Beantwoord

B-Box 3 sissend geluid en probleem met WIFI

  • 22 August 2023
  • 49 reacties
  • 762 Bekeken

Hallo, 

Onze bbox-3 modem heeft de laatste tijd verschillende problemen. De Wifi is enorm slecht en wisselvallig. Uit een aantal speedtests is naar boven gekomen dat we nog maar rond de 5-10 mbps krijgen in een ruimte naast de modem en zelfs meteen langs de modem maar 17-20 mbps. Zelfs met het uitschakelen van alle apparaten die Wifi of ethernet gebruiken gaat mbps niet omhoog. Daarnaast maakt de modem ook een sissend geluid als er op de WiFi-5.0 gegaan wordt. Ook hebben we geprobeerd “One SSID” in- en uit te schakelen maar ook dit verhelpt het probleem niet. Tot slot hebben we ook onze lijn uitgelezen en daar blijkt geen probleem mee te zijn. Het moet dus wel aan de modem liggen. Deze hebben we al in en uitgeschakeld en gereset door de resetknop 20 seconden in te houden.  Helaas hier ook geen oplossing mee geboden. De modem staat bovendien ook in een open ruimte met geen andere apparaten rond zich die het signaal zouden kunnen verstoren. Kan u mij helpen? 

Vriendelijke groeten,

Christel

icon

Beste antwoord door DaisyS 24 August 2023, 16:36

Bekijk origineel

49 reacties

Is die speedtest hoger met bv laptop verbonden aan de bbox met utp kabel.

Met het “Sagemtool” waarop je als User en met het User password (vind je terug op een sticker van je bbox) op uw Bbox inlogt kun je al zien wat  je lijnsnelheid is die binnenkomt want als die laag is zal je natuurlijk via wifi ook laag meten. Sagemtool  downloaden :
https://www.proximuscloud.be/web/app/share/view/84LSiVO432#/share/773d6e421e234c8d802fa0289a808066

 

Reputatie 7
Badge +5

@Ludo Vincken Kan je je klantgegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijken we het voor je na.

@Ludo Vincken Kan je je klantgegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijken we het voor je na.

Dit heb ik zonet gedaan.

Bedankt voor het snelle antwoord!

Is die speedtest hoger met bv laptop verbonden aan de bbox met utp kabel.

Met het “Sagemtool” waarop je als User en met het User password (vind je terug op een sticker van je bbox) op uw Bbox inlogt kun je al zien wat  je lijnsnelheid is die binnenkomt want als die laag is zal je natuurlijk via wifi ook laag meten. Sagemtool  downloaden :
https://www.proximuscloud.be/web/app/share/view/84LSiVO432#/share/773d6e421e234c8d802fa0289a808066

 

Krijg de error “could not connect to device”

Dan heb je nog een bbox3 van Technicolor en geen bbox3V+ van Sagemcom, daarmee dat het niet lukt.

Maar de speedtest http://speedtest.net kan je eventueel wel doen met een laptop aangesloten via een netwerkkabel rechtstreeks aan de bbox3 dan heb je ook een idee van de lijnsnelheid die binnenkomt op de bbox3. 

Dan heb je nog een bbox3 van Technicolor en geen bbox3V+ van Sagemcom, daarmee dat het niet lukt.

Maar de speedtest http://speedtest.net kan je eventueel wel doen met een laptop aangesloten via een netwerkkabel rechtstreeks aan de bbox3 dan heb je ook een idee van de lijnsnelheid die binnenkomt op de bbox3. 

Bedankt voor het antwoord! Het wisselt per test dan krijg ik rond de 40 mbps en dan weer 90 mbps. Het feit dat de bbox een sissend/piepend geluid maakt. Lijkt mij dat er iets mis is met de modem of de voedingsadapter. Heb al een paar andere topics gelezen op dit forum en zij hadden hetzelfde probleem.

Dan best afwachten tot een PX moderator kan beslissen om je bbox te laten omwisselen

@Ludo Vincken Kan je je klantgegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijken we het voor je na.

Dit heb ik zonet gedaan.

Bedankt voor het snelle antwoord!

 

Reputatie 7
Badge +5

@Ludo Vincken Kan je je klantgegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijken we het voor je na.

Dit heb ik zonet gedaan.

Bedankt voor het snelle antwoord!

Ik heb net een meting gedaan op je lijn, er is geen enkel probleem te vinden.

@Ludo Vincken Kan je je klantgegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijken we het voor je na.

Dit heb ik zonet gedaan.

Bedankt voor het snelle antwoord!

Ik heb net een meting gedaan op je lijn, er is geen enkel probleem te vinden.

Dat is al een opluchting. Is er dan nog een andere optie die openstaat? Zou een nieuwe modem een oplossing zijn zoals Martin aanhaalt?

Reputatie 7
Badge +4

Ik vermoed dat Proximus u best een nieuwe Bbox3v+ (Sagem) opstuurt om het betrokken probleem uit de wereld te helpen ter vervanging van uw Bbox3 Technicolor

Reputatie 7
Badge +5

@Ludo Vincken Er is een nieuwe modem op komst.

