Skip to main content

Beste mensen

Ik krijg zojuist een mailtje waarin de vermelding staat “Hoe activeer je de nieuwe slimme Proximus wifi?” heel nieuwsgierig ga ik kijken en kom ik op filmpje waar een uitleg staat wat ik zou moeten doen….

Hieruit blijkt dat alles op de frequentie 2.4 moet gezet worden….

Niettegenstaande de ik steeds gehoord en gelezen heb dat de 5.0 frequentie sterker is …..

En wat met mijn Wifi bridge waar mijn TV decoder aanhangt die werkt alleen maar op de 5.0 frequentie?

Graag van iemand een duidelijk antwoord.

 

Mvg,

Choreftis

@RedsFan : 17 dagen geleden dat kan je zien aan de uptime die wordt enkel maar op 0 gezet na een reboot,reset,uitschakelen en weer inschakelen. Na een firmware upgrade moet er altijd gereboot worden, Proximus doet dit meestal s’nachts.

@Cvanloon  : Je kan oneSSID nog altijd zelf uitschakelen indien je dit wenst. Dat heb ik ook gedaan. Maar ik begrijp goed jouw standpunt. Proximus wou ook als eerst op de markt komen met een decoder die draait op Android TV maar Telenet was iets sneller met hun TV box. Sommige zaken komen inderdaad ineens op de markt zie met de decoder V7 die plotseling al beschikbaar was.


Na uitzetten van one ssid is het inderdaad best van de booster opnieuw te resetten en en hem te laten synchroniseren op de bbox met de wps knop op de booster en de wps knop op de bbox 

staat hier beschreven 
→ https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wbo_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/je-wi-fi-booster-resetten.html

Net zoals het omgekeerde bij mensen waar one ssid geactiveerd werd moeten ze eerst de booster resetten omdat ze ook problemen ondervonden.

 


17 dagen geleden dat kan je zien aan de uptime die wordt enkel maar op 0 gezet na een reboot,reset,uitschakelen en weer inschakelen. Na een firmware upgrade moet er altijd gereboot worden, Proximus doet dit meestal s’nachts.

Maar er kan natuurlijk ook iets gepusht worden naar de modem zodat de teller van 0 begint zonder dat de softwareversie veranderd.


Ik weet wel dat je die slimme WiFi kunt uitzetten, mensen die het forum regelmatig bezoeken weten dat. Bij mij heeft dat maar enkele uren geduurd. Maar de anderen klanten? Die blijven achter met hun problemen. Mijn vrouw kan alleen haar tv aan- en uitzetten hè. En mijn ondertussen overleden buurvrouw kwam al bellen als de kuisvrouw de stekker van haar tv had uitgetrokken. En dat zijn geen dommeriken he, gewoon klanten die niet weten wat het verschil is tussen een modem en decoder. En ik vrees dat er zo nog heel veel zijn. 

 Ze lanceren nu blijkbaar al de V7 vooral omdat ze met de V6 problemen hebben. Eerlijk gezegd, ik heb het soms moeilijk met al die problemen. En een beetje beschaamd voor de medewerkers van proximus die zich 10 keren per dag moeten verontschuldigen voor al die stommiteiten. 

 

 

 


Ja, misschien berustte het op een misverstand vanwege de repeater, want ik zag wel de naam Choreftis-1_EXT voor de 2.4 maar geen Choreftis-2_EXT voor de 5.0. Dan heb ik via de app de naam aangepast, want die stond op Choreftis-1, hetzelfde als op de modem en daarmee...en toen zag ik hem wel staan en was alles in orde.

Kan zoals je zegt al eens van pas komen.

Grts en nogmaals bedankt,

Choreftis/Jean-Pierre.


Je moet kijken wat de maximale snelheid is van je Wi-Fi chip die in de SOC van je smartphone zit.

maar dat wil toch niet zeggen dat er daarom verschillende waarden van 100 en zelfs tot 360 Mbps moeten aangegeven worden als je bv naast de bbox staat bv op 5.0 en gewoon door eens uit te zetten en terug op daardoor veranderd de snelheid niet van het lokaal netwerk


Achzo dat had ik niet gedaan met de wps op de modem , alleen op de booster.

De technieker die hier kwam zei dat als we de booster draadloos gebruiken we de stand repeater moest gebruiken, terwijl op de site staat op de Auto stand


Het is nu eenmaal zo dat iedereen uiteraard zelf moet beslissen waar hij denkt dat het beter is voor hem, om daar tenslotte klant te worden en als je kijkt over de jaren heen wat er zich afspeelt bvb bij Proximus en Telenet dan kun je toch moeilijk zeggen dat proximus meer klanten verliest dan Telenet  of dat er veel meer weglopen van Proximus of dat er veel meer nieuwe klanten bij Telent komen dan bij Proximus, er is al altijd een over en heen geloop geweest ook naar andere Providers dan die twee die ik nu opnoem.
Ik kan daar maar één conclusie uittrekken, aangezien dat er geen één torenhoog boven de anderen uitsteekt, dat er bij allen voordelen en nadelen zijn en wat voor de één een voordeel is zal dan weer bij de andere een nadeel zijn en vice versa. 

En ik wil hiermee zeker niet Proximus naar voortrekken, want er kunnen inderdaad heel veel zaken verbeterd worden,  ieder beslist tenslotte zelf wie hij de beste vindt en maar een geluk ook zeker dat we dit kunnen.
Maar dit wil ook niet zeggen dat ik je oordeel niet respecteer of dat van iemand anders, zelfs al moest dit totaal tegen het mijne indruisen. 


