Beantwoord

Download en upload: instabiliteit troef.

  • 15 January 2021
  • 31 reacties
  • 269 Bekeken

Reputatie 1

Goeiedag,

Ik heb hierboven de gegevens geplaatst die ik deze morgen bijeenzocht, in de hoop de instabiliteit van mijn lijn/download op laptop op te lossen. Wanneer ik radio luister via stream en tegelijkertijd een site open lukt dit niet meer. Radio weg en site duurt ellendig lang in download. Wanneer ik vergader via Teams/Skype gebeurt vaak hetzelfde, soms lig ik zelfs uit de vergadering?

Iemand enig idee wat hieraan kan gedaan worden alstublieft?

(Ik ga even niet kunnen antwoorden maar alvast voor alle degelijke input)

icon

Beste antwoord door Martin 15 January 2021, 10:07

Bekijk origineel

31 reacties

wat meet je als je de laptop direct verbindt aan de bbox met netwerkkabel en de andere netwerkkabels van de bbox los maakt en ook wifi uitzet (knopje wifi vooraan de bbox)

dan kun bvb één voor één toestellen terug aansluiten om te zien of je speedtest door invloed één van deze serieus beïnvloed wordt.

Wat meet je  via wifi op 5.0 als je naast de bbox staat.

speedtest op 2.4 wordt dan weer meer beinvloed door naburige wifi signalen, met bvb de gratis app wifi analyzer uit de Windows store, kun je met je laptop kijken wat het minst bezet (beste) kanaal is . maar altijd beter 5.0 gebruiken als je natuurlijk niet te ver van de bbox staat of door muren te veel verzwakt wordt.

Je kunt ook altijd voor alle zekerheid eens de bbox resetten

 

NB: het gemakkelijkste om te testen is om eerst One SSID op je bbox3 even uit te zetten als die actief staat om de speedtesten te doen bvb met http://speedtest.net 

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.

Ter bijkomende info: ik heb ook als u een lijn die synchroniseert op 100Mbps en met de speedtest haal ik over wifi 5.0 met mijn laptop een speedtest.net van 90 Mbps 

als ik verder van de verwijderd ben bvb in de keuken ipv  de living waar de modem staat haal ik soms maar 40 tot 60 Mbps.

Reputatie 1

Dag Martin,

Ik zie nu pas dat je een N.B schreef, hieronder alvast de twee gegevens die je eerst vroeg…

 

 

Reputatie 1

SSID staat al gedesactiveerd, wat gebeurt er mocht ik nu overschakelen naar 5.0?

Kan ik dat instellen enkel en alleen voor de laptop zodat andere huisgenoten niets moeten aanpassen?

 

gewoon in je wifi lijst je WiFi-5.0-xxxx te kiezen van je bbox via de wifi SSD lijst van op je laptop

                                                        door links te klikken op 

 

Reputatie 1

Martin,

 

Onder dat symbooltje vind ik de 5.0 niet, ik zag hem staan in de instellingen van de modem maar ik vraag me af wat er gebeurt als ik de modem op 5.0 zet. Dan gaat iedereen in huis mee moeten of niet?

Hoe kan ik dat instellen voor enkel mijn laptop?

Als je hem niet ziet zal One SSID nog actief staan op je bbox 3 en zie jij waarschijnlijk zoiets staan in je wifi lijst 

bij u zal het natuurlijk geen 35EE zijn maar 4 andere tekens.

Op andere toestellen heb je ook gewoon de keuze om 2.4 of 5.0 te kiezen 

maar je moet One SSID maar even uitzetten om je testen te doen dan kun je direct weer aanzetten op de zelfde manier als je dir uitzet.

Reputatie 1

One SSID staat niet aan.

 

 

Dan ondersteunt je laptop deze 5.0 waarschijnlijk niet

Maar meet dan eens op 2.4 terwijl je heel dicht bij de bbox staat om te zien of je snelheid in orde is als anderen ook op wifi bezig zijn kan dit wel je snelheid beinvloeden 

Reputatie 1

Niemand op wifi nu, dit is wat ik meet op 30 cm van de bbox  :-)

 

Download 6.8

Upload 8.2

heb je een ander toestel bvb smartphone of ander laptop om de speedtest.net uit te voeren 

Als je kunt zo dicht mogelijk eerst bij de bbox en zowel op 2.4 als 5.0

Moest dat ook laag zijn dan kun je al eens proberen om de bbox 10 sec stroomloos te zetten en terug laten opstarten of desnoods te resetten

20 szc het verzonken reset knopje achteraan de bbox ingedrukt blijven houden tot er leds vooraan doven behalve de power led en dan pas loslaten.

