Vraag

aanvraag nieuwe klant in fiber zone

  • 29 April 2023
  • 25 reacties
  • 294 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Hallo

 

In het eerste weekend van de maand juli verhuis ik naar een appartement die zich in een fiber zone bevindt.

Toen ik daarstraks naar Proximus wilde bellen om mijn installatie aan te vragen ging alles vlot tot wanneer men stelde dat er een aanvraag diende te gebeuren voor een vooraanleg van de fiber van de straat naar mijn appartement.

Geen probleem dacht ik want ze hebben ten slotte nog 2 maanden de tijd om dit inorde te brengen …

Toen stelde die Proximus medewerker dat ik sowieso eerst een koper pack moest aanvragen alvorens ze mij een fiber pack kan aanvragen.

Geen probleem, maar toen ik vroeg wat het VDSL profiel was op mijn adres was dit 30/50Mbps, veel te weinig natuurlijk voor iemand die 50% van de tijd van thuis werkt en met 2 streamende kinderen…

Het was tevens onmogelijk met te zeggen wanneer die vooraanleg ging gebeuren…

 

Kijk, ik wil zeer graag fiber klant worden, maar Proximus duwt mij ik deze situatie echt naar een concurrent door mij geen richtdatum te geven wat betreft die vooraanleg…

30/50Mbps is echt niet meer van deze tijd, toch niet voor mijn gebruikersprofiel…

De dame in kwestie die ik aan de lijn had deed nog een poging door te zeggen dat deze snelheid meer als voldoende was en dat ze dit zelf thuis had… 🙈😂

is het zinvol om fiberklaar te contacteren hiervoor om dit aan te vragen of zijn er andere paden die ik kan bewandelen ? 

Alvast bedankt! 

 


25 reacties

Heeft fiberklaar al de glasvezel naar de appartementen voorzien.

.https://www.fiberklaar.be/nl/syndicus

Reputatie 2
Badge +1

Dat is het juist wat ze bedoelen met die vooraanleg … 😉

Reputatie 7
Badge +4

In principe verloopt de aansluiting op fiber voor appartementsgebouwen via de syndicus (als gemandateerde van de medeeigenars) indien fiber nog niet beschikbaar is in uw appartementsgebouw

Indien het appartementsgebouw reeds aangesloten is op het fibernetwerk zal er geen nieuwe aansluiting op het kopernetwerk meer gedaan worden 

Ik vermoed dus dat het betrokken appartementsgebouw nog niet aangesloten is op het fibernetwerk (omdat de aansluiiting door de syndicus in opdracht van de medeeigenaars geweigerd werd of omdat de uitrol van het fibernetwerk in het openbare domein nog bezig is)

Indien u zich in een gebied van fiberklaar bevindt neemt u best contact op met fiberklaar en uw syndicus (eventueel uw verhuurder als huurder) dienaangaande

P.S. een xdsl profiel 30/50 is mijns inziens onbestaande 30/5? Mbps?)

Speedtest internet connectie | Proximus

ibpt | Dataportaal - FTTH glasvezelkaart (bipt-data.be) voorlopig blijkbaar nog steeds Q1.2023 kiezen om een resultaat te zien

Wij maken Vlaanderen klaar voor internet via fiber (fiberklaar.be)

 

Proximus medewerkers zijn pas vanaf dinsdag terug aanwezig op dit publieke forum

Reputatie 2
Badge +1

Wel in het gebouw zijn 3 units, ik ben eigenaar…

het is een volledige strip down en alles is gerenoveerd …

Eveneens is er geen syndicus in het gebouw en is er ook geen voorzien…

De medewerker van Proximus wist mij te vertellen dat het download profiel 30/50 Mbps download betreft, ruime onvoldoende dus…

Reputatie 7
Badge +4

Dus vermits het betrokken appartementsblok zich blijkbaar in een Fiberklaar-gebied bevindt, kan enkel Fiberklaar kan u een duidelijk antwoord verschaffen m.b.t. een fiberaansluitbaarheid (hoe en vanaf wanneer), pas wanneer deze gerealiseerd is, kan bv. een Proximus fiberabonnement onderschreven worden 

Fiberklaar staat voor je klaar: vul het contactformulier in

 

Ik vermoed dan dat met 30/50 dus een xdsl snelheid van 30 à 50 Mbps (minimum/normaal mogelijk) download bedoeld wordt

Indien het appartementsblok nog niet direct fiberaansluitbaar zou zijn en de xdsl snelheid voor u onvoldoende is, vrees ik dat u zich mogelijks tot nader order naar een operator op het teledistributienetwerk dient te wenden 

 

Ergens gelezen dat het er dan ook nog van afhangt hoeveel procent er zich aangemeld hebben bij Fiberklaar! 

