Vraag

bbox 3v en dsl lampje brandt niet


Internet geeft uitleg over het lampje DSL op de proximus bbox 3 V wanneer het brandt of knippert of rood is. Maar GEEN enkele uitleg over wanneer het lampje NIET brandt, zoals bij mij.

Wat betekent het als het DLS lampje NIET brandt aub en wat zijn de gevolgden daarvan?

Kan dit er iets mee te maken hebben dat ik wel wifi heb maar niet meer op internet kan via mijn Sony smart tv aub?


This topic has been closed for comments

37 reacties

@ml_sky als he dsl lampje niet continu oplicht wil dit zeggen da je bbox niet kan synchroniseren op het VDSL signaal op je lijn dan kun je ook niet meer naar tv kijken en ook niet meer op internet aangezien je totaal geen verbinding meer hebt met proximus over je bbox modem

 

@ml_sky dan kun je proberen om je bbox eens 10 sec stroomloos te zetten of het dsl lampje dan continu blijft oplichten (kan wel even duren )

Als dit ook niet lukt kun je de bbox resetten door verzonken resetknopje achteraan 20 sec ingedrukt te houden ttz tot alle ledlampjes vooraan uitdoven behalve de power ledlamp

krijg je nog geen VDSL signaal  (dsl lampje brandt niet continu) dan best bellen naar 0800 22 800

Reputatie 7
Badge +4

Ik zie dat de internetconnectie volledig terug is. Ondervind je verder nog problemen?

u bedoelt allicht de wifi connectie op mijn tv - geen internetconnectie want die werkt alweer eens al een hele tijd niet meer…

waarom kan dit niet stabiel BLIJVEN werken aub?

betalen we nog niet genoeg abo geld misschien??? ik steek m’n handen in het vuur dat er na NY alweer eens 2 of € 3 extra bij ons abo geld komt.. nooit genoeg bij proximus!

 

en ALS de connectie al terug is, wat is / was het probleem dan aub?

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_led/particulieren/support/internet/internet-thuis/installatie-en-kabels/controlelampjes-op-je-modem.html

als het internet en/of dsl Led lampje niet brandt op uw Bbox3 hebt u geen verbinding met het internet en/of kunt u niet live TV kijken

Problemen kunnen verband houden met 

uw Bbox en/of uw interne bekabeling (of WiFi verbinding)

het Proximus-netwerk (straatkast en/of systemen in de backbone)

 

Ik ben geen Proximus-medewerker maar op basis van de info van @Charlotte.D  begrijp ik dat indien u uw TV en/of PC/laptop in utp/ethernet-kabel op uw BBox zou aansluiten alles zou moeten functioneren

 

Eventueel kunt u misschien gebruik maken van de gratis dienst Happy House (momenteel niet beschikbaar omwille van de verlofperiode?) indien u verdere problemen zou ondervinden (naast het forum en andere contactmogelijkheden uiteraard)

https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_happyhouse/particulieren/blog/news/service/gratis-analyse-internet-tv-telefonie.html

 

@ml_sky Uit je beginpost kun je moeilijk afleiden of je DSL lamp soms of nooit ziet oplichten, want als de DSL lamp niet oplicht dan zou je ook geen wifi mogen hebben dus als je die wel hebt is het eerder een probleem met de aansturing van de DSL led.

Maar langs de andere kant zeg je dan in je startpost dat je niet meer op internet kan met je TV, bedoel je dan dat dit enkel het geval is als je dsl lamp uit uit, enfin het is niet echt duidelijk voor mij wat je juist bedoelt.

Reputatie 6
Badge +3

Zelf wanneer het DSL lampje uit is kan je nog steeds verbinden met de WiFi maar enkel lokaal dan ga je zien staan beperkte verbindingsmogelijkheid en bij jouw draadloze netwerkkaart verbonden maar bij internet niet verbonden. Dat verklaard ook waarom op jouw smart tv op dat moment je wel verbonden was met het draadloos internet maar geen verbinding had met het internet.

maar dan mag er ook voor geen enkel ander toestel over wifi ook geen internet verbinding mogelijk zijn

wifi flikkert constant - brandt dan een halve minuut constant en flikkert dan terug een aantal keer.

Wifi werkt overal perfect (tv / smartphone privé en smartphone werk / tablet).

DSL lampje brandt helemaal NIET!

Reputatie 7
Badge +4

Kunt u op hett internet ja/neen bv. de website van www.hln.be raadplegen?

