Vraag

De nieuwe WiFi


Reputatie 1
Badge

Beste mensen

Ik krijg zojuist een mailtje waarin de vermelding staat “Hoe activeer je de nieuwe slimme Proximus wifi?” heel nieuwsgierig ga ik kijken en kom ik op filmpje waar een uitleg staat wat ik zou moeten doen….

Hieruit blijkt dat alles op de frequentie 2.4 moet gezet worden….

Niettegenstaande de ik steeds gehoord en gelezen heb dat de 5.0 frequentie sterker is …..

En wat met mijn Wifi bridge waar mijn TV decoder aanhangt die werkt alleen maar op de 5.0 frequentie?

Graag van iemand een duidelijk antwoord.

 

Mvg,

Choreftis


69 reacties

Reputatie 6
Badge +3

@RedsFan : 17 dagen geleden dat kan je zien aan de uptime die wordt enkel maar op 0 gezet na een reboot,reset,uitschakelen en weer inschakelen. Na een firmware upgrade moet er altijd gereboot worden, Proximus doet dit meestal s’nachts.

@Cvanloon  : Je kan oneSSID nog altijd zelf uitschakelen indien je dit wenst. Dat heb ik ook gedaan. Maar ik begrijp goed jouw standpunt. Proximus wou ook als eerst op de markt komen met een decoder die draait op Android TV maar Telenet was iets sneller met hun TV box. Sommige zaken komen inderdaad ineens op de markt zie met de decoder V7 die plotseling al beschikbaar was.

Reputatie 6
Badge +2

Ik weet wel dat je die slimme WiFi kunt uitzetten, mensen die het forum regelmatig bezoeken weten dat. Bij mij heeft dat maar enkele uren geduurd. Maar de anderen klanten? Die blijven achter met hun problemen. Mijn vrouw kan alleen haar tv aan- en uitzetten hè. En mijn ondertussen overleden buurvrouw kwam al bellen als de kuisvrouw de stekker van haar tv had uitgetrokken. En dat zijn geen dommeriken he, gewoon klanten die niet weten wat het verschil is tussen een modem en decoder. En ik vrees dat er zo nog heel veel zijn. 

 Ze lanceren nu blijkbaar al de V7 vooral omdat ze met de V6 problemen hebben. Eerlijk gezegd, ik heb het soms moeilijk met al die problemen. En een beetje beschaamd voor de medewerkers van proximus die zich 10 keren per dag moeten verontschuldigen voor al die stommiteiten. 

 

 

 

17 dagen geleden dat kan je zien aan de uptime die wordt enkel maar op 0 gezet na een reboot,reset,uitschakelen en weer inschakelen. Na een firmware upgrade moet er altijd gereboot worden, Proximus doet dit meestal s’nachts.

Maar er kan natuurlijk ook iets gepusht worden naar de modem zodat de teller van 0 begint zonder dat de softwareversie veranderd.

Na uitzetten van one ssid is het inderdaad best van de booster opnieuw te resetten en en hem te laten synchroniseren op de bbox met de wps knop op de booster en de wps knop op de bbox 

staat hier beschreven 
→ https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wbo_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/je-wi-fi-booster-resetten.html

Net zoals het omgekeerde bij mensen waar one ssid geactiveerd werd moeten ze eerst de booster resetten omdat ze ook problemen ondervonden.

 

Reputatie 1
Badge

Ja, misschien berustte het op een misverstand vanwege de repeater, want ik zag wel de naam Choreftis-1_EXT voor de 2.4 maar geen Choreftis-2_EXT voor de 5.0. Dan heb ik via de app de naam aangepast, want die stond op Choreftis-1, hetzelfde als op de modem en daarmee...en toen zag ik hem wel staan en was alles in orde.

Kan zoals je zegt al eens van pas komen.

Grts en nogmaals bedankt,

Choreftis/Jean-Pierre.

Reputatie 1
Badge

Met de app Speedchecker op de Smartphone krijg ik via WiFi 72 Mbps binnen.

Reputatie 7
Badge +4

72 Mbps → 72/;9 = 80 Mbps → waarschijnlijk heeft uw vdsl2 internetaansluiting een DLM-lijnprofiel van het type 85 Mbps (minimaal gegarandeerde snelheid op uw adres van 70 Mbps door de DLM verhoogt omwille van de “ok” kwaliteit van uw lijn)

 

Reputatie 1
Badge

Dat is gedeeltelijk Latijn voor mij hoor.…

Ik zou misschien kunnen overgaan naar Fiber maar ik vraag me af wat ze dan met mijn ouderwets abonement gaan doen, want me de nieuwe kom ik duurder uit....