@Ludo Vincken Er is een nieuwe modem op komst.

Bedankt voor uw tijd en de hulp! 

Beste,

Zoals Ludo hierboven aanhaalt hebben wij exact hetzelfde probleem. De bbox-3 modem ook van Technicolor maakt een sissend geluid wanneer er op WiFi wordt gesurfd. De WiFi is ook enorm traag zelf naast de modem, bekabeld is de internet snelheid zoals het hoort. Ik heb ook al de bbox gereset maar het levert geen verbetering op. Ik denk dat ik ook met een defecte bbox zit. Is het mogelijk om ook een nieuwe bbox te verkrijgen?

@AVDS 

Omdat de PX forummedewerkers u zouden kunnen verder helpen en meer info geven, als ze morgen de draad hier terug opnemen:
Noteer in je ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) zoveel mogelijk (privé) klantgegevens (indien dit nog niet gebeurd is). In het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info m.b.t. je vraag vermelden indien gewenst. Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers!
Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op".
Meldt het hier zodra dit gebeurd is.

Reputatie 7
Badge +5

@AVDS Ik heb net een meting gedaan van je lijn. Modem ziet er mij volledig in orde uit. gebruik je de wifi van onze modem of heb je een eigen router staan? 

@DaisyS Klopt via het bedrade netwerk is de internet speed zoals het hoort rond de 80mbps down en 30mpbs up. Echter via WiFi van de bbox is de snelheid “all over the place”. Ik gebruik ook 2 extra AP’s 1x TPLink en 1x Ruckus. Deze zijn even ter vervanging van de bbox WiFi. Tijdens de testen van de bbox WiFi waren de WiFi netwerken van de AP’s uitgeschakeld, ook de laptop stond bij beide testen op dezelfde fysieke locatie. Ook de Ruckus AP en bbox staan fysieke op dezelfde locatie.

Zoals hieronder zichtbaar is de ping en snelheid niet stabiel deze fluctueren enorm wanneer er getest wordt op de bbox WiFi. 

De netwerk onderbrekingen in de screenshot van de Ruckus WiFi zijn wanneer de test opnieuw begint.

 

Is dit wifi 2.4 en zitten beide op het zelfde 2.4 wifi kanaal?  

Wat geeft wifi 5.0 is deze niet beter?

@Martin “Tijdens de testen van de bbox WiFi waren de WiFi netwerken van de AP’s uitgeschakeld”

Ik heb nog een test gedaan waarbij ik eens test op de bbox WiFi en Ruckus WiFi apart op 2.4GHz en 5GHz. Tijdens deze testen werden alle andere netwerken van de AP’s uitgeschakeld. Manier van testen: Ruckus AP uitgeschakeld samen met de 5GHz van de bbox bij het testen op 2.4GHz van de bbox. Zo voor elk WiFi netwerk apart.

Zoals onderstaande testen weergeven is de 5GHz van bbox de upload en download behoorlijk slecht.

Ter info de bbox wordt op 10/01/2024, 11 jaar oud :)

Wat ik ook even wil aanhalen is dat ik een Flex S pakket heb maar in de myProximus app dien ik €49 te betalen voor een internet box? Terwijl op de site van Proximus het volgende staat “De Internet Box is beschikbaar voor jou: Gratis als je een Flex-pack hebt met de superieure internetervaring”.

Ja en als een reset (20 sec het reset knopje ingedrukt blijven houden)  van de bbox ook niks verbetert, zou het inderdaad wel eens aangeraden zijn van de bbox te vervangen, maar dat moet ik natuurlijk aan de PX Moderatoren overlaten, die maandag hier terug op het forum komen.

@DaisyS Dien ik nog iets te testen? Of welke stappen worden er verder ondernomen?

In een ander topic had ik aangegeven dat onze b-box 3 (ook van Technicolor) nog altijd goed werkt. Wat wel al enige tijd gebeurt (zonder dat het denk ik invloed heeft op de WiFi) is dat de modem een sissend geluid maakt wanneer er op WiFi wordt gesurfd. In hoeverre is dat een probleem?

Geen als je er geen hinder ondervindt.
Je kunt natuurlijk altijd vragen of ze je bbox3 om deze reden willen omruilen.

Heb je al de bbox eens stroomloos gezet door de voedingsadapter uit het stopcontact te trekken soms heeft dit iets met de voedingsadapter te maken, volgens ik hier vroeger nog gelezen heb van anderen.

@HadewychT  Is bovengenoemde een reden om de b-box 3 kostenloos te vervangen? Deze is sinds oktober 2014 in gebruik genomen.

Reputatie 6
Badge +3

@rsca_rsca Ik zal de modem omruilen om veilig te zijn.

 

Daarnaast geef ik u uit veiligheid ook het volgende mee:

070245245 is het nummer voor het anti-gif centrum 😉

Moest u enig muzikaal talent hebben, kan een fluit handig zijn om de bbox te kalmeren.

@YorickP  Bedankt voor de omruiling. Is dit gratis? Ontvang ik hier een track & trace van en een retourlabel?

PS. Bedankt voor de suggestie! 😉

Reageer