie van Telenet niet goed is want anders was ik al lang weg bij Proximus! Orange internet is ook onbetrouwbaar.

Heb zelfs nog een heleboel aandelen van Proximus, tijd om te dumpen zeker? 

11 reacties

Martin
  • 33254 reacties
  • 22 maart 2025

Persoonlijk heb ik er geen praktische ervaring mee maar op op het user base.be forum zijn er wel die heel veel ervaring mee hebben, als ik u was zou ik de vraag daar ook eens stellen.

ik heb in hun documenten van Proximus ook gelezen dat je bij problemen met eigen apparatuur hun apparatuur moet behouden om in dienst te kunnen zetten, wat in feite er op neer komt volgens mij, dat er niet echt ondersteuning voorzien wordt!
Maar of Telenet op eigen apparatuur dan wel meer ondersteuning geeft, weet ik niet.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4377 reacties
  • 22 maart 2025

mobile vikings naar edpnet, fritzbox? - Userbase

Een groene SC/APC past ook in de Fritz!SFP XGPON, maar het het moet de blauwe US/APC zijn.

FRITZ!Box 5590 Fiber AON + GPON | Technische gegevens

De module FRITZ!SFP voor XGS-PON (artikelnummer 20002943) is in de detailhandel verkrijgbaar als toebehoren

FRITZ!Box: welke glasvezelkabel heb ik nodig? | FRITZ!Box 5530 Fiber

Concreet dient u best inderdaad pas nadat u de Proximus fibermodem en Proximus internetbox aangesloten hebt en de installatie correct functioneert (internet/TV/….) een vraag tot overschakeling naar eigen appratuur in te dienen waaraan Proximus vervolgens een positief gevolg dient aan te geven (indien conform specs)

Je eigen apparatuur gebruiken | Proximus

Proximus (en andere Belgische telecomoperatoren) bieden voor zover mij bekend geen (technische) ondersteuning voor/op uw apparatuur

Indien de verbinding niet correct functioneert met uw eigen apparatuur, dient u eerst na de gaan of ze al dan niet correct werkt  met de apparatuur van uw operator,

Poorten openen via firewall onmogelijk | Proximus Forum

Zoals geschreven voor philippe_d kunt u (sommige) poorten openen via uw MyProximus account

Over welke camera’s praten we hier en via welke toepassing (app?) worden ze van buitenaf aangesproken?

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • 419 reacties
  • 24 maart 2025
Sels92 schreef:

Dus een Fritzbox fiber 5590 XGS-PON gekocht, blijkbaar moet je de toestel registreren in MyProximus voor je het mag gebruiken.

Vreemde is wel dat ik een groene connector heb, maar het is XGS-PON aansluiting, normaal is de XGS-PON een dikke blauwe connector, die van mij is dik en groen.
Heb ook de AON + GPON aansluiting meegekregen van Fritzbox maar daar passen ze niet op

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten of jij een GPON aansluiting hebt, of een XGS-PON aansluiting.Met andere woorden: welke Proximus ONT heb je nu (GPON of XGS-PON) ?

Een XGS-PON aansluiting krijg je in principe alleen als je een multigiga abonnement hebt.

• Indien je op GPON aangesloten bent, kan je alleen de Fritz!SFP GPON module gebruiken, en moet je de gepaste patchkabel kopen (met de kleine groene LC/APC connector langs de kant van de Fritz!Box.
  • Indien je op XGS-PON aangesloten bent, moet je de Fritz!SFP XGS-PON module gebruiken, en is de patchkabel deze met de grote blauwe SC/UPC connector (langs de kant van de Fritz!Box).

In beide gevallen moet je in My Proximus jouw modem-ID ingeven (AVMGxxxxyyyy).

Sels92 schreef:

Nu lukt dat ook al een week niet, krijg de foutmelding “technisch probleem, probeer later nog eens”

Er zijn recent blijkbaar wat problemen geweest op My Proximus

Sels92
  • Auteur
  • Apprentice
  • 6 reacties
  • 26 maart 2025
philippe_d schreef:
Sels92 schreef:

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten of jij een GPON aansluiting hebt, of een XGS-PON aansluiting.Met andere woorden: welke Proximus ONT heb je nu (GPON of XGS-PON) ?

Een XGS-PON aansluiting krijg je in principe alleen als je een multigiga abonnement hebt.

