Hallo,
Ik zou graag op enkele van mijn toestellen (NAS, android box,...) een vast IP adres toewijzen en vermoed dat de eenvoudigste manier is om een reservatie in de DHCP range toe te wijzen.
Nu lukt het me om DHCP reservaties te maken onder MyModem-DHCP-Static Adresses en op te slaan. Deze worden echter niet toegewezen. (niet na heropstart BBox en ook niet na heropstart van de devices)
Serial Number
LK13305DP340536
Software Version
8c.82A
GUI Version
6.7.0
Hardware Version
2.0
Datapump Version
A2pv6F039f3.d24n
Ik heb reeds een hard reset gedaan van de bbox maar nog steeds hetzelfde probleem. Is dit op te lossen of zet ik hier beter een eigen router achter? (Ik zou ervan uitgaan dat dit een basisfunctie is maar ik heb reeds wat op het forum rondgekeken en vindt hier niet echt een sluitend antwoord bij vragen omtrent dit onderwerp)
Alvast dank voor de reacties!
Grtjs,
Randy
Bladzijde 1 / 2
Het is inderdaad zeer verwarrend er zijn er die geen problemen hebben en anderen melden wel problemen met het reserveren van IP adressen op de bbox. Het beste is nog altijd van met een eigen router te werekn waar je een pppoe sessie opstart en de bbox laat voor wat ze is en waar je enkel de decoders op aansluit en al de rest laat gebeuren via de eigen router waar je meer de baas bent over allerlei instellingen die je wenst re doen.
NB: Je kunt natuurlijk ipv adresreservatie op de bbox ook op je toestellen zelf vaste IP adressen toekennen buiten de DHCP range hoger dan 192.168.1.127 dus 128 enz......
NB: Je kunt natuurlijk ipv adresreservatie op de bbox ook op je toestellen zelf vaste IP adressen toekennen buiten de DHCP range hoger dan 192.168.1.127 dus 128 enz......
Dag Martin,
Het lijkt me dat ik, indien ik een andere router plaats, de dhcp op de bbox moet uitschakelen aangezien ik anders conflicten ga krijgen met de b-box en de router. Werken de decoders dan nog want deze moeten natuurlijk ook een IP adres toegewezen krijgen?
Mvg,
Randy
Het lijkt me dat ik, indien ik een andere router plaats, de dhcp op de bbox moet uitschakelen aangezien ik anders conflicten ga krijgen met de b-box en de router. Werken de decoders dan nog want deze moeten natuurlijk ook een IP adres toegewezen krijgen?
Mvg,
Randy
1) Als je met router werkt en de DHCP van de bbox niet uitzet, moet je inderdaad opletten dat je IP adressen kiest buiten de DHCP range van de bbox dus hoger dan 192.168.1.127
De decoders worden gewoon verder op de bbox aangesloten.
2) Maar de meesten laten hun router een zelfde 2de pppoe sessie opbouwen (router krijgt dus een WAN IP adres zoals de bbox er ook ene krijgt bij het opbouwen van de 1ste pppoe sessie) waarbij de bbox dus gewoon een doorgeefluik wordt voor alles wat je op de router aansluit (ook hier in dit geval blijven de decoders gewoon op de bbox aangesloten) , die doorgeefluik wordt pppoe passtrough genoemd wat de bbox ondersteunt en moet je u verder van de bbox niks meer aantrekken ook de instellingen in je bbox moeten in principe niet veranderd worden.
Voor punt 1) kun je ook in een ander segment werken met de router bvb 192.168.2.X
De decoders worden gewoon verder op de bbox aangesloten.
2) Maar de meesten laten hun router een zelfde 2de pppoe sessie opbouwen (router krijgt dus een WAN IP adres zoals de bbox er ook ene krijgt bij het opbouwen van de 1ste pppoe sessie) waarbij de bbox dus gewoon een doorgeefluik wordt voor alles wat je op de router aansluit (ook hier in dit geval blijven de decoders gewoon op de bbox aangesloten) , die doorgeefluik wordt pppoe passtrough genoemd wat de bbox ondersteunt en moet je u verder van de bbox niks meer aantrekken ook de instellingen in je bbox moeten in principe niet veranderd worden.