Wat betreft die slimme WiFi. De mensen willen WiFi die werkt. Klanten bij wie alles normaal werkt lopen niet weg. Maar dan een slimme WiFi invoeren waarmee een heleboel klanten problemen krijgen dat is dom. Dat komt omdat het probleem niet voldoende werd geanalyseerd. Te weinig nagedacht.Ik verkies een domme WiFi die altijd werkt dan een slimme WiFi die soms problemen geeft. Waarom is mijn zoon overgestapt naar de vijand? Omdat de WiFi van Proximus soms werd onderbroken en omdat er geen voldoende oplossing werd aangeboden. 
Ik herinner nog de eerste mail van Proximus om over te schakelen naar die slimme WiFi. Dat stond vol met peptalk en marketing blabla. Sommige mensen zijn dan onder de indruk, anderen minder. Ik heb dat nog niet, en heb dat niet nodig. Ik ben zelf slim genoeg! 🥱 Sommigen hebben dat wel en zijn content, zo veel te beter. Sommigen beginnen er aan en krijgen problemen, dat mag niet.

Als er een nieuwe decoder wordt gelanceerd moet hij werken zoals het hoort. Een V6 hoort eigenlijk beter te zijn dan de vorige generatie.
Er ligt sinds enkele weken glasvezel in onze straat, ik ben in blijde verwachting. Als er zich ooit een Proximusmedewerker komt aanbieden zal ik hem vragen naar alle voorwaarden, en op papier hé! Geen marketingblabla.

 

 


Het is inderdaad zo dat dat de V6 gevoeliger is ivm de doorvoersnelheid zo bv als je met plc’s werkt en je krijgt problemen dan zl je bv die problemen niet hebben als je de V5c bvb aansluit achter die zelfde plc’s,

Maar kortom de V6 zit met problemen en zal wel stilletjes aan overgenomen worden door de V7...


Op mijn Sagemcom hardware revision 2.1 bbox3 is er ook een firmware upgrade gebeurd, maar jammer genoeg weet je nooit wat er precies verandert is:

 

Is dit allang geleden die update voor de BB3v+ ? 2.1

En ik zie GUI version 7.4.2.0 → Bij mij is dat 7.3.8

en Hardware  version 1.7 


Op mijn Sagemcom hardware revision 2.1 bbox3 is er ook een firmware upgrade gebeurd, maar jammer genoeg weet je nooit wat er precies verandert is:

 


Nee heel zeker niet :smiley:

bij sommige toestellen waar je hierbij last hebt zou het ook kunnen dat nadat je de firmware ervan geüpdatet hebt dat het ook beter werkt maar dat is ook niet altijd het geval! 


Oef, gelukkig ik ben niet alleen…..


Het is inderdaad zo dat je met sommige toestellen problemen kunt krijgen als “one ssid “ opstaat daarom staat ook mijn bbox terug normaal (ttz met One ssid niet geactiveerd) en, als je ziet op het forum en socials hebben er veel klachten eens One SSID actief staat.


Beste mensen,

Nog even een vermelding, ik ga mijn modem terug gewoon zetten want mijn repeater ligt gedurig overhoop en moet ik die steeds opnieuw instellen, vroeger nooit geen probleem mee gehad.

Choreftis 


Ik ga er niet verder achter zoeken want ik kijk daar toch nooit naar ‘t was gewoon omdat TS dit hier heeft boven gehaald dat ik er eens naar gekeken heb uit nieuwsgierigheid

voor de rest gebruik ik de speedtest-app af en toe en dit lijkt wel altijd te kloppen als ik dan vergelijk met andere toestellen waar ik ook de speedtest op doe


Om die test te doen zou je eigenlijk in safe mode jouw smartphone moeten opstarten. Als je echt dichtbij de bbox zit klopt inderdaad dat dit niet mag fluctueren. Daar heb je de maximale snelheid. Lijkt mij eerder op een foute weergave van de verbindingssnelheid op jouw smartphone.


zoals je weet is het soms maar bij bepaalde personen dat er een tussentijdse versie gepusht wordt om eerst de resultaten af te wachten indien er toch nog iets onvoorzien moest verkeerd lopen. 
bij mij is dit al lang blijven hangen op  8c.310A , waarschijnlijk de laatste definitieve versie, maar wie gaat het zeggen!


Je moet kijken wat de maximale snelheid is van je Wi-Fi chip die in de SOC van je smartphone zit. Je kan natuurlijk altijd wel eens ongewone waarden zien verschijnen. Zelf in de speedtest apps.


Je kunt er trouwens geen staat op maken bij mijn samsung krijg ik resultaten van 100 Mbps tot 360 Mbps gewoon door eens de wifi even uit te zetten en terug in te schakelen op mijn samsung smatphone. 


Je mag wel niet vergeten dat die snelheid die op jouw smartphone weergeven wordt de lokale snelheid betreft waar je in jouw lokaal netwerk aan downloadsnelheid kan hebben. Voor internetsnelheid ben je natuurlijk altijd gebonden aan de snelheid van uw lijn max 100 mbps voor VDSL2. Bekijk hiervoor deze informatie: https://superuser.com/questions/235784/router-speed-vs-isp-speed


@Choreftis En ik kan je geen ongelijk geven profiteer er van met volle teugen :wink: 🍺


Goed mannen, geniet nog van de warmte, ik zit momenteel achter een Tripel  'd Anvers........


Of toch wat theorie dan want ga anders herexamen hebben en daarvoor heb ik totaal geen goesting maar gelukkig is google daar om mij te assisteren :wink:

→ https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber/particulieren/r-orphans/fiber-tot-in-je-woning.html

→ https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_faq_brownfield/particulieren/r-orphans/fiber-tot-in-je-woning/-.html

→ https://www.proximus.be/nl/id_cr_all_flex_fiber_packs/particulieren/all-flex-fiber-packs.html

 


Reageer