• Indien je op GPON aangesloten bent, kan je alleen de Fritz!SFP GPON module gebruiken, en moet je de gepaste patchkabel kopen (met de kleine groene LC/APC connector langs de kant van de Fritz!Box.
  • Indien je op XGS-PON aangesloten bent, moet je de Fritz!SFP XGS-PON module gebruiken, en is de patchkabel deze met de grote blauwe SC/UPC connector (langs de kant van de Fritz!Box).

In beide gevallen moet je in My Proximus jouw modem-ID ingeven (AVMGxxxxyyyy).

Sels92 schreef:

Er zijn recent blijkbaar wat problemen geweest op My Proximus

Bedankt voor je reactie, ik heb de XGS-PON aansluiting, staat in myproximus bij toestellen en is bevestigd door proximus zelf.

Bij de FRITZ heb ik de Fritz!SFP XGS-PON module.

Alleen heb ik de dikkere groene connector van proximus (beide kanten en ze passen), moet ik dan een kabel hebben die van groen naar blauw gaat?

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4377 reacties
  • 26 maart 2025

Je eigen apparatuur gebruiken | Proximus

De ONT van eindgebruikers moet worden verbonden met de NTP (ONTP) met een geschikte patchkabel, uitgerust met een SC/APC-connector met een hoek van 8° naar links gericht en beide (ONT + patchkabel) moeten een Return Loss van meer dan 50 dB hebben.

&

FRITZ!Box 5590 Fiber AON + GPON | Technische gegevens

SC-UPC

Dus zoals eerder aangestipt...

SC-SC GROEN (SC-APC/SC-UPC) glasvezelkabel-set - FritzShop

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • 3427 reacties
  • 27 maart 2025

@Sels92 Wat betreft het aanmelden van je toestel in MyProximus zijn er momenteel meerdere klachten. Dit is in onderzoek en we zoeken zo snel mogelijk een oplossing. Onze excuses voor het ongemak. 

Hier vind je alvast meer info ivm het aansluiten van je eigen toestellen. 

Sels92
  • Auteur
  • Apprentice
  • 6 reacties
  • 28 maart 2025
HadewychT schreef:

@Sels92 Wat betreft het aanmelden van je toestel in MyProximus zijn er momenteel meerdere klachten. Dit is in onderzoek en we zoeken zo snel mogelijk een oplossing. Onze excuses voor het ongemak. 

Wel jammer dat ik al zeer lang bezig ben hiermee, ik ben zelfstandige dus kon mijn tijd wel beter spenderen aan iets anders… Hoezo zijn jullie medewerkers niet op de hoogte? Dit had me enorm veel geld uitgespaard door te wachten!

• Apprentice
  • 5 reacties
  • 29 maart 2025
Sels92 schreef:
HadewychT schreef:

Wel jammer dat ik al zeer lang bezig ben hiermee, ik ben zelfstandige dus kon mijn tijd wel beter spenderen aan iets anders… Hoezo zijn jullie medewerkers niet op de hoogte? Dit had me enorm veel geld uitgespaard door te wachten!

Idem, intussen opgezegd, tenzij het maandag nog opgelost kan worden?

Anders is het zonder m’n eigen XGSPON module totaal nutteloos 2 toesellen te hebben die stroom staan te vreten.

Sels92
  • Auteur
  • Apprentice
  • 6 reacties
  • 29 maart 2025
HadewychT schreef:

U zegt dat er een probleem is met het aanmelden om vervolgens een link te sturen hoe je moet aanmelden..

Bedankt maar vrijwel nutteloos toch :)

• Apprentice
  • 1 reactie
  • 31 maart 2025
HadewychT schreef:

Beste ​@HadewychT ,

is er hier al een oplossing voor gevonden?

Meer dan enkele uren om zoiets op te lossen lijken mij niet echt nodig en indien wel zou er een tijdelijke work-around mogen voorgesteld worden.

Tom

Sels92
  • Auteur
  • Apprentice
  • 6 reacties
  • 31 maart 2025
Tpr schreef:
HadewychT schreef:

Beste ​@HadewychT ,

is er hier al een oplossing voor gevonden?

Meer dan enkele uren om zoiets op te lossen lijken mij niet echt nodig en indien wel zou er een tijdelijke work-around mogen voorgesteld worden.

Tom

Nope. Mijn nieuwe kabel is wel aangekomen, ga het insteken en zo proberen te registeren
De “max 3 werkdagen voor je een antwoord krijgt van IT” is zoals verwacht veel langer dan 3 werkdagen :)

Ongelooflijk, zou denken dat ik bij een startup zit en niet bij een duopolie bedrijf die al tientallen jaren meedraait!