Voor punt 1) kun je ook in een ander segment werken met de router bvb 192.168.2.X
Ter info: het is wel in het frans
https://forum.astel.be/showthread.php/244397-NAS-fixer-IP-dans-bbox3
grosso modo komt het evenwel neer op het 1e voorstel van Martin hierboven
NB: Je kunt natuurlijk ipv adresreservatie op de bbox ook op je toestellen zelf vaste IP adressen toekennen buiten de DHCP range hoger dan 192.168.1.127 dus 128 enz...
dat zou toch moeten lukken, neen?
https://forum.astel.be/showthread.php/244397-NAS-fixer-IP-dans-bbox3
grosso modo komt het evenwel neer op het 1e voorstel van Martin hierboven
NB: Je kunt natuurlijk ipv adresreservatie op de bbox ook op je toestellen zelf vaste IP adressen toekennen buiten de DHCP range hoger dan 192.168.1.127 dus 128 enz...
dat zou toch moeten lukken, neen?
Dat van die toestellen zelf een IP adres geven had ik hierboven al voorgesteld maar sommigen hebben toestellen waar het niet altijd evident is van een vast IP adres toe te kennen zoals ik hier af en toe toch ook als opmerking lees .
En het voorstel om de in je link die je meestuurt om de DHCP range aan te passen op de bbox zou ik niet aanraden om de reeds welbekende veel besproken verveelde reden ......
En het voorstel om de in je link die je meestuurt om de DHCP range aan te passen op de bbox zou ik niet aanraden om de reeds welbekende veel besproken verveelde reden ......
?
En het voorstel om de in je link die je meestuurt om de DHCP range aan te passen op de bbox zou ik niet aanraden om de reeds welbekende veel besproken verveelde reden ...... ?
-> Op BBox of op toestellen zelf
*****************
BBOX3 IP Address Pool #
De standaard instelling bij een B-box3:
- deelt DHCP adressen uit tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.63
- de range 192.168.1.64->99 voorbehouden voor de decoders.
- Adressen boven 192.168.1.100 voor statische LAN adressen.
Bij Bbox3 Technicolor is dit niet 192.168.1.64->99 maar 192.168.1.64->127.
En het voorstel om de in je link die je meestuurt om de DHCP range aan te passen op de bbox zou ik niet aanraden om de reeds welbekende veel besproken verveelde reden ...... ?
-> Op BBox of op toestellen zelf
*****************
BBOX3 IP Address Pool #
De standaard instelling bij een B-box3:
- deelt DHCP adressen uit tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.63
- de range 192.168.1.64->99 voorbehouden voor de decoders.
- Adressen boven 192.168.1.100 voor statische LAN adressen.
Bij Bbox3 Technicolor is dit niet 192.168.1.64->99 maar 192.168.1.64->127.
ook even gegoogeld en stel vast dat je blijkbaar op het nog op een reeds verouderde blog topic op bgctv.skynetblogs.be/......... terecht gekomen bent een recentere topic daar geeft wel de goede info
# BBOX3 IP Address Pool #
De standaard instelling bij een B-box3:
- deelt DHCP adressen uit tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.63
- de range 192.168.1.64->127 voorbehouden voor de decoders.
- Adressen boven 192.168.1.127 voor statische LAN adressen.
# BBOX3 IP Address Pool #
De standaard instelling bij een B-box3:
- deelt DHCP adressen uit tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.63
- de range 192.168.1.64->127 voorbehouden voor de decoders.
- Adressen boven 192.168.1.127 voor statische LAN adressen.
Ok - los van het feit dat Px beter deze info op eigen website zou publiek maken onder support - waarom zou de auteur dit niet proberen (lukt het niet dan schaadt het niet)?
Natuurlijk mag hij dat proberen waarom niet ...... en proximus kan toch alleen maar het zelfde publiceren denk ik toch, trouwens deze gegevens vind je toch ook min of meer in de bbox zelf terug .... en waarom zou het niet werken ip reservation werkt ook enz... maar voor hoe lang .... enfin allemaal zaken die we ondertussen al weten als trouwe forum bezoekers....
