Vraag

De nieuwe WiFi


Reputatie 1
Badge

Beste mensen

Ik krijg zojuist een mailtje waarin de vermelding staat “Hoe activeer je de nieuwe slimme Proximus wifi?” heel nieuwsgierig ga ik kijken en kom ik op filmpje waar een uitleg staat wat ik zou moeten doen….

Hieruit blijkt dat alles op de frequentie 2.4 moet gezet worden….

Niettegenstaande de ik steeds gehoord en gelezen heb dat de 5.0 frequentie sterker is …..

En wat met mijn Wifi bridge waar mijn TV decoder aanhangt die werkt alleen maar op de 5.0 frequentie?

Graag van iemand een duidelijk antwoord.

 

Mvg,

Choreftis


69 reacties

Nog even iets getest, want ik moet seffens weg, als ik de One SSID uitschakel en ik bekijk de snelheid, is dat 72 Mbps voor de 2.4 en 150 Mbps voor de 5.0.

Als ik de One SSID terug inschakel heb ik 150 Mbps, dus dan zal hij wel op 5.0 staan, niet?

@Choreftis Inderdaad dan staat die op 5.0 wat ook er op wijst dat de juiste keuze gemaakt werd zoals het in de theorie uitgelegd wordt :relaxed:

Reputatie 1
Badge

Nee mannen ik heb geen fiber máár, de snelheid die ik opgeef komt van mijn Samsung Smartphone, en nog even een testje gedaan met de Ookla speedtest en die geeft me 67 Mbps, maar ik werk wel met een usb wifi adapter van TP Link….

@Choreftis bedoel je dat je met de speedtest-app op je samsung smartphone 150 Mbps meet !

en die usb wifi adapter zit op je pc dan ?

Reputatie 1
Badge

Op mijn  smartphone kan via instelling van de WiFi die snelheid zien, maar weet ook niet wat ik van moet denken. En ja de adapter zit op mijn pc.

Ik zal eens een speedtest app installeren.

@Choreftis Inderdaad om de doorvoersnelheid te meten via wifi over je bbox naar het internet moet je via de speedtest-app meten.

(Als ik op mijn samsung smartphone kijk onder instellingen op wifi-5.0-xxxx staat netwerksnelheid 117 Mbps maar dat is geen speedtest)

PS: eigenlijk is de beste en betrouwbaarste methode om de doorvoersnelheid van je bbox te kunnen meten (dus niet over wifi) is als je met een laptop verbonden bent met een utp kabel aan de bbox, maar uiteraard om wifi doorvoersnelheiden te meten moet je wel via wifi meten.

Reputatie 1
Badge

Met de app Speedchecker op de Smartphone krijg ik via WiFi 72 Mbps binnen.

Reputatie 7
Badge +4

72 Mbps → 72/;9 = 80 Mbps → waarschijnlijk heeft uw vdsl2 internetaansluiting een DLM-lijnprofiel van het type 85 Mbps (minimaal gegarandeerde snelheid op uw adres van 70 Mbps door de DLM verhoogt omwille van de “ok” kwaliteit van uw lijn)

 

Reputatie 1
Badge

Dat is gedeeltelijk Latijn voor mij hoor.…

Ik zou misschien kunnen overgaan naar Fiber maar ik vraag me af wat ze dan met mijn ouderwets abonement gaan doen, want me de nieuwe kom ik duurder uit....

@Choreftis niks van aantrekken het schijnt allemaal in orde te zijn dus dit is het voornaamste de rest is toch maar theorie

De snelheid die je via 5.0 meet via de speedtest app en als je heel dicht van de bbox staat benadert de lijnsnelheid 

moest je een bbox van sagemcom hebben en als het je moest interesseren, dan kan je met het sagemtool deze snelheid vergelijken met deze die het sagem tool aangeeft 

  • Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
    om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
    Sagemtool downloaden > klik hier
  • via MyProximus > http://myproximus.be > mijn producten > internet  actuele snelheid down/up kan je ook eens aflezen, enfin ‘t is maar bijkomende info hé 
Reputatie 7
Badge +4

In orde is het zeker (tenzij u reeds behoeften zou hebben aan hogere fibersnelheden)

Wat het aspect “theorie” betreft, dat laat ik voor rekening van @Martin (= niet geslaagd & dus 2e zit :innocent: voor hem voor alle duidelijkheid)