NB: 30 à 50 Mbps (minimum/normaal mogelijk): 

met een upload 10 tot 15 Mbps

Reputatie 2
Badge +1

Ja idd, ik zal dinsdag eens bellen naar fiberklar…

Ondertussen zal het Orange worden 😅

Reputatie 7
Badge +3

@Instagreg 

wanneer je je toekomstig adres in je forumprofiel zet, kunnen wij langs onze kant verder informeren?

Forum profiel : (inloggen - avatar aanklikken  scherm bovenaan - profiel bewerken en ons informeren als t OK is…. )

Groeten

Tina

Reputatie 2
Badge +1

@Instagreg

wanneer je je toekomstig adres in je forumprofiel zet, kunnen wij langs onze kant verder informeren?

Forum profiel : (inloggen - avatar aanklikken  scherm bovenaan - profiel bewerken en ons informeren als t OK is…. )

Groeten


​​​​Tina

Hallo Tina

 

Eerste helpende hand van Proximus, waarvoor dank! 😉

ik stuur je een pm met mijn compleet adres, op mijn profiel kan ik enkel gemeente invullen…

 

@Instagreg in het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info m.b.t. je vraag vermelden, privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op" en meldt ook hier van zodra dit gebeurd is.

Reputatie 7
Badge +4

@Instagreg 

??

in uw forum profiel vrije veld “ticket” kunt u toch zo wie zo het betrokken volledige  adres invullen nee (enkel zichtbaar voor Proximus)

Reputatie 2
Badge +1

Eveneens daar aangepast 

Reputatie 2
Badge +1

Al meer nieuws hieromtrent Tina ? 

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Instagreg Tina is even afwezig, ik maak je vraag over aan de betrokken dienst en hou je op de hoogte. Groetjes, Heidi

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Instagreg wij mochten volgende feedback ontvangen:

‘Dit adres zit inderdaad in de scope van Fiberklaar en heeft status= build (dus wordt gebouwd of start met bouwen) maar wij hebben geen indicatiedatum doorgekregen van Fiberklaar en we hebben ook geen zicht op de planning.”

 

Lang zal het niet meer duren, maar een exacte timing kan ik je helaas niet geven.

 

Reputatie 2
Badge +1

Dag @Instagreg wij mochten volgende feedback ontvangen:

‘Dit adres zit inderdaad in de scope van Fiberklaar en heeft status= build (dus wordt gebouwd of start met bouwen) maar wij hebben geen indicatiedatum doorgekregen van Fiberklaar en we hebben ook geen zicht op de planning.”

 

Lang zal het niet meer duren, maar een exacte timing kan ik je helaas niet geven.

 

hartelijk dank voor de feedback! 
De fiber steekt al in de grond hoor…

het is de vooraanleg die dient te gebeuren, niemand daar in de regio weet wanneer dit kan gebeuren…

 

 

Badge

Geen probleem, maar toen ik vroeg wat het VDSL profiel was op mijn adres was dit 30/50Mbps, veel te weinig natuurlijk voor iemand die 50% van de tijd van thuis werkt en met 2 streamende kinderen…

50Mbps?… neem dan een sneller ADSL/VDSL abonnement, want met 47 verbonden devices waaronder 5 TV´s ondervinden wij geen problemen met ADSL/VDSL. Ik begrijp uw opmerking/ probleem niet. Duizenden (KMO) bedrijven hebben ook enkel de BBOX staan en ze doen er zelfs VOIP over. Maar voor u is dat te traag? 

Kijk, ik wil zeer graag fiber klant worden, maar Proximus duwt mij ik deze situatie echt naar een concurrent door mij geen richtdatum te geven wat betreft die vooraanleg…

Hoezo Proximus duwt u naar de Concurrent? Welke concurrent? Naast Proximus is er ook nog Fiber, Edpnet, Mobile vikings, Orange… en die moeten toch bijna allemaal via fiber klaar? Wat kunnen die concurrenten sneller dan Proximus daar ze ook allemaal afhankelijk zijn van de snelheid waarop Fiber-klaar het glasvezelnetwerk aanlegt.

