Beste,
Recent liet ik een Proximus internet Pro aansluiting plaatsen bij ons op het bureau.
Hier zouden wij een 3D render server plaatsen welke vanop afstand bediend zou kunnen worden…
Upload snelheid was dus belangrijk en met een theoretische uploadsnelheid van 40mbps (100 down) was dit ruimvoldoende.
Ook HD videogesprekken in groep via skype (2 tot 4 mpbs upload) zou gemakkelijk lukken.
Onze Nas wordt ook regelmatig op verschillende locaties aangesproken opnieuw 40mbps, RUIM voldoende.
Echter bleek na installatie de maximumsnelheid ooit gehaald, slechts 17.5mbps download en 1.7 mpbs upload te zijn. (Volgende test kan deze cijfers gemakkelijk halveren, hoe later op de dag hoe slechter)
Snelheid op cat. 6 (6u30 s ’morgens) met 1 gebruiker, herstart van zowel pc als modem… biedt geen oplossingen, niets draait op de achtergrond…
De werkelijke snelheid ligt dus VELE malen lager dan de theoretische snelheid.
Zelf de beloofde minimum snelheid hebben wij tot op heden nog nooit gehaald.
De installateur nam recent contact op met de vraag of wij tevreden waren.
Volgende opmerking werd ook aan hem meegedeeld en binnen de 48 uur zou Proximus contact opnemen.
Vandaag zijn we 5 dagen verder en heb ik nog geen telefoon mogen ontvangen het nummer van de pro helpdesk is enkel toegankelijk voor mijn gsm abonnement en de online chatdienst verloopt zo traag dat mijn sessie verloopt alvorens ik een echte werknemer aan de lijn krijg.
Ik zit dus vast aan een abonnement waar ik niets mee kan beginnen.
1 van de opmerkingen van mijn installateur was, uw bbox werkt goed en u haalt de snelheid die u moet, sneller zal u niet halen tenzij u voor fiber kiest.
Fiber ligt hier in de straat alleen is Proximus hier zelf niet van op de hoogte want toen ik mijn contract afsloot lag er nog niets volgens jullie website, dit blijkt natuurlijk niet zo te zijn.
Onze buren hebben een werkende Fiber aansluiting via het Proximus netwerk maar met een andere provider.
Overstappen naar fiber is trouwens geen optie wanneer men nog geen 5de van de theoretische snelheid van een gewone aansluiting kan garanderen.
Echte grootverbruikers zullen wij nooit zijn dus koper is voor ons voldoende.
Dat er een verschil is tussen een werkelijke en theoretische snelheid kan ik zeer goed inkomen en was ik eerder al van op de hoogte.
Maar gemiddeld haal ik 1/10 download en 1/40 upload en dit is voor mij onaanvaardbaar.
Vandaag word er opnieuw gebruik gemaakt van een 4g hotspot daar deze gewoon sneller werken dan kabel.
Vaak tot 2x de snelheid van een bedraad netwerk, wetende dat de ontvangst hier slecht is.
Via de website, mijn bizz expert, kom ik met niemand in contact en ik had dan ook graag via deze weg mijn kansen gewaagd om dit probleem eens te bespreken/op te lossen.
Wij staan open voor een voorstel, hopende op jullie reactie.
Met vriendelijke groeten,
Matthias