Theorie is er inderdaad genoeg te vinden op het ww internet en iemand die daar in geinteresseerd is zal zich daar zeker in verdiepen maar als je totaal niet in de materie thuis bent kan het je nog meer in het doolhof laten vastlopen en dat bedoel ik dus ik heb niks tegen theorie maar ik heb wel een voorkeur voor de praktijk dat zal je wel al gemerkt hebben ondertussen :relaxed:

En nu kunnen we nog de fiber theorie boven halen ….. nee was maar om te :smiley:

 

Of toch wat theorie dan want ga anders herexamen hebben en daarvoor heb ik totaal geen goesting maar gelukkig is google daar om mij te assisteren :wink:

→ https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber/particulieren/r-orphans/fiber-tot-in-je-woning.html

→ https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_faq_brownfield/particulieren/r-orphans/fiber-tot-in-je-woning/-.html

→ https://www.proximus.be/nl/id_cr_all_flex_fiber_packs/particulieren/all-flex-fiber-packs.html

 

Reputatie 1
Badge

Goed mannen, geniet nog van de warmte, ik zit momenteel achter een Tripel  'd Anvers........

@Choreftis En ik kan je geen ongelijk geven profiteer er van met volle teugen :wink: 🍺

Reputatie 6
Badge +3

Je mag wel niet vergeten dat die snelheid die op jouw smartphone weergeven wordt de lokale snelheid betreft waar je in jouw lokaal netwerk aan downloadsnelheid kan hebben. Voor internetsnelheid ben je natuurlijk altijd gebonden aan de snelheid van uw lijn max 100 mbps voor VDSL2. Bekijk hiervoor deze informatie: https://superuser.com/questions/235784/router-speed-vs-isp-speed

Je kunt er trouwens geen staat op maken bij mijn samsung krijg ik resultaten van 100 Mbps tot 360 Mbps gewoon door eens de wifi even uit te zetten en terug in te schakelen op mijn samsung smatphone. 

Reputatie 6
Badge +3

Je moet kijken wat de maximale snelheid is van je Wi-Fi chip die in de SOC van je smartphone zit. Je kan natuurlijk altijd wel eens ongewone waarden zien verschijnen. Zelf in de speedtest apps.

Je moet kijken wat de maximale snelheid is van je Wi-Fi chip die in de SOC van je smartphone zit.

maar dat wil toch niet zeggen dat er daarom verschillende waarden van 100 en zelfs tot 360 Mbps moeten aangegeven worden als je bv naast de bbox staat bv op 5.0 en gewoon door eens uit te zetten en terug op daardoor veranderd de snelheid niet van het lokaal netwerk

Reputatie 6
Badge +3

Om die test te doen zou je eigenlijk in safe mode jouw smartphone moeten opstarten. Als je echt dichtbij de bbox zit klopt inderdaad dat dit niet mag fluctueren. Daar heb je de maximale snelheid. Lijkt mij eerder op een foute weergave van de verbindingssnelheid op jouw smartphone.

Ik ga er niet verder achter zoeken want ik kijk daar toch nooit naar ‘t was gewoon omdat TS dit hier heeft boven gehaald dat ik er eens naar gekeken heb uit nieuwsgierigheid

voor de rest gebruik ik de speedtest-app af en toe en dit lijkt wel altijd te kloppen als ik dan vergelijk met andere toestellen waar ik ook de speedtest op doe

Reputatie 1
Badge

Beste mensen,

Nog even een vermelding, ik ga mijn modem terug gewoon zetten want mijn repeater ligt gedurig overhoop en moet ik die steeds opnieuw instellen, vroeger nooit geen probleem mee gehad.

Choreftis 

Het is inderdaad zo dat je met sommige toestellen problemen kunt krijgen als “one ssid “ opstaat daarom staat ook mijn bbox terug normaal (ttz met One ssid niet geactiveerd) en, als je ziet op het forum en socials hebben er veel klachten eens One SSID actief staat.

Reputatie 1
Badge

Oef, gelukkig ik ben niet alleen…..

Nee heel zeker niet :smiley:

bij sommige toestellen waar je hierbij last hebt zou het ook kunnen dat nadat je de firmware ervan geüpdatet hebt dat het ook beter werkt maar dat is ook niet altijd het geval! 

Reputatie 6
Badge +3

Op mijn Sagemcom hardware revision 2.1 bbox3 is er ook een firmware upgrade gebeurd, maar jammer genoeg weet je nooit wat er precies verandert is:

 

Reageer