Vraag

BBox3 en Wifi

  • 20 August 2020
  • 30 reacties
  • 843 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Beste mensen,

Is het mogelijk om aan een nieuwe modem te geraken?

Ik zit met de regelmaat zonder Wifi en ik denk door dit probleem ook problemen met mijn repeater die krijgt dan een paswoord van een 30 tal cijfers en letters en moet ik die ook telkens opnieuw configureren.

Ik heb al van alles gedaan, heropstart, herinitialisatie…..

Derhalve de vraag hoe kom ik aan een nieuwe modem.

Grts,

Choreftis


30 reacties

Reputatie 6
Badge +3

@Choreftis  Hij is onderweg

Wifi 2.4 -proximus home 0000-   valt regelmatig weg op desktop PC, 64 bits met windows 10, opgesteld in dezelfde plaats als TV, PC,  decoder  en wifi booster verbonden aan decoder. De modem b box3 V+ staat op minder dan 3 meter in een andere plaats. Met de TV is er geen enkel probleem.

Heb de hele confuguratie doorlopen; van verwijdering van adapters tot uitschakeling van energiebesparingen, protocollen in- en uitdeschakeld,  enz...maar het helpt allemaal niet.

IK heb nog een oude desktop van 12 jaar oud - 32 bits- Windows 10 die ik terug ingeschakeld  heb op een verdiep hoger.

Bij tientallen onderbrekingen  op mijn huidige PC stelde ik vast dat wifi telkens correct werkte op de oude!!

Alle lampjes van de modem, decoder en booster(alle 3  -  14 dagen oud) branden correct. In eerste instantie had ik niet opgemerkt dat de booster 3 standen heeft en stond op “ auto”, nu op access point/

De andere standen repeater- die ik had opgemerkt- en access point. Nu heb ik ergens gelezen dat de stand “accesspoint” moet ingeschakeld zijn als de booster gekoppeld is met een eternet kabel op de decoder..

Van proximus home ben ik ook overgeschakeld naar het netwerk wifi 5.0 0000: op de oude PC viel de verbinding weg maar nadat ik een protocol, die op “ disable” stond” had ingeschakeld was alles weer ok.

Nu is het afwachten, of ik nog onderbrekingen zal hebben; vandaag in ieder geval niet; maar ik heb nog dagen gehad zonder een onderbreking, maar ook dagen, cvooral in de voormiddag, met 10 - tallen onderbrekingen..

Wat kan ik nog meer onderzoeken??

ja ik wist natuurlijk niet dat je met een zelf gekozen wifi wachtwoord aan het werken was, dat verklaart al meer , maar zoals je zegt als het maar ok is nu :thumbsup:

Alles looppt naar wens sinds de instelling van wifi 5.0. Het lampje 5.0 op de booster gaat branden zodra ik mijn PC heb opgestart. Ik hoef zelfs geen recet van de modem te doen.

Hartelijk dank voor de dekundige uileg.

@Roger_080 Blij te horen dat het zo in orde gekomen is.

Proximus mag eens verklaren wat het probleem is.  Mijn tv, internet valt de laatste tijd regelmatig voor enkele seconden uit (tussen en 30 sec en 2 min)  mijn oude bbox2 is nu vervangen door een bbox 3 maar het is juist hetzelfde, daaraan kan het niet liggen en dat terwijl pc en tv rechtstreeks met kabel aan de router verbonden zijn.  De downloadsnelheid is ook de helft  trager dan vroeger en dat met maxi internet. Dit hadden wij vroeger nooit en zijn sinds 2006 reeds bij hen klant.

knippert het DSL lampje op dat moment op de bbox3 als je uitval hebt op pc en TV

je zou toch eens de bbox3 kunnen resetten zelf al is het een nieuwe 

door 20 sec reset knopje achteraan ingedrukt te houden tot er leds vooraan beginnen te doven uitgenomen de powerled en dan loslaten.

ook zou iemand van Prox eens je lijn moeten controleren op eventuele fouten.

Reputatie 6
Badge +3

@Choreftis & @kristien_05 kunnen jullie uw klantennummer of lijnnummer toevoegen aan jullie forumprofiel?

Dan kunnen we enkele testen uitvoeren en indien nodig omruilingen regelen.

