Vraag

DHCP werkt niet correct


Beste

 

5 maanden geldeden had ik een probleem met mijn DHCP, hij verdeelde verkeerde IPv4/DNS adressen.

Dit onder de vorm van 192.168.0.102 en met DNS server 192.168.0.254.

Hierdoor kan ik niet verbinden met netwerken buiten mijn router.

Ik heb hiervoor gebelt en heb een nieuwe router als oplossing gekregen.

4 Maanden hierna heb ik hetzelfde probleem.

Hiervoor heb ik weer gebelt en zij hebben  vanop afstand de router herstart.

Hierdoor werkt de DHCP voor een bepaalde periode of meestal niet.

 

Hoe kan ik dit probleem oplossen?

 

Met vriendelijke groeten

Robijn Ameye

 


14 reacties

@Robijn resetten van de bbox helpt dit niet >20 sec  reset knopje ingedrukt houden

of heb je de range zelf veranderd

kijk eens via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)

hoe de DHCP ingesteld staat.

DHCP range is default :Internet IP-range: 192.168.1.2 - 192.168.1.63
De decoder IP-range: 192.168.1.64 - 192.168.1.127. 
Wanneer je op het basis van het MAC adres een fixed IP adres instelt op de B-Box
dan weet de bbox DHCP server dat het apparaat met dat MAC adres altijd hetzelfde IP adres moet krijgen.
- Adressen boven 192.168.1.127 kun je gebruiken om bv op een het apparaat zelf een vast IP in te geven

BBOX DNS servers  (kun je niet veranderen in de bbox wel op de toestellen zelf.)

Name:    dnspool042.isp.belgacom.be
Address:  195.238.2.22

Name:    dnspool041.isp.belgacom.be
Address:  195.238.2.21

Reputatie 6
Badge +3

Ik verdenk persoonlijk een ander toestel waar ook DHCP op actief staat. Heb je buiten de Proximus bbox modem/router nog andere toestellen zoals en Wi-Fi accesspoint,repeater/extender nog een andere router. Zoja dan schakel je daar best DHCP uit. Want standaard wordt die range niet gewijzigd. 

zou inderdaad eventueel mogelijk zijn naar waarom pas dan 4 maanden erna pas het probleem! 

Reputatie 6
Badge +3

Soms kan dit voorvallen wanneer er een reset of reboot gebeurd is na een upgrade. Anders is het inderdaad heel bizar.

de terugkoppeling van Robijn  zal mss meer duidelijkheid brengen

Bedankt voor de vele reactie.

 

Een reset heb ik geprobeerd maar leverde geen resultaat op.

Sinds ik een nieuwe router gekregen heb, heb ik nog geen enkele instelling verandert de GUI van de router of update gedaan. Het enige wat ik verandert heb is op de apparaten de DHCP uitgeschakeld en statisch geconfigureerd.

Verder heb ik wel een wifi versterker (ouder dan de router) die hetzelfde DHCP probleem vertoont als de router. momenteel ben ik aan het proberen om aan deze instellingen te graken maar die dingen doen altijd ambetand.

Reputatie 6
Badge +3

Welke IP adressen heb je statisch ingesteld? De ip-adressen moeten als volgt zijn: tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.63 en van 192.168.1.127 - 192.168.1.254 liggen. Subnetmask: 255.255.255.0 ,  de DNS servers kan je zelf invullen op jouw computer als je deze van Proximus wil gebruiken moet je 192.168.1.1 invullen, default gateway: 192.168.1.1.

is het niet beter voor alle zekerheid van ze een statisch ip adres boven de dhcp pool van de bbox te geven dus groter dan 192.168.1.127  dus vanaf 192.168.1.128<tem>254

Ik ben in de instellingen van mijn WiFi-versterker geraakt en heb daar de DHCP uitgeschakeld.

Na herstart van alles met deze instelling lijken alle apparaten een correct IPv4 te krijgen.

(De statische ip adressen had ik correct ingevuld in 1-64, wist niet dat de range 128-254 beschikbaar was maar zal volgende keer deze range gebruiken.)

 

Bedankt voor alle hulp!

@Robijn

Ja twee bronnen die ip’s uitdelen dat brengt vroeg of laat miserie mee (toch zeker als ze in het zelfde subnet uitdelen)

je kunt trouwens ook de dhcp range anders instellen op de bbox zijn interface via http://192.168.1.1 

 

 

Reputatie 6
Badge +3

Op een Technicolor bbox3 kan je de DHCP range niet aanpassen. Dat is enkel maar op de Sagemcom modellen. Dat kan geen kwaad als je ziet hoeveel IP adressen er beschikbaar zijn voor de decoders. Zoveel tv’s kan je nooit niet aansluiten. Je kan wel even een ip conflict krijgen, maar de decoders krijgen altijd hun IP adres van de beginpool dus 192.168.1.64 - 192.168.67 wanneer je hoger een vast IP adres instelt ga je geen problemen hebben.Bedankt voor de terugkoppeling. Ja die range is beschikbaar.

Normaal is dit inderdaad zo dat de decoders normaal gezien 64 ,65 en 66 krijgen (max 3 decoders) al weet ik niet waarom dit bij internet DHCP anders zou zijn dan bij de IpTV DHCP. 

Want ik heb al gezien dat door Ip dhcp aan een toestel .32 toegekend wordt terwijl er nog veel vrij plaatsen ervoor zijn. 

Net zoals bij het toekennen van een ip adres in het toestel buiten deze die al gebruik zijn er toch opeens conflicten komen.
in ieder geval ik neem het zekerste voor het onzekere en begin vanaf .127

Reputatie 6
Badge +3

Dan ben je inderdaad het best af, of je moet een static IP adres zetten zodat DHCP weet dat enkel maar uit te delen aan het apparaat met dat MAC adres, maar dat is een beetje onlogisch waarom je dit zou doen. Ik heb ook hetzelfde voorgehad, het meest logische is dat DHCP de eerstvolgende vrij IP adres uitdeelt en niet ineens een paar overslaat.

 

 

Ik werkte vroeger met static IP reservatie in de bbox maar ik doe regelmatig wel eens een test voor de één of de andere waarbij ik mijn bbox ook soms reset om het één en ander na te trekken en daarom zet ik nu op de toestellen die ik laat met vast ip werken zelf op het toestel in 

Reageer