Vraag

de nieuwe slimme wifi van proximus

  • 3 April 2020
  • 9 reacties
  • 690 Bekeken

Ik heb zowel toestellen op de 2,4 als op 5 frequentie. Maar ik heb, om mijn Sonos vlekkeloos te laten spelen, en een betere verbinding te hebben in de woonkamer, een tp link geplaatst. (Mijn modem staat in mijn bureau met zwakke verbinding in de woonkamer tot gevolg). Deze verbinding heb ik een andere naam gegeven omdat mijn Sonos voortdurend problemen gaf als ik de tp link verbinding dezelfde naam gaf als de bestaande 2,4. Kortom, ik heb dus volgende netwerken in huis : WiFi 2,4-xxxx - WiFi 2,4-abcd(de tp link) en WiFi 5,0-xxxx. Hoe moet dat dan als ik smart wifi activeer ?


9 reacties

Als smart wifi opstaat wordt de wifi5.0 en wifi2.4 onder de zelfde ssid wifi-naam uitgezonden namelijk wifi-2.4-xxxx  je kunt al zo proberen door smart wifi te activeren om al te testen of alles goed werkt, je kunt altijd op gelijk welk moment smart wifi activeren en deactiveren wanneer je dit wenst

kun je gewoon via de bbox3 zijn web GUI > surf naar http://192.168.1.1
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)
En daar "One SSID" deactiveren:
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID uitgeschakeld,

activeren gebeurt op de zelfde manier

Bedankt voor je reactie, maar zal ik, uit uw ervaring, met Smart WiFi wel overal een goede dekking hebben ( ttz ook in de woonkamer terwijl modem in bureau staat). Met andere woorden, wordt het signaal met Smart WiFi nu sterker, of geeft alles bij het oude laten eigenlijk hetzelfde resultaat?

@denjemp1 Daaraan verandert er niets het gewoon één wifi naam SSID = wifi-2.4-xxxx voor beide, maar met dat verschil dat er dan automatisch  beslist wordt welke band er best gekozen wordt voor een bepaald toestel het mooiste voorbeeld is al je u bv verplaatst in huis met je gsm dat als je dicht bij de bbox staat bvb voor 5.0 GHz gekozen wordt en naar mate je u verwijderd en de ontvangst van 5.0 te laag wordt en de snelheid lager wordt er beslist wordt om op 2.4 GHz verder te gaan, dus kortom de wifi band wordt gekoezen voor de beste prestaties, nu is het zo dat dit allemaal heel mooi is en het theoretisch ook het best is om met smartwifi te werken, maar som kunnen blijkbaar bepaalde toestellen daar niet zo goed mee overweg en in dit geval komt het er op aan om de reden/oplossing te vinden en indien dit niet lukt bv toch te kiezen om smartwifi uit te zetten.
Het is ook zo bij activeren van ONE SSID = Smartwifi, dat je toestellen die werken op SSID wifi-5.0-xxxx je dan moet instellen dat ze nu op SSID wifi-2.4-xxxx moeten werken.

Reputatie 6
Badge +3

Zonder Wi-Fi extender/repeater ga je geen grotere dekking,hogere snelheid halen door dit te activeren. Dus je gaat niet ineens een beter resultaat halen zonder jouw TP-link te gebruiken. 

Dat zou pas een hele mooie oplossing zijn dat we overal even goede dekking zouden hebben in huis met de één bbox/modem/router van proximus!

Reputatie 6
Badge +3

Inderdaad, maar zo werd dat wel door de marketing afdeling aangekondigd.

Daarom inderdaad dat er dikwijls zo op gereageerd wordt in de zin van, ik heb nog altijd geen goede wifi ontvangst met smartwifi !!

Bedankt voor alle reacties. Ik zal het voorlopig maar laten zoals het is, vrees dat mijn Sonos gaat protesteren. Toen ik de eerste maal mijn TP Link installeerde gaf ik het bijkomende netwerk dat ik daarmee opzette exact dezelfde naam als mijn bestaande 2,4. Maar dat gaf problemen met de Sonos, die wisselde tussen de netwerken alhoewel ze dezelfde naam hadden (wat ik vreemd vond, maar blijkbaar maakte hij toch nog een onderscheid). De helpdesk van Sonos toonde mij inderdaad aan dat de Sonos beam op het ene zat en de Play One’s op de andere...Dan maar het me TP Link opgezette netwerk een andere naam geven (zoals Sonos helpdesk mij aanraadde), daar de Sonos op aansluiten en voilà probleem met onderbrekingen op de Sonos waren opgelost.

 

Ik redeneer in ieder geval ook zo als je daar direct geen voordeel bij hebt om smartwifi in te schakelen in die zin dat je nu alles zelf in de hand hebt en alles goed werkt.

In ieder geval iedereen kan wel gemakkelijk experimenteren met smart wifi die die dit wenst en kan altijd weer terug keren naar het oude systeem zonder One SSID = smartwifi.

Reageer