Skip to main content
Vraag

ADSL Snelheid verminderd

• April 27, 2026
  • 23 reacties
  • 87 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds een aantal dagen is m’n ADSL snelheid gezakt van zo’n 90Mbit/s download naar een 60 Mbit/s download… Een restart van de modem lost het niet op..

23 reacties

Martin
  • April 27, 2026

@ddeconin 

Best je Internet box eens resetten als volgt → Reset jBbox/Internet box

Hoe meet je uw VDSL snelheid is dit met een laptop/pc aangesloten via utp kabel rechtstreeks aan de Internet box, doe je dit wel zonder dat een ander toestel verbinding maakt met de internet box over zowel UTP netwerkkabel en ook niet over Wifi. (eventueel automatische lijntest doen)

Michael V
Forum|alt.badge.img+2
  • Moderator
  • April 27, 2026

@ddeconin 

Om een duidelijk zicht te hebben of je snelheid veranderd is, zou je alle toestellen van je internet moeten halen. Dus bekabelt en ook op wifi, dan alleen 1 toestel met lan verbinden en hier een speedtest mee uitvoeren.

Ik heb even gekeken naar je internet en naarmate wat er allemaal is aangesloten kan je geen correcte snelheidstest uitvoeren.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • April 27, 2026

Beste,
de snelheid meet ik op regelmatige tijdstippen vanop een NAS die met UTP kabel verbonden is met de internet box. De snelheidtest schommelt de afgelopen maanden tussen de 90 & 95 Mbit/s. Sinds enkele weken was de snelheid gezakt naar een 85Mbps en sinds de 21e naar een 55 - 65 MBit/s.

@Martin  Alle toestellen van internet halen is dus een beetje ‘onzin’ aangezien ik niet naar 1 test kijk maar naar het regelmatig uitvoeren van dezelfde test gedurende een langere periode. ​@Michael V Dat het niet mogelijk is correcte snelheidstesten uit te voeren al evenzeer.

Trouwens, als ik vanaf een ander toestel (ook met UTP) een vergelijkbare test uitvoer (ookla speedtest) krijg ik steeds gelijkaardige waarden (55 - 65 MBit/s)

Intranet netwerktesten (dus op mijn LAN) werken overigens wel perfect.

De conclusie is dat ik over de afgelopen weken 1/3e van mijn internet snelheid ben kwijt geraakt, en dat het probleem dus NIET op mijn lokaal netwerk zit.
(En Fiber is nog steeds niet beschikbaar hier).

Martin
  • April 27, 2026

Heb je uw “internet box” ook al eens herstart of gereset

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • April 27, 2026

Heb je uw “internet box” ook al eens herstart of gereset

Ja

Michael V
Forum|alt.badge.img+2
  • Moderator
  • April 27, 2026

@ddeconin Het feit om al je toestellen te verwijderen van je internet en met maar 1 toestel te testen geeft ons een duidelijk zicht. Nu kan het van alles zijn wat je snelheid beïnvloedt. Ik heb ook reeds je gegevens na gekeken en mag ik vragen hoe je de herstart en reset hebt uitgevoerd want hier is niets van terug te vinden in de logs van je internetbox.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • April 27, 2026

@ddeconin Het feit om al je toestellen te verwijderen van je internet en met maar 1 toestel te testen geeft ons een duidelijk zicht. Nu kan het van alles zijn wat je snelheid beïnvloedt. Ik heb ook reeds je gegevens na gekeken en mag ik vragen hoe je de herstart en reset hebt uitgevoerd want hier is niets van terug te vinden in de logs van je internetbox.

Meent u dit nu echt? Zoals hierboven aangegeven gaat het niet om 1 individuele test maar een duidelijk gemiddeld verschil van ongeveer 1/3 tegenover enkele weken geleden. (zie ook mijn grafiekje bovenaan). Ik heb in die periode van de afgelopen maand enkele keren een reset gedaan. Je kan dit ook duidelijk zien aan de Uptime screenshot hieronder.

Mutlie
  • April 27, 2026

Als je de toestellen ontkoppelt kan men net uitsluiten dat één toestel je internetsnelheid beïnvloedt, bijv. door een defect waarvan je nog geen weet hebt.   Als ik het goed begrijp heb je slechts 4 dagen geleden herstart. Klopt dat? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • April 27, 2026

Als je de toestellen ontkoppelt kan men net uitsluiten dat één toestel je internetsnelheid beïnvloedt, bijv. door een defect waarvan je nog geen weet hebt.   Als ik het goed begrijp heb je slechts 4 dagen geleden herstart. Klopt dat? 

Klopt, zie screenshot.

Mutlie
  • April 27, 2026

En wat als je reset?
Maar test eens eerst zonder alle toestellen aangesloten. Dat is een belangrijke test waaruit mogelijk conclusies kunnen getrokken worden!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • April 27, 2026

En wat als je reset?
Maar test eens eerst zonder alle toestellen aangesloten. Dat is een belangrijke test waaruit mogelijk conclusies kunnen getrokken worden!