Er wordt hier toch een ongelofelijke hoop onzin meegegeven en verder meegesleept ... Ik heb sinds jaaaren vaste DHCP LAN adressen vastgelegd in het bereik .1.2 -> 1.63 .. en ik heb dat maar EEN keer moeten herconfigureren namelijk bij de overstap van bbox-2 naar bbox-3, de logica zelve dus, verder "bougeert" dat voor geen millimeter, bij geen enkele update/upgrade. (Sagem bbox-3)
Regulus fijn dat het bij jou werkt, maar als je verder kijkt dan je neus lang is zie je dat de auteur zegt van niet bij hem...
Dus wat is het nut van je opmerking?
Dus wat is het nut van je opmerking?
We zouden er meer baat bij hebben moest er iemand de echte reden kunnen opgeven waarom het niet bij iedereen goed blijft werken, de enige redenen die ik zelf al meegemaakt is wanneer de bbox een patch gekregen heeft en bij ook bij een reset, maar de echte reden waarom het dan niet goed blijft werken buiten deze twee opgesomde, zou wel heel interessant zijn om weten en zeker voor de klanten die dit probleem wel voorhebben.
NB: bij mij werkt (blijft het werken) het ook maar daar zullen de anderen ook niet veel boodschap aan hebben waarbij dit niet het geval is :IMHO:
NB: bij mij werkt (blijft het werken) het ook maar daar zullen de anderen ook niet veel boodschap aan hebben waarbij dit niet het geval is :IMHO:
Dus wat is het nut van je opmerking?
Als ik dit forum mag geloven dan vallen configuraties, zeker waar het netwerken betreft, onder de hoofdingen alchemie en de hekserij .... mooi niet ... ik heb in 30 jaar ICT beheer nooit meegemaakt dat setting automagisch oplossen in de ijle lucht, tenminste toch niet als alles conform werd uitgevoerd ... en 't is niet voor niets dat we destijds de boutade "system halted, hit any user to continue" hebben uitgevonden ... voor de rest, veel geluk ermee.
Houd het beleefd aub en geen persoonlijke aanvallen.
De bedoeling van het forum is andere te helpen. Discussiëren hoort daar natuurlijk ook bij maar doe dit op een beleefde manier.
Zelf ben ik ook niet op de hoogte van dergelijke problemen met DHCP reserveringen in de range 192.168.1.2 - 192.168.1.63. Ik heb deze zelf destijds ook zonder problemen gebruikt.
Ik doe voor alle zekerheid even navraag bij onze ingenieurs.
De bedoeling van het forum is andere te helpen. Discussiëren hoort daar natuurlijk ook bij maar doe dit op een beleefde manier.
Zelf ben ik ook niet op de hoogte van dergelijke problemen met DHCP reserveringen in de range 192.168.1.2 - 192.168.1.63. Ik heb deze zelf destijds ook zonder problemen gebruikt.
Ik doe voor alle zekerheid even navraag bij onze ingenieurs.
Er moet toch ergens een oorzaak zijn want de instelling doen op de bbox kan zelf een leek uitvoeren dus je moet er geen specialist voor zijn in ieder geval en moet er toch ergens een reden zijn dat er zoveel melden dat DHCP reservatie ofwel:
niet lukt ofwel een tijd lukt en dan opeens weer niet meer en ik heb de indruk dat het probleem bij de meesten het meest voorkomt bij adres reservatie van een wifi printer die lange tijd uitstaat, dit leidt ik af uit de meldingen op verschillende forums en sociale media.....
Nog zo'n voorbeeld ik gebruik een USB stick op de bbox3 en af en toe kan die opeens niet meer aangesproken worden en kan ik het enkel en alleen in orde krijgen door de bbox3 te resetten nu bij een buur die net het zelfde doet blijft dit werken zonder probleem en aan de laptop ligt het zeker niet en ook niet aan de usb stick want proeven gedaan met buur door stick en laptop onderling eens te ruilen, bij hem blijft het werken en bij mij na enkele maanden opeens niet meer.....
