Ik heb vanalles geprobeerd om dit effectief te laten werken, maar slaag er niet in om dit (terug) actief te krijgen.
Ik had dit een poos geleden ingesteld, en het werkte zowel voor de printer als voor enkele PLC-achtige toestellen die aan mijn netwerk hangen. Na enkele stroomonderbrekingen enkele weken terug, merkte ik dat de DHCP reservaties niet meer werkten, en kregen die toestellen random adressen uit de pool. Ik heb een volledige reset van de Bbox3 gedaan, en alle MAC adressen / vaste IP adressen terug ingevoerd, Bbox herstart, ... DHCP doet het niet.
Hoe krijg ik het klaar dat de Bbox3 de statische adressen die ik ingeef ook toekent aan die MAC adressen ?
Heb je de bbox3 als volgt gereset zoals hier aangegeven >
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_trouble/particulieren/welkom-bij-support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html
Http://192.168.1.1 daar inloggen als User en wachtwoord dat op de sticker van de bbox staat
- Klik op My Modem
- Klik op DHCP
- Klik op het pijltje naar beneden in de blauwe baar
- klik op "add static adres"
- klik op new device en kies het toestel uit de lijst
- dan wordt zijn Mac adres automatisch ingevuld
- voer het IP adres in dat je statisch wilt aan geven
- Klik op OK
Ik heb de originele firmware release niet opgeschreven. Is daar misschien iets misgegaan? (maar alleen Proximus kan daar iets over zeggen...)
https://nl.forum.proximus.be/internet-10/bbox3-en-statische-dhcp-adressen-43535
PS: je kunt natuurlijk nog altijd op een andere manier werken door aan de toestellen, die je wenst een statisch adres toe te kennen, zelf een IP adres te geven buiten de DHCP range van de bbox, dus vanaf 192.168.1.128 , 192.168.1.129 , 192.168.1.130 enz...
Intussen heb ik misschien een truuk gevonden om de Bbox3 wel DHCP reservaties te laten eerbiedigen. Nog wat testen... maar het lukte voor een van de devices die ik op een vast adres wil (SMA omvormer).
More later.
Dus zelfs geen support wanneer de aangeboden opties niet werken? Ik vul opties in, in de standaard Bbox3 menus (waar ik voor betaal), maar die werken niet.
Dit opent een aantal opties voor mij. 😞
https://nl.forum.proximus.be/internet-10/instellen-van-een-vast-ip-adres-op-bbox3-35073
P.S.
Px geeft op deze manier zijn (en andere) klanten werkelijk redenen om aan EU te vragen België te verplichten de richtlijn m.b.t. vrije keuze van eindapparatuur stante pede te implementeren (cfr; bv. Duitsland en Nederland)
Maar de ham vraag is eigenlijk waarom lukt het bij bepaalde klanten niet
PS: Persoonlijk heb ik daar nog geen problemen mee gehad om met statische adressen te werken op de bbox3.
(Of met satische adressen te werken op de toestellen zelf.)
Bbox3 (sagem) negeert gewoon de dhcp reservaties!
Dit is heel vervelend als je toestellen hebt waar je geen IP kan vast zetten!
Zo bv kan je op de smartplug van TP link geen ip instellen (enkel dhcp). Vroeger kon me dit omzeilen via statische ip adressen in de Bbox gekoppeld aan mac adres.
bij techtronics staan de 4 gele ethernetpoorten mooi naast elkaar en bij de sagemcom twee per twee
EDIT: Sorry zie nu dat je een bbox3 van sagemcom hebt
zou het iets kunnen te maken hebben met de softwareversie die er op staat dan.
Enfin in ieder geval met de bbox3v+ werkt het.
Softwareversie 8c.82A
GUI-versie 6.7.0
Hardwareversie 2.0
Data Pump-versie A2pv6F039f3.d24n
Ik beschik over een Bizzpack, dit is geen residentieel abonnement.
Het gaat hem hier trouwens ook niet over instellingen, maar gewoon om een beschikbare functie in de router die niet werkt!
Softwareversie 8c.82A
GUI-versie 6.7.0
Hardwareversie 2.0
Data Pump-versie A2pv6F039f3.d24n
Aan de software versie kan het in ieder geval niet liggen want ik heb net dezelfde versie.
Maar aan de hardware versie kan ik min of meer afleiden dat het niet om een bbox3V+ gaat bij u al zou ik toch denken dat het er niet veel zal te maken hebben maar meer met de software versie en die is de zelfde als bij mij, dus heel raar dat het bij u niet werkt, dit zouden ze best eens bij de specialisten vragen van Proximus of het alleen werkt met de bbox3v+ ???
Softwareversie 8c.82A
GUI-versie 6.7.0
Hardwareversie 2.0
Data Pump-versie A2pv6F039f3.d24n
Aan de software versie kan het in ieder geval niet liggen want ik heb net dezelfde versie.
Maar aan de hardware versie kan ik min of meer afleiden dat het niet om een bbox3V+ gaat bij u al zou ik toch denken dat het er niet veel zal te maken hebben maar meer met de software versie en die is de zelfde als bij mij, dus heel raar dat het bij u niet werkt, dit zouden ze best eens bij de specialisten vragen van Proximus of het alleen werkt met de bbox3v+ ???