Reputatie 1
Badge

Is bij deze gebeurd

Mijn gegevens zijn ook aangepast.

Zal waarschijnlijk niet meer voor vandaag zijn en pas voor volgende maandag, als de prox forummedewerkers hier terug langskomen

door van de basis te vertrekken en dit wil zeggen
eerst de bbox resetten en
daarna “smart wifi” uit te schakelen op je bbox.

Bbox resetten = 20 sec het verborgen resetknopje achteraan blijven indrukken en pas loslaten als enkel en alleen nog de power led vooraan oplicht.

je kunt ‘One SSID’ uitschakelen op je bbox zodat je zelf kunt een apparaat waar je het probleem ondervindt testen apart op wifi-2.4-xxxx en op wifi-5.00-xxxx , en op bvb 2.4 het beste kanaal kunt kiezen dat niet gestoord wordt door naburige wifi signalen, maar als het wifi signaal van wifi 5.0 op je apparaat voldoende binnenkomt is het best van op 5.0 te werken (oude pc’s ondersteuenen niet altijd de 5.0) ipv op 2.4, aangezien op 5.0 veel minder kans bestaat dat je door naburige signalen gestoord kunt worden en ook de snelheid hoger is dan bij 2.4. 

Controleer bv. via Wifi Analyzer-app of InSSIDer de voorhanden WiFi netwerken en de gebruikte kanalen:
Wifi analyzer vind je ook in de windows Store bv voor op je windows laptop/pc en ook google play store...
inSSIDer 3.1.2.1 Download | TechSpot
MetaGeek | inSSIDer - Defeat Slow Wi-Fi

“One SSID” uitschakelen:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.

Nota: Na een reset van de bbox zal “One SSID” normaal gezien weer automatisch actief komen, dus als je “One SSID” al zou gedeactiveerd hebben voor dat je de bbox gereset hebt dan terug eens checken of die al dan niet terug actief gekomen, zodat je die eventueel terug kunt deactiveren.

bijkomende info: 
10 tips om je wifi en internet te verbeteren | Proximus

Traag internet? Je wifi versterken doe je met deze tips | Proximus

Nu heb ik ergens gelezen dat de stand “accesspoint” moet ingeschakeld zijn als de booster gekoppeld is met een eternet kabel op de decoder..

Het is zo dat in stand access point je wifi booster moet verbonden worden met een ethernet kabel aan de bbox en de decoder gelijk in welke stand moet verbonden worden met een ethernetkabel aan de wifi booster en als je een smart TV hebt kun je ook de TV voorzien van internet via wifi of via ethernetkabel met de booster bvb.

Reputatie 1
Badge

Beste mensen, ondertussen de modem aangesloten en terug geconfigureerd zoals voorheen, one SSID uttgeschakeld, 2,4 en 5 Hz beide een naam en wachtwoord gegeven, de pc is on line, maar ik krijg onze beide Smartphones op geen enkele frequentie met WiFi verbonden, krijg steeds de melding dat ik een verkeerd paswoord gebruik terwijl ik 200 % zeker ben dat het juist is, hoe kan dit???

@Choreftis je kiest best eens voor netwerk vergeten 

maar je moet wel het nieuwe wifi wachtwoord ingeven dat op een sticker van je nieuwe bbox staat

voor iphone netwetwek vergeten→ https://support.apple.com/nl-be/HT208941

voor android bv.→  https://www.seniorweb.nl/tip/een-wifi-netwerk-vergeten

Reputatie 1
Badge

Ja Martin, zo ben ik begonnen, maar ik was dan iets te laat om vast te stellen dat als ik het wachtwoord verander ik buiten vlieg dus kabel aangesloten en dan alles ingesteld en so far so good maar niet met de phones.…

Ik ben nu niet thuis, maar als het straks niet betert reset ik de modem..

Reputatie 1
Badge

Ik ben weer thuis, ik heb dus mijn modem ge-reset via het knopje achteraan….

Terug opnieuw begonnen via kabel One SSID uitgeschakeld mijn twee wifi frequenties ingesteld,

en ja terug mijn zelfde probleem, alleen nu was ik rustiger en begon ik na te denken (ja da gaat soms ook nog), want zoals gewoonlijk krijg je wel iets nieuws van Proximus maar je gaat er niet altijd op vooruit (sic).

