Vraag

aansluitbaarheid Proximus

  • 2 September 2021
  • 10 reacties
  • 229 Bekeken

Ik probeer al voor ongeveer een jaar een aansluiting op het Proximus netwerk te krijgen in mijn 2de verblijf. Tot nu toe is dit niet gelukt, de medewerkers op de helpdesk blijven altijd vaag, maar de conclusie is steeds dat de woning niet aansluitbaar is op het Proximus netwerk.

Ik blijf dit eigenaardig vinden. De woning mag dan wel in de Ardennen liggen, maar is midden in een dorp gelegen en alle huizen rondom zijn aangesloten op het Proximus netwerk. Boven bevindt de LEX van Proximus zich op een paar 100m van de woning. De woning bevindt zich in een zijstraatje op ongeveer 50m van de hoofdstraat én er staat een woning rechtover mijn woning die aangesloten is op het Proximus netwerk.

Hieronder een overzicht van de situatie. Het rode vraagteken betreft mijn woning, de woningen rondom met “PX” zijn woningen waarvan ik bevestiging gekregen heb van de buren dat ze over een aansluiting op het Proximus netwerk beschikken.

Wat niet in het voordeel van de Proximus-administratie speelt is het feit dat het straatje over de jaren al een paar keer van naam veranderd is, en dat ook de huisnummers al een aantal keer herschikt zijn. Ik heb dit ook meegegeven aan de helpdesk en krijg dan als antwoord dat er een “dossier” geopend is om dit verder te onderzoeken, maar daarna hoor ik er telkens niks meer van.

Het zou tof zijn mocht Proximus hier wat transparanter in zijn. Als ik weet dat er een gegronde technische reden is waardoor men mij niet kan aansluiten dan zou ik er nog mee kunnen leven. Mocht de woning ergens heel erg afgelegen liggen zou ik het ook nog logisch vinden, maar hier gaat het om een woning die midden in de dorpskern ligt, waarbij de naburige woningen allemaal over VDSL beschikken (100Mbit) en dat er een Proximus kabel op nog geen 5m van de rooilijn van de woning ligt. Dan snap ik niet waarom de woning niet aansluitbaar is?

Iemand suggesties wat ik nog meer zou kunnen proberen om hier duidelijkheid over te krijgen?

 

 


10 reacties

mss zijn er geen aansluitingen meer mogelijk op de lijnkaarten maar mss kan dit een oplossing zijn

→ De snelheid en capaciteit van het huidige VDSL-breedbandnetwerk verdubbelen, waarmee Proximus en Nokia in Andenne uitpakken. | Proximus Groep

of moeten ze een kabel onder straat aanbrengen en blijkbaar moet er dan wel voor betaald worden! zie deze thread bv → aansluitung-op-vaste-net-onmogelijk-zonder-exorbitante-kosten-54185 | Prox Forum

Wij kunnen veel gissen en tips geven maar tenslotte is het enkel en alleen proximus die weet wat kan en mogelijk is en wat er in de nabije toekomst zou kunnen al dan niet aangepast/uitgevoerd worden 

Dank Martin voor uw toelichting. Het zou wel eens de tweede situatie kunnen zijn, het huis aan de overkant is aangesloten, dus er is sowieso een kabel aanwezig aan die kant van de straat, maar niet aan de kant van mijn woning. Er moet dus vermoedelijk onder de straat door gegaan worden. Ik ben bereid om daarvoor te betalen, maar 3000 Euro zoals aangegeven in de andere thread is inderdaad wel exorbitant. Het absurde is dat alle nutsvoorzieningen (elektriciteit, kabeldistributie, water, ...) van die kant van de straat komen, de kabeldistributie zit zelfs in een buis, er kan makkelijk nog een kabel bijgetrokken worden. Het is ook geen doorgaande weg, maar een doodlopend straatje, en in het verleden werd al een strookje uit het asfalt geslepen om nutsvoorzieningen aan te leggen. Een onderboring is dus zeker niet noodzakelijk. 

Maar het meest frustrerende is dat de Proximus hier weinig transparant in is en er zich gewoon van af maakt met de boodschap dat de woning niet aansluitbaar is. Een beetje meer informatie kan veel frustratie vermijden. En als ze klantvriendelijk zouden zijn dan zouden ze in principe nog een alternatief op 4G of 5G kunnen aanbieden aan die klanten.

Andere alternatieven zijn er jammer genoeg niet, VOO biedt daar enkel analoge kabel aan en de Flybox van Orange (die ik op dit moment gebruik) is zeer onstabiel, video conferencing is bv. niet mogelijk zonder haperingen.

Ik hoop dat iemand van de Prox forummedewerkers, straks als ze langskomen, aan de bevoegde dienst vragen wat er eventueel nog zou kunnen gedaan worden voor u.