 

Badge

De fiber steekt al in de grond hoor…

het is de vooraanleg die dient te gebeuren, niemand daar in de regio weet wanneer dit kan gebeuren…

Op plaatsen in Niel, Boom, Willebroek ligt de fiber al maanden voor de deur klaar. En de mensen/ appartementen hebben ingetekend om deze aan te sluiten. Maar niemand hoort iets. Als ik over maanden spreek dan spreek ik over 7 maanden en langer. We horen niets en zien niets. De fiber is dus nog ni klaar.

PS: Al eens naar de aandelenkoersen van Orange, Telenet, Proximus gezien…. deze zijn al ettelijke maanden in vrije val… Ze zullen geen geld meer hebben zekers? Als Elon Musk met zijn starlink zijn Satelliet netwerk  wereldwijd activeert en beschikbaar stelt, dan zijn er geen lokale providers meer nodig. 

 

  * Een abonnement bepaalt niet je lijnsnelheid maar wel in hoofdzaak de lengte van je lijn waarop je aangesloten bent. Dus zelf al neem je een abonnement die hogere snelheden toelaat dan hang je toch vast aan de max snelheid die je lijn aankan.

Je schrijft: “Naast Proximus is er ook nog Fiber, Edpnet, Mobile vikings, Orange… en die moeten toch bijna allemaal via fiber klaar?”

 * Niet ieder provider die fiber kan aanbieden werkt met fiberklaar.
je hebt bv ook nog fluvius die fiber aanlegt voor Telenet / Orange enz...

 

Badge

  * Een abonnement bepaalt niet je lijnsnelheid maar wel in hoofdzaak de lengte van je lijn waarop je aangesloten bent. Dus zelf al neem je een abonnement die hogere snelheden toelaat dan hang je toch vast aan de max snelheid die je lijn aankan.

Ik denk toch dat het type abonnement wel mee de snelheid bepaalt. De light versies van verschillende providers zijn een pak trager dan de full versies. Hij spreekt over 50Mbs (Wat bijvoorbeeld het Proximus Internet Essential abonnement is) en daarom raad ik hem aan om een sneller abonnement te nemen welke bv 100Mbs aan kan. Zie snelheden op  https://www.bestetarief.be/#/services/broadband

Je schrijft: “Naast Proximus is er ook nog Fiber, Edpnet, Mobile vikings, Orange… en die moeten toch bijna allemaal via fiber klaar?”

 * Niet ieder provider die fiber kan aanbieden werkt met fiberklaar.
je hebt bv ook nog fluvius die fiber aanlegt voor Telenet / Orange enz…

 

Ik schreef dan ook “BIJNA” allemaal. Ja er is ook Telenet etc… Maar hij sprak specifiek over het feit dat Proximus hem dwong om naar de concurrentie te gaan terwijl ik dat helemaal niet begrijp. In mijn ogen is Proximus ivm fiber afhankelijk van bv Fiberklaar.  Dus hoe dwingt Proximus hem om naar de concurrentie te stappen terwijl Proximus er niets aan kan doen? Ik zou daarover graag toch meer onderbouwde uitleg krijgen.

 

PS: @Martin Heb jij altijd en op alles commentaar? Wat me opvalt is dat het nooit volledig is. Halve waarheden. De mensen moeten er totaal iets anders bij denken, want niet al uw informatie is volledig correct. 

 

ja sorry dan, maar ik vond net dat uw uitleg soms verwarring brengt in de vele berichten die je ineens gepost hebt, gisteren en vandaag. Het is zeker niet bedoelt als commentaar maar bij mij was het net de bedoeling van soms zaken die verwarring kunnen brengen te voorkomen en vul dan ook soms zaken aan maar niet de bedoeling om te bewijzen dat ik het beter weet, want dat is absoluut het geval niet, mijn hoofddoel is nog altijd om via een forum iets op te steken en dan door te reageren op berichten zodat er hopelijk antwoorden zullen komen zodat iedereen die het achteraf leest ook nog iets kan opsteken incluis ik zelf.

Als jij regeert of anderen reageren op mijn berichten of op berichten van anderen, dan zie ik dit niet als altijd commentaar geven en ben er zelf juist blij om, want in vele gevallen kan ik en de andere lezers er iets van opsteken, en als er niet altijd iets van kan opgestoken worden dan vind ik dit ik ook niet erg.

