Ik probeer al voor ongeveer een jaar een aansluiting op het Proximus netwerk te krijgen in mijn 2de verblijf. Tot nu toe is dit niet gelukt, de medewerkers op de helpdesk blijven altijd vaag, maar de conclusie is steeds dat de woning niet aansluitbaar is op het Proximus netwerk.
Ik blijf dit eigenaardig vinden. De woning mag dan wel in de Ardennen liggen, maar is midden in een dorp gelegen en alle huizen rondom zijn aangesloten op het Proximus netwerk. Boven bevindt de LEX van Proximus zich op een paar 100m van de woning. De woning bevindt zich in een zijstraatje op ongeveer 50m van de hoofdstraat én er staat een woning rechtover mijn woning die aangesloten is op het Proximus netwerk.
Hieronder een overzicht van de situatie. Het rode vraagteken betreft mijn woning, de woningen rondom met “PX” zijn woningen waarvan ik bevestiging gekregen heb van de buren dat ze over een aansluiting op het Proximus netwerk beschikken.

Wat niet in het voordeel van de Proximus-administratie speelt is het feit dat het straatje over de jaren al een paar keer van naam veranderd is, en dat ook de huisnummers al een aantal keer herschikt zijn. Ik heb dit ook meegegeven aan de helpdesk en krijg dan als antwoord dat er een “dossier” geopend is om dit verder te onderzoeken, maar daarna hoor ik er telkens niks meer van.
Het zou tof zijn mocht Proximus hier wat transparanter in zijn. Als ik weet dat er een gegronde technische reden is waardoor men mij niet kan aansluiten dan zou ik er nog mee kunnen leven. Mocht de woning ergens heel erg afgelegen liggen zou ik het ook nog logisch vinden, maar hier gaat het om een woning die midden in de dorpskern ligt, waarbij de naburige woningen allemaal over VDSL beschikken (100Mbit) en dat er een Proximus kabel op nog geen 5m van de rooilijn van de woning ligt. Dan snap ik niet waarom de woning niet aansluitbaar is?
Iemand suggesties wat ik nog meer zou kunnen proberen om hier duidelijkheid over te krijgen?