Vraag

BBox3 en Wifi

  • 20 August 2020
  • 30 reacties
  • 839 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Beste mensen,

Is het mogelijk om aan een nieuwe modem te geraken?

Ik zit met de regelmaat zonder Wifi en ik denk door dit probleem ook problemen met mijn repeater die krijgt dan een paswoord van een 30 tal cijfers en letters en moet ik die ook telkens opnieuw configureren.

Ik heb al van alles gedaan, heropstart, herinitialisatie…..

Derhalve de vraag hoe kom ik aan een nieuwe modem.

Grts,

Choreftis


30 reacties

Reputatie 1
Badge

Ja Martin er was wel een brief (een RMA list) bij die ik op de retourdoos moest kleven en er stond in een andere brief dat ze hem zouden komen afhalen, maar wanneer???

Wifi 2.4 -proximus home 0000-   valt regelmatig weg op desktop PC, 64 bits met windows 10, opgesteld in dezelfde plaats als TV, PC,  decoder  en wifi booster verbonden aan decoder. De modem b box3 V+ staat op minder dan 3 meter in een andere plaats. Met de TV is er geen enkel probleem.

Heb de hele confuguratie doorlopen; van verwijdering van adapters tot uitschakeling van energiebesparingen, protocollen in- en uitdeschakeld,  enz...maar het helpt allemaal niet.

IK heb nog een oude desktop van 12 jaar oud - 32 bits- Windows 10 die ik terug ingeschakeld  heb op een verdiep hoger.

Bij tientallen onderbrekingen  op mijn huidige PC stelde ik vast dat wifi telkens correct werkte op de oude!!

Alle lampjes van de modem, decoder en booster(alle 3  -  14 dagen oud) branden correct. In eerste instantie had ik niet opgemerkt dat de booster 3 standen heeft en stond op “ auto”, nu op access point/

De andere standen repeater- die ik had opgemerkt- en access point. Nu heb ik ergens gelezen dat de stand “accesspoint” moet ingeschakeld zijn als de booster gekoppeld is met een eternet kabel op de decoder..

Van proximus home ben ik ook overgeschakeld naar het netwerk wifi 5.0 0000: op de oude PC viel de verbinding weg maar nadat ik een protocol, die op “ disable” stond” had ingeschakeld was alles weer ok.

Nu is het afwachten, of ik nog onderbrekingen zal hebben; vandaag in ieder geval niet; maar ik heb nog dagen gehad zonder een onderbreking, maar ook dagen, cvooral in de voormiddag, met 10 - tallen onderbrekingen..

Wat kan ik nog meer onderzoeken??

door van de basis te vertrekken en dit wil zeggen
eerst de bbox resetten en
daarna “smart wifi” uit te schakelen op je bbox.

Bbox resetten = 20 sec het verborgen resetknopje achteraan blijven indrukken en pas loslaten als enkel en alleen nog de power led vooraan oplicht.

je kunt ‘One SSID’ uitschakelen op je bbox zodat je zelf kunt een apparaat waar je het probleem ondervindt testen apart op wifi-2.4-xxxx en op wifi-5.00-xxxx , en op bvb 2.4 het beste kanaal kunt kiezen dat niet gestoord wordt door naburige wifi signalen, maar als het wifi signaal van wifi 5.0 op je apparaat voldoende binnenkomt is het best van op 5.0 te werken (oude pc’s ondersteuenen niet altijd de 5.0) ipv op 2.4, aangezien op 5.0 veel minder kans bestaat dat je door naburige signalen gestoord kunt worden en ook de snelheid hoger is dan bij 2.4. 

Controleer bv. via Wifi Analyzer-app of InSSIDer de voorhanden WiFi netwerken en de gebruikte kanalen:
Wifi analyzer vind je ook in de windows Store bv voor op je windows laptop/pc en ook google play store...
inSSIDer 3.1.2.1 Download | TechSpot
MetaGeek | inSSIDer - Defeat Slow Wi-Fi

“One SSID” uitschakelen:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.

Nota: Na een reset van de bbox zal “One SSID” normaal gezien weer automatisch actief komen, dus als je “One SSID” al zou gedeactiveerd hebben voor dat je de bbox gereset hebt dan terug eens checken of die al dan niet terug actief gekomen, zodat je die eventueel terug kunt deactiveren.

bijkomende info: 
10 tips om je wifi en internet te verbeteren | Proximus

Traag internet? Je wifi versterken doe je met deze tips | Proximus

Nu heb ik ergens gelezen dat de stand “accesspoint” moet ingeschakeld zijn als de booster gekoppeld is met een eternet kabel op de decoder..

Het is zo dat in stand access point je wifi booster moet verbonden worden met een ethernet kabel aan de bbox en de decoder gelijk in welke stand moet verbonden worden met een ethernetkabel aan de wifi booster en als je een smart TV hebt kun je ook de TV voorzien van internet via wifi of via ethernetkabel met de booster bvb.

Alles looppt naar wens sinds de instelling van wifi 5.0. Het lampje 5.0 op de booster gaat branden zodra ik mijn PC heb opgestart. Ik hoef zelfs geen recet van de modem te doen.

Hartelijk dank voor de dekundige uileg.

@Roger_080 Blij te horen dat het zo in orde gekomen is.

Reageer