Reputatie 1

Vanop dezelfde plaats als waar laptop staat, test gedaan met smartphone:

 

Download: 22.1

Upload: 15.5

 

Sorry dat ik je zo bezighoud.

is dat op 2.4 

zeker eens op 5.0 meten want mss moet je voor 2.4 een beter kanaal kiezen bvb kanaal 11 via de interface van je bbox 

anders  eens proberen om de bbox 10 sec stroomloos te zetten en terug laten opstarten of desnoods te resetten

20 sec het verzonken reset knopje achteraan de bbox ingedrukt blijven houden tot er leds vooraan doven behalve de power led en dan pas loslaten.

Reputatie 1

Ik probeer dat straks even en zet het resultaat hier weer neer. Bedankt in tussentijd!

Reputatie 1

Goeiemorgen Martin en andere volgers,

Daarnet router reset gegeven, nu deze waarden:

Download: 24

Upload: 18

Ondertussen al eens van kanaal veranderd.

EDIT om 9.47u:

Ik heb de Hot Spot uitgeschakeld en had ineens 37 download en 19 upload. Heeft het één met het ander te maken of gewoon even een “gunstige wind”?

Is dat met laptop of met een smartphone gemeten dicht bij de bbox

ik heb zo de indruk dat je met een toestel meet die maar de wifi 802.11g norm ondersteunt en dat je daarom maar max ± 25 Mbps kunt halen!

Edit 9u55 dat was voor dat ik je Edit van 9u47 gezien had, inderdaad goed opletten dat er geen andere toestellen contact maken en bvb aan het streamen zijn ook je decoder kan wat meespelen.

Heb je een toestel waar je op de 5GHz ook kunt meten

Reputatie 1

Met laptop op amper 3m van bbox, heb bij mijn weten geen toestel dat op 5G kan meten…

EDIT om 10.38u: met mijn smartphone wel op 5GHz geraakt en test gedaan: download 77 en upload 11.

zie je dan op geen enkel toestel in de wifi ontvangst lijst je wifi signaal binnenkomen met SSID naam WiFi-5.0-B870 ik zie op je screenshot inderdaad dat op al je toestellen het wifi signaal WiFi-2.4-B870 gekozen werd.

 

Met laptop op amper 3m van bbox, heb bij mijn weten geen toestel dat op 5G kan meten…

EDIT om 10.38u: met mijn smartphone wel op 5GHz geraakt en test gedaan: download 77 en upload 11.

dan zal je bbox zijn wifi signaal wel in orde zijn het zal eerder een probleem zijn met 2.4 dat het ofwel de band teveel bezet wordt door naburige signalen en ook als al je toestellen contact maken moet er ook geshared worden op het kanaal van die die 2.4 band,

eens deze installeren inSSIDer 3.1.2.1 Download (techspot.com) om te zien hoe je 2.4 wifiband bezet is.
Maar zoals je zelf ziet kies je best voor 5.0 als er voldoende signaal op je toestel binnen komt 

Reputatie 1

zie je dan op geen enkel toestel in de wifi ontvangst lijst je wifi signaal binnenkomen met SSID naam WiFi-5.0-B870 ik zie op je screenshot inderdaad dat op al je toestellen het wifi signaal WiFi-2.4-B870 gekozen werd.

 

Neen Martin, nergens 5.0

Met laptop op amper 3m van bbox, heb bij mijn weten geen toestel dat op 5G kan meten…

EDIT om 10.38u: met mijn smartphone wel op 5GHz geraakt en test gedaan: download 77 en upload 11.

Nu kan ik niet meer volgen want je zegt: ...met mijn smartphone wel op 5GHz geraakt...

Reputatie 1

Gsm vond wel het 5.0, laptop blijkbaar niet. Dus ligt het volgens mij aan de laptop, maar het oorspronkelijke issue was: is mijn wifi snelheid niet erg laag? Wat kan ik daar eventueel aan doen?

eens deze installeren inSSIDer 3.1.2.1 Download (techspot.com) om te zien hoe je 2.4 wifiband bezet is.

of je een betere kanaal kunt kiezen als je natuurlijk op de andere toestellen lage snelheden haalt op 2.4 dan is het niet aan de laptop dat het ligt.

je kunt ook een wifi usb stick gebruiken zodat je op wifi-5.0 kunt 

Wifi-adapter kopen? - Coolblue - Voor 23.59u, morgen in huis

Controleer of je wifi adapter WiFi 5.0 onderteunt 

-Druk op met het rechter muis knop op het Windows logo links van onder
-Klik op 'Apparaat beheer'
-Zoek en klik op het pijltje naast 'Netwerkadapters'
-Zoek naar een naam dat 'Wi-Fi adapter' erin onder 'Netwerkadapters'
-Dubbelklik op de naam
-Bovenaan zie je verschillende tabbladen, klik op 'Geavanceerd'
-Kijk voor 802.11a, 802.11n of 802.11ac

Reputatie 1

 

Reputatie 1

Heb daarnet in de eigenschappen vd laptop gezien dat de Intel enkel 2.4 ondersteunt, heeft een adaptertje dan zin?

Reageer