Beste, ik begrijp dat u probeert te helpen maar ik heb genoeg zicht op mijn netwerk om te zien dat het probleem niet daar zit maar aan de Proximus kant. Toch bedankt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Motivator
  • April 27, 2026

Waarschijnlijk moet je gewoon wachten tot de DLM terug passeert op je lijn. Normaal kan een operator perfect zien op hoeveel je lijn synct. Aan je uitleg zat je vroeger op een DLM snelheid van 100 en ben je teruggevallen naar een provisioning snelheid van 70.

Mutlie
  • April 27, 2026

DLM kan je zelf activeren.
Bel naar 0800 22 424 en volg de instructies om je lijnnummer in te geven. Zolang de test loopt mag je niet afleggen.  Daarna ken het even duren voordat DLM je snelheid effectief verhoogt. Dit is omdat DLM stapsgewijs de snelheid verhoogt na controle op stabiliteit. 
En mindere stabiliteit zou dus de oorzaak kunnen zijn van de snelheidsverlaging.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • April 28, 2026

@Mutlie Op dit nummer moet ik mijn telefoonnummer ingeven maar ik heb geen vaste lijn meer.

Mutlie
  • April 28, 2026

Het is een tijd geleden dat ik dit heb gedaan.
Haal je factuur erbij en voor je detail van de aanrekening staat je telefoon lijnnummer in het vet, bij mij toch, ik denk dat je dan dit nummer moet ingeven.
Succes!

Martin
  • April 28, 2026

@ddeconin 

je TV nummer die je via Proximus+/Myproximus kan terugvinden.
En negeer de ganse boodschap om het resultaat op je scherm te zien, want dit gebeurt toch niet.

Mutlie
  • April 28, 2026

Tv nummer?
Kan zijn, maar waar zit de logica? En waarom het lijnnummer in het vet op de factuur zetten?

Martin
  • April 28, 2026

Ik kan het niet testen aangezien er nog een vaste lijn is en je dan deze moet gebruiken, het is gewoon afgaan op wat anderen al gemeld hebben die geen vaste lijn meer hebben en het geprobeerd hebben met hun GSM nr , hun Internet Nr en TV nr en waarbij het wel lukte met het invoeren van TV nummer.

Dus als het niet lukt met een bepaald Nr is de boodschap probeer het met de andere nummers die je ook terugvindt via Proximus+/MyProximus.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • April 28, 2026

@ddeconin 

je TV nummer die je via Proximus+/Myproximus kan terugvinden.
En negeer de ganse boodschap om het resultaat op je scherm te zien, want dit gebeurt toch niet.

Ik heb de procedure doorlopen en zoals in de procedure aangegeven na 20 minuten (ik heb een half uur gewacht) de stroom uit de router gehaald en er 20 seconden later weer aan gezet.
Dit maakte allemaal geen enkel verschil.

Martin
  • April 28, 2026

@ddeconin 

Als je om één of andere reden door een probleem op je lijn door de DLM op een lager profiel werd gezet dan zal na de automatische lijntest je niet noodzakelijk direct op een verhoogd profiel terecht komen wan de DLM zet je snelheid  terug op het gegarandeerde basis provisioning profiel na deze automatische lijntest die je uitvoerde, en moet de DLM opnieuw de lijn evalueren en proberen je in stappen te verhogen naar je maximum lijnprofiel. Dit kan vlot gaan maar ook enkele dagen duren en zelfs een week of iets meer . Als de DLM er niet in slaagt om je op een hoger profiel te zetten dan moet er verder door Proximus uitgevist worden waar het eventueel aan te wijten is. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • April 28, 2026

pff.. wat een gedoe.. en nog geen fiber in zicht. 

Martin
  • April 28, 2026

@ddeconin Gewoon ter info:
hier bij ons ligt de glasvezel al tot in het gebouw, al twee jaar, maar ook nog altijd geen verder aansluiting op fiber mogelijk, al mag ik niet klagen over mijn 100/30 Mbps VDSL aansluiting.

Ik had gisteren ook eens de automatische lijntest opgestart (door Telefoonnr. in te geven van mijn vaste TF aansluiting), maar aangezien ik door de DLM als op de hoogst mogelijk snelheid stond, stond ik uiteraard na de test weer direct op 100/30 aangezien de DLM de gans evaluatie cyclus niet moest doorlopen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • April 28, 2026

Gewoon ter info:
hier bij ons ligt de glasvezel al tot in het gebouw, al twee jaar, maar ook nog altijd geen verder aansluiting op fiber mogelijk, al mag ik niet klagen over mijn 100/30 Mbps VDSL aansluiting.

100/30 was ‘ok’, 60/6 is dat niet. Telenet lonkt.