Indien ja lijkt er mij gewoon een probleem te zijn met “defecte LED” en wordt dit opgelost door de Bbox te laten vervangen

Indien u niet op het internet kunt is er een ander probleem dat door Proximus medewerkers dient te worden opgelost (indien u interne bekabeling van NTP2007 Proximus aansluitpunt naar Bbox3 ok is)

@ml_sky

  1. wifi flikkert constant - brandt dan een halve minuut constant en flikkert dan terug een aantal keer.
  2. Wifi werkt overal perfect (tv / smartphone privé en smartphone werk / tablet).
  3. DSL lampje brandt helemaal NIET!

@ml_sky

  1. wifi flikkert in verhouding van de hoeveelheid data die er passeert over je wifi verbinding met je toestel(len)
  2. bedoel je daarmee nu ook dat je met je TV toch op internet kunt?
  3. Na een herstart van de bbox (even 5 sec de netstekker uittrekken) blijft DSL dan nog uit gans de tijd en indien die na een herstart uitblijft, blijft die ook uit na een reset van de bbox (reset= ±20sec de verzonden resetknop ingedrukt houden, ttz tot alle leds vooraan doven uitgenomen de power led)

Nu indien alles werkt en je op internet kunt met je toestellen en je ook TV signaal hebt dan is dit in feite alleen de circuit die de DSL led stuurt die niet meer in orde is, of de led zelf, maar op zich geen probleem alleen wat vervelend dat het niet kunt zien of er VDSL binnenkomt!

Nu heb ik ook gezien dat er  in een ander topic,  er voorgesteld werd om een technieker bij u langs te komen, dan kan die alles eens onder de loep nemen en kan die dan ook uw bbox vervangen indien nodig enz….

neen internet werkt NIET op tv

wifi werkt

internet niet (op smart tv)

“rest van de bbox”????

“verzonden knop”????

bbox hangt aan de muur - waar vind ik die “verzonden knop” aub?

@ml_sky verzonken rode reset knopje (via klein gaatje) bevindt zich op de achterkant van de bbox3 

je kunt de bbox zelf gemakkelijk van de voet lossen door hem een kwartslag te verdraaien tov zijn voet, als je niet aan de reset knop direct aan kunt .

Reputatie 7
Badge +4

 

@ml_sky de interventie van Proximus gaat geen kosten meebrengen dus dit is ook al goed nieuws hé 

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Ik reageerde op dit stukje: Uit je beginpost kun je moeilijk afleiden of je DSL lamp soms of nooit ziet oplichten, want als de DSL lamp niet oplicht dan zou je ook geen wifi mogen

Zowel ethernet als Wi-Fi blijft altijd werken maar lokaal. Geen internetverbinding. 

Dat is inderdaad logisch want je maakt alleen verbinding met je wifi radio in de bbox voor wifi en anders met de netwerkkaart/switch van de bbox voor je ethernet verbinding, het is enkel als je bv niet kunt surfen dat het dan verderop moet gezocht worden richting vdsl > Internet verbinding…. Maar ik had het moeilijk om dat af te leiden uit de berichten van TS:relaxed:  

Dus….

  • Geen DSL lampje dat brandt (nooit)
  • wel overal wifi die goed werkt
  • GEEN internet op smart tv Sony - wel proximus tv + toegang tot netflix via proximus tv (en dus NIET via internet op tv… begrijpen wie begrijpen kan...)
  • op gsm wél internet doch mijn abo van HLN werkt dus ook niet meer (op app “belgie kranten”)… Hoewel ik telkens opnieuw mijn account koppel… niks helpt, ik krijg geen toegang tot de artikelen. Terzijde: als ik op diezelfde app De Standaard wil lezen moet ik keer op keer de cookieinstellingen (die blijvend ingesteld staan) bevestigen… wat ook niet normaal is lijkt me… had dat ook al bij andere kranten… éénmaal bevestigd IS het toch bevestigd zou ik denken?

@ml_sky Ik denk dat we best eerst het bezoek van de technieker afwachten wat zijn bevindingen zijn en de oplossing die hij kan aanbieden. Want als je uw bbox gerest hebt en die DSL lamp brandt niet maar je kunt wel TV kijken dan is er iets met de sturing of met de led zelf.

Voor het laatste nieuws daar heb je het ook al in een ander post over gehad waarvoor de Proximus medewerkers maandag kunnen de settings in dit verband eens voor u natrekken.

NB; staat op je browser mss aangevinkt dat er geen cookies mogen bewaard worden

Als je netflix via de decoder hebt dan is je internetverbinding wel in orde en dan zou je inderdaad ook internet via wifi ook moeten hebben, behalve blijkbaar op je tv dan 

kijk eens naar de instelling op je TV in verband met wifi instellingen hoe staat die ingesteld om contact te maken met je bbox over wifi.

als je tv niet ver van de bbox staat zou je hem ook met een utp kabel kunnen verbinden ipv over wifi te werken, maar als de technieker toch komt kan hij ook u hierbij een woordje uitleg geven.

