BBOX3 - Aanpassen DNS Servers

Beste

Is het mogelijk om bij de BBOX3 de DNS servers aan te passen?

Deze optie vind ik namelijk niet terug wanneer ik als 'user' inlog op het toestel.

De standaard DNS servers - die van Belgacom zelf; zijn beduidend trager dan de Google DNS servers en vandaar dus deze vraag.

Het manueel instellen van DNS servers per toestel is inderdaad een mogelijkheid, maar gezien het vaak mobiele toestellen betreft (smartphone, laptop, tablet) wil ik deze instellingen niet telkens wijzigen als ik op een andere locatie ben die bv de eigen DNS servers enkel toelaat.

Hopelijk is deze basis instelling aan te passen.

Alvast bedankt voor de hulp.

BIJLAGE

7 Reacties

inderdaad er zijn problemen met DNS instellen op de bbox3 er zijn er meerdere die dit melden en blijkbaar is dit nog altijd zo !!

De beste oplossing is voorlopig deze in te stellen op je pc's of latop's enz... via eigenschappen van je netwerkadapter kaart

bvb

primary DNS server : 8.8.8.8

second DNS server : 8.8.4.4

De Bbox 3 beschikt over drie verschillende user accounts, zijnde user, expert en admin.

Echter is enkel het user account beschikbaar voor consumenten. Persoonlijk vind ik de mogelijkheden die klanten krijgen binnen deze omgeving veel te beperkt.

Het aanpassen van de DNS servers vind ik persoonlijk een basis functionaliteit. Zeer vreemde keuze deze optie niet open te stellen voor Bbox 3 gebruikers als Bbox 2 gebruiken deze optie wel kunnen veranderen.

Ik weet niet in hoe verre Belgacom medewerkers actief zijn op dit forum, maar ik zou graag hun motivatie weten waarom deze optie niet wordt opgesteld voor hun klanten.

Thomas

De officiële medewerk(er)ster van het forum is Eva van Belgacom.

Dit probleem van niet open stellen werd hier op dit forum en ook op andere sociale media aangeklaagd maar dit zonder gevolg !

Het enigste dat je soms vast krijgt is het expert paswoord via de technische dienst of Eva , maar stel je daar weer niet teveel van voor want daar heb je niet zoveel meer bijkomende instellingen en ik heb trouwens ook al gehoord dat als je de instelling van een andere dns server invoert (of dit via expert of admin moet gebeuren weet ik niet) ook niet werkt er zijn trouwens nog enkele bugs in de bbox3 software en verschillend naar gelang van welke van de twee fabrikanten die is !!

Bugs zijn zeker te begrijpen, maar de Bbox 3 werd toch al ongeveer een jaar geleden geintroduceerd door Belgacom/Proximus? Vermits er automatische updates zijn concludeer ik dat na een jaar deze 'bug' nog niet werd opgelost OF misschien is het een bewuste keuze om deze aanpassing niet toe te staan aan de eindgebruiker. De redenen hiervoor kunnen uiteenlopend zijn, ik kan er alvast enkele bedenken.

Voor een toestel dat http://www.belgacom.be/en/id_t_B-box3/personal/products-and-services/internet/equipment/b-box-3.html" target="_blank kost is het missen van deze basis functionaliteit toch wel 'opmerkelijk'.

Verder wil ik wel benadrukken erg tevreden te zijn met het toestel op technisch en esthetisch vlak.

daarom dat de mensen die wat meer aan de instellingen van hun bbox2/bbox3 kunnen veranderen en zelf onder controle willen nemen er voor kiezen om de bbox2/bbox3 gewoon laten werken met default instellingen en er een eigen router op aansluiten die zijn eigen pppoe sessie opbouwt naast die van de bbox en zo kan je dan alles instellen naar hartenlust en ben je van dat geheim gedoe en bijkomende bugs af .

Je zegt 99 euro , mar nu is het de laatste tijd zo dat je al gemakkelijker een bbox2 met een bbox3 in een belgacom center kunt omruilen en als het niet in de ene niet lukt dan lukt het waarschijnlijk wel in een ander center, al is het nog niet de algemene regel en zal het wel ook wat van de gerant en van hun stock afhangen.

Een feit is zeker dat er minder en minder bbox2'en zulle overblijven aangezien de defecte niet meer in omloop komen.

Ik ga zeker akkoord met het feit dat een eigen router kan gebruikt worden, al vind ik dit persoonlijk niet de bedoeling. Waarom zouden er twee energieverslindende, plaatsinnemende en stopcontact-vullende toestellen moeten gebruikt worden, terwijl één toestel zou moeten volstaan?

De aanpassing van de DNS servers is vereiste; wel jammer...

In elk geval erg bedankt voor je hulp. Er zal niets anders opzitten dan te wachten op een software update van de router die er hopelijk zit aan te komen.

Inderdaad om die reden heb ik nog geen bbox3 aangeschaft en blijft ik nog met de bbox2 verder werken.

ik kijk eerst de kat uit de boom zoals ze zeggen 😉

Ter info hier kan je nog wat uitleg vinden over de bbox3, surf naar ► bbox3 modem specs

Reageer