Het probleem was dat ik tot op heden, en ja ook met een BBox3, een wachtwoord gebruikte met de tekens & en ?, welnu vanaf heden kan dat niet meer hij geeft geen foutmelding maar ik heb de tekens vervangen door getallen en mijn probleem is opgelost, tot nu althans…...

Je bedoelt waarschijnlijk  dat je andere wachtwoorden gebruikt dan het wifi wachtwoord dat op de sticker van bbox zelf staat.

Reputatie 1
Badge

Ja Martin dat mag en is ook nooit een probleem geweest, maar vroeger kon ik die tekens gebruiken voor een veiliger ww en nu gaat dat niet meer en er wordt ook geen foutmelding gegeven.

Maar soit voor de moment is het opgelost…..

Reputatie 1
Badge

Nog een vraagje voor de Proximus medewerkers, ik heb maandag mijn nieuwe BBox 3 gekregen met een brief erbij dat de oude diezelfde middag zou opgehaald worden, dat is niet gebeurd en tot op heden ook nog niet.

Heeft iemand een idee van wie, wat, hoe, wanneer.

Ter info: normaal sturen ze de retourlabels op via mail 

Reputatie 1
Badge

Ja Martin er was wel een brief (een RMA list) bij die ik op de retourdoos moest kleven en er stond in een andere brief dat ze hem zouden komen afhalen, maar wanneer???

@Choreftis bbox resetten kan ook soms problemen verhelpen
→ 20 seconden reset knopje ingedrukt houden tot je vooraan enkele leds zie tuitdoven en dan loslaten….

heb je ook al geprobeerd om “OneSSID” eens uit te zetten om te zien of gans je probleem achter de rug is want als dit eventueel de oorzaak is van je probleem zal een  nieuwe modem dan ook totaal geen oplossing zijn 

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)

 

Als proximus forummedewerkers hier de draad opnemen kunnen zij verder beslissen of een bbox kan opgestuurd worden.
 

Reputatie 1
Badge

Beste Martin,

Allemaal al gedaan en zoals in een vorige thread al gemeld die stomme “One SSID” heb ik direct uitgeschakeld, daar had ik al direct problemen mee.

Het Wifi lampje brand regelmatig rood.

Vroeger nam je dat ding onder de arm ging naar een Proximus winkel en je was weer vertrokken, nu neemt dat allemaal veel (te veel) tijd in beslag. Ik heb dat trouwens een paar jaar geleden nog gemerkt toen ik mijn nieuwe decoder in een “louche” winkeltje in Deurne kon afhalen, ik heb daar drie keer moeten vragen om mijn identiteitskaart terug te krijgen, dat doe ik niet meer…..

Inderdaad je kunt geen decoders en bbox’en meer omruilen in een  proximus winkel,.

Wifi lampje soms rood geeft meer de indruk dat je met ip conflicten zit !

maar mss heb ik je dit ook al verstuurd dan want ik kan moeilijk weten wat er in andere threads reeds gepost geweest is

Zijn de LAN en WIFI lampjes rood?

Er is waarschijnlijk een IP-adres-conflict tussen je apparaten. Wat te doen?

  1. Herstart je b-box modem: druk op de aan/uit-knop op de achterkant van je b-box modem om deze uit te schakelen. Zet hem na een paar seconden later weer aan.
  2. Als de lampjes nog steeds rood zijn, ga je via adres 192.168.1.1 naar je modeminterface.
  3. Log in op de modem met het gebruikerswachtwoord (dat zich onder of aan de achterkant van de b-box modem bevindt). Selecteer User als gebruikersnaam en voer het Gebruikerswachtwoord in. Het wordt aangegeven onder of achteraan de modem. Klik vervolgens op de knop Verbinden.
  4. Op de homepagina van de modem kun je de lijst met aangesloten en actieve apparaten bekijken (in een kader in het rood). Controleer of twee apparaten hetzelfde IP adres hebben.

Is je probleem niet opgelost? Neem contact met ons op

Enfin, ik laat het aan de proximus medewerkers over om te beslissen om de bbox om te ruilen.

Reputatie 1
Badge

Allemaal al gedaan, en het lampje blijft niet continu rood, en er is geen enkel apparaat met hetzelfde IP adres.

Reageer