@Choreftis niks van aantrekken het schijnt allemaal in orde te zijn dus dit is het voornaamste de rest is toch maar theorie

De snelheid die je via 5.0 meet via de speedtest app en als je heel dicht van de bbox staat benadert de lijnsnelheid 

moest je een bbox van sagemcom hebben en als het je moest interesseren, dan kan je met het sagemtool deze snelheid vergelijken met deze die het sagem tool aangeeft 

  • Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
    om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
    Sagemtool downloaden > klik hier
  • via MyProximus > http://myproximus.be > mijn producten > internet  actuele snelheid down/up kan je ook eens aflezen, enfin ‘t is maar bijkomende info hé 
Reputatie 7
Badge +4

In orde is het zeker (tenzij u reeds behoeften zou hebben aan hogere fibersnelheden)

Wat het aspect “theorie” betreft, dat laat ik voor rekening van @Martin (= niet geslaagd & dus 2e zit :innocent: voor hem voor alle duidelijkheid)

Theorie is er inderdaad genoeg te vinden op het ww internet en iemand die daar in geinteresseerd is zal zich daar zeker in verdiepen maar als je totaal niet in de materie thuis bent kan het je nog meer in het doolhof laten vastlopen en dat bedoel ik dus ik heb niks tegen theorie maar ik heb wel een voorkeur voor de praktijk dat zal je wel al gemerkt hebben ondertussen :relaxed:

En nu kunnen we nog de fiber theorie boven halen ….. nee was maar om te :smiley:

 

Of toch wat theorie dan want ga anders herexamen hebben en daarvoor heb ik totaal geen goesting maar gelukkig is google daar om mij te assisteren :wink:

→ https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber/particulieren/r-orphans/fiber-tot-in-je-woning.html

→ https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_faq_brownfield/particulieren/r-orphans/fiber-tot-in-je-woning/-.html

→ https://www.proximus.be/nl/id_cr_all_flex_fiber_packs/particulieren/all-flex-fiber-packs.html

 

Reputatie 1
Badge

Goed mannen, geniet nog van de warmte, ik zit momenteel achter een Tripel  'd Anvers........

@Choreftis En ik kan je geen ongelijk geven profiteer er van met volle teugen :wink: 🍺

Reputatie 6
Badge +3

Je mag wel niet vergeten dat die snelheid die op jouw smartphone weergeven wordt de lokale snelheid betreft waar je in jouw lokaal netwerk aan downloadsnelheid kan hebben. Voor internetsnelheid ben je natuurlijk altijd gebonden aan de snelheid van uw lijn max 100 mbps voor VDSL2. Bekijk hiervoor deze informatie: https://superuser.com/questions/235784/router-speed-vs-isp-speed

Je kunt er trouwens geen staat op maken bij mijn samsung krijg ik resultaten van 100 Mbps tot 360 Mbps gewoon door eens de wifi even uit te zetten en terug in te schakelen op mijn samsung smatphone. 

Reputatie 6
Badge +3

Je moet kijken wat de maximale snelheid is van je Wi-Fi chip die in de SOC van je smartphone zit. Je kan natuurlijk altijd wel eens ongewone waarden zien verschijnen. Zelf in de speedtest apps.

Je moet kijken wat de maximale snelheid is van je Wi-Fi chip die in de SOC van je smartphone zit.

maar dat wil toch niet zeggen dat er daarom verschillende waarden van 100 en zelfs tot 360 Mbps moeten aangegeven worden als je bv naast de bbox staat bv op 5.0 en gewoon door eens uit te zetten en terug op daardoor veranderd de snelheid niet van het lokaal netwerk

Reputatie 6
Badge +3

Om die test te doen zou je eigenlijk in safe mode jouw smartphone moeten opstarten. Als je echt dichtbij de bbox zit klopt inderdaad dat dit niet mag fluctueren. Daar heb je de maximale snelheid. Lijkt mij eerder op een foute weergave van de verbindingssnelheid op jouw smartphone.

Ik ga er niet verder achter zoeken want ik kijk daar toch nooit naar ‘t was gewoon omdat TS dit hier heeft boven gehaald dat ik er eens naar gekeken heb uit nieuwsgierigheid

voor de rest gebruik ik de speedtest-app af en toe en dit lijkt wel altijd te kloppen als ik dan vergelijk met andere toestellen waar ik ook de speedtest op doe

@Choreftis De 5.0 valt niet weg het wifi.5.0 krijgt gewoon de zelfde draadloze netwerknaam zoals de de wifi2.4

Smart wifi = "One SSID" wil zeggen dat er één en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt,
              namelijk: “wifi-2.4-xxxx” voor beide wifi banden 2.4 & 5.0 Mhz.

  • Deze geïntegreerde functie ("Smart wifi") zou ervoor moeten zorgen dat alle
    WiFi-clients automatisch overschakelen naar de meest
    optimale frequentieband (2,4- en 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te kunnen gebruiken.

Moest je problemen krijgen met de wifi bridge dan reset je deze beste eens

➕ WIFI BRIDGE resetten:
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wfb_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-wi-fi-bridge-resetten.html  

 

Moest je dan toch uiteindelijk nog problemen ondervinden kun je slimme wifi = smart wifi = One  SSID deactiveren

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface, door te surfen naar http://192.168.1.1
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID uitgeschakeld,
      (PS: Op iedentiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
Na deactivatie kan je weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen indien je dit wenst of nodig lijkt.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak zou gevonden zijn van het probleem

Reputatie 1
Badge

Beste mensen,

Nog even een vermelding, ik ga mijn modem terug gewoon zetten want mijn repeater ligt gedurig overhoop en moet ik die steeds opnieuw instellen, vroeger nooit geen probleem mee gehad.

Choreftis 

Reageer