Reputatie 7
Badge +4

Ik veronderstel dat u onderstaande reeds geprobeerd hebt (en niet aansluitbaar bent)

Speedtest internet connectie | Proximus

Ik vermoed inderdaad dat het probleem te maken heeft met geen telefoonkabel voorhanden aan uw kant van de straat (en voor de eventuele aansluiting ofwel er telefoonkabel dient te worden gelegd aan uw kant van de straat of een onderboring van de straat vanaf de overkant dient te gebeuren)

Vermits er sinds eind 2013 geen universele dienstverplichting meer is voor Proximus of een andere telecomoperator vermoed ik dat u of geen aansluiting meer zult kunnen krijgen of voor het project (studie, toelating en uitvoering) volledig zelf zult dienen te betalen

 

P.S.

Hebt u al nagegaan welke snelheden uw naaste aangesloten buren op het Proximus netwerk gegarandeerd minimaal halen; indien het lage adsl/vdsl snelheden zouden zijn heeft een dergelijke aanvraag mijns inziens mogelijks geen zin (cfr. kosten/baten)

→ wat is de dekking proximus/orange/base in uw omgeving? is er eventueel een operator met een betere 4G dekking?

ibpt | Dataportaal - Atlas mobiel (bipt-data.be)

BIPT: Sitebeheer

Cadastre des antennes émettrices stationnaires de Wallonie - Série | Géoportail de la Wallonie

 

Inderdaad daarom dat ik ook verwezen heb naar  → aansluitung-op-vaste-net-onmogelijk-zonder-exorbitante-kosten-54185 | Prox Forum 

waar er ook alternatieven staan enz….

Reputatie 7
Badge +3

@gdb82  Vul je jouw klantgegevens (klantnummer + telefoonnummer + adres 2de verblijf) aan in jouw profiel? Dan laten we dit verder nakijken.

Groetjes,
Antonella

PS: Gegevens noteren in je profielgegevens doe je zo: klik rechtsboven op je logo of foto → ga naar instellingen → noteer de gegevens in het betrokken veld → sla de wijzigingen op + geef een seintje zodra dit is gebeurd.

@M_016 Ik heb inderdaad de speedtest al gedaan. Voor mijn adres krijg ik de melding “Er is een onverwachte fout opgetreden”. Voor de huizen in de buurt die wel aangesloten zijn krijg ik “tot 100 Mbps download - tot 20 Mbps upload”. Via Beschikbaarheid van TV bij u thuis wordt aangegeven dat er maximaal 3 TV’s kunnen aangesloten worden, waarvan 2 op HD kwaliteit.

Dit wordt ook bevestigd door de buren zelf, de kwaliteit van het Proximus netwerk is er zeer goed, vermoedelijk mede omdat de LEX zich vlakbij bevindt. Het heeft dus denk ik effectief zin om op VDSL aan te sluiten. (en dat blijkt in het dorp één van de weinige opties te zijn aangezien VOO er het netwerk nog niet gemoderniseerd heeft)

 

Qua 4G heeft Proximus er de beste dekking. Orange heeft er ook 4G dekking, vandaar dat ik nu een Flybox gebruik. Maar de internetsnelheid en latency hiervan is zeer onstabiel. Bij slecht weer valt het signaal soms volledig weg. Base heeft er geen ontvangst.

Dat er sinds 2013 geen universele dienstverlening meer is maakt het er dus inderdaad niet makkelijker op. De woning werd in 2008 gebouwd, jammer dat de vorige eigenaar er toen niet meteen een aansluiting heeft laten voorzien, dan was een VDSL aansluiting krijgen nu een formaliteit geweest.

 

@AntonellaD dank, ik heb mijn profiel aangevuld. Neem gerust contact op mochten jullie nog extra informatie wensen.

Reputatie 7
Badge +4

U dient te kijken naar de minimum gegarandeerde snelheid. Blijkbaar is er dus blijkbaar een verschil tussen de info database “internetsnelheid” en deze m.b.t. “aansluitbaarheid TV”

@AntonellaD zal wel licht in de duisternis scheppen en blijkbaar zou de snelheid in de buurt  toch zeker minstens +/- 20 Mbps  of meer bedragen (2*8+1*4) 

Een vaste aansluiting op behoorlijke snelheid zal in principe inderdaad normalerwijze kostefficiënter zijn (en voor bv. digitale TV meer mogelijkheden bieden)

Op basis van bovenstaande eventueel als alternatief 4G Mobilus unlimited 5G premium proberen (met een smartphone in 4G als mobiele hotspot (vooraleer eventueel in een 4G router te investeren of de Orange Flybox hiervoor op het Proximus netwerk te gebruiken)

 Je gsm of tablet als mobiele hotspot instellen | Proximus

Succes

Dat wisten we inderdaad al sowieso op voorhand dat alleen Proximus weet wat mogelijk is of aan te bieden heeft op korte termijn, en die internetsnelheidstest en test TV mogelijkheden, die database is ook niet altijd up to date/correct zoals we ook weten, blijven in blijde verwachting wat de bevoegde dienst bij Proximus als oplossing kan bieden!

het is eerder 2x6.5Mbps +1x3Mbps wat zou overeenkomen met een max basis lijnsnelheid van 20Mbps (zonder DLM opvoersnelheid indien mogelijk meegerekend).

Reputatie 7
Badge +3

@gdb82  Ik ben navraag aan het doen. Zodra ik meer info heb, hou ik je op de hoogte. Groetjes, Antonella

Reageer