Ik hoop dat je mijn vraag hier nu niet weer als commentaar zal zien, ik stel ze gewoon omdat ik niet 100% begrijp wat TS er aan heeft om een abo te nemen dat hoger is dan 50Mbps als hij van proximus te horen krijgt dat de max snelheid die zijn lijn kan halen dat die mss 50Mbps zal zijn (voorlopig toch zolang ze maar VDSL kunnen aanbieden), of sla ik hier nu weer de klepel verkeerd?

Reputatie 7
Badge +4

 

50Mbps?… neem dan een sneller ADSL/VDSL abonnement

Als de fysische koperlijn een lengte X en de kwaliteit Y heeft, zal er op die koperlijn geen snelheid hoger dan Z mogelijk zijn (voor xdsl wordt er zo wie zo gebruik gemaakt van het kopernetwerk van Proximus)

 

 Naast Proximus is er ook nog Fiber, Edpnet, Mobile vikings, Orange… en die moeten toch bijna allemaal via fiber klaar

Zie hiervoor dus zelfs indien voor xdsl beroep gedaan wordt op EDPnet, Mobiel Vkings (zij maken gebruik van het Proximus kopernetwerk)

&

Orange = coax netwerk Telenet (teleditributie)

&

Fiber wordt of door Proximus (in de “grote” steden) of door Fiberklaar (50% Proximus) gelegd

De uitrol in het publieke domein en vervolgens de aansluiting van de geïnteresseerden neemt “maanden” in beslag 

Uit de kantenberichten moet het reeds duidelijk zijn dat er voor de uitrol (grotendeels) beroep gedaan wordt op onderaannemers met (frequent een groot deel aan) buitenlandse werknemers omwille van kostprijs enerzijds (en een mogelijk gebrek aan interesse van Belgische arbeidskrachten anderzijds)

Bv. de uitrol op mijn locatie (stad): start Q3.2022 einde:  mogelijks  +/- Q2.2025?? aan het huidige tempo??)

 

 

Ik schreef dan ook “BIJNA” allemaal. Ja er is ook Telenet etc… Maar hij sprak specifiek over het feit dat Proximus hem dwong om naar de concurrentie te gaan terwijl ik dat helemaal niet begrijp. In mijn ogen is Proximus ivm fiber afhankelijk van bv Fiberklaar.

 Dus hoe dwingt Proximus hem om naar de concurrentie te stappen terwijl Proximus er niets aan kan doen? Ik zou daarover graag toch meer onderbouwde uitleg krijgen.

 

Proximus is voor fiber enkel afhankelijk van Fiberklaar in een Fiberklaar-gebied (= gemeentes en kleinere steden)

Dus vermits de technisch mogelijke max.snelheid van 50 Mbps op xdsl netwerk van Proximus niet aanvaardbaar is voor de auteur en aangezien er op locatie van de auteur blijkbaar geen fiberaansluiting op korte/middellange termijn voorhanden zal zijn, heeft de auteur voorlopig geen andere optie dan coax/teledistributie (Telenet/Orange) mocht deze aanwezig zijn (er is in België geen universele dienstverplichting meer sinds eind 2013!)

Uiteraard is er een lange termijnplanning (meerjarenplan) m.b.t. fiber bij Proximus en Fiberklaar, maar om regulatoire redenen (BIPT) heeft de klantendienst van Proximus hierin geen inzage

De info m.b.t. aansluitbaarheid is voor Proximus-klanten en klanten van alternatieve operatoren op het Proximus/Fiberklaar-netwerk is in principe voor elkeen +/- 6 maand vooraf raadpleegbaar

ibpt | Dataportaal - FTTH glasvezelkaart (bipt-data.be)

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Instagreg 

beste,

deze info hadden we ook nog ontvangen:

“Alles hangt ook af van Fiberklaar en hoe snel zij vorderen met de constructie.

Wij hebben echter geen idee van de exacte planning van Fiberklaar.

Ik vrees echter ook wel dat 3/7 niet echt een realistische datum is om effectief actief te zijn op fiber.”

Er is achterliggend nog meer werk uit te voeren dan zichtbaar is op het eerste zicht.

Ik heb je telefoonnummer ook doorgegeven aan betrokken dienst met vraag je te contacteren.

Groetjes

Tina

Reputatie 2
Badge +1

Hartelijk dank Tina! 
 

Reageer