Vraag

Bbox3 Ethernet kabel cat 6 of 7?

  • 13 May 2020
  • 4 reacties
  • 1636 Bekeken

Hallo, ik dien mijn bedraad netwerk uit te breiden en daarvoor heb ik een nieuwe, langere Ethernet/UTP kabel nodig die ik wil aankopen. Die bestaan in verschillende categorieën, cat 5e (heb ik momenteel), cat 6, cat 6a en zelfs cat 7. Maar ik vraag me concreet af: Is het een meerwaarde om een cat 6a of 7 (veel duurder) aan te schaffen? Kan Proximus/Bbox/decoder daar iets mee qua prestaties en snelheid? Of is cat 7 momenteel nog te hoog gegrepen, gaat dit niet bijdragen tot betere prestaties/snelheden? En wat met combinatie van deze kabels, bv. cat 5e en cat 6a samen in één netwerk? Nergens vind ik hier iets over, enkel dat ‘cat 5e of 6 aangeraden is, het meest gangbaar is’.

 

Mijn netwerk ziet er feitelijk als volgt uit, en daar komt mijn vraag uit:

  • Bbox3 is met UTP cat 5e in LAN1 poort verbonden met een Devolo (= zo’n powerline netwerk adapter via stopcontacten) aan de ene kant van de woonkamer (bij het telefoonaansluiting contactpunt).
  • De 2e Devolo is dan weer de andere kant van de woonkamer bij de tv ingeplugd en van daaruit FTP cat 5e naar de decoder en Playstation.
  • Ik heb nog een 3e Devolo (met wifi functionaliteit) die in de bureau komt. Hier heb ik een nieuwe en iets langere UTP/FTP kabel nodig om die met de vaste pc nog te verbinden.
  • Concrete vraag dus: schaf ik 1 UTP/FTP cat 6 aan voor dat laatste, of hoger (cat 6a/7) (weet niet of dit meer snelheid geeft met Proximus/Bbox)? Maar terwijl de rest allen nog cat 5e zijn, heeft dit nut, of dienen de andere kabels ook een hogere cat te zijn? Zijn de cat 5e (vooral die geplugd in de router) geen ‘bottleneck’ voor het verder verspreiden in het netwerk met hogere cat kabel?

Hopelijk weet iemand hier een antwoord op, Google doesn’t know the answer...


4 reacties

Hoi!

 

Ik persoonlijk zou gewoon voor cat5e of cat6 gaan. Beiden kunnen gigabit met gemak aan.

(enkel als je kopere kernen koopt, geen CCA)

 

VDSL bied max 100mbps aan, en moest je ooit van provider veranderen, er zullen de komende 10 jaar geen zijn die 10gbps aanbieden voor een betaalbare prijs :D

 

100m is echter de max voor ethernet voor het signaal verzwakt

cat6 of cat6a wordt tegenwoordig gezien als de standaard.

ik heb zelf cat5e en is voldoende voor een gigabit  lan netwerk 

met cat6a ben je al voorbereid op een 10 gigabit netwerk.

Superbedankt voor deze 1e snelle reactie!

  • Cat5e – Gaat tot een snelheid van 1.000 Mbit/s, doorvoersnelheid 100mhz
  • Cat6 – Gaat tot een snelheid van 1.000 Mbit/s, doorvoersnelheid 250mhz
  • Cat6a – Gaat tot een snelheid van 10.000 Mbit/s, doorvoersnelheid 500mhz
  • Cat7 – Gaat tot een snelheid van 10.000 Mbit/s, doorvoersnelheid 1.000mhz

Dat vind ik steeds terug, m.a.w. zowel cat 6a en cat 7 zijn eigenlijk nog toekomstmuziek (of althans niet echt nuttig voor een privénetwerk), want Proximus (en anderen) met de usual packs gaat max tot 100Mbit/s, zoiets? :)

Inderdaad anders zou ik niet met cat5e werken :relaxed: cat6a is 10 Gb kabel en zal niet snel voor thuisgebruik worden geinstalleerd, maar wil je een beetje voor de toekomst klaar zijn, dan kan dit nog wel  een goede keuze zijn en je lokaal net werk staat natuurlijk los van dat je bvb max 100Mbps kunt halen van je internetprovider, als je bv veel streamt van één toestel naar ader in je lokaal netwerk is het natuurlijk liefst aan een hogere snelheid dat je dit doet.
 

TBI: https://webwereld.nl/nieuws/business/welke-utp-kabel-heb-je-tegenwoordig-nodig-3774866/

 

Reageer