Vraag

boost channel keuze en web access

  • 27 April 2020
  • 4 reacties
  • 947 Bekeken

Ik installeerde een wifi booster als access point via ethernet bij een bevriende proximus internet+tv klant (zelf ben tevreden proximus mobile klant) en heb volgende vragen:

  • Kan men de booster via web http configureren/raadplegen (ik vond namelijk geen bruikbare poort open op zijn IP adres)?
  • Kan men voor de booster 2.4 en 5 banden een kanaal kiezen? De booster koos zelf 1 en 100, maar: 1 is als default altijd erg druk bezet voor 2.4 (op de b-box3 koos ik daarom 6 en 60 welke terplekke toevallig zo goed als vrij waren)
  • Bedient de booster als puur access point zowel 2.4 als 5? Ik zag enkel 5 led maar misschien was er enkel 5.0 contact :grinning:

(overigens: boost performantie was uitstekend)

Hou je (en anderen) gezond.

 


4 reacties

  • Als de schakelaar op Acces point staat, zal de booster een Wi-Fi netwerk opbouwen en uitzenden op zowel 2,4 als 5 Ghz.
    Wanneer de configuratie voltooid is, moeten de LED's Power en Acces point branden,evenals 2,4 en 5 Ghz bij data verkeer.
  • WiFi booster is van Technicolor (de OWA0130 in zwarte behuizing)
    Als je de schakelaar achteraan op AP of STA zet, 
    kan je eens kijken of hij reageert op 192.168.1.100 of .200
  • de Technicolor handleiding: 
    https://fccid.io/RSE-OWA0130/User-Manual/User-Manual-1-4027036.pdf
  • Normaal gezien zou je ook op zijn webinterface moeten kunnen geraken:.
    Sluit de Wi-Fi booster met een netwerkkabel aan op jouw B-BOX 3.
    Normaal gezien op een sticker vind je de gebruikersnaam en wachtwoord (MAC adres) om in te loggen .
    Om het IP adres te bekijken surf je eerst in jouw browser naar 192.168.1.1 en Log in als User en voer het User wachtwoord in dat je op een sticker van bbox terugvindt.
    Verifieer welk IP adres overeenkomt met het MAC adres van de Wi-Fi booster.
    Dat IP adres gebruiken om te kunnen inloggen op de webinterface van de booster.
  •  

Ik denk dat ik de booster zag via LAN scan met fixed IP 192.168.1.8 maar kan me vergissen. Poort 80 stond niet open op dat adres.

Stel ik geraak alsnog op de booster web interface (het kan nog even duren voor ik terug op bezoek ga waar ik de booster als puur AP installeerde), kan ik dan de kanalen veranderen? Want: voor 2.4 werkte de booster op kanaal 1 (zo toonde de Home Optimizer app), maar, dat kanaal zat behoorlijk vol.

 

Dank

 

ik heb wel het vermoeden van wel, ik heb zelf geen ervaring genoeg met die booster dus durf ik ook niet met zekerheid zeggen of je dit kunt, Is het trouwens ik dacht ook dat het de bedoeling was dat de Home Optimizer,  juist het minst gestoorde/druk bezette kanaal gaat kiezen! niet alleen voor de bbox maar ook voor de booster.
Volgens ik van proximus begrepen heb zou de booster ideaal samen werken met de bbox onder smart wifi (One SSID) maar of dit dan ook wilt zeggen dat dit tot gevolg gaat hebben dat de booster ook op het minst gestoorde  kanaal zal komen te staan is ook maar de vraag, in eerste instantie zou ik eerder denken dat dit juist met de home optimizer zou moeten gebeuren.

zie ook uitleg smartwifi > https://www.proximus.be/nl/id_cr_smart_wifi/particulieren/internetabonnementen/kies-jouw-optie/slimme-wifi.html

Ik had inderdaad gehoopt dat de booster via bbox3 en/of Home Optimizer een betere keuze zou gemaakt hebben. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien. Ik kan het nu niet onmiddellijk checken (want dit was op verplaatsing).

Reageer