En om maar nog een vb te geven sommigen melden dat DynDns instellingen wel werkt op een bbox3 en als ze dan op een ander merk bbox3 proberen werkt dit dan niet en zij doen nochtans de zelfde settings ........
niet lukt ofwel een tijd lukt en dan opeens weer niet meer en ik heb de indruk dat het probleem bij de meesten het meest voorkomt bij adres reservatie van een wifi printer die lange tijd uitstaat, dit leidt ik af uit de meldingen op verschillende forums en sociale media.....
Nog zo'n voorbeeld ik gebruik een USB stick op de bbox3 en af en toe kan die opeens niet meer aangesproken worden en kan ik het enkel en alleen in orde krijgen door de bbox3 te resetten nu bij een buur die net het zelfde doet blijft dit werken zonder probleem en aan de laptop ligt het zeker niet en ook niet aan de usb stick want proeven gedaan met buur door stick en laptop onderling eens te ruilen, bij hem blijft het werken en bij mij na enkele maanden opeens niet meer.....
En om maar nog een vb te geven sommigen melden dat DynDns instellingen wel werkt op een bbox3 en als ze dan op een ander merk bbox3 proberen werkt dit dan niet en zij doen nochtans de zelfde settings ........
Hier is het probleem terug opgedoken.
Is 16 dagen goed gegaan na een HW reset, helaas vandaag terug 2 devices die ander ip hebben dan dat uit de lijst van reservatie's!
Is 16 dagen goed gegaan na een HW reset, helaas vandaag terug 2 devices die ander ip hebben dan dat uit de lijst van reservatie's!
Zijn dit toevallig toestellen die enkele dagen uitstaan?
neen, deze toestel hebben even uit gestaan (paar minuten hooguit)
en bij die toestellen waren de reservatie IP adressen buiten de DHCP pool van de bbox?
neen, deze stonden in de pool, anders kan je deze zelfs niet instellen op bbox
ondertussen trouwens HW reset, mooi weer alle reservaties ingegeven -> werkt terug zoals het hoort
ondertussen trouwens HW reset, mooi weer alle reservaties ingegeven -> werkt terug zoals het hoort
ja het is inderdaad een raadsel waarom dit een tijd werkt en dan ineens na een tijd niet meer zouden ze dit bij Proximus nu echt niet weten of er bij bepaalde bbox'en een bug zit ?
In ieder geval ik heb er nog geen probleem mee gehad , kan mss nog komen
In ieder geval ik heb er nog geen probleem mee gehad , kan mss nog komen
geen idee of er een bug is maar dit kan bijna niet anders.
hopelijk zoekt er dit iemand bij proximus eens uit, want dit is echt niet werkbaar
hopelijk zoekt er dit iemand bij proximus eens uit, want dit is echt niet werkbaar
Dit is inderdaad een bug op het type 'bbox3/S', welke jij hebt.
Je kan wel op de toestellen zelf een fixed IP instellen buiten de in te stellen DHCP range van de bbox. Dit lost het probleem op. (192.168.1.150 bijvoorbeeld)
Indien je wenst, kunnen we de bbox ook omruilen naar een ander type waar deze bug zich niet voordoet. In dat geval, stuur me even een privébericht.
Je kan wel op de toestellen zelf een fixed IP instellen buiten de in te stellen DHCP range van de bbox. Dit lost het probleem op. (192.168.1.150 bijvoorbeeld)
Indien je wenst, kunnen we de bbox ook omruilen naar een ander type waar deze bug zich niet voordoet. In dat geval, stuur me even een privébericht.
Hallo ThomsP,
Weet je soms of dit ook geldt voor de V versies?
en of dit voor de versies waar de bug inzit zal opgelost worden door een toekomstige firmware update?
Mvg, Martin
Weet je soms of dit ook geldt voor de V versies?
en of dit voor de versies waar de bug inzit zal opgelost worden door een toekomstige firmware update?
Mvg, Martin
Dit geldt inderdaad ook voor de V+ variant. Deze draait op zelfde firmware.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.