Ze me ook raar lijken moest dit aan HW liggen dit lijkt idd eerder SW, maar je weet natuurlijk nooit. Het gaat idd om een gewone Bbox3 geen Bbox3v+
Hopelijk kan een Proximus techneut dit eens bekijken.
Intussen had ik gevonden hoe ik een DHCP reservatie kon laten werken, voor een toestel dat constant aan staat (zoals een SMA omvormer), maar dit blijkt niet te werken voor een device dat niet permanent aan staat zoals mijn printer.
Hoe ik het gedaan kreeg om een reservatie te laten werken:
- in het DHCP menu de gewenste reservatie (die niet eerbiedigd wordt) wissen
- een nieuwe reservatie aanmaken voor het gewenste MAC adres, maar een IP adres buiten de DHCP range opgeven, wat een foutbericht oplevert na OK gedrukt te hebben.
- de "verkeerde" reservatie wissen en opnieuw aanmaken met het gewenste IP adres, en op OK dukken
- Na verstrijken van de DHCP lease tijd, blijkt het toestel het correcte adres toegewezen te krijgen.
Dit werkt ok voor mijn omvormers. Na meerdere dagen hebben die nog steeds het correcte vaste adres (maar ze geven het ook nooit op, en renewen de lease voor het verstrijkt). Voor mijn netwerk printer daarentegen bleef het adres maar zolang de printer aanstond. 's anderendaags werd terug een random adres toegekend (lease verstreken). Intussen staat die printer terug volledig manueel ingesteld.
Ik zou de lease tijd natuurlijk op de langst mogelijke waarde kunne zetten, maar dat is ook maar een lapmiddel dat dan ook niet werkt voor langere periodes .
Spijtig dat de ingebouwde functie van de Bbox3 niet werkt, en zeker voor een basic dienst als DHCP.
NB: En als je nu een fix IP invoert dat wel in de DHCP range ligt van de BBOX3 werkt het dan niet?
PS: via een aparte router heb je dit prbleem niet en vergeet ook niet dat vroeg of laat je de instellen zal mogen opnieuw invoeren zelf al werkt alle goed, kan er van meespreken en niet alleen ik
PS: USB storage op de BBOX3 heeft wel al een paar keer problemen gegeven en kom die uiteindelijk enkel terug aan de praat krijgen door een Fac Reset te doen, met als gevolg terug alle instellingen opnieuw invoeren op de BB3.
Helaas terug hetzelfde probleem!!! Is even goed gegaan, vandaag terug devices die ander ip krijgen dan vermeld in de reservatie lijst
oplossing van Philverh geprobeerd, deze werkt echter bij mij niet
Hoe ik het gedaan kreeg om een reservatie te laten werken:
- in het DHCP menu de gewenste reservatie (die niet eerbiedigd wordt) wissen
- een nieuwe reservatie aanmaken voor het gewenste MAC adres, maar een IP adres buiten de DHCP range opgeven, wat een foutbericht oplevert na OK gedrukt te hebben.
- de "verkeerde" reservatie wissen en opnieuw aanmaken met het gewenste IP adres, en op OK dukken
- Na verstrijken van de DHCP lease tijd, blijkt het toestel het correcte adres toegewezen te krijgen.
Werkt dit nog bij jouw? Mijn probleem was opgelost voor 16dagen, helaas vandaag terug.
Jouw oplossing wil bij mij ook niet werken.
is hier al verandering in geweest?
ik heb 2 servers draaien thuis, 192.168.1.111 en 192.168.1.112.
thuis wat verbouwingen gedaan en alles van de muur moeten halen van belgacom.
alles weer terug gehangen en ik heb problemen.
mijn server boot met static ip 192.168.1.111 maar na random tijd is mijn server onbereikbaar.
als ik dan via de bbox ga kijken heeft die niet meer 192.168.1.111 maar staat die in de lijst met 192.168.1.31.
mijn 2de server blijft wel gewoon op 192.168.1.112 staan.
ik probeer die dan via dhcp fix te zetten op 192.168.1.111, foutmelding “Try Again...! Cannot use an out of range ip address”
ik probeer die fix te zetten op 192.168.1.31, foutmelding “Try Again...! Cannot use an out of range ip address”
bij mij is er NIKS veranderd op mijn servers, ze zijn alleen afgekoppeld geweest, bbox van de muur gehaald, uurtje later (na het vernieuwe van de gyproc muur) de bbox weer terug gehangen en de kabels weer ingeplugt.
voor de één of andere reden is er blijkbaar iets veranderd in de bbox waardoor die ellende is begonnen.
ik heb 2 identieke servers, de ene blijft fix op zijn adres (en staat ook met zijn 112 adres in de bbox), de andere veranderd at random.
ik heb dit niet onder controle en volgens mij is de bbox de veroorzaker
Ter info: Ik vermoed, dat de reden is dat je in de dhcp range van de bbox zit van ip adressen die aan de proximus decoders worden gegeven.
Ik persoonlijk zet altijd op mijn toestellen die ik een vast IP wil geven op adressen vanaf 192.168.1.128 en hogerop tot 192.168.1.254 zodat ik zeker ben van niet in het vaarwater te komen van de dhcp ranges van deze die door de bbox uitgedeeld worden.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.