Die kan dan ook een kijken of het probleem met je TV zou kunnen iets te maken hebben met smart wifi = One ssid die kan actief staan op je bbox , maar nogmaals is het niet beter van de technieker eerst zijn werk te laten doen, nee?

En ik geef verder dit louter ter info mee:

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface, door te surfen naar http://192.168.1.1
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID uitgeschakeld,
      (PS: Op iedentiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)

Reputatie 6
Badge +3

In de webinterface 192.168.1.1 kan je ook zien of DSL synchronisatie,internet,video actief zijn. Klik op network activity :

  • xDSL moet er bij DSL Line Status: connected staan
  • Internet: connected
  • video: connected

Om video via de decoder te kunnen bekijken moeten zowel xDSL als video op connected staan.

Voor internet: xDSL+internet.

 

Ik vermoed dat die melding te maken heeft met GDPR waar je nu de vraag moet krijgen of er cookies mogen geplaatst worden om jou te kunnen volgen en aangepaste reclame te doen. Dat is wettelijk verplicht zo een systeem om je voorkeur te weten.

aangezien dat er wel proximus TV + Netfix via decoder is  zal dat wel allemaal het geval zijn op de webinterface 192.168.1.1

voorlopig antwoord op alle problemen… fabricage fout in modem + blauwe kabel niet optimaal (minder werkende kanaaltjes dan moet...)

Al 3e technieker over de vloer sinds half januari en dit voor een geheel nieuwe installatie...die dus stuk was...en toch maar volle pot betalen… ‘t zijn financieel zo’n dutskes bij Proximus… ik verwacht in december een zoveelste prijsverhoging…  Goe bezig… ;-)

Als ik het goed begrijp heeft hij dan een nieuwe bbox geplaatst en blijft je probleem bestaan!

 MIJN VRAAG: Ik heb vooraan een tv en ongeveer 12 meter verder een smart tv in de woonplaats het is een open ruimte zonder verbindingsdeuren noch obstakels.

vooraan de Proximus aansluiting (eerste tv) draadloze verbinding met een Wi-Fi bridge van Proximus naar de 2de en alles werkte normaal , wireless (dsl)lampje brand constant .

4 maanden geleden van af nu, hebben ze de fiber (glasvezel) aansluiting aangebracht de technieker heeft een nieuwe modem b-box 3V geplaatst en alle toestellen naar de nieuwe modem ingesteld en alles werkte goed ook de draadloze verbinding met de Wi-Fi bridge naar de tweede TV .

Nu is plots de verbinding naar mijn tweede tv uitgevallen en ik heb de normale procedure voor de aansluiting toegepast, de drie groene lampjes op de Wi-Fi bridge branden vol, dit van de signaalsterkte groen met alle balkjes= sterk signaal, het tweede acces point brand niet, het derde wireless (DSL) brand constant groen het laatste power natuurlijk ook.

Dus de verbinding met modem is geslaagd maar geen beeld op de tv, dan zie ik dat het wireless lampje  op de bridge niet flikkert dus er wordt geen signaal doorgegeven.

Ik kijk vooraan naar de lampjes op de nieuwe modem en zie dat het wireless lampje niet brand maar nu wel het lampje ernaast  “WAN” , na al de video’s van Proximus bekeken  te hebben zie ik dat dat komt door de fiberaansluiting, naar op het video filmpje waar ze tonen hoe dat je de Wi-Fi bridge moet aansluiten spreekt men steeds over het DSL lampje op de modem, maar dat  dsl (wireless) lampje licht niet op dat er naast constant ‘ WAN ‘ wel en men spreekt ook niet dat  het dsl lampje op de bridge moet flikkeren als aanduiding voor signaal overdracht.

Het is een lange uitleg geworden maar dat wordt wel aanbevolen.

Kan iemand mij helpen???? om terug mijn koppeling naar  mijn 2de TV te herstellen. 

****@skynet.be  ( bedank bij voorbaat) JW. ok.

 

 

 

 

Dat is normaal dat je DSL lampje niet oplicht aangezien je geen DSL verbinding over koper meer gebruikt maar nu een fiber verbinding gebruikt.

Je fiber modem krijgt het fiber signaal binnen en zet dit om naar een elektrisch ethernet signaal dat doorverbonden wordt met je bbox op zijn WAN poort en alleen nog dienst doet als router en zijn inwendige modem gedeelte niet meer gebruikt wordt (diende vroeger om het DSL signaal over koper om te zetten naar Ethernetsignaal)